Trendy v maloobchode určuje udržateľnosť a regionálnosť

Medzinárodne uznávaný expert na retail Ulrich Spaan, pôsobiaci ako senior viceprezident EHI Retail Institute, v rozhovore pre RETAIL magazin.sk hovorí o svetových trendoch v maloobchode.

 

Ulrich Spaan

 

Maloobchod sa mení v rámci celého sveta, v posledných rokoch rýchlejšie. Aké rozdiely vidíte v súčasnom európskom a svetovom maloobchode?

 

Keď sa pozrieme na oblasť retailu globálne, v každej krajine existujú samozrejme veľmi špecifické témy, ktoré sa však rozhodne nedajú navzájom porovnávať. Často súvisia so všeobecným štádiom ekonomického rozvoja danej krajiny, alebo sú ovplyvňované legislatívnymi procesmi alebo pravidlami daného štátu.

 

Dajú sa nájsť spoločné črty vývoja?

 

Áno. Tie súvisia predovšetkým s rozširujúcou sa digitalizáciou obchodu, nárastom v oblasti e-commerce a príchodom nových technológií. V týchto oblastiach je veľmi veľa spoločných tém, ktoré sa ale vyznačujú regionálnymi rozdielmi. V mnohých ázijských krajinách je napríklad trhový podiel e-shopov výrazne vyšší ako v Európe, predovšetkým v oblasti potravín. Mobilné platby sú tam ale podstatne rozšírenejšie ako u nás, a aj v ďalších oblastiach je digitalizácia ďaleko pokrokovejšia.

 

Aké rozdiely vnímate ak by sme hodnotili maloobchod v Európe? Zamerajme sa napríklad na často porovnávané spojenie: západ – východ..

 

Možno prekvapím, ale medzi západnou a východnou Európu nevidím momentálne v oblasti retailu žiadne významné rozdiely, čo sa týka výziev v najbližších rokoch.

 

Môžete nám priblížiť výzvy a trendy, ktoré sa dotknú konkrétne slovenských obchodníkov?

 

Naďalej sa bude zväčšovať koncentrácia, obchodné plochy budú predovšetkým v nonfood segmente ustupovať a v priemere sa zmenšovať. Zlučovanie online a offline maloobchodu pôjde naďalej svojou cestou.

 

 

„ Na dôležitosti budú neustále naberať všetky témy súvisiace s udržateľnosťou – ako pri sortimente, tak aj v oblasti výstavby obchodov a energetického manažmentu. “

 

 Pretrvávať bude v rámci Európy ale aj v prostredí slovenského trhu, predovšetkým pri potravinách, trend regionálnosti.

 

Budúcnosť retailu bude podľa tohto veľmi zaujímavá. Čo čaká na európsky maloobchod?

 

Ak sa stretnú výzvy budúcnosti so správnymi stratégiami, budúcnosť maloobchodu v európskom prostredí vidím celkom pozitívne. Najdôležitejšími kľúčovými slovami sú v tejto súvislosti pre mňa digitalizácia, udržateľnosť, regionálnosť, personalizácia, nové technológie a prepojenie online a offline oblasti.

 

Obchodníci na Slovensku investujú nemalé financie do redizajnu predajní, neustále sa snažia priniesť zákazníkom zmeny a vytvoriť mu atraktívne nákupné prostredie. Zmeny majú často, pokiaľ ide o dizajn spoločné črty. Ako vnímate vývoj dizajnu maloobchodných predajní?

 

Prinajmenšom v Európe pokračuje trend nasadzovania prirodzených materiálov, najmä pri budovaní nových predajní. Časté je napríklad využívanie neopracovaných materiálov, ako sú napríklad betónové podlahy. V popredí je dekorovanie tovaru v rôznych témach a vzhľadoch. Vo všeobecnosti ide viac o to, vniesť do predajne pridanú hodnotu, ktorá je nad rámec samotného predaja produktov. Môžu to byť eventové plochy, integrácia gastronomických konceptov či nové služby pre zákazníkov.

 

 

„ V oblasti predaja potravín je cieľom urobiť viditeľnou výrobu čerstvých produktov priamo na predajnej ploche. “

 

Z čoho môžu v súčasnej digitálnej a online dobe ťažiť kamenné obchody?

 

Výraznejšie sa do popredia musia opäť posunúť silné stránky kamenných predajní, to znamená robiť produkty rozoznateľnými, ponúkať osobné poradenstvo či prinášať lokálny a regionálny sortiment. Taktiež ide o to, zmysluplne integrovať digitálne komponenty a ustriehnuť, aby boli tieto nasadené a otestované riešenia vhodné pre konkrétnu cieľovú skupinu.

 

Ktorá z európskych krajín sa dnes môže pochváliť najzaujímavejšími predajňami a maloobchodnými konceptami?

 

Z môjho pohľadu existujú vo všetkých európskych krajinách zaujímavé projekty. Vidíme ich vždy aj pri prihláškach do našej súťaže EuroShop Retail Design Awards. Je ťažké vyzdvihnúť len jednu krajinu. Ako technologicky výrazne pokrokové vidím Veľkú Britániu a krajiny Beneluxu, ako aj Škandináviu.

 

Aké typy predajní majú z vášho pohľadu pred sebou jasnú budúcnosť? Ako bude fungovať prelínanie medzi kamenným a internetovým obchodom?

 

Integrácia kamenných predajní a e-shopov medzičasom v mnohých prípadoch pokročila veľmi ďaleko a prirodzene sa ďalej rozvíja. Je a aj zostáva dôležité, aby medzi rôznymi kanálmi nevznikali z pohľadu zákazníka žiadne veľmi viditeľné „trhliny“.

 

Čo to znamená?

 

Predovšetkým pri nonfood sortimente musia byť zjednotené zásoby. Zákazník by mal mať možnosť overiť si online, či je tovar dostupný v predajni, či je možné si ho rezervovať a pod. Potom už nebude viac potrebné, aby sa rovnaký produkt nachádzal aj v kamennej predajni.

 

K obľúbeným miestam slovenských zákazníkov patria obchodné centrá. Aký osud ich čaká v budúcich rokoch?

 

Obchodné centrá musia byť v rozličných ohľadoch nanovo definované, aby zostali naďalej atraktívne, najmä pre vekovo mladšie cieľové skupiny. Faktormi úspechu sú aj pri nákupných centrách silnejšie zameranie na podujatia, inovatívne gastronomické koncepty, ako aj rôznorodý mix nájomníkov, ktorý zahŕňa tiež nové koncepty z oblasti poskytovania služieb a zdravia. Za tohto predpokladu zostanú obchodné centrá relevantnými miestami trávenia voľného času.

 

Pripravil: Daniel Košťál

 

Fotoportrét: Ulrich Spaan/ EHI Retail Institute

 

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona


newsletter optin




Video

Čo hovoria marketéri o konferencii Brad Management 2019?

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

Fashion Retail