Retail na Slovensku beží na zotrvačník

taberyostrejsiHovorí Ing. Tibor Tabery, konateľ spoločnosti MEDIAN Store, ktorá nastavuje a riadi komerčné retailové činnosti niekoľkým úspešným klientom na Slovensku a v susednom Česku.


Ako vnímate súčasný maloobchod na Slovensku?
T. Tabery: Slovenský retail, rovnako ako akékoľvek iné časti komerčného života na Slovensku sú determinované rovnakými schematickými okolnosťami. Malý trh, historické zmeny, kúpna sila, kultúra spoločnosti, mentalita zákazníka, geografické súvislosti... Slovenský retail v kontexte, ako sa menil za posledné desaťročie vnímam ako funkčný, aktívny a životaschopný. V kontexte úspešných zahraničných trendov ho osobne vnímam ako pasívny, bežiaci na zotrvačník.

 

Zaoberáte sa analýzami a pracujete s trendami. Aký predpokladáte budúci vývoj retailu na Slovensku?
T. Tabery: Treba si ujasniť aký „retail" popisujeme. Ak sa bavíme o klasických reťazcových formátoch, odpoveď je jednoduchšia. Ak by sme však chceli pokryť „vývoj" retailu v celej šírke napríklad cez finančný sektor, fashion, alebo zábavu potrebovali by sme na to niekoľko dní. Retail sa totiž musí a bude meniť. Predpokladám scenár, kedy bude paralelne fungovať viacero konceptov, ktoré budú naďalej postupne nahlodávať hegemóniu stereotypu a zažitého maloobchodného života na Slovensku. Franchisingové hnutie, sieťový operátori, lokálne retailové koncepty, špecialisti na vybrané tovarové kategórie, komunitné projekty, inšpiratívne nápady zo zahraničia, zdravé a funkčné trendy to všetko už dnes núti silných hráčov reagovať. Ktorí to však naozaj robia ?

 

Isté je, že nie všetky maloobchodné formáty budú mať na Slovensku v horizonte najbližších rokov úspech. Je tu vôbec príležitosť zaujať zákazníka ešte niečím novým? Ako by ste zosumarizovali silnejúce trendy retailu?
T. Tabery: Že by človek vždy túžil po tom čo nemá ? Ale vážne, pred 15 rokmi nás fascinovali hypermarkety a všetko čo malo na obale zahraničný nápis, potom veľkoplošné supermarkety a minimálne 12 tisíc položiek na stave. Následne nastúpil diskont a zrazu nebol problém len jeden druh šunky v ponuke. Trendy súčasnosti? Voláme po slovenských výrobkoch, vytvára sa srdcervúca emócia domáceho výrobcu (prepáčte „farmára"), ktorých však ostalo ako šafránu. Na Slovensku je to tak. A čo by si želal zákazník v segmente food ? Útulnú predajňu s domácou atmosférou rovno za rohom, s pocitom dôvery, že nakupuje rovno z farmy, avšak s komfortným pohybov, službami a širokým sortimentom a ešte k tomu za skvelé ceny. Čiže „science fiction". Globálne trendy retailu sú ale neúprosné, ja ich vidím ako sedmičku :

 

1) Z obchodu bude zážitok
2) Efektívny remodeling
3) Obchod musí byť lokálny
4) Expanzia
5) Omnichannel
6) Privátne značky
7) Úprimná pridaná hodnota a inovácie

 

Predaj food aj nonfood sortimentu na Slovensku vykazuje bezpochyby zaujímavý vývoj... Kde vidíte najväčší potenciál? Je možné predpokladať, že sa napríklad segment nonfood presunie viac do online prostredia?
T.Tabery: Odpoveď sa skrýva vo Vašej otázke. Každý segment sortimentnej ponuky najmä v nonfoode bude mať z hľadiska ecommerce iný životný cyklus. Existujú štúdie opisujúce, akú úlohu bude mať „kamenný obchod" v budúcnosti pre tie ktoré tovarové kategórie. Napríklad potraviny, liečivá, alebo aj potreby pre domácnosť, náradie, alebo nábytok si zachovajú v „kamenných obchodoch" silné postavenie. Naopak knihy sú lídrom internetu. Ja sám považujem implementáciu opatrení a strategických zmien v kamennom retaily za veľkú výzvu a svoju misiu.

 

Aké postavenie bude mať v kontexte najbližšieho vývoja internetový predaj? Je omnichanel budúcnosťou alebo momentálnou módnou záležitosťou?
T. Tabery: Samozrejme celkový podiel realizovaného obratu cez internet neustále rastie, dokonca globálne sa javí že kontinuálne. Dilemu mnohých obchodníkov, ako napríklad uchopiť online v kamennej predajni vyriešil populárny „click and collect" mód. Omnichanel našťastie nie je žiadna módna vlna, alebo marketérsky slang, akým bol napríklad CRM. Je to stav veci, skutočnosť, akou sa k zákazníkovi dnes dostáva informácia o produkte a súčasne, ako sa zákazník dostáva k produktu. Variácií je toľko, že osobne túto schému už neriešim. Príležitosťou retailu je tento posun spracovať, analyzovať a využiť pre vlastný prospech.

 

Ako sa podľa vás budú meniť vlastníci maloobchodných. sietí?
T. Tabery: Myslím , že v tomto smere by mohli byť úspešní najmä vyznávači Buffettologie a hodnotového investovania. Viacero firiem z môjho pohľadu spĺňa tieto kritériá...

 

Všetci obchodníci chcú byť čo najbližšie k zákazníkovi. Dá sa mu však priblížiť ešte viac?
T. Tabery: Vaša otázka mi pripomenula trend, ako sa bežne robil „remodeling". Stačilo urobiť vizuálny reštart a nový voňavý obchod frčal. Toto už ale dnes nie je cesta. Ani najlepší zážitok či skákací hrad v predajni, kde si nemáte čo kúpiť vám k vytvoreniu lojality nepomôže. Vezmite si napríklad prístup Apple Store, z môjho pohľadu ako prvý zmenil funkciu „podávača" tovaru na skutočného „predavača". To čo dnes bežne stretávame v predajniach na Slovensku nie sú predavači...

 

Spomenuli ste remodeling. Ide o aktuálne medzi obchodníkmi frekventované slovo...Je priebežný alebo urgentný remodeling, tak ako ho odporúčajú experti skutočne správnou cestou ako sa vyhnúť odlivu zákazníkov? Je slovenský obchodník a zákazník pripravený na moderné technológie? Pozná ich možnosti a dokáže ich naplno využiť?
T. Tabery: Remodeling formátu je ďaleko širší proces. Technologický „upgrade" je súčasťou remodelingu, je len jedným z množiny opatrení. Celkove je téma IT v rámci retailu fetiš a vďaka dlhoročnému systematickému tlaku dodávateľských SW gigantov riadne prestrelená. CRM za posledných 15 rokov je toho jasným príkladom. Väčšina hráčov zrealizovala nákladné implementácie, majú plné servery dát, ale často nevedia načo. Počet „like" firemného konta na sociálnej sieti však považujú za signifikantný ukazovateľ. A je tu zrazu úplne nový zákazník. Je aktívny, rozhľadený, sebavedomý s vlastným názorom a v ruke drží smartfón. Okamžite vie, aká cena vybraného tovaru je aktuálne najlepšia , už vie, aké parametre má porovnateľný výrobok, už vie vo väčšine prípadov o vybratej položke viac, ako vie predajca. Toto je téma budúcnosti.

 

Z tradičného maloobchodu moderný.. Ide to? Čo je v tomto smere najdôležitejšie?
T. Tabery: Tradičný alebo moderný predsa nie sú protiklady. Myslím si, že každý pôvodom tradičný formát, ak dokázal úspešne preplávať do súčasnosti a prosperuje, musí byť v podstate moderný. Napríklad Coop Italy, Migros, Konzum Croatia ... to všetko sú tradičné lokálne siete, veľké a v súčasnosti skutočne moderné. Unikátnym príkladom je reťazec TERNO v Českej republike, prapôvodný vlastník značky TERNO, od ktorého si neskôr „požičala" značku COOP Jednota Bratislava. Tento koncept, postavený na základoch tradičnej Jednoty České Budějovice bol moderný priekopnícky a unikátny v čase svojho vzniku v deväťdesiatych rokoch a ostal ním dodnes. Kto ho pozná vie o čom hovorím. Čo je najdôležitejšie ? Určite nie LED obrazovky v predajni, alebo aerodynamické pokladničné boxy. Podstatné je držať v ponuke krok s chuťami, potrebami a očakávaniami zákazníka a nezaškodí občas ho aj o krok predbehnúť...

 

Čo je základom úspechu pre moderného obchodníka? Aké prednosti má slovenský obchodník pred zahraničným?
T. Tabery: Rád spomínam silnú skúsenosť zo susedného Česka, keď sme nastavovali siete Koruna a Žabka. V oboch prípadoch išlo o lokálne a dobre zavedené siete menších samoobslúh. Predovšetkým Koruna bola mimoriadne obľúbená pre široký sortiment a vyladený čerstvý lahôdkový pult. Problém nastal, keď nový vlastník v dobrej viere použil pre operovanie modelu vysekaných vrcholových manažérov z veľkého zahraničného reťazca. Procesy, ktoré nastavili boli síce štandardné, ale s optikou len tej schémy, modelu a jednotného formátu, aký títo poznali z minulosti. Neuznali lebo nepoznali a nerešpektovali žiadnu osobitosť „lokálneho" charakteru a výsledok veru nebol dobrý. Tu som na vlastnej koži zistil, aký veľký kvalitatívny potenciál majú v rukách českí a slovenskí manažéri operujúci domáce nehomogénne siete, samozrejme tie progresívne, ktorí musia každú špecifickú okolnosť predajne riešiť zvlášť, vymyslieť a vynájsť sa, nemajú ju v žiadnom manuály „z centrály".

 

Aký je súčasný slovenský zákazník? Čo naňho platí a naopak neplatí? Vedia obchodníci pracovať so zákazníkmi?
T. Tabery: Hlavne je mimoriadne trpezlivý. Keď som pred časom pozval na Slovensko kolegyňu z českého reťazca, mimochodom z nie príliš exponovaného severočeského regiónu a prešli sme si spolu vzorku slovenských predajní bola v šoku, akú kvalitu ponuky sme, ako zákazníci ochotní všeobecne akceptovať. Téma nebola ceny, ale služby, hygiena, rozmanitosť čerstvého tovaru a lahôdok. Ale je dosť možné, že nás nakoniec LIDL presvedčí, že bohatý lahôdkový pult je v obchode zbytočná vec. (Smiech ...)

 

Veľa sa na odborných fórach hovorí o tom, že nakupovanie by malo byť pre zákazníka zážitkom. Je to vôbec možné v našich podmienkach? Vo vašej „sedmičke" je takisto zážitok na prvom mieste...
T. Tabery: Asi sa budem opakovať, ale východiskom je fakt, že žiadna jednorazová zábavná aktivita, grilovačka pred marketom, alebo tombola o vecné ceny vám sama o sebe dlhodobú lojalitu neprinesie. Iná situácia nastane, keď pozorujeme vysoko rozvinutý trh kde pôsobí niekoľko porovnateľných formátov, majú porovnateľné ceny, služby. Čo ich môže odlíšiť? Zážitkové nakupovanie však v skutočnosti neznamená zábavu v obchode, znamená útok na mentalitu zákazníka, na jeho emócie, chute, potreby. Je to forma zdielania informácií. Emocionálna lojalita má nesmiernu cenu. Mimochodom odporúčam všimnúť si odlišnosti prezentácie tak na prvý pohľad homogénneho konceptu, ako je hobby v Bratislave – Baumax, Hornbach a Bauhaus .

 

Tibor Tabery, konateľ spoločnosti MEDIAN Store s.r.o. odštartoval kariéru retailera v roku 1996 z pozície obchodného riaditeľa COOP Jednota Bratislava. Je spolutvorcom reťazcov COOP Supermarket a Terno Supermarket. Od roku 2008 pôsobí ako retailový freelancer. Okrem iného operoval remodeling reťazcov Koruna a Žabka v ČR , riadil stratégiu a marketing rozvíjajúcej sa CBA Slovakia a je taktiež autorom reťazca CENT Supermarket, alebo unikátneho mobilného formátu Fest Market CBA. V súčasnosti nastavuje a riadi komerčné a retailové činnosti niekoľkým úspešným klientom v SR a ČR.

 

Pripravil: Daniel Košťál
Ilustračné foto: fotoarchív T. Taberyho

 

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona



Video

RETAIL INNOVATIONS conference 2018


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

Packaging Herald

Fashion Retail


banner kniha co nemame neprodame