Slováci nás dobre poznali ešte predtým, než sme vstúpili na trh

Hovorí v rozhovore Ing. Miroslav Rybár, generálny riaditeľ spoločnosti Podravka International, s.r.o, zastúpenia Podravky na Slovensku.

 

rybar v

 

 Pri vyslovení názvu Podravka, si väčšina automaticky vybaví známe ochucovadlo, ľudovo nazývané “vegeta“. Poznali ho naše staré mamy, používajú ho naše mamy aj my. Čomu vďačíte za úspechy tohto produktu?


Ide o celosvetovo známy výrobok, ktorý ľudia používali dávno predtým, ako vznikla pobočka Podravky na Slovensku. Naši zákazníci si ho už v 70-tych rokoch nosili na Slovensko z bývalej Juhoslávie. Za úspechom je fakt, že zloženie produktu zostalo nezmenené a je rovnaké pre všetky krajiny, do ktorých sa vyváža. Chuť, ktorú poznajú ľudia v Chorvátsku, poznajú aj na Slovensku a takisto na celom svete. Ochucovadlo Podravka sa stalo symbolom kvality a zárukou vynikajúcej chute. Obal výrobku však prešiel za posledné roky, samozrejme, niekoľkými zmenami.


Aká je súčasná pozícia tohto výrobku na trhu ochucovadiel na Slovensku?


Univerzálne ochucovadlo Podravka je dlhodobo lídrom na trhu. Trh sa však neustále mení, rozvíjajú sa predajné siete, konkurencia, menia sa ale aj stravovacie návyky konečného spotrebiteľa. Je to beh na dlhé trate, dlhoročná, cieľavedomá práca a neustále budovanie značky.


Slováci ochucovadlá nakupujú a používajú. Vidieť to napokon aj na množstve konkurenčných výrobkov, ktoré sú na trhu. Aké druhy ochucovadiel z vášho portfólia dnes patria k najpredávanejším?


Napriek dostupnosti rôznych ochutených a bezglutamanových verzií ochucovadla, ktoré máme v portfóliu, naše klasické ochucovadlo Podravka je stále najpredávanejšie.


Je to v okolitých krajinách inak?


Nie, v okolitých krajinách je situácia veľmi podobná ako u nás. Musíme ale brať do úvahy, že Európa sa stáva multikultúrnou, a to mení a obohacuje aj naše stravovacie návyky. Len si vezmite, že pred desiatkami rokov nikto nevedel, čo je napríklad pizza, kebab, chia semienka, bulgur, quinoa a pod...


Máte, pokiaľ ide o kategóriu ochucovadiel, na Slovensku ďalšie plány?


Naďalej chceme zostať lídrom v segmente univerzálnych ochucovadiel, zároveň však aj reagovať na potreby zákazníkov a prinášať im produkty v najvyššej kvalite, o ktoré majú záujem.


Ochucovadlá poskytujú zaujímavé príležitostí na realizovanie inovácií. Ste skôr za to zostať pri tradičnom produkte alebo ísť cestou inovácií?


Pri inováciách výrobkov je dôležité, aby nešlo len o inovácie „naoko“. V čase, keď začala vzrastať averzia voči používaniu glutamanu sodného v ochucovadlách, mnohí výrobcovia priniesli výrobky bez glutamanu sodného, pretože na jeho používanie začali byť spotrebitelia citliví. Avšak nahradili ho podobnými látkami – inozínanom disodným, guanylanom disodným... O týchto látkach sa nehovorí, spotrebitelia veľmi často detailne neštudujú zloženie výrobkov a výrazný nápis „bez glutamanu“ im stačí.

 

 

Mnoho zákazníkov nemá dostatok informácií o tom, čo glutaman v skutočnosti je a netuší, že v prírodnej forme sa ho najviac nachádza v materskom mlieku, zelenine a samozrejme, v morských riasach. 

 

Ako sa na slovenskom trhu uchytili ochucovadlá NATUR?


Ochucovadlá NATUR sa na trhu uchytili veľmi dobre. Našli si svojich stálych zákazníkov a priaznivcov. V tomto roku však prešli redizajnom a upravilo sa aj ich zloženie. Tieto produkty nielenže neobsahujú látky zvýrazňujúce chuť, ale sú aj bez akýchkoľvek pridaných aróm, farbív a konzervačných látok. A to sú silné benefity, ktoré sú zákazníkmi žiadané.

 

Spoločnosť Podravka poznali Slováci dávno predtým, než začala fungovať na Slovensku. Zrejme to bola ideálna štartovacia čiara. Pomohlo vám to? Ako dnes Slováci Podravku a jej produkty vnímajú?


Poznanie z minulosti, a napríklad aj poznanie z Chorvátska, obľúbenej dovolenkovej destinácia Slovákov, samozrejme pomáha. Je to pre nás ale aj veľká zodpovednosť. Čo zákazníci s Podravkou spájajú menej často, je napríklad značka Lagris, ktorá patrí do nášho portfólia. Pod značkou Lagris prinášame v súčasnosti na slovenský trh široký sortiment ryže, strukovín a výrobkov racionálneho stravovania. Aj pri značke Lagris je samozrejmosťou vysoká kvalita použitých surovín. Celková kondícia spoločnosti je dnes dobrá, o čom svedčí aj štyrikrát po sebe získané ocenenie Pečať Bonity.

 

Spoločnosť oslavuje v tomto roku 25 rokov na trhu. Čo špeciálne pripravujete?


Pri príležitosti 25. výročia Podravky na slovenskom trhu sme pre našich zákazníkov pripravili veľkú spotrebiteľskú súťaž, ktorá beží už od začiatku mája a potrvá až do konca októbra. Môže sa zapojiť každý, kto v termíne súťaže kúpi výrobok akejkoľvek našej značky a zaregistruje pokladničný doklad na našej stránke www.podravka.sk. Každý mesiac žrebujeme 25 veľmi atraktívnych cien. Už sme odovzdali wellness pobyt, záhradný gril, ale aj dovolenku v Chorvátsku. Stále však môžu zákazníci vyhrať inteligentné hodinky alebo výstup na Gerlachovský štít s horským vodcom a ubytovaním. Pre obchodníkov sme pripravili dve špeciálne výročné gramáže nášho ochucovadla, každé z nich obsahuje 25% ochucovadla navyše. Limitovaná edícia výrobkov je k dispozícii od septembra.


V úvode nášho stretnutia ste spomenuli, že základnými hodnotami spoločnosti sú tvorivosť, dôvera, vášeň, spokojnosť zákazníka a výnimočnosť. Aké zaujímavé novinky, aj v znamení tohto, ste priniesli v poslednej dobe na trh alebo plánujete priniesť?


Našou najväčšou devízou sú naši zamestnanci – na Slovensku ich pracuje 36, veľa z nich je u nás zamestnaných dlhoročne, viac ako 10 - 15 rokov. Podravka je ich súčasťou a žijú hodnotami našej spoločnosti. Sú to skvelí ľudia, vynikajúci tím, ktorý pracuje s oduševnením, aby sme na Slovensko prinášali nové výrobky, vylepšovali tie staršie a plnili tak očakávania našich zákazníkov.


V tomto duchu sa niesla v súčasnom roku aj práca na inovácii rady výrobkov NATUR, čoskoro sa na pultoch predajní objavia výrobky Lagris, ktoré aktuálne prechádzajú výrazným redizajnom a do portfólia nám pribudli a v blízkom čase pribudnú aj nové výrobky v takmer všetkých sortimentných kategóriách.

 

 

Vstupujeme dokonca do pre nás novej kategórie sterilizovaných produktov, kde aj vďaka silnému zázemiu nadnárodnej spoločnosti ponúkneme široké portfólio výrobkov v najvyššej kvalite. “ 

 

V portfóliu dnes máte viacero značiek. Ktoré vykazujú najvyšší rast?


Na Slovensku aktuálne predávame viac ako 100 sortimentných položiek pod 6-timi značkami – Podravka ochucovadlo (modré logo s našim legendárnym kuchárom), Podravka (červené logo, pod ktorým nájdete napríklad cestoviny, paradajkové produkty, Ajvar, sterilizovanú zeleninu), Lagris (značka strukovín, ryže a racio sortimentu), značku Eva, ktorá zastrešuje rybacie výrobky ako sardinky, tuniaky a baltické ryby, Lino ako značka pre krémové nátierky a sortiment výrobkov pre deti a nakoniec značka Dolcela pre pudingy a sortiment na pečenie.


Portfólio výrobkov našej materskej spoločnosti je obrovské, preto nevylučujeme ani ďalšie výrobky a značky, ktoré by si potenciálne mohli nájsť cestu na slovenský trh.


Skôr, ako na rast značiek, sa ale pozeráme na rast sortimentných kategórií. Veľmi sa tešíme napríklad z úspechu cestovín predávaných pod značkou Podravka. Za niekoľko rokov sa nám podarilo v našom sortimente vybudovať kategóriu, ktorá významne prispieva k dobrej kondícii spoločnosti Podravka na Slovensku.


V ponuke máte pestré spektrum semolinových cestovín. Naučili sa ich Slováci viac rozoznávať a kupovať? Majú napríklad semolinové cestoviny vyšší potenciál?


Semolinové cestoviny sú pre nás jednou z kategórií s najvyšším potenciálom. Slováci síce stále vo veľkom kupujú vaječné a bezvaječné nesemolinové cestoviny, stále viac však oceňujú výhody, ktoré im prinášajú semolinové cestoviny – nerozvárajú sa, aj po uvarení krásne držia tvar a pri príprave „al dente“ majú nižší glykemický index.


Osobne sa veľmi teším z úspechu obľúbenej slovenskej prílohoviny tarhone, ktorú sme na trh priniesli v tzv. durum kvalite. Po viac ako roku, odkedy sme ju na trh priniesli, môžem konštatovať, že si svojich spotrebiteľov našla a stále má potenciál na ďalší rast. Verím, že podobný potenciál majú aj krátke tenké rezance – Filini, ktoré sú obchodníkom už aktuálne k dispozícii, ale aj ďalšie novinky, ktoré v tejto sortimentnej kategórii pripravujeme.


Ako sa u nás darí špecialitám z oblasti Stredomoria? Pred pár rokmi bol zaujímavou novinkou Ajvar. Našiel si svojich zákazníkov?


Ajvar je stále výrobok, ktorý mnoho zákazníkov nepozná. Robíme ale všetko pre to, aby ho spoznali a to v čo najväčšej miere. Tento rok ho zákazníci ochutnávali nielen na predajných miestach, ale napríklad aj na festivale Pohoda. Je to z môjho pohľadu skvelý výrobok, tradičná balkánska zeleninová zmes, spracovaná bez akýchkoľvek konzervačných látok, aróm a farbív. Vyrába sa pasterizáciou, čím si na rozdiel od konzervácie zachová veľké množstvo vitamínov. Pripravuje sa len raz ročne, vždy po dozretí čerstvej úrody červenej papriky, ktorá je jeho základnou zložkou.


Podravka si dokonca vyšľachtila vlastné odrody papriky, ktoré na výrobu Ajvaru používa. Je to výrobok, ktorý spĺňa očakávania aj najnáročnejších spotrebiteľov a chutí skvele. Pre nás je dôležité, aby sme dosiahli ešte vyššiu mieru poznania tohto výrobku a tým vytvorili priestor aj na ďalšie výrobky z tejto kategórie.

 

Pripravil: dk
Foto: archív M. Rybára

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona



Video

RETAIL INNOVATIONS conference 2018

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

Fashion Retail