KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Slovenské e-shopy začali využívať nové príležitosti

bravermannO priebehu, špecifikách a výsledkoch prestížnej súťaže ShopRoku a novinkách v oblasti e-commerce na slovenskom trhu sme hovorili s Tomášom Bravermanom, riaditeľom nezávislého porovnávača cien Heureka.sk.


Aké zmeny priniesol v poradí siedmy ročník súťaže ShopRoku?
T.Braverman: Tento ročník bol prvý po zmene načasovania súťaže. V minulosti sa hlasovalo po lete a vyhlasovanie výsledkov prebehlo na jeseň. Tento rok sme sa na Slovensku aj v Česku rozhodli, že hlasovanie posunieme až na koniec roka. E-shopy mohli na svojej zákazníckej základni pracovať po celý rok. Túto zmenu hodnotíme veľmi dobre. Pokiaľ ide o ďalšie zmeny, niektoré e-shopy prichystali pre zákazníkov väčšie zmeny – sťahovanie či zmenu systémov logistiky. Sami sme preto boli zvedaví, či sa tieto zmeny premietnu aj do celkových výsledkov súťaže. Treba však potvrdiť, že celá súťaž prebehla hladko a môžem konštatovať, že Slováci si už na ňu zvykli.

 

Na základe akých kritérií boli udeľované ceny?
T. Braverman: Ceny ShopRoku odovzdávame v troch kategóriách. Cenu kvality udeľujeme na základe recenzií a hodnotení reálnych zákazníkov za uplynulý rok. Tých bolo viac ako milión. V tejto kategórií hodnotíme jednotlivé podkategórie a určujeme absolútneho víťaza, ktorý mal najpozitívnejšie hodnotenia. Za rok 2015 to bol Parfums.sk. V rámci Ceny popularity hlasovali zákazníci. Tento rok ich hlasovalo 15-tisíc. Prvenstvo si obhájil Mall.sk. A napokon je to Cena Heureky, ktorá sa udeľuje na základe hodnotenia odbornej poroty. Tú tvorí desať osobností slovenského a českého internetového a e-commerce sveta. Táto kategória je určená pre e-shopy, za ktorými stojí zaujímavý príbeh, majú sociálny presah alebo netradičný koncept. V tomto ročníku zvíťazil e-shop rukahore.sk, ktorý vymýšľa a predáva zaujímavé módne či iné kúsky inšpirované a pripravené známymi slovenskými hudobníkmi.

 

Čo získali víťazné e-shopy?
T. Braverman: Všetci víťazi aj finalisti dostávajú možnosť využívať označenie ShopRoku 2015. Tieto e-shopy mávajú pozitívnejšie hodnotenia aj lojálnu zákaznícku komunitu. Zároveň, získali sklenenú sošku a diplom. Víťazi si odniesli aj poukážku na kredit 333 € uplatniteľný na Heureke.

 

Aké sú slovenské špecifiká pokiaľ ide o internetový obchod?
T. Bravermann: V porovnaní slovenského a českého trhu vidíme mnohé podobnosti. Na slovenskom a českom e-commerce trhu, zároveň aj globálne, zaznamenávame medziročné nárasty obratov. V prípade Slovenska to bolo 15%, čo je veľmi dobrý výsledok. Slovenské e-shopy dokonca začínajú využívať potenciál kategórií, ktoré tu doteraz neboli veľmi obsadené. Konkrétne ide o potraviny alebo niektoré netechnické kategórie. V porovnaní s Českom sú Slováci viac zvyknutí na mobilné nákupy. Omnoho častejšie nás napríklad navštevujú cez mobil. Je to až 40 % zákazníkov oproti 33 % v Česku.

 

Zmenil sa za posledné roky postoj Slovákov k nakupovaniu cez internet? Akú najdôležitejšiu zmenu by ste vyzdvihli?
T. Braverman: Slováci nakupujú online čoraz častejšie. Využívajú nástroje aj komfort, ktoré im online nákupy prinášajú, prekonali obavy o bezpečnosť online platieb, nedôveru v iné spôsoby doručenia, ako je dobierka. Začali si tiež všímať hodnotenia iných zákazníkov a riadiť sa podľa nich. Online nakupovanie je tak čoraz bežnejšou záležitosťou a aktivitou. Slovenskí zákazníci stále častejšie nakupujú online aj tovar pre bežnú spotrebu v nižších hodnotách. Tento trend je viditeľný aj v Česku. Ide o typ sortimentu, ktorého nákupom online šetria zákazníci nielen peniaze, ale predovšetkým čas a námahu. Aktuálne toto smerovanie prichádza aj na Slovensko.

 

Za posledné roky sa zrejme výrazne posunula vopred aj kvalita internetových obchodov na Slovensku...
T. Braverman: Možno povedať, že kvalita e-shopov skutočne veľmi narástla. Vždy sa prirodzene nájdu e-shopy, ktoré majú svoje nedostatky, ale napríklad na Heureke tvorili negatívne hodnotenia za minulý rok z vyše milióna recenzií iba 4 %. Znamená to, že e-shopy si uvedomujú, že konkurencia každým rokom rastie a musia si dávať viac pozor aj na drobné prehrešky. Už tie totiž môžu ohroziť ich existenciu.

 

Sú už na Slovensku „lovebrands“ pokiaľ ide o internetové obchody?
T. Braverman: Áno, dôkazom je aj súťaž ShopRoku, kde vyhrávajú len tí najlepší. Môžu to byť malé aj veľké e-shopy, špecializované obchody aj širokosortimentové obchodné domy. Musia však mať perfektný prístup k zákazníkom a dokázať s nimi správne komunikovať. Zákazníci sa potom radi vracajú a vytvárajú si k nim lojálny vzťah.

 

Aký je v súčasnosti počet internetových obchodov na Slovensku?
T. Braverman: Pri vyhodnotení roku 2015 sme mali v evidovaných Heureke 9 355 e-shopov. Toto číslo každoročne rastie. Medziročne to v porovnaní s rokom 2014 bolo o približne 12 %. Slovenský e-commerce trh tak stále nie je nasýtený. V Česku sa však už potvrdili dlhodobé predpovede o konsolidácii počtu e-shopov. Zaznamenali sme veľmi mierny pokles, medziročne zhruba o jedno percento na 36 800.

 

Kde súčasní Slováci najviac nakupujú – v online obchodných domoch alebo v malých e-shopoch?
T. Braverman: Trendom sú veľké e-shopy a nákupné galérie, kde zákazníci nájdu všetko na jednom mieste, ale zároveň e-shopy úzko špecializované na vybraný segment. E-shopy sa tak chcú odlíšiť od konkurencie a takáto špecializácia umožňuje, že ponúkajú produkt priamo konkrétnej cieľovej skupine.

 

Čo sa na Slovensku nakupuje online najviac?
T. Braverman: Prvé miesto v najvyšším trhovým podielom si stále držia elektronika a biela technika. Už to ale nie sú kategórie, ktoré by rástli progresívne. Dynamické medziročné nárasty sme zaregistrovali v iných kategóriách – v jedle a nápojoch je napríklad medziročný nárast na úrovni 45 %. Vyše tretinový nárast je aj v segmentoch hobby a kozmetika či zdravie. O štvrtinu narástla kategória oblečenie a móda, ktorá je obrovským trendom. Novinkou sú aj potraviny. Stále je viac Slovákov, ktorí nakupujú trvanlivé potraviny, kávu a alkohol online.

 

S rastúcim počtom online obchodov rastie prirodzene aj konkurenčný boj. Odohráva sa na poli cenovej politiky, sortimentnej skladby, alebo zákazníckych služieb?
T. Braverman: Čiastočne medzi sebou e-shopy súperia cenami. Medzi zákazníkmi však už zohráva oveľa dôležitejšiu úlohu zákaznícky servis, ale aj doplnkové služby a benefity, napríklad predĺžená záruka či doprava zadarmo. Stopercentne kľúčová je opäť komunikácia so zákazníkmi – ako sa e-shopy správajú k zákazníkom, akým spôsobom s nimi komunikujú a riešia vzniknuté situácie. Na základe toho si zákazníci budujú vzťah k e-shopom a vracajú sa k nim nakupovať. Tam je princíp ShopuRoku, to táto súťaž oceňuje.

 

Internetový obchod tak má na Slovensku veľkú budúcnosť. Aké zaujímavé smerovania vidno už teraz?
T. Braverman: Slovensko je v e-commerce pomerne vyspelou krajinou, podiel e-commerce na celkovom retaile je asi 5,5 %, čo je výrazne viac ako globálny priemer 4,2 %. Potenciál je ale stále obrovský, zďaleka nie je vyčerpaný. Momentálne vidíme, že budúcnosťou je m-commerce, ako som spomínal, na Slovensku je podiel návštev cez mobilné zariadenia dokonca vyšší ako v Česku. Raz by mohol tento spôsob nákupov úplne nahradiť desktopy, dnes však skôr zákazníci buď proces nákupu na mobile začnú a dokončia na desktope, alebo nakupujú opakovane tovar v nižšej hodnote. Stáva sa však aj to, že si zákazníci tovar najskôr vyskúšajú v kamennej predajni a rovno si ten istý tovar v e-shope kúpia cez mobil. Problémom však je, že zatiaľ má len málo e-shopov prispôsobený web. No toto číslo veľmi významne narastá, opäť je to na Slovensku úspešnejšie ako v Česku.

 

Pripravil: Daniel Košťál
Ilustračné foto: archív T. Bravermana

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk