KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Slováci si požičiavajú peniaze od rodiny aj priateľov

pozickaHoci si ľudia peniaze zväčša požičiavajú od bánk, štyria z desiatich Slovákov sa s finančnými požiadavkami obracajú aj na svojich príbuzných alebo známych. Najčastejšie pritom ide o sumu od 200 do 500 €.


Vo väčšine takýchto prípadov, takmer v dvoch tretinách, sú veriteľmi rodičia. Hlavnou výhodou rodinných a kamarátskych pôžičiek je nulový alebo veľmi nízky úrok. Na druhej strane je tu zase riziko zhoršenia dobrých vzťahov, čoho sa obáva skoro štvrtina opýtaných ľudí. Pre spoločnosť Home Credit to zistil exkluzívny prieskum agentúry STEM/MARK*.

 

Pôžička na nákup

 

Pre väčšinu je samozrejmosťou zobrať si úver na kúpu či rekonštrukciu bytu, nového auta, prípadne drahšieho elektrospotrebiča od banky alebo inej finančnej inštitúcie. Mnohí však volia aj iné alternatívy. Od príbuzného alebo priateľa si už v minulosti požičali štyria z desiatich opýtaných. „Nie je žiadnym prekvapením, že v prípade bánk a finančných inštitúcií ide predovšetkým vyššie sumy, keďže si od nich môžu požičať peniaze na dlhšie obdobie a splátky tak majú rozložené aj na niekoľko rokov. Podľa výsledkov prieskumu si tu Slováci najčastejšie brali úver od 2 do 5 tis. €. Pokiaľ išlo o pôžičky od príbuzných a známych, prevažne to boli čiastky od 200 do 500 eur“, približuje Michal Kozub, analytik spoločnosti Home Credit.

 

Slováci veria viac súrodencom

 

Keď už sa niekto ide zadlžiť mimo banky alebo nebankovej spoločnosti, kto „vyhráva“ z okruhu najbližších? Väčšinou mama a otec! Šiesti z desiatich Slovákov majú životnú skúsenosť s pôžičkou od rodičov, ďalšia tretina sa zadlžila u súrodencov a štvrtina u priateľov. Rovnaký prieskum v susednej Českej republike odhalil, že naši západní susedia po rodičoch uprednostňujú, ako nasledujúcich v poradí, kamarátov pred súrodencami. V rebríčku ďalších veriteľov na Slovensku nasledujú partneri, bratranci a sesternice, kolegovia a napokon širšia rodina.

 

Ako v Česku?

 

Slováci aj Česi sa zhodujú v tom, že hlavnou výhodou pôžičiek od rodiny a známych je nulový alebo len symbolický úrok. Ako ďalšie pozitíva ľudia na Slovensku uvádzajú možnosť zmeny podmienok splácania alebo pocity dôvery a pomoci. Na druhej strane ako negatívum dominuje zhoršenie vzťahov, čo uvádza štvrtina respondentov. Medzi nevýhodami rezonujú aj trápnosť situácie alebo zlé pocity, krátka lehota na splatenie či chýbajúce pravidlá. „Aj dáta z prieskumu potvrdzujú, že zobrať si „úver“ od príbuzných alebo známych je pre mnohých ľudí veľmi chúlostivé. Pretože v hre je dôvera blízkych ľudí, samozrejme sú tu časté obavy, ako to naštrbí osobné vzťahy v prípade problémov so splácaním. Aj takéto kamarátske pôžičky si treba dobre premyslieť“, dopĺňa M. Kozub.

 

Dobre fungujúce medziľudské vzťahy, to je zrejme pre väčšinu jedna z priorít aj pri riešení finančných otázok. Určite nie je ľudsky jednoduché napríklad prísť za bratom so zmluvou o vracaní požičaných peňazí. Svedčia o tom aj údaje z prieskumu, podľa ktorých si len deväť zo sto ľudí zmluvne ošetrí požičané peniaze príbuznému alebo priateľovi.

Pre väčšinu je absolútne tabu riešenie úroku, no niektorí s tým problém nemajú. Podľa zistení z prieskumu len traja zo sto Slovákov vyžadujú za požičané peniaze blízkej osobe nejakú čiastku navyše. Presné dve tretiny ľudí vracajú identickú sumu a ďalšia tretina k nej pridá drobný darček alebo protislužbu. Na druhej strane trinásť percent respondentov uviedlo, že sa im v skutočnosti vrátilo menej peňazí, ako kedysi dotyčnému požičali.

 

* Prieskum v júni 2016 realizovala agentúra STEM/MARK exkluzívne pre Home Credit Slovakia, a.s. na reprezentatívnej vzorke slovenskej populácie 509 respondentov.

 

Zdroj: Home Credit Slovakia
Ilustračné foto: Shutterstock.com

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk