Nealkoholické nápoje: V popredí je dôraz na zdravie

Nealkoholické nápoje: V popredí je dôraz na zdravie

Kampaň Na bicykli do obchodu 2017

Kampaň Na bicykli do obchodu 2017

Cidery kupovali Slováci častejšie a lacnejšie

Cidery kupovali Slováci častejšie a lacnejšie

Previous
Next
  • Nealkoholické nápoje: V popredí je dôraz na zdravie

  • Kampaň Na bicykli do obchodu 2017

  • Cidery kupovali Slováci častejšie a lacnejšie

Intraco special 2017

AKTUÁLNE

Tesco zvyšuje transparentnosť v oblasti potravinového odpadu

Po štyroch rokoch od zverejnenia údajov o potravinovom odpade v Spojenom kráľovstve Tesco dnes oznámilo, že jeho spoločnosti v Írsku, Poľsku, na Slovensku, v Českej republike a Maďarsku rovnako zverejnili svoje údaje o potravinovom odpade.

Cidery kupovali Slováci častejšie a lacnejšie

cidery2Cidery sú na našom trhu novou a hneď aj vysoko perspektívnou kategóriou. Ponuka je priebežne dopĺňaná o novinky, špecifickosť týchto produktov objavuje stále viac konzumentov.


V spotrebe ciderov máme podľa ich výrobcov zaujímavé prvenstvá a región strednej Európy patrí v tomto smere k najrýchlejšie rastúcim. Mnohí spotrebitelia považujú cider za sezónny produkt a spájajú si ho s príjemným letným osviežením alebo s letnými hudobnými festivalmi. Týmto smerom ho posúvajú aj výrobcovia, keď vo svojich odporúčaniach zdôrazňujú podávanie po vychladení či s ľadom. Spotreba ciderov však u nás rastie aj mimo letného obdobia.


Posilnili plechovky


Aktuálne zistenia prieskumnej agentúry Nielsen potvrdzujú rastúcu obľubu tohto nápoja. Údaje pochádzajú z maloobchodného auditu realizovaného v predajniach s potravinami a zmiešaným tovarom (s vylúčením predajní Metro).


„Spotreba ciderov za posledných monitorovaných dvanásť mesiacov ( jún2016- máj 2017) dosiahla na Slovensku úroveň 2,54 mil. litrov. Je to nárast na úrovni 7,4%. Kvôli výraznému poklesu priemernej ceny o 9%, pod úroveň 2 € za liter, sa však nedarilo tejto kategórii rásť v tržbách. Tie naopak zaznamenali pokles o 2%. V prepočte ide o celkové tržby v hodnote 4,7 miliónov € ročne. Na porovnanie, obraty piva aj radlerov medziročne narástli. Pri pive o 4% a pri radleroch rástli tržby až trikrát rýchlejšie - o 13%. Pokiaľ ide o typy balení ciderov, medziročne posilnili plechovky, ktorých podiel predstavuje už viac ako 70% z tržieb celej kategórie,“ hovorí Mária Hukelová zo spoločnosti Nielsen.

 

Globálny trh so ciderom


História tohto nápoja sa začala písať podľa dostupných zdrojov niekedy už pred 5000 rokmi. U nás len prednedávnom, v roku 2015, kedy sa na trhu objavili prvé značky ciderov. Celosvetový trh so ciderom je momentálne najrýchlejšie rastúcim trhom s alkoholickými nápojmi na svete. Rastie dokonca dvakrát rýchlejšie ako celosvetový trh s pivom a štyrikrát rýchlejšie ako trh s vínom. Za posledných päť rokov narástol o 25 %.


Podľa údajov z roku 2013 má najväčšie zastúpenie cider stále v Európe – ide o podiel na úrovni takmer 70 %. Rýchlo však jeho obľuba rastie aj v ostatných oblastiach sveta. Najviac cideru sa momentálne predá vo Veľkej Británii a Írsku, kde spotreba na obyvateľa dosahuje až 15 litrov ročne.


Významným výrobcom cideru je v súčasnosti spoločnosť Heineken s podielom na úrovni 19 %. Vlastní dva závody na výrobu cideru – závod Bulmer´s v anglickom Hereforde a závod Stassen Cidre v belgickom meste Aubel. Kľúčový ciderom tejto spoločnosti je Strongbow. Aktuálny trhový podiel značky  na Slovensku je približne 85%. V ponuke má štyri chuťové varianty: Gold Apple, Red Berries, Dark Fruit a Elderflower, ktorá nahradila príchuť Honey.


V súčasnosti Heineken na našom trhu okrem tejto značky ponúka aj prémiovú značku Stassen – zatiaľ len v Horeca prevádzkach a slovenský cider Lišiak zo Sadu Sajder. Ten od februára tohto roku vyrába v Hurbanove odkiaľ sa na trhy strednej a východnej Európy dostáva aj značka Strongbow.


Lišiak zo Sadu Sajder je v ponuke v dvoch chuťových variantoch typicky slovenského ovocia – jablko a hruška. Chuť Lišiaka zo sadu je vyladená preferenciám slovenských konzumentov. Okrem týchto ciderov sa postupne objavujú v ponuke trhu aj iné značky, najmä lokálnych výrobcov (Opre´ cider, Jablčnô a pod.).


Spotrebiteľ

 

Typickým spotrebiteľom tohto nápoja je mladší, hlavne mestský spotrebiteľ. V tomto sa nelíšime od iných krajín sveta, kde sa cidery predávajú a konzumujú.

 

„Na Slovensku dosahuje spotreba ciderov približne 0,5l na osobu a rok. Najviac spotrebiteľov má tento nápoj v bratislavskom regióne. Zaujímavosťou súvisiacou s našou krajinou je preferencia tmavých a ochutených ciderov,“ hovorí pre odborný portál RETAIL magazin.sk Peter Nikodém zo spoločnosti Heineken Slovensko, a.s.. Ako ďalej uvádza, najviac sa tohto nápoja predá u nás na modernom trhu, v hypermarketoch a supermarketoch. Pri výbere rozhoduje príchuť, ale aj značka a cena.


Očami výrobcu


Rastúcu dôležitosť tejto kategórie vníma aj Jitka Němečková, manažérka firemnej komunikácie Pivovarov Topvar, ktorá na slovenskom trhu otvárala kategóriu so značkou Kingswood. Po úspechu klasickej verzie boli na trh postupne uvedené aj verzie Dry a Rosé. Na jar tohto roku uviedla táto spoločnosť cider Frisco a to v troch ovocných príchutiach Jablko a citrón, brusnica a lesné ovocie.


„Kategória ciderov je na Slovensku stále veľmi mladou kategóriou medzi alkoholickými nápojmi. Zároveň je aj najrýchlejšie rastúcou a očakávame, že bude rásť aj naďalej. Cider je nápoj rovnako obľúbený a vhodný pre ženy, aj pre mužov. Oslovuje priaznivcom vína, ktorí preferujú ľahké, osviežujúce ovocné chute, alebo konzumentov, pre ktorých je chuť piva príliš horká,“ dodáva J. Němečková.


Druhotné vystavenie


Cider sa tak postupne stáva súčasťou regálov s pivom, resp. je sústreďovaný do ich susedstva. Osvedčilo sa však aj druhotné vystavovanie a to najmä v sezónnom období.


„Cider je ešte stále pomerne málo známa kategória, veľmi dôležité je preto aj jeho druhotné vystavenie. Celkom dobre pri tomto nápoji fungujú aj samplingové akcie alebo eventy, kde majú spotrebitelia možnosť produkt spoznať a ochutnať,“ uvádza J. Němečková. Prostredníctvom ochutnávok si táto kategória získava stále viac priaznivcov.

 

cidre

 

Čo je cider?

 

Cider je osviežujúci, mierne alkoholický nápoj, ktorý sa vyrába riadeným kvasením jablčného muštu. Je jedným z najstarších alkoholických nápojov na svete. Na výrobu muštu, z ktorého potom cider kvasí, sa používajú špeciálne odrody jabĺk a ich správnym miešaním vzniká unikátna chuť cideru.

 

Pripravil: dk

Zdroj: Heineken Slovensko, Pivovary Topvar, Nielsen
Ilustračné foto: redakcia

Obchodník

Hovorí Matt Simister, generálny riaditeľ spoločnosti Tesco pre strednú Európu. Exkluzívne pre odborný portál RETAIL magazin.sk porozprával o cieľoch ambiciózneho plánu maloobchodného reťazca Tesco na ...

Produkt

Stredoeurópska potravinárska spoločnosť Hamé zvyšuje prostriedky na modernizáciu výrobného závodu DOMA v Prešove. Pripravuje tiež výrazné rozšírenie sortimentu významného slovenského výrobcu majonéz, ...

Spotrebiteľ

S veľkou pravdepodobnosťou všade tam, kde sa budú intenzívne využívať najnovšie digitálne nástroje a kanály. Maloobchodní predajcovia, ktorí sa usilujú získať vernosť ďalšej generácie spotrebiteľov – ...

Logistika

Využiteľná plocha logistického areálu sa výstavbou rozrastie až na 64 000 m2. Spoločnosť investuje do novej budovy sumu 5 miliónov €.Ukončenie výstavby je plánované na koniec tohto roka a prevádzka ...

Zahraničie

Expanzia známeho a medzi zákazníkmi obľúbeného Centra Chodov v Prahe, ktorú realizuje developer Unibail-Rodamco a v rámci ktorej sa rozrastie zo súčasných takmer 61 000 m2 na viac ako 100 000 m2, sa ...

Komentáre

tapus m
František Ťapuš
Zväz obchodu a cestovného
ruchu SR
Pozitívny vývoj špecializovaného maloobchodu s potravinami
korsnak m
Ľubomír Koršňák
UniCredit Bank Czech Republic
and Slovakia, a. s.
Rastúca ekonomika sa prejavila na tržbách obchodníkov
zverbik m
Tomáš Zverbík
Konica Minolta Slovakia
Ako odbremeniť IT oddelenie?
tuchscher m
Ľubomír Tuchscher
Slovenské združenie pre značkové výrobky
Čo nám zlepšuje život a sebavedomie

 

kvalita z nasich regionov 6 2017

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikona



Seminár Manažer 4.0

POVEDALI

Peter Varmuža

„Snažíme sa chodiť v topánkach našich zákazníkov a byť tak unikátni.“

Ing. Peter Varmuža
generálny riaditeľ,
YEME

Personálne zmeny

Pivovary Topvar s novým generálnym riaditeľom

topvar riaditelSpoločnosť aktuálne začína viesť Grant Liversage. Do svojej novej funkcie prináša dlhoročné skúsenosti z vrcholového manažmentu a financií. Pochádza z Južnej Afriky, vyštudoval University of Natal v Juhoafrickej republike..

Rozhovor mesiaca

Intraco Special 2017 rozoberie signály vysielané spotrebiteľom

bohumila tauchmannovaKonferencia Intraco Special je tradičné podujatie, ktoré sa každoročne uskutočňuje v jesenných mesiacoch, pred obchodnícky najsilnejšou sezónou. Čím podujatie prekvapí? Hovorili sme s Ing. Bohumilou Tauchmannovou, riaditeľkou INCOMA Slovakia, s. r. o., ktorá organizuje podujatie.

Video

Konferencia RETAIL INNOVATIONS 2017: Aký bol 1. ročník?

Všimli sme si

Aj táto delikatesa už má svoju špecializovanú predajňu. Zatiaľ na Morave.


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

Packaging Herald

Fashion Retail