Cena tvorí biznis

Predstavuje kategóriu, s ktorou treba zaobchádzať veľmi opatrne. "Je prioritou dobrého a dôveryhodného obchodu. Na blížiacej sa konferencii INTRACO Special 2018 sa preto pokúsim vyzliecť cenu a odhaliť jej zraniteľnú podstatu,“ hovorí Jozef Beňa, majiteľ siete potravín KOTVA mini market.

 

kotvafoto v

 

Čo predstavuje v súčasnosti najväčšiu prekážku k tomu, aby bolo možné stanoviť takú cenu produktu, ktorá bude odrážať jeho hodnotu v celom jeho životnom cykle?

 

Veľmi vysoké daňové a odvodové zaťaženie, bujarý štátny aparát, komplikované úradníctvo a byrokratický slovenský systém. To sú faktory, ktoré intenzívne ovplyvňujú nastavenie podnikateľského prostredia a formujú, resp. deformujú tvorbu cien.


Ako teda vnímate štát a jeho prácu v oblasti legislatívy z hľadiska následného vplyvu štátnych nariadení a zákonov na súčasnú cenotvorbu?


Dochádza k likvidácii našich malých a stredných obchodníkov. Štát cez nestrategické zákony deformuje cenu. Napríklad aj Zákon o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch je toho jasným dôkazom.


Akú úlohu v procese tvorby reálnej ceny má komunikácia so spotrebiteľom? Ako vníma cenu spotrebiteľ a ako treba postupovať, aby spotrebiteľ obchodníkovi dôveroval?


Obchodníci nesmú byť nenásytní. Niektorí spotrebitelia cenu nevnímajú a nesledujú tak ostražito, resp. vôbec, lebo na to nemajú čas a majú dostatok financií. Avšak sú spotrebitelia a je ich veľa, ktorí si strážia cenu a musia byť s daným tovarom, službou a peniazmi, ktoré u nás nechali maximálne spokojní a vyrovnaní. V opačnom prípade hľadajú inú predajňu, iného obchodníka, ktorý im poskytne komplexnú spokojnosť.


Čo môže spôsobiť kolotoč zliav a akcií vo vnímaní hodnoty produktov u zákazníka? Nestráca tovar vplyvom neustálych podporných akcií svoju hodnotu?


Keď sme dokázali zafixovať cenu na cigarety, prečo ju nezafixujeme na 30 alebo 50 tovarových položiek? Napríklad na kilogram chleba, múky, cukru, liter mlieka, 40% alkoholu. Keď sa prehodím do kože zákazníka, rozmýšľam asi takto: koľko obchodník na zákazníkovi zarobí? Skúša ho, koľko je ochotný zaplatiť? Keď nakupujem ako spotrebiteľ a kúpim si niečo za vyššiu cenu a neskôr zistím, že na to obchodník urobil akciu, je to pre mňa ako spotrebiteľa negatívne. Som sklamaný.Prevláda pocit, že som to mohol mať za nižšiu sumu. Ako podnikateľ pokladám zľavy a akcie za nevyhnutnosť pre biznis.

 

 

Každý sa musí zapojiť do tejto tzv. komédie, ktorá prišla zo zahraničia a ktorú predstavujú práve nekonečné akcie, výpredaje a zľavy. “

 

Žiaľ realita je taká, že akcie a zľavy vplývajú v konečnom dôsledku na kvalitu produkcie. Vyvíja sa tlak na výrobcov a dodávateľov, a tí, v snahe predať za čo najlepšiu cenu, znižujú kvalitu.


Akcie, zľavy, bonusy... Dokedy to bude fungovať? Je to stav, ktorý je udržateľný alebo sa zmení?

 

My sa musíme prispôsobovať levovi aj tigrovi. Nezmení sa to. Spotrebiteľ by mohol túto situáciu ovplyvniť, keby vyžadoval kvalitu. Čiže zmeniť sa to dá, ale postupne, krok za krokom, nie naraz. Komédia v podobe akcií, zliav, benefitov a akčných ponúk bude pokračovať ďalej. Stále sa budú vymýšľať nové možnosti podpory predaja. Avšak, tým pádom bude cena stále viac odrážať aj danú hodnotu tovaru. Narazí sa na dno kvality. Čo sa už veľa krát aj stalo.

 

Ako sa teda dá budovať dôvera cez cenu? Akým smerom sa majú podľa Vás obchodníci uberať?

 

Primeraná výška kvality, profesionalita, flexibilita, slušnosť a úslužnosť.

 

Jana Kuklová
Foto: archív J. Beňa

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona



Video

RETAIL INNOVATIONS conference 2018

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

Fashion Retail