Originálne a nápadité výklady u nás zatiaľ nevidno

Hovorí Natália Miklošovič, zakladateľka štúdia KONCEPTUAL, ktoré sa venuje móde, navrhovaniu výkladov a vizuálnej identite.

 

natalia miklosovic v

 

V rozhovore pre odborný portál RETAIL magazin.sk hovorí o dôležitosti výkladov, o zaujímavých riešeniach, trendoch ale aj prešľapoch, na ktoré si treba dávať pri ich príprave pozor.

 

Zmenil sa v poslednej dobe na Slovensku prístup obchodníkov k výkladom?


Slovensko vnímam ako veľmi konzervatívnu krajinu, čo je vidieť aj na výkladoch. Majitelia lokálnych značiek sa obávajú urobiť niečo iné, výrazné alebo vysloviť nahlas svoj názor - samozrejme nájdu sa aj výnimky, ktorých bude časom, dúfam, pribúdať. No akosi stále cítiť strach z minulosti, byť odlišný. Myslím si, že obchodníci by mali viac využívať kreatívne nápady a nemali by sa obávať prizvať si na pomoc odborníkov. Výklad je vizitkou, reklamnou plochou a obrovskou príležitosťou na zviditeľnenie sa.


Pri prechádzke hociktorým obchodným centrom na Slovensku vidno predovšetkým zahraničné značky, ktoré už majú vytvorené vlastné vizuálne identity. Zamestnávajú ľudí, ktorí pripravujú návody ako inštalovať výklad, ako ho nastylovať, aký tovar použiť a pod. Mám ale pocit, že za posledné tri roky „posielajú“ na Slovensko tie najlacnejšie a najjednoduchšie varianty riešenia výkladov. Vo väčších svetových mestách pritom pre svoje vlajkové predajne dokážu pripraviť vždy niečo špeciálne. Spolupracujú s miestnymi umelcami, architektmi, aranžérmi a vytvoria originálny výklad len pre konkrétnu predajňu. Je škoda, že u nás je to zatiaľ nevídané. Pritom by to bola ďalšia skvelá príležitosť vniesť kultúru a umenie aj do ulíc.


Ako by mal výklad vyzerať?


Z môjho pohľadu sú dobré výklady jednoduché, prehľadné, s primeraným osvetlením, vystavujúce aktuálnu ponuku a správne vizuálne vyvážené. Aj u nás na Slovensku takéto sú, páči sa mi viacero výkladov.


Čo by sa naopak vo výklade nemalo objaviť?


Zašpinené sklá a zaprášené podlahy. Tento problém vidím na Slovensku aj v susednom Česku. Minulý rok na jeseň som bola na Parížskej ulici v Prahe, kde sídlia predajne luxusných značiek. Chodievam sa sem pozerať ako majú predajne technicky vyriešené výklady, aj pre inšpiráciu. Mnohé z nich boli vo veľmi zlom stave – vo výklade mali uschnutý hmyz, pavučiny a vrstvy prachu. Ako potencionálny zákazník sa vždy pri pohľade na stav takéhoto výkladu zamýšľam nad veľa vecami. Ak je obchodníkovi ľahostajné to najviditeľnejšie miesto predajne, aký potom môže ponúkať zákaznícky servis? V neposlednom rade zanedbaný výklad veľa vypovedá aj o zamestnancoch takejto predajne. Čistota je tým, na čo si treba naozaj dať veľmi záležať.

 

vykladovatvorba01 u

Anthropologie, New York

 

vykladovatvorba02 u

 Hermés, New York

 

vykladovatvorba03 u

Louis Vuitton, Paríž

 

vykladovatvorba04 u

Louis Vuitton, New York

 

Výkladová tvorba podlieha rôznym trendom. Čo je momentálne v popredí a čo ustupuje?


Každý deň je nabitý silným vizuálnym smogom a reklamami na internete. Preto je o to viac dôležité pripravovať výklady, ktoré zaujmú. Výsledkom by malo byť niečo originálne ale pritom uveriteľné. Trendy na tento rok pokračujú v znamení minimalizmu. Vo výklade toho nemusí byť veľa, ale mal by tam byť jasný príbeh, téma, dynamické osvetlenie, veci z každodenného života použité v zaujímavej kompozícií alebo ich zväčšeniny. Podstatné je, aby DNA značky bola komunikovaná jasne a zákazník pochopil, čo predajňa ponúka. Momentálne všetci očakávajú, že nakupovanie bude pre nich zaujímavý zážitok.


Osobne si myslím, že vo výkladovej tvorbe nie sú prvky, ktoré sú na ústupe. Je to však veľmi individuálne, záleží od konceptu, od typu predajne, od cieľovej skupiny.


Je predsa len niečo špecifické, čo tu v minulosti nebolo a teraz sa v súvislosti s výkladmi objavuje?


Vyzdvihla by som fakt, že ľudia dnes veľmi aktívne používajú sociálne médiá a ak je výklad zaujímavý, radi sa o svoj zážitok podelia so známymi na internete. Obchod musí byť „instagramovateľný“, musí mať ucelený koncept, a atmosféru, ktorá vzbudzuje dôveryhodnosť a kvalitu.

 

 

„ Generácia mileniálov vníma značku ako celok, všetko by malo byť pripojené. Komunikácia značky na internete aj komunikácia značky vo výklade a v predajni. “

 

Preto vždy, keď idem pripravovať nový výklad, vyhľadám si všetky dostupné informácie o danej predajni, aby som videla akým smerom sa majiteľ uberá a čo chce svojim zákazníkom ponúknuť. Musím poznať nielen príbeh ale aj cieľovú skupinu.


Mať príťažlivý výklad je zrejme cieľom mnohých obchodníkov. Niekomu sa tento zámer podarí, inému nie. Čo pokladáte za základ úspechu pri realizácii výkladov?


Definovať si cieľ s majiteľom predajne a ujasniť si, čo chce novým výkladom dosiahnuť. Samozrejme dôležité je zvoliť zaujímavý koncept a pripraviť si plán. Ale treba mať jasno v tom, či predajňa potrebuje iba vizuálne zjednotenie a pravidelnú obmenu produktov vo výklade, alebo chce strategicky zvýšiť svoje zisky a budovať povedomie o značke.
Pri samotnej realizácií výkladu hrá veľkú úlohu kombinácia správneho osvetlenia a rozmiestnenie rekvizít. Počas plánovania je treba vziať do úvahy napríklad to, v akej výške sa výklad nachádza, kde budú umiestnený tzv. focal point – bod kde sa zákazník bude najdlhšie pozerať, ako veľký tento bod bude a aký produkt tam vystavíte.

 

Naznačili ste, že pre obchodníka je vhodnejšie zveriť riešenie výkladu do rúk špecialistu. Veľa obchodníkov dnes využíva na zhotovenie výkladov interných zamestnancov. V akých prípadoch je vhodné osloviť externého odborníka?


Záleží od veľkosti predajne a šikovnosti personálu. Ak je k dispozícií priestranný a dobre orientovaný výklad, určite je vhodné ho využiť a investovať. Zavolať si odborníkov, aby pomohli navrhnúť a naplánovať inštaláciu na mieru je už vo vyspelých krajinách bežným štandardom. Pri malých lokálnych značkách, ktoré disponujú menším rozpočtom odporúčam za prítomnosti aranžéra a architekta vytvoriť stále výklady, na ktorých si budú svojpomocne, napríklad na týždennej báze, obmieňať tovar, prípadne sezónne dekorácie a nálepky.

 

 

„ Aranžovanie výkladov je u nás takmer zabudnuté remeslo. “

 

Netvrdím, že obchodníci by si nemohli výklady pripravovať svojpomocne, určite by sa však mali poradiť s niekým, kto má už v tejto oblasti potrebné skúsenosti. Dnes je možné využiť aj vedomosti študentov architektúry alebo dizajnu. Mladým ľuďom treba dať šancu a pomôcť im aj touto cestou vybudovať si portfólio.

 

Výklady obchodníkov majú rozmanitú podobu a veľkosť, sú rôzne situované. Ako sa líši príprava výkladu predajne orientovanej do nákupnej ulice a naopak výkladu predajne v pasáži obchodného centra. Na čo treba myslieť najviac?


Určite na osvetlenie. Problém výkladov orientovaných do ulice je ten, že prirodzené svetlo a rôzne odrazy z budov rušia celkový dojem. S tým treba počítať, skúsiť nájsť vhodné silnejšie osvetlenie, zvoliť vo výklade bledé farby a kontrastný prvok. Prípadne použiť osvetlenie s možnosťou zmeny farby. Pozitívom je, že večer sa tieto výklady menia na pútavú show a môžu veľmi rýchlo osloviť okoloidúcich zákazníkov.


Výklady v obchodných centrách sú obvykle dobre osvetlené ale umiestnené jeden vedľa druhého. To môžu pôsobiť príliš monotónne. Keď už návštevník centra prechádza okolo desiateho výkladu, musí tam byť niečo „iné“ čo ho donúti zastaviť sa. Odporúčam preto zvoliť farebné pozadia alebo naozaj výrazné dekorácie.


Dôležitá je aj pravidelná obmena výkladov. Aká je jej optimálna frekvencia?


Obmena výkladu je individuálna a súvisí so stratégiou danej firmy. Môžu byť pripravované úplne nové výklady so sezónnou obmenou 4x ročne (jar, leto, jeseň, zima) alebo 2x ročne (jar/leto, jeseň/zima), výklady k sviatkom (Veľká noc, Valentín, Halloween, Vianoce) alebo malé zmeny podľa toho, ako často dostávajú nový tovar (raz týždenne, raz za dva týždne, raz mesačne). Ak firma takýto celoročný plán nemá, odporúčam na ňom zapracovať a naplánovať vždy dva-tri mesiace vopred ďalší výklad.


Výklady mnohých obchodníkov a obchodných domov vo väčších svetových metropolách sa často pýšia úchvatnými riešeniami. Počas pracovných ciest ste zrejme mali možnosť vidieť množstvo príkladných výkladov. Čo by ste vyzdvihli?


Keby som mala špecificky vybrať mestá s najkrajšími výkladmi, je to určite New York, Londýn a Paríž. Prvý obchodný dom „Le Bon Marché“ vznikol práve v Paríži v roku 1852, a tu sa zároveň píše aj začiatok visual merchandisingu a kreatívnych výkladov. Nasledovali Macy´s a Bloomingdale's v New Yorku, Printemps a Galeries Lafayette v Paríži, Marks & Spencer a Harrods v Londýne. Pekné výklady možno nájsť aj v Berlíne, v susednej Viedni, či Miláne.

 

Máte svojich favoritov – obchodníkov, značky alebo obchodné domy, ktorí sú vo výkladovej tvorbe momentálne v popredí?


Medzi moje obľúbené patria Hermés, Selfridges, Anthropologie, Tiffany & Co., Louis Vuitton a Printemps. Sledujem však aj vyššie vymenované obchodné domy a projekty umelcov či aranžérov na voľnej nohe.

 

Pripravil: dk 
Foto: Natália Miklošovič, KONCEPTUAL

 

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona



Video

RETAIL INNOVATIONS conference 2018

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

Fashion Retail