KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Tri štvrtiny Slovákov sledujú pôvod potravín

povodPre väčšinu našincov je pôvod potravín jedným z rozhodujúcich faktorov pri nakupovaní. Tri štvrtiny (77 %) z nich v predajni zisťujú miesto výroby daného produktu. Najviac túto informáciu sledujú u čerstvých výrobkov.


„V snahe o zdravšiu životosprávu berie väčšina ľudí na zreteľ zloženie a kvalitu nakupovaných potravín. Zároveň je však pre zákazníkov rozhodujúce aj miesto pôvodu výrobku, napriek tomu to nemusí mať nevyhnutne vplyv na kvalitu,“ popisuje Josef Machala, Loyalty & Acceptance Manager Mastercard. Na pôvod potravín pritom kladú dôraz traja zo štyroch Slovákov (77 %), z toho 34 % vo vybraných kategóriách potravín. Vyplýva to z prieskumu spoločnosti MasterCard, uskutočneného v súvislosti s anketou MasterCard Obchodník roka 2015.

 

Len málo ľudí nesleduje pôvod potravín vôbec, ide o necelú štvrtinu (23 %). Navyše ide väčšinou o osoby s nižším vzdelaním a horšou finančnou situáciou alebo osoby z dedín a malých miest, kde majú obyvatelia väčšinou prístup k lokálnym surovinám.

 

Výsledky prieskumu ukázali, že Slováci najviac hľadia na pôvod čerstvého tovaru. Miesto pôvodu trvanlivých výrobkov naopak rieši málokto. Najčastejšie zákazníkov zaujíma pôvod mäsa a mäsových výrobkov (57 %). Pre 40 % Slovákov je zásadným pôvod ovocia a zeleniny, štyria z desiatich (39 %) sledujú tiež pôvod mlieka a výrobkov z neho. Etikety trvanlivých potravín naopak skúma len 5 % ľudí.

 

Prieskum ďalej odhalil, že sa nízkej obľube tešia výrobky z Poľska – nekupuje ich tretina Slovákov (34 %), obdobne je tomu aj na českom trhu, kde nie sú lákavé pre 37 % zákazníkov. Menej obľúbené sú pre slovenských zákazníkov tiež potraviny z krajín bývalého sovietskeho bloku. Potraviny z Ukrajiny bežne nekupuje 16 % ľudí, výrobkom z Ruska sa vyhýba 8 % Slovákov. Každý desiaty (10 %) sa navyše cielene vyhýba výrobkom z USA. Ako najčastejší dôvod uviedli respondenti prieskumu nedôveru v kvalitu výrobkov (37 %), štvrtina ľudí (26 %) chce zase podporovať domácu ekonomiku.

 

Podľa prieskumu vyberá pri nákupe výhradne produkty vyrobené na Slovensku tretina ľudí (33 %). Svoj najobľúbenejší obchod mohli pritom zákazníci verejne podporiť v súťaži MasterCard Obchodník roka 2015. Víťaz hlasovania získava prestížne ocenenie MasterCard Obchodník roka 2015 – Cena verejnosti.

 

 

povod1

 

 

povod2

 

 

povod3

 

 

Zdroj a grafy: MasterCard, redakcia

Ilustračné foto: Shutterstock.com

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk