Káva alebo čaj? V obľube máme oboje

pitie cajuĽudia môžu patriť medzi pravákov, ľavákov, milovníkov psov a mačiek alebo tiež ku kávičkárom či milovníkom čaju. Obidva tieto prastaré a napriek tomu moderné nápoje konzumuje väčšina súčasnej populácie. Čím sa odlišujú spotrebitelia , ktorí pijú čaj a kávu, ako vyzerajú ich rituály a čo majú spoločné?


Spoločnosť Jacobs Douwe Egberts si nechala pripraviť rozsiahly prieskum spotrebiteľského správania (prieskum spracovala agentúra Ipsos na českom trhu) zameraný na konzumáciu kávy a čaju. Do prieskumu sa naďalej môže zapojiť každý a to prostredníctvom celonárodného hlasovania na stránkách www.bavsakavoualebocajom.sk.

 

Kto sú kávičkári?

 

Sú to aktívni ľudia, ktorí si užívajú život plnými dúškami. Dokážu sa však zastaviť a dopriať si chvíľku v spoločnosti priateľov a voňavej šálky kávy. Káva im pomáha lepšie vstávať a naštartovať myslenie a to hlavne v útulnej kaviarni. Z prieskumu, v ktorom odpovedalo 1190 spotrebiteľov (590 žien a 600 mužov od 18 do 65 rokov), vyplýva, že s vekom chuť na kávu rastie. Najviac si kávu doprajú ľudia vo vekovom rozmedzí 40-65 rokov. O niečo viac ženy (90 %) ako mužov (84 %). Priemerne spotrebitelia vypijú 3-4 šálky denne počas 2-3 rôznych príležitostí. Medzi vypäté chvíle patrí ráno a skoré popoludnie.

 

Instantná a pražená

 

Pokiaľ ide o typy kávy, každá varianta má svojich verných užívateľov. Víťazí najrýchlejšia a najpohodlnejšia forma – instantná, ale obľúbené sú aj pražené mleté kávy alebo kávové kapsule. Po rozpustnej forme siahajú prevažne ženy (81 %), mužom zasa viac chutí mletá káva pripravená v kávovare (54 %).Oba druhy kávy - instantnú a mletú praženú - ochutná raz do mesiaca 41 % populácie. Rozpustnú variantu ľudia vnímajú ako rýchlu verziu mletej praženej kávy. Tú spotrebitelia pijú preto, že im chutí, vonia a považujú ju za kvalitnú a dobre ich „nakopne“ ráno alebo poobede. V Česku sa konzumuje najčastejšie káva s mliekom alebo s mliečnou penou (71 %), ženy o niečo viac ako muži. Muž sa zasa neobávajú nasypať si do šálky cukor alebo iné sladidlo. Z prieskumu ďalej vyplýva, že kávičkárovi záleží aj na tom, v akom kávovare si svoj životabudič uvarí. Takmer 30 % opýtaných spotrebiteľov má vlastné zariadenie.

 

Čo ráno a čo poobede

 

Rozpustná káva sa pije nezávisle na dennom čase. Popoludní začne rásť podiel capuccina a kávy z kapsulí. Všeobecne platí, že ranná šálka je motorom lepšieho vstávania, popoludní slúži ako vábidlo k posedeniu s priateľmi alebo obchodnými partnermi . A predstavuje aj zaslúženú odmenu po pracovnej dobe. Rannú kávu si tiež spoločne vypije 8 % žien a mužov medzi 30-44 rokom, pri tej popoludňajšej sa zasa zíde 11,5 % dvojíc medzi 45-65 rokom. Ráno sa človek správa konzervatívnejšie – volí si čiernu alebo bielu kávu, poobede zvykne ochutnať aj sofistikovanejšie formy s mliečnou penou. Rastie tiež podiel šálok pripravených z kapsulí. Milovníci kávovarov majú ale všeobecne radšej čiernu kávu, do tej instantnej si väčšina ľudí pridáva mlieko.

 

Milovníci čajov a ich rituály

 

Typické konzumenti čaju sa neradi ponáhľajú a svoj obľúbený nápoj konzumujú skôr v pohodlí svojich domovov, kde sa môžu bez ponáhľania tešiť z jeho bohatstva chutí a charakteristických vôní. Čaj má svoju stálu skupinu obdivovateľov, ale jeho potenciál sa zvyšuje medzi mladými ľuďmi. Tí sa neboja experimentovať. Zaujímajú sa o čajové rituály a čaje exotických chutí a vôní. Z prieskumu (809 ľudí od 18-70 rokov) vyplýva, že okolo 90 % ľudí pije pravidelne čaj - priemerne päťkrát týždenne. Viac ho obľubujú ženy nad 50 rokov, ktoré vnímajú zdravotné benefity. V zime sa jeho spotreba logicky zvyšuje, v priemere na dve šálky denne. Väčšina spotrebiteľov pozná aspoň štyri druhy čaju.

 

Schopnosť rozlišovať čaje

 

Jednotlivé druhy príliš nerozlišuje staršia generácia a muži. Iba slabá polovica pozná napr. Rooibos. Doma majú ľudia priemerne šesť typov čajov. Viac variácií si zaobstarávajú mladší ľudia. I keď tí starší pijú čaju viac, sú konzervatívnejší a dávajú si svoj obľúbený druh. Ženy sa neboja zmeny a bylinkových čajov. Mladšia generácia preferuje ovocné príchute, na rozdiel od mužov, ktorým chutia čierne čaje. Stálicou je aj zelený čaj. Najviac ľudia konzumujú čaj doobeda. Štyrikrát týždenne na raňajky, dvakrát týždenne v priebehu dopoludnia. Menej obľúbený je potom k obedu a večer. Väčšine stačí jedna šálka denne.

 

Najčastejšie typy čajov –ako ich spotrebitelia vnímajú

 

Ovocné čaje - sú najobľúbenejším typom čaju, ktorý sa pije celodenne a pri každej príležitosti: v práci, pri športe, na uhasenie smädu, pretože dobre voňajú, chutia a hodia sa pre všetkých.
Čierny čaj – tradičný nápoj, ktorý obsahuje kofeín a má teda podobné vlastnosti ako káva. Najviac sa pije doma ráno a večer.
Aromatizovaný čierny čaj - pije sa často, ale neprisudzujú sa mu zdravotné účinky.
Zelené čaje – „zdravé čaje“ plné antioxidantov, mentálne a fyzicky povzbudzujú.
Bylinkový čaj – prírodný čaj, ktorý uzdravuje a očisťuje telo
Rooibos – zvláštnosť, ktorá sa stáva postupne obľúbenou.

 

Pre chuť alebo pre zdravie?

 

Najobľúbenejšou variantou pre každú dennú príležitosť je ovocný čaj, ale ráno si ľudia najčastejšie pripravujú čierny (38 %). Ten si pripravujú aj večer, ale mierny náskok má zelený čaj (26 %). Ľudia pijú čaj, pretože im chutí, patrí to k ich rituálom a tiež preto, aby uhasili smäd (hlavne poobede a v podvečer). Čierny a zelený čaj a Rooibos sa pije podľa tohto prieskumu pre chuť, ovocný od smädu, bylinkový pre lepšie trávenie. Čajový rituál je spojený s príjemnými chvíľami oddychu. Večer má predovšetkým upokojovať myseľ. Čaj sa na rozdiel od kávy konzumuje najmä doma a potom až v práci. V reštaurácii si ho objednáva iba 1 % respondentov. Polovica milovníkov čaju si pritom do svojej šálky nedává nič, ostatní pridávajú cukor, med alebo citrónovú šťavu. Najradšej si ľudia sladia ráno a dopoludnia, popoludní a večer sa uspokoja s horkým čajom. Večer si zvolia obvykle med a citrón. Platí to však pre čierne čaje a čaje aromatizované. Ovocné, bylinkové, zelené čaje a Rooibos sa väčšinou konzumujú nedochutené.

 

Víťazia vrecká v papierovom obale

 

Preferované sú čajové vrecká v papierovom obale. Najčastejšie sa nakupujú v supermarkete. Väčšina ľudí nechce za čaje zbytočne utrácať. Na druhej strane sú to skôr mladší ľudia a ženy, ktorí sú ochotní priplatiť si za kvalitu. Pre všetky vekové skupiny je dôležité, aby čaj predovšetkým dobre chutil. Stále viac je cítiť dopyt po kvalitných čajoch, ktoré sú silné, obsahujú len prírodné ingrediencie a príjemne voňajú. Spotrebitelia sa celkovo veľmi zaujímajú o všetky typy „zdravotných“ čajov a neboja sa nezvyčajných chuťových kombinácií. Za nevyhnutné sa všeobecne považuje piť čaj čerstvý: väčšina použije vrecúško iba raz. Z prieskumu tiež vyplýva, že konzumácia čaju za posledných desať rokov vzrástla najviac u mladých žien a dievčat, ktoré chcú dodržovať pitný režim a hľadajú niečo iné ako vodu. Muži pijú čaj o niečo menej ako v minulosti.

 

Milovníci čaju a kávičkári sa nedajú vnímať ako dva nezmieriteľné tábory. V mnohom sú si dokonca podobní. Obe skupiny majú svoje obľúbené rituály a zvyky, ale vďaka širokej ponuke nápojov stále viac experimentujú . Zaujíma ich síce cena, ale kvalita je pre nich zásadnou hodnotou. Keď sa chcú prebudiť, tak s dobrou kávou, keď chcú zahasiť smäd alebo relaxovať, tak s kvalitným čajom s výraznou chuťou.

 

Pripravil dk
Zdroj: Jacobs Douwe Egberts, redakcia
Ilustračné foto: Shutterstock.com

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona



Video

Slovak Retail Summit 2019

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

Fashion Retail