Tri štvrtiny Slovákov sledujú pôvod potravín
- Podrobnosti
- Uverejnené pondelok, 25. apríl 2016
Pre väčšinu našincov je pôvod potravín jedným z rozhodujúcich faktorov pri nakupovaní. Tri štvrtiny (77 %) z nich v predajni zisťujú miesto výroby daného produktu. Najviac túto informáciu sledujú u čerstvých výrobkov.
„V snahe o zdravšiu životosprávu berie väčšina ľudí na zreteľ zloženie a kvalitu nakupovaných potravín. Zároveň je však pre zákazníkov rozhodujúce aj miesto pôvodu výrobku, napriek tomu to nemusí mať nevyhnutne vplyv na kvalitu,“ popisuje Josef Machala, Loyalty & Acceptance Manager Mastercard. Na pôvod potravín pritom kladú dôraz traja zo štyroch Slovákov (77 %), z toho 34 % vo vybraných kategóriách potravín. Vyplýva to z prieskumu spoločnosti MasterCard, uskutočneného v súvislosti s anketou MasterCard Obchodník roka 2015.
Len málo ľudí nesleduje pôvod potravín vôbec, ide o necelú štvrtinu (23 %). Navyše ide väčšinou o osoby s nižším vzdelaním a horšou finančnou situáciou alebo osoby z dedín a malých miest, kde majú obyvatelia väčšinou prístup k lokálnym surovinám.
Výsledky prieskumu ukázali, že Slováci najviac hľadia na pôvod čerstvého tovaru. Miesto pôvodu trvanlivých výrobkov naopak rieši málokto. Najčastejšie zákazníkov zaujíma pôvod mäsa a mäsových výrobkov (57 %). Pre 40 % Slovákov je zásadným pôvod ovocia a zeleniny, štyria z desiatich (39 %) sledujú tiež pôvod mlieka a výrobkov z neho. Etikety trvanlivých potravín naopak skúma len 5 % ľudí.
Prieskum ďalej odhalil, že sa nízkej obľube tešia výrobky z Poľska – nekupuje ich tretina Slovákov (34 %), obdobne je tomu aj na českom trhu, kde nie sú lákavé pre 37 % zákazníkov. Menej obľúbené sú pre slovenských zákazníkov tiež potraviny z krajín bývalého sovietskeho bloku. Potraviny z Ukrajiny bežne nekupuje 16 % ľudí, výrobkom z Ruska sa vyhýba 8 % Slovákov. Každý desiaty (10 %) sa navyše cielene vyhýba výrobkom z USA. Ako najčastejší dôvod uviedli respondenti prieskumu nedôveru v kvalitu výrobkov (37 %), štvrtina ľudí (26 %) chce zase podporovať domácu ekonomiku.
Podľa prieskumu vyberá pri nákupe výhradne produkty vyrobené na Slovensku tretina ľudí (33 %). Svoj najobľúbenejší obchod mohli pritom zákazníci verejne podporiť v súťaži MasterCard Obchodník roka 2015. Víťaz hlasovania získava prestížne ocenenie MasterCard Obchodník roka 2015 – Cena verejnosti.
Zdroj a grafy: MasterCard, redakcia
Ilustračné foto: Shutterstock.com