Ako je na tom trh s tlačou?
- Podrobnosti
- Uverejnené utorok, 29. november 2016
Oblasť kreatívnej polygrafie sa stáva v poslednom období dôležitou súčasťou marketingových nástrojov s cieľom podporiť predaj produktov alebo služieb. Samotní dodávatelia tlačových technológií a softvérových riešení sa tomuto trendu musia prispôsobiť. Za posledné obdobie som zaznamenal na trhu niekoľko nových a inovatívnych zariadení, ktoré oblasť kreatívnej polygrafie posúvajú dopredu. Ide najmä o kompaktný, ale výkonný tlačový systém typu roll-to-roll, ktorý zvláda malé a stredné zaťaženie. Umožňuje tlač malých tlačových úloh vo veľkom množstve. Použite zaradenia je nielen v segmente etikiet alkoholických produktov, ale aj pre etikety nápojov, kozmetiky, alebo čistiacich prostriedkov.
Z pohľadu blízkej budúcnosti budú podľa môjho názoru hrať hlavnú úlohu zariadenia na spracovanie komplexných služieb, parciálneho 3D lakovania pomocou UV atramentových hláv a následného zlatenia. Otvára sa možnosť produkcie neobmedzeného množstva rôznorodých úloh v rámci jednej produkcie bez zastavenia. Zaujímavým sú aj zariadenia, ktoré sú schopné tlačiť cmykom priamo na vrch fólie, čiže nanášať tepelnú fóliu rôznych farieb lepiacu sa na toner.
Z mojich vlastných skúsenosti viem, že zmenu trendov na trhu s tlačou pociťujú aj samotní profesionálni tlačiari. Predovšetkým je to rast zákaziek s čoraz menším objemom tlače. Na profesionálne produkčné zariadenia je tak vyvíjaný tlak spracovať čoraz viac tlačových úloh bezchybne a v čo v najkratšom čase pre dosiahnutie efektívneho objemu výroby.
Som presvedčený, že na polygrafickom trhu by sa nemalo bojovať najnižšou cenou, ale najmä kreatívnejšími a nápaditejšími riešeniami. Cieľom by malo byť dosiahnutie čo najzaujímavejších produktov, ktoré by dokázali osloviť široké množstvo zákazníkov. Súhlasím s odborníkmi na polygrafiu, že atramentová tlač predstavuje v súčasnosti veľkú výzvu. Podľa prognózy sa jej podiel na celkovej tlači bude neustále zvyšovať. Je totiž využiteľná nielen v priemysle na potlač keramických dlaždíc, dekoratívnych laminátov, ale aj v obalovom segmente. Či už sú to nálepky, značkovanie výrobkov, alebo priama tlač na predmety. Atramentová tlač je vhodná aj na letáky a billboardy.
V uplynulom období na polygrafickom trhu rástol dopyt po komplexných tlačových službách s možnosťou personifikácie produktov, ako aj variabilnosťou ich finalizácie. Tento trend bude podľa môjho názoru pokračovať. Preto sme tento rok videli medzi novinkami u dodávateľov tlačových technológií a softvérových riešení zariadenia, ktoré tento dopyt uspokojujú. Mnoho z nich boli prezentované aj na tohtoročnom medzinárodnom polygrafickom veľtrhu Drupa 2016. Všetky tieto technológie posúvajú doterajšie postupy v polygrafii na novú úroveň a otvárajú nové možnosti tlače, ako dôležitého marketingového nástroja. Marketingoví manažéri si totiž podľa mňa uvedomujú, že ľudia sú čoraz necitlivejší voči klasickým marketingovým nástrojom. Odlíšiť sa od konkurencie tak môžu iba graficky kreatívnym riešením marketingových materiálov a ich kvalitnou tlačou. Každá chyba v marketingu sa totiž môže vypomstiť. Personalizácia tlače, či už pozvánok, brožúr, katalógov, alebo iných marketingových materiálov má za cieľ udržať si existujúceho zákazníka. Je totiž jedno či predávate multifunkčné zariadenia, alebo automobily. Kúpou produktov to totiž pre samotného predajcu nekončí.
Peter Lauko, obchodný manažér pre produkčnú tlač, Konica Minolta Slovakia