volba spotrebitela 450x1017 left

Figuríny podliehajú zaujímavým módnym trendom

figuriny uvodVizuálny marketing je pre kamenné predajne vzhľadom k rastúcej konkurencii e-shopov oveľa dôležitejší. Pozornosť zákazníka vždy upútajú aj vhodne zvolené figuríny. Čo v procese ich vývoja vstupuje najviac do popredia?


V centre záujmu sú hlavne realistické figuríny, rozhodujúcim faktorom je emocionalita, individualita, ale tiež udržateľnosť. Pre kamenné predajne je vizuálny marketing a z neho plynúca emocionálna, individuálna prezentácia stále významnejšia.


Figuríny ako hrdinovia


Dizajnér Domagoj Mrsic z Düsseldorfu, ktorý sa venuje vizuálnemu marketingu, kedysi figuríny pri svojej prezentácii predstavil ako superhrdinov: Supermana, Wonder Woman, Batmana a Catwoman, Spidermana a Spiderwoman. Keď sú figuríny precízne vyhotovené, stávajú sa do určitej miery skutočnými hrdinami. Svojim vzhľadom, držaním tela, gestikuláciou a mimikou dokážu vdýchnuť život do výkladných skríň a interiérových dekorácií, pôsobiť ako stimulant podporujúci predaj alebo aspoň prebúdzať sympatie, záujem a zvedavosť pozorovateľa.

Otvárajú príbeh


Pokiaľ nie sú figuríny bez hláv alebo abstraktné, dodávajú obchodným domom a značkám určitý profil a tvár. Vďaka svojej pohyblivosti môžu zaujať pozície, ktoré oslovia požadovanú cieľovú skupinu, zároveň zodpovedajú typu modelov a cenovej skupine. Naviac môžu zákazníkom rozprávať určitý príbeh. To najmä vtedy, pokiaľ sú umiestnené v skupine.
Nejde nespomenúť ani sériu figurín „Ugly’s“ holandského výrobcu Hansa Boodta, ktorá humorne napodobňuje mužov zo skutočného života. Namiesto toho, aby zobrazovala „chlapcov“ s dokonale vypracovanými telami je realitou skôr opak. Je to napríklad dlhý chudý typ muža, ale naopak aj obéznejší a nižší chlapec. Prekvapivé je, že všetci sú oblečení do „antierotickej“ spodnej bielizne.

 

figurinyA

 


„Nová generácia figurín bude oveľa viac vypovedať aj o značke. Pomôže sprostredkovať zásadné hodnoty značky a odlíši ju možno aj zásadným spôsobom od konkurencie,“ tvrdí Jean-Marc Mesguich, výkonný riaditeľ Window France.


Ponuková paleta v odvetví figurín je dnes skutočne široká: vedľa dvojíc topmodeliek zahŕňa aj krásky s väčšími konfekčnými veľkosťami, Európanky, Afričanky a Aziatky, už spomínaných superhrdinov a aj rozosmiatych bežných ľudí. Bozkávajúce sa páry, ale aj bojovníkov sumo... Dokonca aj psov alebo mačky. Prekvapivo tiež „chameleónov“, pretože pri niektorých figurínach sa ukazuje, že sú majstrami premien. „Cameleon“ je napríklad patentovaná koncepcia firmy Window France. Na výber sú stovky očí a pier, dajú sa im nalepovať mihalnice, nasadzovať a dávať dolu parochne, meniť make-up alebo vďaka magnetom aj celá tvár.

Zamat a guma ako netradičné povrchy


Neustále novým obmenám dizajnu predajní už nestojí v ceste vôbec nič. Je to aj vďaka obrovskému výberu farieb a materiálov, ktoré súčasný trh ponúka. K dispozícii sú pri figurínach napríklad povrchy zo zamatu a gumy rovnako ako metalické laky alebo betónový či medený vzhľad.


V minulých rokoch bol dopyt hlavne po abstraktných figurínach. „Vynikajú všestranným využitím, ľahko sa s nimi manipuluje, pretože nevyžadujú pridávať parochne, ani make-up,“ uvádza dôvody Andreas Gesswein, výkonný riaditeľ firmy Genesis Display z rakúskeho Auetalu, a dodáva: „Lenže sa tiež dajú pomerne ľahko kopírovať, a tak sú vidieť vo všetkých cenových segmentoch.“


V praxi sa zjavne uplatňuje viac efektivita než emócie. „Keď sa predajňa neodlíši svojim dizajnom, nie je príťažlivá pre zákazníkov a nedonúti ich, aby do nej vstúpili,“ zdôrazňuje J.M. Mesguich.

 

figurinyB

 


Znova sa ukazuje tvár


Faktom je, že ako móda, ktorú predvádzajú, tak aj figuríny podliehajú zaujímavým trendom. Pod vplyvom požiadaviek na väčšiu diferenciáciu a výraz sa zástupcovia odvetvia prikláňajú k vývoju tzv. semiabstraktných figurín.


„Majú opäť aspoň čiastočne naznačenú tvár. Figuríny sú menej neutrálne. Je jasné, že majú znova vyjadrovať určité posolstvo. Vývoj smeruje k väčšej profilácii a jasnejšiemu osloveniu cieľovej skupiny,“ tvrdí Cornel Klugmann, manažér pre Nemecko, Rakúsko a Švajčiarsko vo firme Hans Boodt z holandského Zwijndrechtu. Monica Ceruti z firmy Almax z talianskeho Mariano Comense súhlasí: „Dopyt po abstraktných figurínach je síce aj naďalej vysoký, ale trend sa jednoznačne obracia k výrazne realistickejším rysom. K tomu patria aj detaily v podobe mihalníc alebo parochní. Stále populárnejšie sú aj dynamické pózy.“


A. Gesswein dodáva: Predovšetkým v luxusnom odvetví zaznamenávame silnejúci dopyt po realistickejších figúrach s tvárou a emocionálnym výrazom, ktorými sa značky chcú odlíšiť od ostatných.“ Tento trend potvrdzuje aj J. M. Mesguich: „Značky haute couture už dávno zavrhli vajcovité hlavy a vymenili ich za čokoľvek, čo viac zapôsobí a zaistí, aby ľudia o značke hovorili.“ Dodáva, že stále silnejšie tendencie na prehliadanie módy na internete núti maloobchod a značky vytvárať atraktívne výklady a pravidelne meniť figuríny.

 

figurinyC

 

Éra „vajíčok“ bez rysov je teda za nami


Čo bude ďalej? „V popredí bude dôraz na trendy. Kladie sa oveľa vyšší dôraz na prvý dojem. Bielu a šedú postupne vystriedali tmavšie odtiene, lesklé povrchy nahradzuje mat a obchodníci vyžadujú náročnejšie dizajny, ktoré na zákazníka intenzívnejšie zapôsobia,“ hovorí C. Klugmann.


Podľa M. Ceruti ukrýva veľký potenciál aj tzv. „handcraftet looks“. Patria k nim busty s ramenami aj bez nich, ktorých jednotlivé časti, ako podstavec, torzo alebo hlava, sú vyrobené z rôznych materiálov a tón udávajú drevené a metalické povrchy.


Sabrina Ciofi z návrhárskej kancelárie firmy La Rosa z talianskeho Palazzolo Milanese hodnotí „veľké témy budúcnosti“ takto: „Požaduje sa vysoká kvalita produktu, správna cena, maximálne služby zákazníkom a vysoká flexibilita, všestranné využitie produktu.“ Toto tvrdenie by mohlo platiť v medzinárodnom meradle. Napriek globalizácii prehlasuje: „Existuje toľko trendov, koľko je značiek.“ A vzápätí upresňuje jej tvrdenie M. Ceruti: „V Európe a v USA nie sú rozdiely tak závažné. Avšak na Strednom východe požadujú z náboženských a kultúrnych dôvodov naďalej figuríny bez realistických rysov, hlavne u ženských figurín.“


Individualita bude výhodnejšia


Podľa výrobcov podiel tzv. customizovaných figurín vo všeobecnosti narastá. Tieto realistické figuríny sú vytvárané individuálne podľa želaní zákazníkov-obchodníkov a vyrábajú sa často exkluzívne pre nich. Vďaka tomu sa obchodníci a značky môžu vizuálne diferencovať od konkurencie a dôsledne presadzovať svoj firemný obraz. V spoločnosti Hans Boodt už predstavuje podiel customizovaných figurín 75%. A vďaka procesnej optimalizácii, ktorá znižuje náklady, môže dokonca naďalej rásť.

 

Nové možnosti

 

Holanďania, rovnako ako Window France, „objavili“ trojrozmernú tlač. Doteraz museli výtvarníci prototypy náročne modelovať z ílu, ale teraz sa „tlačia“, čím sa ušetrí ako čas, tak aj náklady.


„Tento proces súčasne charakterizuje dokonalosť detailov a omnoho vierohodnejšie napodobuje živé bytosti,“ prehlasuje C. Klugmann. Grafický dizajnéri vytvárajú požadované figuríny na obrazovke. Môžu pri tom variabilne konfigurovať detaily. Potom súbory odošlú do tlačiarne, ktorá ich vyrobí v pomere 1:1. „Dokážeme podstatne rýchlejšie reagovať na trendy než v minulosti a vytvárať viac nových kolekcií ročne,“ dopĺňa C. Klugmann. J.M Mesguich dodáva: „Vďaka trojrozmernej tlači môžeme dnes vytvárať figuríny, ktoré skutočne precízne korešpondujú so vzhľadom jednotlivých značiek a sú súčasne v dokonalom súlade s publikom. Čo znamená významnú revolúciu v úlohe, ktorú figuríny zohrávajú.“

 

figurinyD

 


Dôležitým faktorom zostáva udržateľnosť


Vedľa procesnej optimalizácie zostáva dôležitým faktorom v odvetví aj udržateľnosť. „Módne odvetvie je v tomto smere veľmi citlivé a považujeme za dôležité, aby príslušné kritériá dodržiavali aj naši dodávatelia,“ hovorí M. Ceruti. Podobne sa vyjadrujú aj ďalší oslovení hráči na tomto trhu.


Z pohľadu firmy La Rosa, ktorej figuríny sú navrhované a vyrábané v Taliansku, je udržateľnosť neodmysliteľnou súčasťou kvality. Taliani podľa vlastných údajov analyzovali celý životný cyklus svojich figurín, aby minimalizovali ich ekologickú stopu. Takmer polovica polystyrénu používaného pri výrobe je recyklovaná. La Rosa odoberá použité figuríny naspäť a znova ich začleňuje do materiálovej recyklácie. Výrobný závod pracuje s odlučovačom CO2, chladiace veže využívajú úžitkovú vodu, energiu im dodávajú vlastné fotovoltaické elektrárne.


Význam tejto problematiky zdôrazňuje aj A. Gesswein: „Naši zákazníci si zakladajú na dôvere, čestnosti a partnerskej spolupráci. K tomu patrí aj predkladanie dokladov o udržateľnosti, nielen písanie reklamných textov. V spolupráci s Dupont Tate a Lyle BioProducts sme v posledných rokoch zvýšili podiel biomasy v našich figurínach, naďalej kontrolujeme kritéria udržateľnosti pri všetkých materiáloch, obaloch a transportných ciest a zvyšujeme ich efektivitu.“

 

Zaujímavou cestou sa vydala aj firma Hans Boodt. Spoločnosť v súčasnej dobe overuje, či sa ako výrobná surovina nedá použiť aj Ocean Plastic, t.j. plastový odpad v oceánoch. Trh realistických figurín je a zostáva v pohybe a to pokiaľ ide o ponuky a dopyt. „Niektorí zákazníci nakupujú figuríny cenovo výhodne cez internet, iní majú záujem o prvotriednu kvalitu, profesionálne poradenstvo a celostné koncepty vizuálneho merchandisingu,“ vysvetľujú A. Gesswein a C. Klugmann. Kto bude podľa ich názoru úspešný, to je jasné. A. Gesswein hovorí: „Výzvy sú enormné. Práve rok 2016 kládol na obchod s módnymi výrobkami veľké nároky, a to aj v Ázii a USA. Podniky sa musia vysporiadať so zmenou trhu a chovaním zákazníkov.“

 

 

Pripravil ab
Zdroj: Fashion Retail, redakcia

Ilustračné foto: EuroShop 2017

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikona



Video

Retail in Detail/New Customer Journey 2017


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

Packaging Herald

Fashion Retail