Koronavírus zamiešal karty aj pri predaji technických tovarov

Vplyv pandémie koronavírusu sa naplno prejavuje aj u veľkých technologických značiek, a to v dôsledku ich výrobnej závislosti od Číny, či vznikajúcich zmien v dodávateľskom reťazci.

 

technickytovar pandemiaV

 

 

Veľa výrobcov technických tovarov sa čiastočne alebo naplno spolieha na výrobné kapacity v Číne, čo v tomto období vyústilo do komplikácií. Čínska pracovná sila a jej výrobné procesy boli totiž tvrdo zasiahnuté šíriacim sa koronavírusom. Od 20. februára t.r. bolo v Číne infikovaných viac ako 75 000 ľudí. Väčšina pracovnej sily tak zostáva doma, hoci postupne sa už niektorí zamestnanci vracajú na svoje pracovné miesta.


Pandemická situácia výrazne zmenila doterajšieho fungovanie trhu s technológiami, vytvára obrovský tlak na globálny dodávateľský reťazec a maloobchod.


Zatiaľ fungovanie zo zásob


Maloobchodníci síce dokážu istý čas fungovať zo svojich zásob, avšak čoskoro zrejme nastane problém s dostupnosťou výrobkov. Dotkne sa to mnohých technických sortimentov a to aj napriek tomu, že výrobné kapacity v Číne začínajú znova ožívať.


Otázne je, ako zareagujú spotrebitelia. Či budú ochotní odložiť nákupy vypredaných položiek alebo si zadovážia alternatívne produkty, ktoré im budú práve k dispozícii. Z celej tejto situácie by však mohli vyťažiť krajiny susediace s Čínou, vyznačujúce sa silnou výrobnou a technologickou stopou.


Postoje spotrebiteľov k cene a dostupnosť


Ceny technológií a technických tovarov sa v čase nedostatočnej ponuky stávajú viac sledovaným faktorom. V celosvetovom meradle až 44% nakupujúcich uvádza, že v porovnaní s predchádzajúcim rokom častejšie porovnávajú ceny technických tovarov v rôznych predajniach. Cena sa stáva pre 61% spotrebiteľov najdôležitejším parametrom pri výbere konečného produktu.


Efekt zvýšenej ceny, v dôsledku zníženej ponuky a dostupnosti produktov, sa môže prejaviť odložením nákupu, výberom alternatívneho produktu alebo nezakúpením produktu vôbec.


Ak pôjde o odložený nákup, spotrebiteľ ho zrealizuje v nasledujúcich štvrťrokoch, avšak len za predpokladu, že na strane výrobcov bude dostatočná výrobná kapacita a výrobok bude v predaji. Negatívnejším scenárom by mohlo byť neuskutočnenie odložených nákupov, čo logicky povedie k výraznému poklesu trhu technického tovaru a strate obchodných príležitostí.


Očakávania spotrebiteľov, ktoré sa týkajú dostupnosti, sú pre celkový vývoj kľúčové. V celosvetovom meradle až 31% spotrebiteľov uvádza, že sú ochotní uspokojiť sa s menej kvalitnými produktami, ak sú k dispozícii v momente, kedy ich potrebujú. Okrem toho 22% spotrebiteľov v západnej Európe tvrdí, že potrebujú, aby predajne, ktoré využívajú a navštevujú, boli dostupné bez obmedzení.


Čo by mali výrobcovia a obchodníci sledovať?


Procesy zamerané na zmiernenie rizika a jeho manažment v krízových situáciách dávajú firmám schopnosť zachytiť zmeny v nákupnom správaní spotrebiteľov včas. Pokiaľ ide o nastavenie ďalšieho smerovania v tomto pandemickom období, je potrebné zohľadniť nasledujúce a zodpovedať si niekoľko otázok:


1. Odkladajú spotrebitelia nákupy veľkých položiek, ako sú napríklad televízory či chladničky?


2. Nastali významné zmeny vo výkone priamej konkurencie?


3. Ktoré odvetvia a produktové skupiny zasiahne slabnutie dodávateľského reťazca medzi prvými (prípadne najviac)?


4. Nastali zmeny v podieloch online obchodu v porovnaní s offline, v situácii keď sa spotrebitelia rozhodnú zostať doma a týmto sa vyhnúť kontaktu s množstvom zákazníkov?


5. Aké účinky bude mať odklad uvádzacích kampaní na kľúčových trhoch?

 

Rýchla dostupnosť podrobných údajov o aktuálnej situácii pomôže pri vytváraní kvalitných rozhodnutí.

 


Zdroj: GfK Consumer Life 2019, GfK Consumer Insights Engine 2019 a GfK Future Buy 2019.


Ilustračné foto: Shutterstock.com

 

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona


newsletter optin




Video

New Retail Summit 2020 v 1 minúte

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald