Čo odlišuje Slovákov od Čechov pri nákupe darčekov?

zootTrend nákupov darčekov online silnie, na partnerov míňame viac ako na deti a po Vianociach najčastejšie vraciame práve oblečenie. Zaujímavé zistenia prináša ďalší zo série prieskumov Fashion report slovenského online obchodu s módou ZOOT.sk a prieskumnej agentúry Perfect Crowd.


Všetci si zrejme pamätáme pocity sklamania, ktoré sme zažívali keď sme pod stromčekom nahmatali mäkký darček. Bolo to neklamné znamenie toho, že určite nejde o bábiku alebo vytúžené autíčko. Sklamanie z mäkkého darčeka pociťovala až pätina Slovákov (23%). Spolu s dospelosťou a záľubou v obliekaní sa však vzťah k mäkkým darčekom mení. Až 40% z nás sa z rozbaleného svetra či kabáta teší. Prirodzene väčšiu radosť prežívajú ženy (51%) oproti mužom (29%). Zatiaľ čo zo spomínaného kabáta alebo svetra sa v rámci mäkkých darčekov teší najväčšia skupina 15%, utierka naopak nepoteší nikoho.

 

Drahšie a lacnejšie darčeky

 

Priemerne ľudia kupujú na Vianoce 14 darčekov. Česi a Slováci sú v tomto ohľade podpriemerní. Na Slovensku je to až o päť menej ako je priemer, Česi sú na tom o niečo lepšie a kupujú darčekov 10. Ženy zabalia oproti mužom viac darčekov (10 verzus 7), zatiaľ čo muži zase nakupujú drahšie darčeky. Najčastejšie ale i najradšej obdarúvame svoju partnerku či partnera a samozrejme deti. Až 59% zaťov a neviest kúpi darček svojej svokre, ale skôr z povinnosti, ako s cieľom urobiť svokre radosť. Rovnako neradi kupujeme darčeky kolegom alebo nevlastnej mame.

 

Koľko minieme?

 

Až pätina rodičov je ochotná podľa prieskumu minúť na darčeky pre deti 150 €. V priemere to je však 78€. Česi v porovnaní so Slovákmi míňajú na deti viac –je to až 161 €. Slováci najviac míňajú na svojich partnerov a partnerky – 108 €. Česi sú aj v tomto smere o čosi štedrejší. Z peňaženky sú ochotní vytiahnuť až 112 €. Muži vo všeobecnosti kupujú drahšie darčeky a teda prirodzene aj viac minú – 155 € na partnerky, na deti 80 €, oproti ženám, tie na partnerov oželejú 63 € a na deti 77 €.

 

Tradičné ponožky

 

V rozdávaní a dávaní darčekov prevláda nepriama úmera. Zatiaľ čo darujeme 9, pod stromčekom si nájdeme v priemere 5 darčekov. Muži dostávajú niekoľko menších darčekov, zatiaľ čo ženy jeden väčší a niekoľko menších. Súvisí to aj s tým, že muži sú ochotní na darčeky minúť viac. Zaujímavosťou je, že až polovica Slovákov dostáva každý rok to isté. Ženy sa môžu spoľahnúť, že pod stromčekom nájdu najčastejšie drogériu (38%), knihu 19%, parfém (8%)a peniaze (7%). Až 60% mužov zas hrá rok čo rok hrá prekvapeného keď si rozbalí ponožky. Počítať tiež môžu väčšinou aj s kozmetikou (22%)a spodnou bielizňou (8%). Možno prekvapí, že Slováci sú vo Vianočný čas väčšími ponožkármi ako Česi. Takmer polovica Slovákov (41%) sa môže spoľahnúť, že si tento praktický darček pod stromčekom nájde, zatiaľ čo v Čechách je to len štvrtina (24%).

 

Nakupovanie online

 

Nakupovanie darčekov online je rok od roku výraznejšie. Ako uviedli respondenti - 36% všetkých vianočných darčekov kúpených minulý rok zohnali práve na internete. Iba 26% z tých, ktorí nakupujú aspoň jeden darček, nenakupuje na internete vôbec žiadny. Slováci rovnako ako Česi nie sú rozhodne jednoduchá skupina na obdarúvanie. Takmer by sa dalo povedať, že ich priania sú trochu paradoxné. 80% z nich má síce rado prekvapenia, 50% ale hovorí ostatným, čo si praje. Až 82 % preferuje praktické darčeky a 48% si radšej vyberie, čo chce. List Ježiškovi sa v mnohých z nás zakorenil ako pekná tradícia, ktorú neopúšťame ani v dospelosti. Celkom 18% dospelákov ho píše každý rok. 10% tak robí online.

 

Vianočné prekážky

 

Až 94% respondentov v prieskume uviedlo, že im na Vianociach niečo prekáža. Mužom na Vianociach najviac prekáža zhon pri nákupe a výbere darčekov (41%). Ženy trápi obmedzený rozpočet na darčeky (42%) a smútok za tými, ktorí tu nie sú (35%). Naopak obmedzená dostupnosť tovarov a služieb nevadí takmer nikomu (4%).Mieru zhonu tiež demonštruje pomer času stráveného s blízkymi a pomer času, ktorý trávime zháňaním darčekov.

 

Pripravila: jk
Zdroj: ZOOT.sk, Fashion report, redakcia
Ilustračné foto: Shutterstock.com
.

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona



Video

Slovak Retail Summit 2019

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

Fashion Retail