Priamy predaj: Zákazníkov najviac oslovujú segmenty zdravie a krása

Najnovšie čísla zverejnené Svetovou federáciou asociácií priameho predaja WFDSA začiatkom júna potvrdzujú, že priamy predaj zaznamenáva globálne trvalý rast.

 

priamypredajleto2019 v

 

Celosvetové tržby medziročne o 1,2% oproti roku 2017, čo sa v konečnom dôsledku rovná celkovému úctyhodnému obratu vo výške 192,9 miliárd dolárov. Európsky priamy predaj k tejto sume vlani dopomohol 39,5 miliardami dolárov, čo je 21-percentný podiel. Najväčší hráči zostávajú nezmenení: Čína a USA majú rovnaký podiel (po 18%), nasleduje Kórea (10%), Nemecko (9%) a TOP 5 uzatvára Japonsko (8%).


V popredí wellnes


Nielen tržby mali v oblasti priameho predaja stúpajúcu tendenciu. Oproti roku 2017 narástol aj počet priamych predajcov, a to o 1,6%, čo v konečnom dôsledku znamená globálne 118,4 milióna priamych predajcov. V Európe sa priamym predajom, či už na plný úväzok (9%), na čiastočný úväzok (36%) alebo len okrajovo (55%), zaoberá dovedna 14,36 milióna ľudí.


Hnacou silou priameho predaja sú vo všeobecnosti aj naďalej ženy, ktoré tvoria až 74% všetkých priamych predajcov na svete. Tento fakt priamo súvisí aj s najpredávanejšími produktmi prostredníctvom priameho predaja. Až 33,2% tvoria wellness produkty a doplnky stravy a v tesnom závese sa drží kozmetika s 31,2%, ktorá bola dosiaľ na čele rebríčka. Prostredníctvom priameho predaja sa ďalej predávajú potreby do domácnosti (12,8%), oblečenie a doplnky (6,2%) a ďalší spotrebný tovar a služby.


Priamy predaj na Slovensku


Výsledky priameho predaja za rok 2018 sú veľmi pozitívne aj na Slovensku, kde je nárast v tržbách oproti roku 2017 takmer 6-percentný (5,7%). Obrat tak u nás dosiahol 164 miliónov €, čo je približne 194 miliónov dolárov. Počet slovenských priamych predajcov presiahol 203 734 ľudí. Čo sa týka produktov, na Slovensku zostáva kozmetika ako najpredávanejšia prostredníctvom priameho predaja (42%), nasledujú wellness produkty a doplnky stravy (29%) a TOP3 rebríček uzatvárajú výrobky určené pre domácnosť (25,2%).


„Priamy predaj vykazuje celosvetovo, v Európe aj na Slovensku trvalý rast. To pre nás znamená spokojnosť všetkých, ktorí sa na priamom predaji podieľajú, vrátane našich zákazníkov. Je to jasná správa, že musme pokračovať v budovaní pozitívneho obrazu nášho odvetvia,“ hovorí na margo nových údajov Lucie Záleská, predsedkyňa Zduženia priameho predaja. Združenie tento pozitívny trend podľa jej slov pripisuje ustavičnému omladzovaniu skupiny priamych predajcov, ako aj ich kreatívnemu prístupu ku komunikácii so zákazníkom v online prostredí.


Sociálne siete ako pomôcka


Vo februári tohto roka bol v súvislosti s priamym predajom zverejnený aj prieskum asociácie SELDIA realizovaný v prvom polroku 2018 v Európskej únii. Ten sa zameriaval na všeobecné údaje o priamych predajcoch, ale aj na ich hodnoty či nástroje, ktoré pri práci využívajú. Z výsledkov prieskumu vyplýva zaujímavé zistenie, že aj priamy predaj, ktorý je založený najmä na osobnom kontakte, využíva moderné technológie, aby sa prispôsobil potrebám súčasného zákazníka. Ako efektívny spôsob komunikácie sa osvedčila populárna komunikácia prostredníctvom sociálnych sietí, ako aj spravovanie osobného blogu či webstránky.


Pripravil: dk
Zdroj: Združenie priameho predaja
Ilustračné foto: Pixabay.com

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona



Video

Slovak Retail Summit 2019

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

Fashion Retail