KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

IKEA plánuje na Slovensku otvoriť viaceré výdajné miesta

IKEA, medzi mnohými Slovákmi obľúbený obchodník s nábytkom a bytovými doplnkami, vykračuje v ústrety zásadnej zmene. Od základov mení svoj spôsob podnikania a prekvapuje viacerými novinkami.

 

ikea2020 v

 

Finančné výsledky tohto obchodníka potvrdzujú, že minulý rok bol úspešný.* Celkový obrat spoločnosti IKEA Bratislava totiž stúpol o 9,2 % na 117,1 milióna €. Obchodný dom IKEA v hlavnom meste Slovenska, v minulom finančnom roku, navštívilo viac než 2,9 milióna ľudí, z ktorých 1,4 milióna tvorili platiaci zákazníci. IKEA plánuje byť v nasledujúcich obdobiach pre zákazníkov dostupnejšia a udržateľnejšia a pripraviť im pohodlnejšie nakupovanie.


Najvýznamnejšia zmeny v histórii značky


„Na to, aby sme splnili očakávania našich zákazníkov, investujeme do nových predajných kanálov, inovatívnych formátov obchodov a digitálnych platforiem,“ vysvetľuje Mounia El Hilali, generálna riaditeľka IKEA a riaditeľka v oblasti trvalej udržateľnosti pre Českú republiku, Maďarsko a Slovensko. „Aby sme dokázali vyhovieť aktuálnym potrebám našich zákazníkov, aktuálne prechádzame najväčšou transformáciou v histórii značky IKEA. V posledných rokoch sme podnikli dôležité strategické kroky smerom do budúcnosti a sme si vedomí toho, že potrebujeme zohraný tím zamestnancov. To práve oni pomáhajú svojou expertízou, poradenstvom a odbornými znalosťami o bytovom zariadení zlepšiť životy ľudí a splniť ich sny o bývaní. Súčasťou vízie IKEA vytvárať lepši každodenný život pre čo najviac ľudí je aj záväzok prejsť do roku 2030 len na obnoviteľné a recyklované materiály, a splniť tak ciele v rámci stratégie IKEA Dobré pre ľudí a planétu,“ dodáva.


Viac pohodlia a perfektná dostupnosť


IKEA sa zameriava na to, aby ľuďom zjednodušila nakupovanie on-line a v obchodných domoch ponúka inovatívne digitálne riešenia. Ide o nové a vylepšené služby dopravy, montáže alebo napríklad inštalácie.


„Obchodné domy IKEA, tak ako ich pozná väčšina zákazníkov, zostávajú aj naďalej dôležitou súčasťou nášho podnikania a taktiež aj predmetom našich ďalších investícií. Obchodný dom je miesto, kde sa naši zákazníci môžu stretávať s odborníkmi IKEA a s ich pomocou plánovať svoje bývanie a čerpať inšpiráciu. V minulom roku sme do obchodných domov investovali viac ako 500 000 €,” hovorí Federica Barberis, obchodná riaditeľka pre Českú republiku, Maďarsko a Slovensko.


Hoci sa o tom už dlhšie hovorí, IKEA zatiaľ na Slovensku ďalší obchodný dom neotvorí. V Košiciach, ktoré by sa pre tento zámer najviac hodili, ale nedávno pribudol inovatívny formát - IKEA Pop-up. Cieľom tejto prevádzky je pomôcť zákazníkom s online nákupom a poradiť s plánovaním kompletného bytového zariadenia.


IKEA zároveň reaguje na zmeny nákupného správania moderných spotrebiteľov a na niektorých silných trhoch v Európe testuje inovatívne maloobchodné formáty, ktoré by mohli byť budúcnosťou tejto značky. Sú to napríklad mestské formáty (Paríž), ktoré svojou širokou ponukou oslovujú skôr peších alebo cyklistov, prípadne IKEA shopy (Štokholm, Madrid), čo sú zasa menšie formáty s ponukou len vybraných produktov.


Nové výdajné miesta


Zaujímavé novinky čakajú aj slovenský trh. V roku 2020 IKEA plánuje otvoriť v Nitre, Banskej Bystrici a Žiline „neznačkové“ výdajné miesta, ktoré bude prevádzkovať externá spoločnosť. Vďaka tomu bude IKEA bližšie k zákazníkom v miestach, ktoré v rámci vyzdvihnutia zásielok preferujú. „Výdajné miesta zákazníkom ponúkajú možnosť vybrať si, kde a kedy si chcú objednávku vyzdvihnúť. To, že si dovezú výrobky domov sami, je cenovo dostupnou alternatívou k dopravnej službe,“ uvádza F. Barberis.


Podobnou cestou sa IKEA uberá aj na českom trhu, kde má v súčasnosti 4 obchodné domy. U našich susedov plánuje otvoriť v tomto roku až sedem výdajných miest a okrem toho v pražských obchodných domoch aj praktické non stop fungujúce výdajné boxy pre nakúpený tovar.


Koncom januára tiež IKEA spustí nový responzívny web s vylepšenou funkciou vyhľadávania, aktualizovaným obsahom, ako aj novými kategóriami a filtrami.


Znižovanie množstva odpadu


Cieľom IKEA je byť do roku 2030 úplne cirkulárnou spoločnosťou. IKEA všetky nové výrobky už od začiatku vyvíja tak, aby bolo možné ich upraviť, opraviť, opätovne použiť a znova predať, čím znižuje množstvo odpadu. Lokálne sa potom zameriava predovšetkým na dve oblasti. V tej prvej rieši to, ako predchádzať vzniku odpadu a ako zaistiť, aby všetok produkovaný odpad bol opäť využitý v dodávateľskom reťazci.


Na Slovensku sa napríklad veľkému úspechu teší iniciatíva Druhý život látkam. Kolekciu ÅTERSTÄLLA tvorí osem výrobkov a vyrába sa zo zostatkových látok priamo z obchodného domu IKEA Bratislava, ktoré by inak skončili ako odpad. Vznikla v spolupráci s chránenou dielňou Dom Svitania v Jakubove. Najobľúbenejším výrobkom z kolekcie je darčeková taška na fľašu.


Druhou oblasťou je inšpirácia a zapojenie zákazníkov do cirkulárnej spotreby. Cieľom IKEA je poskytnúť zákazníkom vedomosti, inšpiráciu a služby, ktoré im pomôžu s predĺžením životnosti, zdieľaním, prenájmom alebo s opätovným predajom ich nábytku.


„Chceme našich zákazníkov podporovať po celú dobu životnosti ich nábytku, nech už potrebujú čokoľvek, t.j. nech už sa jedná o udržanie perfektného stavu výrobku, potrebu náhradných dielov alebo keď chcú nábytok predať, prípadne darovať,“ vysvetľuje Vladimír Víšek, manažér v oblasti trvalej udržateľnosti pre Českú republiku, Maďarsko a Slovensko. V tejto oblasti sme už spustili iniciatívu Druhý život nábytku, v rámci ktorej môže zákazník spätne predať nepotrebný nábytok IKEA. Do budúcna hľadáme ďalšie služby a iniciatívy, o ktoré by sme mohli naše portfólio v tejto oblasti rozšíriť.


Výsledok hospodárenia


Na Slovensku sa v minulom finančnom roku predalo 15,6 milióna výrobkov, pričom nákupy v obchodnom dome mali priemernú hodnotu 69 €.


Úspech zaznamenali aj Reštaurácia a Bistro IKEA, ktoré obslúžili približne 1,5 milióna zákazníkov. Najväčším hitom sú mäsové guľôčky, ktorých sa za rok predalo 400 tisíc. Stúpa však aj predaj zeleninových guľôčok. V obchodnom dome sa predalo viac než 22 tisíc vegánskych točených zmrzlín s jahodovou príchuťou a vyše 90 tisíc vegetariánskych hotdogov.

 

Nákupné správanie zákazníkov sa mení a zvyšuje sa záujem o nakupovanie cez internet. Internetové tržby minulý rok stúpli až o 60,7 % a návštevnosť webu IKEA.sk v porovnaní s predchádzajúcim rokom narástla o 6,6 %. Zároveň je vidieť, že na internete je priemerná hodnota nákupu výrazne vyššia – až 408 €. Obľúbený je aj vernostný program tohto obchodníka, v súčasnosti je na Slovensku 354 000 členov IKEA FAMILY.


IKEA Bratislava aktuálne zamestnáva 415 ľudí. V minulom roku bolo investovaných 913 102 € do zvyšovania platov a bonusov v IKEA na Slovensku.

 

redakcia
Ilustračné foto: IKEA

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk