Slovak superbrands award

Sklamať nemôžeme. Bolo by to prvý a zároveň poslednýkrát

Hovorí Ing. Boris Halaj, z internetového mäsiarstva masodomov.sk. Na Slovensku funguje online predaj mäsa úspešne už zopár rokov. Porozprávali sme sa o tom, ako tento predajný kanál funguje, aké má prednosti a s kými úskaliami bojuje.

 

boris halaj velky perex

 

Internetové mäsiarstvo, so zaujímavým a do hĺbky prepracovaným sortimentom, prevádzkujete na Slovensku viacero rokov. Ako celé toto obdobie vnímate?


Projekt masodomov.sk začínal ako regionálny e-shop na predaj mäsa a mäsových výrobkov. Už po krátkom čase sme začali priberať ďalších partnerov, ktorí pôsobili vo svojich regiónoch. V súčasnosti je zapojených 9 partnerov. Za celé obdobie doterajšieho fungovania sme sa naučili veľa o tom, ako tento biznis funguje a preskákali si mnohé úskalia, ktoré predaj mäsa prostredníctvom internetu prináša. Je to extrémne náročný biznis, ktorý v sebe spája tie najhoršie atribúty podnikania ako takého (čerstvý tovar, nároční zákazníci, tlak na cenu, nízke marže, nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily, časté kontroly, verejnosť nás vníma cez optiku rôznych káuz spojených s mäsom atď...) Napriek tomu sme to vždy všetko zvládli a sme tu ako jediný naozaj fungujúci e-shop v tomto segmente.

 

Začínali ste so sortimentom, ktorý sa dovtedy prostredníctvom internetu neponúkal. Nešli ste v danom období do príliš veľkého rizika?


Toto je zrejme hlavný argument všetkých skeptikov a neprajníkov online nakupovania mäsa. Keď nakupujem mäso, musím ho predsa vidieť. My odpovedáme – áno, ale nechajte to na nás, my vám vyberieme naozaj to najkrajšie mäso, my sa v tom vyznáme. A ešte dodávame- sklamať vás predsa môžeme iba prvý a zároveň poslednýkrát. Preto do objednávok určených pre masodomov.sk idú len prvotriedne kúsky mäsa. Samozrejme, predaj surového mäsa prináša celý rad logistických, technických a administratívnych problémov, ale na to sme tu, aby sme ich riešili.

 

Kto sú vaši zákazníci?


Portfólio našich zákazníkov zahŕňa naozaj pestrú zmes ľudí, naprieč všetkými vekovými, profesijnými aj sociálnymi vrstvami spoločnosti. Ak by som predsa len mal špecifikovať aspoň niektoré najzastúpenejšie skupiny, potom sú to napríklad ženy na materskej dovolenke, pracovne vyťažení ľudia, dôchodcovia, ale napríklad aj handicapovaní spotrebitelia.


V súčasnosti je medzi obchodníkmi bežné oslovovať a získavať zákazníkov aj prostredníctvom sociálnych sietí. Na vašom webe je dokonca odkaz na mnohé z nich...


Sociálne siete využívame pomerne intenzívne a sú neoddeliteľnou súčasťou našej komunikácie so zákazníkmi . Rovnako sú aj cenný zdroj pre spätnú väzbu o našej práci.


Kopíruje predaj mäsa cez internet  predaj v kamenných predajniach? Ak ide napríklad o časové obdobia, či silné sezóny...


Predaj cez internet viac-menej kopíruje nákupné správanie v kamennej predajni, vrátane všetkých sezónnych, mesačných a týždenných cyklov. To znamená, že počet klikov sa zintenzívňuje v predvianočnej a predveľkonočnej sezóne. Silnejšia je vždy druhá polovica mesiaca (obdobie výplat) a ťažisko objednávok smeruje na koniec týždňa. Najviac objednávok máme v poobednajších až večerných hodinách.


Aká vysoká je priemerná útrata vo vašom internetovom obchode?


Výška priemerného nákupu na našom portáli za rok 2017 dosiahla hodnotu 55 €.

 

Určitá skupina zákazníkov je vždy verná tradíciám, ďalšia naopak vyhľadáva zaujímavé novinky a špeciality. Aký je slovenský internetový zákazník? Je pri nakupovaní mäsa o niečo viac náročný?


Podobne ako v kamennej predajni, aj v online priestore sa nájde celá škála rôznych typov zákazníkov. Pre nás najmenej obľúbenými sú tí, ktorí od nás žiadajú iba „špeciality- pikošky“, ktoré sa veľmi ťažko zháňajú (typický príklad sú suroviny na výrobu jaterníc- bravčová krv, otočky, koncové črevá) a potom si na nás celý rok nespomenú. Našťastie máme prevažne stálych a opakovane sa vracajúcich zákazníkov, ktorí už zrejme nakupujú čerstvé mäso iba u nás. Pri tomto druhu nakupovania mäsa sú zákazníci obzvlášť nároční a oprávnene očakávajú viac ako 100 %-nú kvalitu, opracovanie mäsa a, samozrejme, aj služby.


Je to stále najmä cena, ktorá je pre veľa zákazníkov najdôležitejším rozhodujúcim kritériom. Ako to je v internetovom prostredí? Je pre zákazníkov lákavá pridaná hodnota vo forme kvalitného poradnestva, ktorú mu ponúkate?


Samozrejme, že aj na našej stránke sa pravidelne objavujú akciové ponuky. Je to ale viac akási povinná jazda ako hlavný argument pre nákup v našom e-shope. Pridanou hodnotou je, samozrejme, služba. Treba si uvedomiť, že množstvo ľudí má s nákupom mäsa pomerne veľký problém, nepoznajú jednotlivé druhy, nevedia, na čo sa ktorý druh používa, nerozoznajú spoľahlivo kvalitné od nekvalitného, čerstvé od starého a pod. A presne pre týchto ľudí sme tu my. Na stránke nájdu veľa užitočných informácií a často im aj radíme. Na požiadanie mäso pokrájame, vykostíme, pomelieme či pobalíme podľa požiadavky. Okrem toho sa snažíme predávať najmä slovenské mäso, čo neponúka žiaden obchodný reťazec.

 

Interesujú sa vaši zákazníci aj o pôvod ponúkaných výrobkov?


Zákazníkov čoraz viac zaujíma nielen pôvod mäsa, ale aj spôsob chovu zvierat, pýtajú sa nás na konkrétne bitúnky, farmárov a, samozrejme, pri mäsových výrobkoch im záleží na zložení, obsahu mäsa a prítomnosti prídavných látok. Toto všetko pozorne vnímame a snažíme sa tomu aj prispôsobovať našu ponuku.

 

Ako prebieha celý proces nákupu? Zmenilo sa niečo počas doby čo fungujete?


Princíp je stále rovnaký. Mäso k zákazníkovi privezie jeho lokálny mäsiar. Toto je nosná idea celého tohto projektu a v tomto bode nemienime ustúpiť. Má to, samozrejme, viacero dôvodov. Prax ukázala, že je ideálnou kombináciou, ak ľudia v regióne poznajú mäsiarstvo, z ktorého sa mäso rozváža, mäso necestuje k zákazníkovi dlhšie ako pol hodiny a nemenej dôležitým argumentom je, že v každom regióne sú trochu odlišné preferencie na ponúkaný sortiment ako aj špecifické druhy a chute mäsových výrobkov.


Roky fungovania vám priniesli mnohé skúsenosti a postrehy. Je ešte niečo, čo by ste vylepšili?


V našich plánoch na najbližšie obdobie je v prvom rade neustále pracovať na skvalitňovaní našich služieb. Opustili sme myšlienku celoplošného pokrytia za každú cenu. Skôr chceme stabilizovať sieť partnerov a priberať nových budeme iba takých, kde bude predpoklad vysoko kvalitných služieb a produktov.

 

Internetový mäsiar má oproti klasickému viacero predností a zaujímavú perspektívu do budúcnosti. Ako celý tento biznis hodnotíte?


Predaj všetkých druhov tovaru, a teda aj potravín zaznamenáva viac či menej úspešné pokusy o hľadanie cesty k zákazníkovi prostredníctvom internetu. Spomedzi potravín sa pre svoje špecifiká javí ako obzvlášť kritický a náročný predaj mäsa, no zároveň je to sortiment, s kúpou ktorého majú ľudia spojené určité problémy a obavy, a uvítali by jednoduchý a spoľahlivý spôsob jeho nákupu. Na druhej strane si práve pri mäse kladú oveľa väčšie nároky na kvalitu, čerstvosť, pôvod a pod. Z niekoľkých jestvujúcich projektov na online predaj mäsa je projekt masodomov.sk jediný, ktorý dokázal skĺbiť celoplošné pokrytie s fenoménom „lokálneho mäsiarstva, kde vám váš mäsiar pripraví tie najkrajšie kúsky“ a dovolíme si tvrdiť, že aj jediný, ktorý zmysluplne funguje.

 

Pripravil: Daniel Košťál
Foto: archív Borisa Halaja, masodomov.sk

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona



Video

Slovak Retail Summit 2018


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

Packaging Herald

Fashion Retail