volba spotrebitela 450x1017 left

Najočakávanejším momentom bolo spustenie on-line predaja

feltleIKEA oslavuje v tomto roku na Slovensku jubileum. Napriek tomu, že u nás nepôsobí krátky čas, stále zostáva pri jednom obchodnom dome. Ten sa však snaží zdokonaliť po každej stránke a odráža sa to aj na celkových výsledkoch. Hovorili sme s Marekom Feltlom, generálnym riaditeľom IKEA CZ, HU, SK.

 

On-line predaj sa tak napokon stal prednedávnom na Slovensku realitou. Čo tomu predchádzalo? Ako bude tento ďalší predajný kanál fungovať?

 

Po úspešnom uvedení služby „Klikni a vyzdvihni“ a „Klikni a dovezieme“ v Českej republike v septembri minulého roka implementujeme túto službu aj na Slovensku. Naši zákazníci sa dlhodobo a veľmi silne dožadovali možnosti nakúpiť výrobky IKEA prostredníctvom internetu, a preto sme radi, že im môžeme ponúknuť novú službu Nákup on-line. Zákazníci sa môžu v rámci nákupu on-line rozhodnúť, aké z ponúkaných služieb a možností využijú. Na www.IKEA.sk si vyberú tovar, vložia ho do nákupného zoznamu a následne sa rozhodnú, či si tovar vyzdvihnú priamo v obchodnom dome (Klikni a vyzdvihni), alebo využijú služby dopravy (Klikni a dovezieme). Zákazník si zvolí časové okno, kedy si tovar vyzdvihne v obchodnom dome IKEA, alebo kedy mu bude tovar doručený. Ďalším krokom je platba on-line.

 

Zákazníci si môžu vybrať prakticky z celého sortimentu niekoľko tisíc výrobkov IKEA, okrem špecifických produktov ako napríklad rastliny, metrový textil, či potraviny. Predstavenie služby Nákup on-line v IKEA Bratislava je zároveň dôležitým krokom pred implementáciou globálneho riešenia IKEA eCommerce.

 

Slovenský trh potvrdil pozíciu jedného z najrýchlejšie rastúcich trhov v rámci IKEA Group. Ako hodnotíte doterajšie pôsobenie reťazca IKEA na Slovensku?

 

Celkový obrat spoločnosti IKEA Bratislava, s.r.o. sa vo fiškálnom roku 2016 vyšplhal na takmer 97,6 mil. €, čo predstavuje nárast o 10% oproti predchádzajúcemu roku. Pôsobenie IKEA na Slovensku je úspešné, v tomto roku oslávime už 25 rokov pôsobenia na slovenskom trhu. Nie je to krátke obdobie, prinieslo toho veľmi veľa. Prešli sme dlhú cestu, nabrali potrebné skúsenosti, lepšie sme spoznali lokálny trh, zákazníkov a vybudovali si s nimi stabilné vzťahy.

 

Úspech značky IKEA na Slovensku napokon najlepšie dokumentuje rozšírený obchodný dom v Bratislave. V súčasnosti môžeme potvrdiť, že je to prevádzka s vysokým štandardom nákupného prostredia, na svetovej úrovni. Po otvorení rozšírenej prevádzky sme dosiahli nárast predaja na úrovni 14%. Je to logické, prišlo k zväčšeniu predajnej plochy, zároveň nás to aj prekvapilo, keďže takýto rast bol nad naše očakávania. Otvorili sa nám skvelé možnosti a posunuli sme sa zasa o poriadny krok ďalej. Počas nasledujúcich rokov sme dosiahli nárast predaja každoročne približne o 10 percent. Ak by sme to zosumarizovali, je to za obdobie od otvorenia rozšírenej predajne nárast na úrovni približne 50%.

 

Čím je slovenský trh špecifický?

 

Predovšetkým zákazníckymi preferenciami, pokiaľ ide o štýly, dizajn a farby. Slovák chce niečo úplne iné ako Maďar alebo Čech. Na základe predaja našich výrobkov môžeme vidieť jasné a veľmi detailné preferencie Slovákov pri zariaďovaní domácností. Ak sa bavíme konkrétne o štýle, najviac obľúbený je jednoduchý moderný, z farieb sú zasa najpopulárnejšie skôr tie základné. Pri zariaďovaní kuchýň Slováci vyberajú najviac bielu a čiernu farbu. Podobné farby volia napríklad aj pri výbere pohoviek a nábytku do obývacích izieb, najčastejšie je to biela, čierno-hnedá, sivá či béžová. Pri kúpe bytových textílií a posteľnej bielizne sa slovenskí zákazníci neboja ani pestrejších farieb. Kupujú výrobky v bielej, zelenej, či ružovej farebnosti. Predaj vonných sviečok nám zasa odhaľuje, že Slováci obľubujú vanilkovú vôňu, zatiaľ čo v Čechách alebo Maďarsku vedie vôňa lesného ovocia.

 

Faktom je aj to, že tunajší zákazníci prikladajú vyšší význam jedlu, vareniu a stolovaniu. Na súvisiaci sortiment sme sa preto v poslednej dobe viac zamerali. Správnosť nášho rozhodnutia najlepšie dokumentujú výsledky predaja výrobkov z kategórie kuchynské doplnky. Vo finančnom roku 2016 v obchodnom dome IKEA Bratislava vzrástol ich predaj až o 32 %. Len na ilustráciu do slovenských domácností za minulý finančný rok každý deň pribudlo 15 nových kuchýň, 38 jedálenských stolov a 180 stoličiek IKEA.

 

Existujú aj ďalšie odlišnosti pokiaľ ide o zákaznícke potreby na Slovensku a v iných krajinách?

 

Ak by sme sa detailnejšie pozreli na zákaznícke potreby a požiadavky Slovákov či slovenských domácností, tak žiadne výrazné rozdiely oproti tým, ktoré majú zákazníci v iných veľkých a hlavných mestách nevidím. Slovák nie je príliš iný, extrémne rozdiely tu prakticky neexistujú. Požaduje adekvátnu hodnotu za vynaložené financie, chce nakupovať rýchlo, očakáva možnosti výberu, je náročný na komfort nakupovania, zároveň mu nie je cudzie nakupovanie on-line. Všetko toto sa týka aj zákazníka českého či maďarského. Povedal by som, že ide o všeobecný európsky trend, pretože mimo Európy je to, samozrejme, iné.

 

Ako ste uviedli na začiatku rozhovoru, za obdobie pôsobenia značky IKEA na slovenskom trhu ste si vytvorili so zákazníkmi pevné vzťahy. Je slovenský zákazník lojálny?

 

Lojálny určite je. Predovšetkým ten bratislavský, pretože sme mu vzhľadom na lokalitu obchodného domu najbližšie. Zaujímavosťou je, že bratislavskí zákazníci dokonca navštevujú obchodný dom v Bratislave častejšie než zákazníci pražskí v Prahe. Je to podľa interných zistení o minimálne jedenkrát viac za rok. Veľa ľudí k nám v súčasnosti chodieva opakovane aj za jedlom, najmä v čase obedov, alebo počas víkendov. To je neprehliadnuteľné. Ale je to pre nich aj príležitosť spojiť viacero zámerov. Táto voľba súvisí tiež s tým, že sa nachádzame v atraktívnom retail parku, ktorý vyniká veľmi dobrou dostupnosťou. Nie je to teda len o nás a našom obchodnom dome. Je to o okolí a výborne fungujúcej synergii jednotlivých súčastí. Ak by sme boli umiestnení v neatraktívnej lokalite hlavného mesta, návštevy u nás by boli viac cielené, než spontánne. Teraz sú viac spontánne.

 

Zákazníci si návštevu vášho obchodného domu často viac spájajú s niektorými obdobiami v roku. Napríklad s Vianocami, ale aj inými sviatkami...

 

Slováci sú veľmi sezónne zameraní a pre nás z toho vyplýva nevyhnutnosť byť pripravený. Silnú orientáciu na sezónnosť vnímame ako príležitosť ponúknuť zákazníkom dôvod prísť k nám nielen počas hlavných, ale aj menej významných sezón. Zároveň je to možnosť zaujímavo pracovať so sortimentom. V súčasnosti je však pre obchodníka, ktorý chce obstáť v náročnom konkurenčnom prostredí, nevyhnutné evidovať a vnímať jednotlivé sezóny v roku, vhodne na ne reagovať a zákazníka príjemne prekvapovať. Najmä vtedy, ak to nečaká. My máme určitú prednosť v tom, že vieme zaujať aj sviatkami, ktoré v týchto končinách nie sú veľmi rozšírené. Typickým príkladom je sviatok sv. Lucie, ale aj ďalšie.

 

V rámci roka sú prirodzene silnejšie, ale aj veľmi slabé sezóny. Dajú sa zmierniť negatívne dopady slabších sezón?

 

Predpokladom úspechu je vedieť sa prispôsobiť, mať prehľad o tom, čo zákazník počas danej sezóny požaduje, aké sú jeho preferencie a očakávania. Vo všeobecnosti je zložité prinútiť zákazníka, keď je slnečno a teplo, prísť k nám, do obchodného domu. Nemá veľký význam robiť to ani za cenu výraznejších zliav. Hoci je to najjednoduchší a často využívaný nástroj ako zaujať a prilákať zákazníka v slabších sezónach. Nemyslím si však, že je správne nastaviť nízke ceny a čakať ako zákazník zareaguje, či vôbec príde. Pokles zákazníkov v určitých ročných obdobiach je prirodzený, s tým nič nespravíme. Ale ani počas dňa či týždňa nie je návštevnosť rovnomerná, sú tu často výraznejšie výkyvy. Preto sa často zamýšľame skôr nad tým, ako vyriešiť pokles návštevníkov práve v týchto prípadoch. Môžeme si povedať, koho oslovíme, kto by mohol pozitívne zareagovať a prísť, kto má možnosti práve v určitých slabších časoch k nám chodievať. Napríklad matky s deťmi.

 

Momentálne je u vás najfrekventovanejším dňom sobota. Mnohí ľudia sa tomuto dňu a všeobecne víkendu vo vašom obchodnom dome vyhýbajú...

 

Áno, je to deň, kedy by k nám určití mnohí naši stáli zákazníci neprišli. Nie preto, že by bolo k dispozícii málo zamestnancov. Skôr im môže prekážať komfort, alebo skôr nekomfort, ktorý môže byť spôsobený zvýšeným počtom zákazníkov.

 

K vašim zákazníkom patria aj podnikatelia, ktorí si u vás zariaďujú kancelárie či iné prevádzky. Pre nich je určený IKEA Business klub. Koľko má dnes členov?

 

Aktuálne asi 2800 členov. Veľa zákazníkov však u nás nakupuje pre biznis a pritom ani nie sú registrovaní v klube IKEA Business. Toto percento zákazníkov je celkom vysoké. Ľudia jednoducho prídu do nášho obchodného domu a nakúpia pre svoje podnikanie bez toho, aby boli členmi tohto klubu. Pritom do určitej miery strácajú, pretože členstvo im ponúka množstvo zaujímavých výhod, ktoré môžu využiť. Napríklad sa nákup dá vyriešiť aj inak, prostredníctvom objednania online, kedy zaplatia na diaľku, tovar im naši zamestnanci pripravia, následne je im dopravený na určené miesto, nad určitú hodnotu dokonca zdarma. Nechceme však z IKEA biznis robiť žiaden elitný klub. Zákazník, ktorý si u nás kúpi kuchyňu je pre nás rovnako cenný zákazník ako podnikateľ, ktorý si u nás zariadi svoju kanceláriu.

 

Kto je váš typický zákazník? Zmenilo sa vaše zacielenie?

 

Vnímanie nášho typického zákazníka sa zmenilo. Súvisí to s aktuálnou ekonomickou situáciou obyvateľstva. Spočiatku sme kládli vyšší dôraz na nízku cenu, dokonca na promovanie nízkej ceny, čo prirodzene stále platí, avšak do popredia sa dostávajú aj iné faktory, napríklad kvalita. Predtým sme sa profilovali ako obchodník pre zákazníka do 35 rokov, či skôr pre začínajúce mladé rodiny. Aj toto sa však posúva a vidno to už aj na ponúkanom sortimente a konkrétnych riešeniach. Nie je našim cieľom, aby ľudia nad hranicou 35 rokov o nás stratili záujem. Naďalej ich chceme inšpirovať, ponúkať im vhodné riešenia a možnosti, primárne súvisiace s ich aktuálnou životnou etapou. Postupne tak dochádza k určitému upgrade tohto, čo tu už bolo, s čím mnohí zákazníci začínali. Interný prieskum nám ukázal, že typickými návštevníčkami obchodného domu IKEA Bratislava sú ženy zo západného Slovenska a zaujímavosťou je, že najbežnejším menom je Zuzana.

 

Čo očakáva zákazník od návštevy obchodného domu IKEA?

 

Neustále narastá dopyt po širokej ponuke výrobkov vyššej kvality za dostupné ceny. Aby sme naplnili očakávania našich zákazníkov, vo finančnom roku 2016 sme predstavili nové limitované kolekcie, ktoré sú výsledkom tvorivej spolupráce so svetovými dizajnérmi. Zákazníci očakávajú komplexné služby a dokonalú nákupnú skúsenosť – teda nielen miesto, kde môžu nakupovať výrobky, ktoré práve chcú či potrebujú, ale tiež také, ktoré im dokáže zabezpečiť aj zaujímavé, príjemné, alebo vzrušujúce zážitky. Očakávajú bezproblémový nákup, perfektne fungujúce služby – pomoc pri nakupovaní, pri nakladaní, prípadne doručenie nakúpených tovarov, inštaláciu a montáž. Zároveň predpokladajú, že budeme miestom, kde sa môžu stretávať ako rodina, so známymi a kde si môžu vychutnať spoločné stravovanie a ďalšie služby, napríklad detský kútik, poradenstvo interiérových profesionálov a pod..

 

V súvislosti so stravovaním u nás by som vyzdvihol, že podľa výsledkov prieskumu, ktorý sme realizovali medzi našimi návštevníkmi, narastá počet ľudí, ktorí si v rámci nákupov bytového zariadenia a doplnkov k nám prichádzajú pochutnať aj na jedle (ide o približne 1/3 zákazníkov).

 

Aké nástroje na komunikáciu so zákazníkmi využívate? Ste aktívni aj na sociálnych sieťach?

 

Okrem štandardnej komunikácie je naším najsilnejším komunikačným kanálom samotný obchodný dom. Sociálne siete takisto intenzívne využívame, konkrétne Facebook, YouTube, či Instagram,. Za veľmi silný komunikačný kanál považujeme IKEA FAMILY newslettere. Veľa inšpirácií a informácií nájde zákazník aj na našom webe. Každý z komunikačných kanálov, ktorý vlastníme a sú pre našich zákazníkov dostupné, sa usilujeme naplno využívať. Vždy hľadáme vhodnú formu komunikácie podľa cieľovej skupiny. Je to cesta budúcnosti a z tohto dôvodu chceme na všetky komunikačné kanály klásť ešte vyšší dôraz, než tomuto bolo doteraz. Samozrejme máme ešte stále veľký potenciál a priestor v ich využívaní a v tom, ako z nich ťažiť lepšie. A pokiaľ ide o formu, zohľadňujeme napríklad viac skutočnosť, že ľudia majú stále menej času na čítanie. Našou snahou preto bude poskytnúť im v budúcnosti množstvo nových, avšak kratších, vždy zaujímavých inšpirácií k tomu, ako si niečo vybrať a zariadiť.

 

IKEA má aj svoj vernostný program, ktorý otvára ďalšie zaujímavé možnosti komunikácie so zákazníkom. Koľko má v súčasnosti členov? Čo je motiváciou k jeho využívaniu?

 

Vernostný program IKEA Family má aktuálne zhruba 351 000 členov. Za posledný rok počet nových členov narástol o takmer 15%. Podobný vývoj predpokladáme aj v nasledujúcich obdobiach. Medzi najoceňovanejšie benefity tohto programu patria zvýhodnené ceny výrobkov IKEA FAMILY zamerané na cestovanie, bezpečnú domácnosť, hry a voľný čas, mesačné ponuky vybraných výrobkov z bežného sortimentu so zvýhodnenými cenami, zľavy na jedlo, či horúce nápoje v IKEA Reštaurácii a Bistre. Rovnako aj bezplatné odborné semináre zamerané na zariaďovanie domácnosti. Členovia klubu oceňujú aj to, že sú medzi prvými, ktorí sa dozvedia o novinkách prostredníctvom newslettera zasielaného e-mailom (IKEA FAMILY newsletter má momentálne 170 000 odberateľov). Okrem spomínaných výhod začínajú členovia IKEA FAMILY častejšie využívať možnosť pozrieť si vo svojom profile IKEA FAMILY všetky svoje pokladničné bloky online a prostredníctvom elektronických pokladničných blokov aj vrátiť tovar.

 

Aké novinky, riešenia a trendové koncepty ste v tomto roku pre zákazníkov pripravili?

 

Hlavnou obchodnou myšlienkou spoločnosti IKEA je ponúkať široký sortiment dobre navrhnutého a funkčného nábytku a bytových doplnkov za ceny také nízke, aby si ich mohlo dovoliť čo najviac ľudí. Veľmi dôležitou súčasťou napĺňania tejto myšlienky je porozumenie toho, čo ľudia chcú, potrebujú, o čom snívajú a ako žijú. Počas posledného fiškálneho roka sme do ponuky uviedli zhruba 3000 noviniek. V súčasnosti v našom obchodnom dome v Bratislave ponúkame až 9500 tisíc výrobkov. Približne tretinu pravidelne obmieňame, čo sa nám osvedčuje. Najpredávanejšie položky pritom zostávajú, ale zároveň sa obmieňajú a najmä oživujú, aby boli vždy o niečo zaujímavejšie. Obmieňame hlavne sezónne tovary, preto je u nás napríklad vianočná sezóna každoročne iná, vždy niečím špecifická. Za fantastickú vec považujem limitované edície.

 

Pomáhajú vám zdvíhať predaje?

 

Našim cieľom nie je to, aby nám extrémne zdvihli predaje. Skôr chceme docieliť, aby zákazníci videli, že je u nás niečo unikátne. Aby sa naučili vnímať tieto tovary tak, že sú limitovanou edíciou, ktorá je tu teraz, ale zajtra tu už byť nemusí. Každý podvedome túži mať niečo, čo väčšina nemá, čo nemá sused ani kolega. U nás v IKEA to môže byť aj za prijateľnú cenu. Je dobré, ak si zákazník odnáša niečo originálne. Pritom sú to neraz menšie tovary, skôr doplnky, ktoré však navzájom medzi sebou ladia. Limitované edície sú dobré aj v tom, že nenásilným spôsobom nútia zákazníka sledovať, čo sa u nás deje, vyvolávajú určitý záujem.

 

Došlo za posledné obdobie k zásadným zmenám aj na poli zákazníckych služieb?

 

Zákazníkom napríklad ponúkame možnosť vrátiť nepoužitý tovar až do 365 dní od nákupu. Doma si zákazník môže zakúpený tovar zmontovať, vyskúša si ho, avšak ak zistí, že mu nesedí, nespĺňa potrebné náležitosti, môže ho zložiť a vrátiť. My mu to vezmeme spať a on nemá problém. Je to efektívna služba. Zákazník sa totiž rozhodol u nás niečo utratiť, aj utratil, avšak tovar mu napokon nevyhovoval. Nie je pre nás prijateľné, aby si robil starosť, či tento tovar vôbec môže vrátiť. Táto služba funguje výborne, ohlas zákazníkov je mimoriadne pozitívny.

 

Praktickou záležitosťou a zrejme aj zákazníkmi vysoko ocenenou sú samoobslužné pokladnice. Ako sa osvedčili?

 

Veľmi dobre. Zákazníci sa im nevyhýbajú, vyhľadávajú ich a intenzívne využívajú. Momentálne sa na tomto mieste dá platiť len prostredníctvom platobnej karty. K dispozícii tu máme aj asistenciu, ak by bolo treba poradiť či pomôcť pri platení. Pre nás je prekvapivé, že v porovnaní s Českom či Maďarskom Slováci využívajú samoobslužné pokladnice viac. Podiel ich využívania oproti klasickým pokladniciam predstavuje viac ako 40%. Táto možnosť platenia má obrovské výhody. Zákazník, ak má nakúpeného viac, nemusí čakať v rade, prípadne nečaká až tak dlho, je to rýchle a pohodlné. Z interného hľadiska sú pre nás samoobslužné pokladnice efektívnejšie.

 

Uvažujete nad ďalšími technologickými novinkami?

 

Na predajnej ploche budeme zrejme viac ako doposiaľ využívať rôzne interaktívne prvky, najmä tam, kde máme sústredené pohovky. Intenzívnejšie chceme využívať rôzne digitálne prvky, samozrejme podľa aktuálnych možností. Veľmi sa nám osvedčilo aj plánovanie kuchýň, pre zákazníka je to výrazné uľahčenie v jeho, verím, neľahkom rozhodovaní. Zatiaľ nám chýba mobilná aplikácia, už dávnejšie sme mali v tomto smere zaujímavé plány. Mobilná aplikácia IKEA je aktuálne v štádiu vývoja, v krátkom časovom horizonte by mohla uzrieť svetlo sveta. Najmodernejšie technológie dnes využívame hlavne v oblasti logistiky.

 

Koľko ľudí pracuje v OD IKEA Bratislave? Čo pre vás znamená pojem ideálny zamestnanec?

 

Momentálne v IKEA Bratislava pracuje viac než 380 kolegov. Ideálny zamestnanec rád komunikuje so zákazníkmi, je empatický voči zákazníkom, je fajn ak má rád produkt, ktorý predáva, mal by mať oň záujem. Je to nesmierne dôležité, pretože iba vtedy vie jeho prednosti správne zákazníkovi odkomunikovať. Vždy je pre nás dôležité aj to, či nám uchádzač o prácu u nás vie niečo nové priniesť, aby prišiel s nápadmi, aby bol aktívny, mal radosť z toho, že niečo môže ovplyvniť a urobiť celkom inak. V žiadnom prípade nechceme mať zo zamestnancov robotov, cielime na ľudí, čo majú v sebe nadšenie, záujem a správny zápal pre vec. Dôležité je, aby zamestnanec zdieľal naše hodnoty a mal chuť sa prirodzene posúvať ďalej. Mal by mať záujem o netradičné riešenia, vedieť rozmýšľať v súvislostiach a mal poriadnu dávku nápaditosti.

 

Zákazníci majú k dispozícii tradičný tlačený katalóg, zároveň môžu využívať aj aplikáciu pre tablety a počítače. Aké prednosti má každá z možností?

 

Perspektívou je byť viac online. Je to nielen o frekvencii návštev, ale aj o tom, že zákazník chce stále niečo iné, nové, má rád priebežné obmeny, svieže a nápadité veci. Online prostredie toto umožňuje splniť lepšie, než papier. Okrem toho je nevyhnutné poskytnúť záujemcovi o nákup u nás viac kvalitných informácií, v ľahko dostupnej forme a v prostredí, aké mu vyhovuje. To všetko so zaručenou vysokou frekvenciou obmeny. Súčasný zákazník je iný než ten včerajší. Hoci z našich posledných interných prieskumov vyplynulo, že klasický papierový katalóg už takú dôležitosť, akú mal pred pár rokmi, nemá, pre nás má význam vydávať tlačený katalóg aj naďalej. Je to o tom, že musíme počúvať zákazníka, to, čo chce, čo je preňho prínosné, čo mu vyhovuje a zároveň neruší jeho pohodlie.

 

Web je zrejme aj pre IKEA prvým miestom, kde sa zákazník zoznamuje s konkrétnou ponukou. Máte v pláne ho ešte viac vylepšovať?

 

Počet návštevníkov našej webovej stránky vo finančnom roku 2016 dosiahol takmer 3,5 milióna unikátnych návštevníkov. Približne 1/3 zákazníkov obchodného domu IKEA Bratislava v rámci príprav na nákup navštívila webovú stránku ešte pred tým, než vkročila do obchodného domu. Väčšina z nich si online prezrela konkrétny výrobok, ktorý bol súčasťou plánovaného nákupného zoznamu.

 

Novinky pribudli aj na poli logistiky. Veľkou a zrejme pre IKEA pozitívnou zmenou bolo zavedenie papierových paliet. Aké máte s nimi skúsenosti? Na čo sa chcete v oblasti logistiky ďalej sústreďovať?

 

Papierové palety sa osvedčili, šetria veľa miesta a napokon aj financií. Bol to veľmi dobrý krok. V niektorých krajinách sa testujú, alebo už aj uplatňujú ďalšie novinky, tie súvisia hlavne s efektívnym skladovaním a tiež s automatizáciou skladovacích procesov. Na Slovensku zatiaľ v tejto oblasti zmeny neplánujeme. Cieľom na nadchádzajúce obdobie je optimalizácia priamych dodávok od dodávateľov. Chceli by sme dosiahnuť efektívnejšie napĺňanie prepravných kamiónov, vďaka čomu môžeme výrazne ušetriť za dopravné a skladné. Je to ďalšia cesta, ako prispieť k zavedeniu výhodných cien pre zákazníka.

 

IKEA patrí k značkám, ktoré majú výrazné environmentálne cítenie. Na čo v tejto súvislosti kladiete v súčasnosti dôraz?

 

V IKEA chceme mať pozitívny vplyv na ľudí a planétu. Ľudia si čoraz viac uvedomujú, že zdroje na planéte nie sú nevyčerpateľné. Pred nami stojí výzva nájsť udržateľnejší spôsob života – nielen pre ľudí, ale aj pre životné prostredie, ktoré má, pochopiteľne, na život v domácnosti tiež podstatný vplyv. Od začiatku finančného roku 2016 v slovenských domácnostiach svieti viac ako 154 000 LED žiaroviek. V súčasnosti tiež pochádza všetka bavlna použitá vo výrobkoch IKEA z trvalo udržateľných zdrojov a všetky ryby a morské plody, káva či kakao, ktoré predávame, pochádzajú z certifikovaných, trvalo udržateľných zdrojov.

 

Daniel Košťál
Foto: archív M. Feltla