KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Investície do maloobchodných nehnuteľností medziročne narástli

colliersAktuálny prieskum spoločnosti Colliers Internation odhalil , že investície do maloobchodných nehnuteľností v regióne EMEA v prvom štvrťroku 2015 medziročne narástli o 94% na 19,1 mld USD. Očakáva sa, že celkový objem transakcií v tomto roku prekročí hodnotu z minulého roka, kedy investície dosiahli 51,8 mld USD.


Vlaňajší rok bol maloobchodný investičný trh najsilnejší od roku 2007. Regiónu dominovala Veľká Británia, ktorá si z celkového objemu investícií ukrojila až 30%-ný podiel. Investície do maloobchodu v tejto krajine dosiahli 16,9 mld eur (zvýšenie o 19%). Nasledovalo Nemecko – 8,3 mld eur (zvýšenie o 5%), Francúzsko – 5,8 mld eur (zvýšenie o 84%), Španielsko – 4,3 mld eur (zvýšenie o 179%) a Škandinávia – 3,9 mld eur (zníženie o 15%).

 

V očakávaní lepšieho výkonu

 

Bruno Berretta, vedúci oddelenia prieskumu trhu v regióne EMEA, Colliers International hovorí, že v minulom roku sa investície do maloobchodných nehnuteľností takmer vrátili k predkrízovým hodnotám. Vzhľadom k sile trhu v prvom štvrťroku minulého roka, kedy sa hodnota transakcií dostala na úroveň 37% celkového objemu za rok 2014, možno v tomto roku očakávať ešte lepší výkon. „Očakávame, že primárne trhy západnej Európy budú aj naďalej v hlavnom hľadáčiku investorov a sekundárne trhy, kam patria Španielsko, Taliansko, Írsko a Portugalsko zaznamenajú takisto zvýšenú aktivitu," dodáva B. Berretta. Ako ďalej hovorí, predpokladá sa, že program kvantitatívneho uvoľňovania Maria Draghiho vo výške 1,1 bilionu eur, ktorý vykazuje väčšiu likviditu v celej Európe a prináša ďalší rast spotrebiteľských výdajov a maloobchodných predajov prispeje k rastúcemu objemu investícií do maloobchodných nehnuteľností. Treba tiež dodať, že objemy maloobchodných predajov sa v roku 2014 zvýšili o 1,9% v Európe a o 1,3% v krajinách eurozóny.

 

Výška nájmov

 

Z hľadiska rastu nájomného za maloobchodné priestory Dubaj predbehol Londýn a to vďaka obmedzenej ponuke a vysokého dopytu zo strany maloobchodníkov. V Dubaji narástlo nájomné na hlavných nákupných triedach o 38,8%, v nákupných centrách o 22,7%. V Londýne narástlo nájomné na hlavných nákupných uliciach o 25%, v obchodných centrách o 6%. Silný tlak na nájomné priestorov najvyššej kategórie na hlavných nákupných triedach v Londýne nie je rozhodne prekvapivý. Tento sektor totiž bol v roku 2014 svedkom najprudšieho poklesu miery neobsadenosti v centrálnom Londýne od roku 2007. Paul Souber, riaditeľ maloobchodného oddelenia pre centrálny Londýn Colliers International hovorí, že hlavné nákupné triedy v Londýne sú na čele rebríčku nájomného v Európe. Bond Sreet dosiahla svoj rekord 1500 libier za štvorcovú stopu, čo znamená medziročný nárast o 25%. „Rast nájomného sme zaznamenali taktiež na ďalších kľúčových nákupných triedach britskej metropole, vrátane Dover Sreet, Mount Sreet a Sloane Street. Rast nájomného sa očakáva takisto na hlavných nákupných triedach v mestách Glasgow, Bristol a Edinburgh," dopĺňa P. Souber. Medzi kľúčové predajne otvorené v posledných šiestich mesiacoch patria v Londýne J. Crew na Marylebone High Street; Stefanel, Hunter a Michel Kors na Regent Street; David Mayer, Lindex a American Eagle na Westfield; DSquared2 na Conduit Street a Shinola na Newburgh Street.

 

Rast v Bratislave

 

Prieskum spoločnosti Colliers taktiež ukázal, že maloobchod je ťahúňom rastu realitného trhu v Portugalsku. Stále viac medzinárodných spoločností totiž otvára svoje predajne v Lisabone. Ide napríklad o značky Guess, Hackett London či Lacoste. Sadzby v nákupných centrách v strednej a východnej Európe sa stabilizovali, s výnimkou Moskvy, Petrohradu, Kyjeva a Záhrebu. Mierny rast sadzieb nájomného v nákupných centrách bol zaznamenaný minulý rok v Bratislave a Varšave, rovnako aj v pobaltských mestách Tallin a Vilnus. V roku 2015 sa očakáva rast nájomného v priestoroch najvyššej kategórie na hlavných nákupných triedach a v nákupných centrách hlavne v Bratislave, Varšave aj pobaltských metropolách.

 

Pripravil: dk
Zdroj: Colliers International, redakcia
Ilustračné foto: Shutterstock.com

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk