volba spotrebitela 450x1017 left

Ako spotrebitelia vnímajú prémiovosť?

premiovostPrémiové produkty sa tešia z nárastu predaja naprieč krajinami celého sveta. Predaje v tzv. prémiovej rade, ktorú charakterizuje Nielsen ako produkty s cenou vyššou minimálne o 20% oproti priemernej cene za kategóriu, rastú rapídnou rýchlosťou.


Dokonca nárast prémiového sektora predstihuje na mnohých trhoch celkový rast väčšiny rychloobrátkových kategórií. A stále je tu potenciál pre ďalší rast, keďže kúpna sila tiež narastá. Tvrdenia podporuje aj fakt, že až štyria z desiatich slovenských respondentov (41%) globálnej štúdie Nielsen zameranej na skúmanie vnímania „prémiovosti“ hodnotí svoju finančnú situáciu ako lepšiu ako pred piatimi rokmi, kým za horšiu ju považuje približne štvrtina (27%). Avšak za celosvetovým nárastom prémiového segmentu je nielen zvýšený dopyt hnaný vyššou kúpnou silou, ale aj väčšia ponuka zo strany tak veľkých, ako aj menších výrobcov a dostupnosť nových, inovatívnych značiek.

 

Nejde o vyššiu cenu

 

Ako však spotrebitelia vnímajú „prémiovosť“? Ukazuje sa, že väčšine respondentov nejde len o vyššiu cenu. V skutočnosti menej ako tretina respondentov v rámci celosvetovej štúdie (31%) a na Slovensku len 22% tvrdí, že produkt považujú za prémiový, ak je drahý, čo je jasným znamením pre firmy, ktoré dvíhajú ceny bez vysvetlenia hodnôt produktov a udania jasných príčin zmien. Naopak, spotrebitelia definujú prémiové produkty vďaka ich výnimočnej kvalite. Takmer polovica slovenských respondentov deklaruje, že prémiové výrobky sú vyrobené z kvalitných materiálov alebo ingrediencií a 41% si myslí, že výrobky prémiovej rady majú okrem zloženia aj vynikajúcu funkciu alebo výkon. 36% považuje za prémiový taký tovar, ktorý ponúka niečo špecifické, čo nemá žiadny iný produkt a presná tretina vníma výnimočný štýl alebo dizajn ako charakteristický znak prémiového produktu.

 

Rezonujú emócie

 

Spotrebitelia nakupujú prémiové produkty z racionálnych, ale aj emotívnych príčin. Avšak emócie viac rezonujú v rozvojových krajinách, kde sú vyššie ašpirácie na status a úspech. Preto napríklad len 22% slovenských spotrebiteľov (oproti globálnemu priemeru 45%) uviedlo, že nákup prémiových výrobkov im dáva pocit úspechu, ešte menšia skupina – len 14% deklaruje, že je pre nich dôležité, ako ich priatelia vnímajú luxusné značky alebo produkty. Až 12% slovenských respondentov si kupuje prémiové produkty, aby sa odlíšili od ostatných, čo je výrazne menej ako celosvetový priemer 34%, a dokonca aj európsky (17%).

 

Dominujúce kategórie

 

Štúdia spoločnosti Nielsen okrem identifikovania atribútov, ktoré spotrebitelia hľadajú v „prémiovosti“ produktu a odhaľovania dôvodov, ktoré sú za nákupom takýchto produktov, skúmala aj škálu kategórií, za ktoré sú spotrebitelia najviac ochotní zaplatiť vyššiu cenu. Medzi slovenskými respondentmi, podobne ako u českých susedov, najviac dominovala kategória káva/čaj, kde sa takmer tretina (30%) respondentov vyjadrila, že by zvažovala kúpu prémiovej ponuky. Nasleduje osobná elektronika ako mobil, tablet atď. (26%), mliečne produkty (25%), oblečenie (25%), mäso/ morské plody (23%), ústna hygiena (21%) a chlieb / pečivo (21%). Približne štvrtina respondentov uviedla, že nie je ochotná platiť viac ako priemernú cenu za žiadny produkt.

 

Štúdia

 

Výsledky globálnej štúdie zameranej na vnímanie „prémiovosti“ sú založené na odpovediach viac ako 30 000 respondentov s online prístupom v 63 krajinách sveta, v ktorých je internetová penetrácia minimálne 60% alebo online populácia dosahuje minimálne 10 miliónov respondentov. Vzorka respondentov je v každej krajine zostavená reprezentatívne z hľadiska veku a pohlavia. Odpovede prieskumu sú založené na deklarovanom správaní. Zber dát prebiehal v období od 1. do 23. marca 2016.

 

Zdroj: Nielsen
Ilustračné foto: Shutterstock.com

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikona



Video

Retail in Detail/New Customer Journey 2017


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

Packaging Herald

Fashion Retail