Príbeh obchodníka: Úspech im priniesol špecializovaný sortiment
- Podrobnosti
- Uverejnené piatok, 15. máj 2015
Začínali na ploche 12 m². V súčasnosti má predajňa Sweet Decor približne 65 m² a rozhodne nemá núdzu o zákazníkov. O neľahkej ceste k úspechu nám porozprávala jej majiteľka, Ivana Mináriková.
Je ťažké nájsť miesto na trhu zaplavenom tovarom najrôznejšieho druhu, vybojovať si svoj priestor a prosperovať. Špecializované predajne majú nepochybne dôležité miesto na trhu. Na začiatku je však takmer vždy otázka, či sa ujme sortiment, ktorí majitelia zvolia a či ponuka bude mať aj svoj dopyt. Vždy je to tak trochu risk, o to viac, ak sa špecializovaná predajňa otvára v malom meste, kde nie je až taká silná koncentrácia zákazníkov a treba sa spoliehať aj na cezpoľných. „Keď sme rozmýšľali nad otvorením špecializovanej predajne v takom malom meste akým je Hlohovec, mali sme isté obavy. A neboli malé. Obavy o dostatok zákazníkov, o záujem verejnosti a v neposlednom rade o vlastnú existenciu, či nás to uživí, keďže sme sa pustili do podnikania ako pár. Bolo otázne, či nás v malom meste objavia ľudia z iných častí Slovenska, keďže sme neskôr plánovali otvoriť aj internetový obchod. Pri zmienke o otvorení predajne s týmto typom sortimentu pred našou rodinou alebo známymi, bola odozva často negatívna a okolie bolo nedôverčivé. Nedali sme sa odradiť. A na trhu sme už štvrtý rok.", konštatuje I. Mináriková.
Mini predajnička už nestačila
Z malej predajne v centre mesta, ktorej predajná plocha bola necelých 12 m² sa bolo treba časom presunúť do lepších, vyhovujúcejších priestorov. Aby sa však splnili najdôležitejšie kritériá kam patrí dobrá poloha, dostupnosť, možnosť parkovania v blízkosti predajne a požadovaná predajná plocha, bolo treba vyčkať na správnu príležitosť. A prišla. „Časom sme zistili, že naša mini predajnička, kde bol v ponuke len základný sortiment, už nestačí narastajúcim požiadavkám zákazníkov. Tak sme začali uvažovať o presťahovaní sa do väčších priestorov. Hlohovec je malé mesto s malým centrom a nie veľkými možnosťami na kvalitný maloobchodný priestor. Najlepšie priestory sú väčšinou dlhé roky obsadené. Mali sme preto pomerne sťaženú vidinu sťahovania sa a rozširovania sortimentu. Odrazu, prakticky zo dňa na deň sa uvoľnila predajňa v centre mesta. Spĺňala všetky naše predstavy. Nadšenie našich zákazníkov z takejto zmeny bolo obrovské. V novej predajni majú zrazu priestor na prezeranie tovaru, ktorý je prehľadnejšie uložený v regáloch, do predajne sa zmestí i viacej ľudí a pár krokov od predajne je veľké parkovisko. Na svoje si prišli i zákazníčky mamičky. Sú rady, že do predajne môžu vojsť i s kočíkom a nemusia odskakovať kontrolovať svoje ratolesti pred predajňu počas nakupovania.", dodáva I. Mináriková. Pohodlie pri nákupe je určite jednou z priorít, o ktoré sa snaží každý obchodník. Väčšie priestory takisto umožnia viac sortimentu a väčší výber pre zákazníkov. „Pri väčších priestoroch sme počítali s bohatším a širším sortimentom, čím sme samozrejme chceli osloviť aj ďalších zákazníkov. Navyše, v priestrannejšej predajni môže mať každá vykrajovačka, forma, zdobítko, stojan, či ďalšie užitočné pomôcky pri pečení a ozdobovaní svoje miesto na regáli. Sortiment je tak prehľadnejší a svoje miesto si našli i ukážkové tortové atrapy s použitými pomôckami, čo oceňujú hlavne začiatočníčky hobby cukrárky. V novej predajni máme oveľa bohatší sortiment a zákazník tu nájde všetko od pomôcok na jednoduchú výzdobu po najnovšie cukrárske vychytávky a veľa iných drobností, s ktorými pri troške šikovnosti a trpezlivosti vykúzli hotové umenie," vysvetľuje I. Mináriková.
Aj muži pečú a ozdobujú...
Predstava a počiatočné hypotézy, kto bude cieľovou skupinou špecializovanej predajne môžu byť skreslené a nie vždy sa hypotézy naplnia. V prípade sortimentu akým sú cukrárske potreby by sme asi najskôr predpokladali, že ťažiskom a najsilnejšou časťou cieľovej skupiny takejto predajne sú ženy. No páni cukrári vraj tvoria významnú súčasť zákazníkov. „Ak by sme mali hovoriť o typickom profile nášho zákazníka, tak je to žena od 25 do 60 rokov. V tejto širokej skupine sú zväčša amatérske cukrárky, ktoré pečú hlavne pre seba a svojich blízkych, ale aj cukrárky, ktoré táto záľuba živí alebo si ňou privyrábajú. Ďalej treba spomenúť mamičky na materskej dovolenke, ženy v domácnosti, či dôchodkyne a šikovné mladé ženy, ktoré takto trávia svoj voľný čas. Spomenúť však musím aj pánov, ktorí tvoria dôležitú súčasť našich zákazníkov," uzatvára I. Mináriková.
Marketing nesmie chýbať
Podporné aktivity sú dnes samozrejmosťou. Každý obchodník si veľmi dobre uvedomuje ich silu a dosah. Dovoz zdarma, darček k nákupu či rôzne iné marketingové aktivity na podporu predaja zákazníci vyhľadávajú a radi využívajú. „V momente, keď sme sa pustili do podnikania, dali sme si za cieľ, že aktivity na podporu predaja budeme brať veľmi vážne. Hlavne v súvislosti s našim internetovým obchodom. V tom čase bola konkurencia z pohľadu e-shopov s týmto sortimentom pomerne veľká. A práve takéto aktivity nás mohli odlíšiť. Ide napríklad o možnosť vybrať si k nákupu darček zdarma, rôzne "zdieľačky" a súťaže na facebooku o ceny, doprava zdarma nad určitú hodnotu nákupu atď. Naši registrovaní internetoví zákazníci majú tiež výhodu pravidelnej zľavy na nákup tovaru. Túto zľavu hojne využívajú aj zákazníci, ktorí navštevujú náš kamenný obchod, keďže tieto výhody samozrejme platia aj pre nich. Dôležitým krokom bolo aj rozhodnutie rozvážať tovar k zákazníkom úplne zdarma, vždy jeden krát do týždňa a to nielen v Hlohovci, ale aj v Trnave a okolí. Vďaka týmto rozvozom máme o to viac zákazníkov," uzatvára. I. Mináriková
Sociálne siete
Sociálne siete predstavujú pre obchodníkov možnosť ako byť na „očiach" a cielene oslovovať skupiny zákazníkov. „Facebook vnímame pri našej práci v prvom rade ako výborný marketingový nástroj. Na našej fanúšikovskej facebookovej stránke máme vyselektovanú cieľovú skupinu zákazníkov. Tešia sa nielen rôznym súťažiam, postupom, návodom, ale zároveň sa ako prví dostanú k novinkám v sortimente. Pomocou nášho programu na zisťovanie priamych vstupov na náš e-shop z iných stránok vieme, že priamy vstup zákazníka z facebookovej stránky tvorí významnú časť tejto štatistiky. Facebook a sociálne siete vnímame ako kľúčové marketingové nástroje budúcnosti na podporu predaja koncovému zákazníkovi," hodnotí I. Mináriková.
Internetový obchod a kamenná predajňa
V súčasnosti už nie je nič výnimočné, keď má obchodník súbežne kamennú predajňu aj internetový obchod s rovnakým sortimentom. V čom spočíva výhoda? „S odstupom času vidíme, že rozhodnutie otvoriť popri kamennom obchode aj e-shop, bolo pre podnikanie s takto špecifickým sortimentom doslova nutnosť. Momentálne si neviem predstaviť situáciu, že by fungovali jeden bez druhého. Počas 4 rokov na trhu, sme tieto dva typy predaja starostlivo porovnávali. Z pohľadu predaja a tržieb je pomer kamennej predajne k e-shopu cca 3:1, čo nás zo začiatku prekvapilo, keďže trend pohodlnejšieho nakupovania cez internetový obchod je na samom vrchole. V našom prípade sme si už ale zvykli, že zákazníci si prídu tovar radšej obzrieť a vyskúšať, aj keď sú zo širšieho okolia. Návštevnosť je naopak a aj logicky na strane e-shopu, keďže internetom oslovujeme prakticky celý slovenský trh," dodáva I. Mináriková.
Jana Kuklová
Ilustračné foto: Sweet decor