KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Výklad je prvou vizitkou obchodníka

vyklad

Obchodníci zvažujúci vybudovanie kamennej predajne by mali už vo fáze plánovania myslieť na niekoľko dôležitostí. Pozornosť treba venovať výberu lokality budúcej predajne, rozlohe predajnej a skladovej plochy či zariadeniu interiéru. To musí byť estetické ale aj funkčné. Zabúdať by sa nemalo ani na výklady.

 

 

 

 

Výklad je akýmsi oknom do duše predajne. Je prvou plochou cez ktorú môže spotrebiteľ nazrieť do predajne a nechať sa zlákať jej ponukou. Ukázať sa, predstaviť zaujímavý sortiment, novinky či, úspechy, to všetko výklad umožní. Dôležitá je ale nielen kompozícia výkladu ako takého, ale aj samotný výber skla, ktorý sa použije. Veľakrát sa toto podceňuje. Zasklená plocha musí spĺňať viacero kritérií a obísť len jedno je cestou k zbytočným problémom. Žiaden obchodník zrejme nechce, aby mu vo výklade vystavený tovar vybledol. Takisto je dôležité myslieť aj na bezpečnosť. Všeobecným cieľom majiteľov nových predajní je najčastejšie okrem prezentácie tovaru to, aby interiér predajne bol vďaka výkladu čo najviac svetlý .

 

 

Aké sklo použiť?
Výber skla na realizáciu výkladu treba starostlivo zvážiť. Rastislav Svečula, vedúci obchodného útvaru Saint-Gobain Glassolutions Nitrasklo hovorí, že na plochu výkladov maloobchodných predajní sa odporúča použiť vrstvené bezpečnostné dvojsklo STADIP Protect. Jeho súčasťou sú dve fólie, ktoré sa pri výrobe výkladu vkladajú medzi jednotlivé sklá. Je to typ fólie, ktorá sa vyznačuje vysokou pevnosťou, pružnosťou a priľnavosťou ku sklu. „V praxi to znamená, že sklo sa rozbije, ale naďalej drží pokope. Navyše, materiál, z ktorého je fólia vyrobená, nemení svoju farbu pôsobením svetla, ani neznižuje percento svetla, ktoré nám prechádza do interiéru. Poskytuje ochranu pred UV žiarením – až nulový prestup UV žiarenia, takisto protislnečnú ochranu, ktorá zabráni vyšednutiu tovar," dodáva R. Svečula.

 

Bezpečnosť nadovšetko
Dôležité je mať na pamäti aj bezpečnostné hľadisko. Predajňa by mala byť vždy prirodzene chránená dostupnými zabezpečovacími zariadeniami. Pre zaujímavosť, za rok 2013 Policajný zbor SR eviduje až 1172 vlámaní do predajní práve cez výklad. „Bezpečnostné sklá sú určené na pasívnu i aktívnu ochranu. Pri jeho rozbití viaže sklenené úlomky práve pružná vrstva. Počet fólií a sklených tabúľ určuje úroveň bezpečnosti ochrany osôb i majetku. Je to riešenie ako spoľahlivo zabezpečiť obchodný priestor pred vlámaním, vandalizmom, dokonca aj pri priestrele, či výbuchu. Predstavuje efektívnu náhradu za často neestetické a na údržbu náročné ochranné systémy, akými sú mreže, či ochranné fólie dodatočne lepené na sklo," odporúča R. Svečula.

 

Neželané rosenie
Nie je rozdiel v tom, aký typ predajne bude zaslievaný, či ide o predajňu s potravinami, odevmi, obuvou alebo elektrospotrebičmi... Pokiaľ ide o zasklenie, tradične sa používa jeden štandardizovaný typ, odporúča sa vybrať si číre sklo – kvôli dobrému solárnemu zisku, viditeľnosti do predajne aj z predajne. Obchodníci sa často obávajú možného rosenia skla výkladu. Dá sa mu zamedziť práve precíznym výberom skla do výkladnej skrine. „Zarosené okná môžu súvisieť so zlým výberom rámu, či sklenej výplne okna, no pri súčasných štandardoch a parametroch okenných profilov a skiel je to už málo pravdepodobné. Problém nastáva pri zlom vetraní. Fyzikálny jav kondenzácie nastane vždy, keď sa na to vytvoria podmienky. Ovplyvňuje to prirodzene množstvo faktorov - od vlhkosti vzduchu, cez teplotu v miestnosti alebo tepelnoizolačné schopnosti materiálo," dodáva R. Svečula.

 

Voľba správnych parametrov
Pokiaľ ide o veľkosť výkladných plôch, v súčasnosti sú možnosti prakticky neobmedzené. Je možné zasklievať menšie plochy, rovnako aj obrovské plochy, aj rozsiahle sklenené steny v obchodných centrách. Konkrétny rozmer skla najlepšie odporučí odborník, vzhľadom k parametrom, ktoré od budúceho výkladu sú očakávané. Dôležitý je najmä fakt, koľko vrstvové sklo má byť použité. Čím viac vrstiev skla, tým je ťažšie. Montáž skleného výkladu trvá v priemere toľko, koľko klasická montáž okna. Záleží iba od veľkosti a hmotnosti použitého skla. Hrúbka použitého bezpečnostného zasklenia sa pohybuje od 30mm vyššie. Váha od 36 kg/m2 vyššie. Tieto parametre závisia od veľkosti sklenej tabule. Dá sa zaobstarať si sklo so samočistiacou vlastnosťou, vďaka špeciálnej povrchovej úprave nie je nutné čistiť sklo tak často, ako pri bežnom zasklení. V zahraničí sa na zasklievanie používajú takzvané antireflexné sklá, no na Slovensku zatiaľ ešte nie sú bežne využívané.

 

Nielen užitočné
Výklad je dôležité vždy prispôsobiť sortimentu, ktorý má prezentovať. Väčší tovar si vždy žiada väčšiu výstavnú plochu. Pokiaľ ide o menšiu prevádzku, napríklad antikvariát, kde je cieľ mať útulnú, tlmenú atmosféru, postačí aj menší výklad. V takejto predajni nebude potrebné mať veľa svetla a väčší výklad by tu bol zbytočný. Predajni s módou naopak pristane viac svetla a teda aj väčšie výklady. V tomto prípade totiž môže výklad prilákať čo najviac zákazníkov. Pri zariaďovaní predajne sa je preto aj v tejto záležitosti efektívnejšie poradiť s dizajnérom. Ten väčšinou dokáže odporučiť aká veľkosť výkladu sa k danému sortimentu hodí.

 

Rozhodne nepodceniť
„Výklad je najväčšou, avšak najviac podceňovanou zbraňou maloobchodnej predajne. Maloobchodná predajňa si ňou dokáže veľmi pomôcť, ale aj uškodiť," hovorí Martin Mažár, školiteľ predajných zručností a psychológie predaja. Treba myslieť v prvom rade na potreby zákazníka, zaradiť si ho do sociálnej skupiny podľa veku, pohlavia, zamestnania a ceny, za ktorú je ochotný v danej predajni nakupovať. Tovaru netreba vystaviť málo, ale ani ním výklad prepchať. Dôraz treba klásť na najväčšie pozitíva výrobku, ukázať jeho prednosti, výhody, ojedinelosti. Pomôcť si možno kvalitným podsvietením, prípadne bodovými svetlami nasmerovanými na produkt. Podsvietenie výkladu pritom netreba riešiť zložito, existujú svetelné LED pásy, ktoré sa pomerne jednoducho namontujú alebo prilepia, kdekoľvek je to potrebné. Pri voľbe tematiky výkladu je vždy potrebné dbať na sezónnosť. Farby určujú charakter – svetlé pestré farby navodzujú optimistickú náladu, tmavšie v kombinácii s lesklým prvkom naopak vážnosť a určitú noblesu.

 

Obchodná stratégia výkladov
Nie je nič lepšie, ako keď sa o nejakej predajni hovorí o čosi viac a pozitívne. Pričiniť sa o to môže aj výklad. Niekedy stačí uplatniť základné princípy minimalizmu, inokedy zaujme odvážna „prepchatosť". Ide však vždy hlavne o netradičný nápad, nad ktorým sa zákazník pozastaví pretože také niečo ešte nikde nevidel. Veľakrát stačí jednoduchý efekt za ktorým nie sú veľké financie. V jednej z bratislavských predajní sa napríklad začiatkom roka objavila vystrihovačka z obyčajného bieleho papiera, ktorá vytvárala siluetu zimnej krajiny. Kompozíciu podtrhlo vhodné a premyslene usporiadaný tovar. Originálny nápad na seba okamžite strhol pozornosť väčšiny okoloidúcich.

 

Oživujúce zmeny
Keď už aj je výklad vyšperkovaný do dokonalosti, nikdy nesmie byť snahe koniec. Priebežné zmeny sú vítané a potrebné. Najlepšie je ich realizovať v pravidelných intervaloch. Môže sa ľahko stať, že sa zákazník nechá nalákať na originálne výklady, no bude danú predajňu navštevovať vždy aj zo zvedavosti, č o je nové vo výklade. Základ dokonalého výkladu je aj čistota. Dôležité je výklad pravidelne umývať. Na údržbu stačí klasická handra, voda a prípravok na čistenie okien. Vyhnúť sa treba tomu, aby bol výklad zaprášený čo dochytaný.

 

Interiér
Sklo je materiál, ktorý sa cielene používa nielen do výkladných priestorov, ale aj do interiéru predajne. Netreba sa obávať sklenených vitrín, pultov, schodíkov, predeľovacích stien, trendové sú farebné sklá, ktoré zabezpečia netradičné efekty. Sklo ako materiál disponuje optickou čistotou a vďaka priehľadnosti odbúrava pocit stiesnenia. Vďaka sklu je priestor je otvorený, dýcha a má punc exkluzivity. Koľko do sklenej výplne výkladu investovať? Neodporúča sa príliš špekulovať. Je to investícia, ktorá sa vždy skôr či neskôr vráti. Správne vybrané sklo pomáha šetriť energiu, láka spotrebiteľov a je tu celý rad ďalších benefitov ktoré prichádzajú postupne.

 

Miroslava Brindová
Ilustračné foto: redakcia

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk