Úspešná vinotéka ponúka osobitú ponuku a osobný prístup

Výber a nákup vína je komplikovaný. Zákazníkov ovplyvňuje aktuálne ročné obdobie, príležitosť, na ktorú je víno kupované, rozhodujú aj osobné preferencie, finančný rozpočet a do istej miery aj módne vlny.

 

modernavinoteka v

 

Víno je spoločenský nápoj a malo by sa konzumovať, ale aj degustovať a nakupovať v reprezentatívnom prostredí. Ideálne za prítomnosti vyškoleného personálu. Časy sa však zmenili. Pred temnými, chladnými a vlhkými pivnicami dávajú súčasní konzumenti prednosť dizajnovo príťažlivým, vyhriatym a nasvieteným vinotékami. 

 

Architektúra ako víno


Architektúra, dizajn, umenie a kumšt tvoria jeden harmonický celok. Zručnosti a vedomosti pretavené do výroby lahodného moku, ktorý sa znalcovi dostáva v krásnej dizajnovej fľaši s graficky príťažlivou vinetou a v prostredí, ktoré je skôr umeleckou galériou ako predajňou – to je v súčasnosti prevládajúci trend. Vo všetkých fázach - od pestovania viniča až po predaj vína – sa snúbi tradícia s modernitou, postupy overené stáročiami sa spájajú s futuristickými inováciami.

 

Vinári sa podobne ako architekti vzdelávajú celý život. Dokonale poznajú svoj terroir a špičkoví architekti vedia tento genius loci uchopiť a pretaviť do skvostných vinárstiev a vinoték. Nie je to vôbec náhoda, že vinárstva figurujú v súpise projektov takých veličín architektúry, akými sú Frank Gehry, Zaha Hadid, Norman Foster, Philippe Starck, Santiago Calatrava alebo Smiljan Radic.

 

Príklad zo Smoleníc


Aj na Slovensku vzniká množstvo architektonicky aj technologicky moderných vinárstiev, ktoré lákajú turistov a návštevníkov z okolia, aj zo zahraničia. Ako príklad môžeme spomenúť stavbu v Smoleniciach, ktorú miestni poznajú pod názvom „farská stodola“. Približne dvesto ročná schátraná stavba prešla v rokoch 2013 – 2014 kompletnou rekonštrukciou a v súčasnosti funguje pod Smolenickým zámkom ťažko prehliadnuteľná vinotéka spoločnosti Včelco. Púta najmä v noci, na jej fasáde sú totiž použité slnolamy zložené zo šesťuholníkov, ktoré pri podsvietení evokujú včelí plást.


Na prízemí je umiestnená predajňa, degustačná miestnosť, sklad a zázemie. Schodiskom z predajne sa dá dostať do kancelárskych priestorov s hygienickým zázemím pre zamestnancov. Projektovanie obnovy stodoly realizoval ateliér Ing. Radovan Rusnák – ATELIERRUSNÁK, dizajn fasády a interiéru Mgr. art. Štefan Kollár. Stavba získala Ocenenie za príkladnú obnovu. Ako pre RETAIL magazin.sk uviedol Ing. Radoslav Opalek, spolumajiteľ spoločnosti Včelco, s. r. o. budova neslúžil len ako vinotéka, spája viaceré funkcionality a okrem vína z medu – medoviny – ponúkajú vlastné pivo, cider a ďalšie produkty, ktoré obsahujú med alebo sú spojené s výrobou medu a medoviny.


Vinotéka ako concept store


Vinotéka zvyčajne býva súčasťou vinárstva, ale môže reprezentovať vinárstvo aj tam, kde sú prítomní potenciálni klienti. Zároveň nemusí prezentovať len produkciu jediného vinárstva. Pre zákazníkov je vinotéka miestom, kde majú možnosť víno nielen kúpiť, ale sa o ňom aj niečo dozvedieť a ochutnať ho. Nakupujúci tu zároveň utratia viac, resp. kúpia drahšie víno, ako v bežných maloobchodných sieťach.

 

Mimochodom zvyšujúci sa disponibilný príjem sa premieta aj do zvyšovania výdavkov na iné potraviny. Slováci začínajú skúmať pôvod a chute kávy, čaju, piva a vína a sú ochotní si priplatiť za kvalitu produktov a kultúru konzumácie. Darí sa zážitkovej gastronómii. Napokon kvalitné víno by sa malo degustovať a konzumovať aj v zodpovedajúcom a reprezentatívnom prostredí. Konzumácia sa tak stále častejšie presúva z temných vínnych pivníc do dizajnovo príťažlivých priestorov.


Za dorábaním vína sa skrývajú roky skúseností a stovky hodín práce vo vinici a vinárstve. Prezentácia výsledného moku konzumentom je preto rovnako dôležitá. Moderné vinotéky sa stále viac podobajú na concept stores, predajne, ktoré vystihujú pojmy emócia, zážitok, príbeh, atmosféra a autenticita. Často ponúkajú jedinečné, dizajnové artikle a zážitky, ktoré sa nedajú kúpiť a zažiť nikde inde.


Vinotéky sú nielen prezentáciou práce vinárov a someliéra, ale často reprezentujú aj vinohradnícku oblasť (terroir), pretože zákazníci svoje skúsenosti a zážitky zvyčajne zovšeobecnia na celú oblasť. Na pozemku medovinárov Včelco sa napríklad konajú známe podujatia Medokvas, Vinotéka André je zasa organizátorom Turčianskeho festivalu dobrého vína. Vinotéky majú význam aj pri rozvoji (nielen vínnej) turistiky a tak sa špičková prezentácia a zákaznícka skúsenosť stávajú súčasťou prezentácie celej krajiny. Výborným spôsobom vínnu turistiku uchopili v susednom Rakúsku.


Základom sú široká ponuka a špičkový servis


Podobne ako pri concept stores je aj pre segmente vinoték typická špecifická ponuka a osobný servis. Práve poradenstvo a degustácie odlišujú vinotéky od bežného sieťového retailu.


„Vo vinotéke WinePlanet na Starej Vajnorskej môžu zákazníci nájsť vyše 1500 druhov vína, v samotnej ponuke firmy je však viac ako 3000 druhov vína a alkoholu z celej planéty. Vína a destiláty sú tematicky uložené podľa krajín. V predajni je k dispozícii vzdelaný personál a zákazníkom ochotne pomôže pri výbere vína. K dispozícii je someliér Rastislav Šuták, ktorý je 24. najlepší someliér sveta a 13. najlepší someliér Európy a Afriky. Každý druhý mesiac pravidelne uskutočňuje vo vinotéke svoju „osobnú“ degustáciu pre 10 ľudí s názvom Rozhovory 10/10. Súčasťou areálu je átrium a degustačná miestnosť, kde sa pravidelne konajú tematické degustácie, akcie priamo s vinármi, školenia pre klientov alebo someliérske kurzy. Firmy alebo skupiny milovníkov vína si môžu miestnosť rezervovať na privátne podujatie alebo degustáciu vína spojenú s občerstvením. Počas dňa slúži táto miestnosť ako neformálna kaviareň,“ uvádza Lucia Zajacová, Head of Marketing Department, spoločnoti Corner & Co., ktorá prevádzkuje portál a vinotéku WinePlanet.

 

vinoteka 1


Diana Danóciová z Wine house pre odborný portál RETAIL magazin.sk uviedla, že v rámci ich vinotéky je do sortimentu zaradený široký výber vín z viacerých vinohradníckych oblasti Slovenska od menších vinárov, ale aj väčších vinárstiev. „Prevažne sa snažíme orientovať na prémiové vína a vinárstva. V ponuke máme viac ako 300 druhov slovenských a zahraničných vín popredných vinárstiev z oblastí Slovenska, Rakúska, Maďarska, Talianska, Španielska, Portugalska, Francúzska, Nemecka, ale aj z oblastí nového sveta, a to najmä Chile, Nový Zéland, Argentína, Austrália, Kalifornia (USA). Ponuka vín je vo vinotéke zostavená na základe osobnej degustácie s maximálnym dôrazom na ich kvalitu. Sortiment fľaškových vín je doplnený aj o kvalitné sudové víno s CHOP výhradne od slovenských vinárstiev. V rámci ponúkaných služieb organizujeme riadené degustácie v našich priestoroch, kde priamo vinár konkrétneho pozvaného vinárstva prezentuje svoje portfólio. V prípade záujmu o privátnu degustáciu kladieme dôraz na požiadavky klienta a vieme za účasti vinára / enológa zabezpečiť degustáciu na mieru“.


„Vinotéka André ponúka široký sortiment vín, viac než 500 druhov fľaškových slovenských vín v kategorizácii stolové vína, akostné odrodové vína, akostné prívlastkové vína, akostné značkové vína, 100 druhov zahraničných fľaškových vín. Sortiment dopĺňa 17 druhov sudových vín z Malokarpatskej a Nitrianskej vinohradníckej oblasti. Vinotéka ponúka tiež rôzne druhy likérov a liehovín, destilátov, koňakov, whisky, rumov a iných ušľachtilých nápojov. V ponuke má exkluzívne cigary z Dominikánskej republiky, darčekové predmety a príslušenstvo k vínu, akými sú poháre na víno, karafy na víno sety na pálenku, zapaľovače, sošky, valašky, drevené kazety, truhlice a stojany a pod., ale aj delikatesy ako čokolády či bonboniéry,“ uvádza Simona Drobníková z Vinotéky André a dopĺňa: „Šírka sortimentu sa samozrejme mení v závislosti od predajnej plochy jednotlivých vinoték v našej sieti. (pozn. red. jedna je napríklad v OC Turiec v Martine). Čo sa týka servisu, ponúkane aj víno a alkoholické nápoje na rodinné oslavy, svadby a iné firemné a spoločenské podujatia s možnosťou dovozu priamo na miesto konania. Zároveň zásobujeme tovarom niekoľko gastronomických a ubytovacích zariadení v meste Martin a Vrútky. Vinotéka André je organizátorom a spoluorganizátorom degustácii vín slovenských vinárstiev s ktorými spolupracuje. Degustácie sú určené pre širokú verejnosť, zákazníkov vinotéky.“


„Máme vyškolený personál, ktorý má dlhodobé skúsenosti s týmto sortimentom a vie zákazníkom kvalifikovane poradiť. Väčšinu produktov (medovín, medu) je možné aj ochutnať. Zákazník si môže sám vybrať, čo by chcel ochutnať, pričom mu k tomu obsluha odpovie na prípadné otázky. Zákazníci si môžu objednať aj riadenú (zážitkovú) degustáciu, ktorej súčasťou je celá cesta medoviny od nektáru z kvetov až do pohára. Začína sa krátkou prechádzkou včelárskou záhradou od kvetov na lúke, cez život včiel a včelie úle. Nasleduje prehliadka výroby so stručným popisom samotného spôsobu výroby, ochutnávkou priamo v procese výroby a končí ochutnávkou širšej ponuky medovín riadeným spôsobom, s malým záhryzom, minerálkou a posedením,“ hovorí R. Opalek.


Predaj vína v maloobchode


Predaj a vystavenie vína spôsobom evokujúcim v zákazníkoch vinotéku už uplatnili aj viaceré maloobchodné reťazce. Môžeme sa stretnúť s imitáciou tehly, či regálmi, ktoré umožňujú horizontálne uloženie fliaš, pričom jedna z nich je vždy postavená vinetou smerom k zákazníkovi. Sekciu vína dotvárajú sudy, rôzne prútené koše, karafy, džbány, imitácie viniča a strapcov vinnej révy. V rámci zákazníckych preferencií prevažujú v nákupoch slovenské vína a sekty.


„V poslednom roku sa na Slovensku nakúpilo takmer 24 miliónov litrov tichého vína v hodnote približne 85 miliónov €. Údaje vyplývajú zo sledovania spoločnosti Nielsen v období od novembra 2018 do októbra 2019 na maloobchodnom trhu obchodov s potravinami a zmiešaným tovarom, bez Metra, organizovaných do reťazcov, aliancií, družstiev a pod. (pre porovnanie v období 2017 vs. 2018 to bolo vyše 25 miliónov litrov za takmer 85 miliónov €). Vyšší záujem je už o prémiovejšie a drahšie značky. V rámci preferencií naďalej platí, že favoritom je biele víno, ktoré tvorí viac ako polovicu z predaja tichých vín. Okrem toho zákazníci nakúpili 7,2 milióna litrov sektov, šumivých a perlivých vín v hodnote takmer 36 miliónov €,“ komentuje trh Lucia Dargajová, Client Consultant, Nielsen.


V súvislosti s retailovým predajom vína sieť BILLA uvádza, že Slováci majú radšej biele víno ako červené (60 :40) a najčastejšie nakupujú víno v piatok. Kvetoslava Kirchnerová, hovorkyňa reťazca BILLA doplňa: „V posledných rokoch však značne rastie záujem o novošľachtené vína, ružové vína a prosecco, čo je spôsobené hlavne trendmi v modernej gastronómií. V roku 2018 tvoril predaj slovenských vín v sieti BILLA viac ako tri štvrtiny predaných vín.“

 

 vinoteka 2


Akí sú zákazníci vinoték?


Veľmi záleží aj od lokality a umiestnenia prevádzky. Vinotéky navštevujú opakovane zákazníci z geograficky blízkeho okolia, často za účelom kúpy rovnakej fľaše vína, ale prevažujú tí, ktorí spájajú nákup so zážitkom, degustáciou, alebo hľadajú hodnotnejšie produkty, prírodné a lokálne, pre seba alebo ako darček.


„V dobe internetu a sociálnych médií väčšina ľudí skôr nakupuje cez náš e-shop. Všeobecne je e-shop výbornou voľbou, keď zákazník presne vie, čo chce kúpiť, nákup je rýchly a pohodlný. Avšak stále množstvo ľudí vyhľadáva osobný kontakt s produktom aj predajcom. Z psychologického hľadiska je fyzický priebeh „preberania a výberu“ a subjektívneho vnímania chutí či vôní pre mnohých ľudí nenahraditeľný a oveľa vzrušujúcejší než kontakt s klávesnicou a monitorom. Ďalšou výhodou priameho predaja vína je, že zákazníkovi má kto poradiť s výberom. Ak zákazník hľadá darček pre niekoho a netrúfa si sám vybrať víno, someliér alebo personál mu ochotne pomôže. Vinotéka ponúkajúca poradenstvo nielen pri jeho výbere, ale aj uskladnení, dobe archivácie či odporúčaní jedál, je dôležitým miestom najmä pri kúpe investičných či prémiových vín. Víno je spoločenský nápoj, súčasť gastronómie a kultúry miesta, kde vzniká. Navyše priamy kontakt s klientom vedie k vytváraniu vzájomného vzťahu, a preto aj v e-shope ponúkame možnosť osobného odberu vo vinotéke. Takže do predajne zavítajú aj zákazníci nakupujúci on-line. V prípade, že sa zákazníci potrebujú poradiť a rozhliadnuť sa v predajni, chytiť si do ruky fľašu, tak sa radi zastavia a nakúpia osobne,“ hovorí L. Zajacová z WinePlanet a pokračuje: „Každý zákazník je iný, presná typológia v tomto neexistuje. Našu vinotéku na Starej Vajnorskej navštevujú zákazníci, ktorí hľadajú kvalitné vína a destiláty. Niektorí prídu s jasnou predstavou, čo chcú a iní hľadajú a nechajú si poradiť. Víno kupujú buď pre vlastnú spotrebu, ako poďakovanie alebo darček. Máme zákazníkov, ktorí sú verní určitým značkám vín a neradi experimentujú. Naopak, máme aj takých, ktorí chcú zakaždým ochutnať niečo nové, zaujímavé. V predaji všeobecne stále dominujú slovenské vína z vinárstiev Karpatská Perla, Mrva & Stanko, Víno Natural Domin & Kušický, Fundus Regius, J&J Ostrožovič a ďalších. Veľmi obľúbené najmä v období Vianoc a novoročných osláv je Prosecco našej značky Reya i Terra Serena. Súčasťou vinotéky je klimatizovaná miestnosť s ikonickými vínami, ako sú Chateau Haut-Brion 1998, 1999, Seňa 2008, 2011, Stag´s Leap Wine Cellar Cask 23 Cabernet Sauvignon 2005. Nachádza sa tu pestrá zbierka vín zo špičkových svetových vinárstiev a ročníkov, ktoré sú už na trhu raritou.“


Kategória „typický zákazník vinotéky“ nie je. Potvrdzuje to i D. Danóciová z Wine house: „Výber a nákup vína často ovplyvňuje ročné obdobie, príležitosť na ktorú je víno kupované, ako aj osobné preferencie a aktuálna „móda“ vína. Skôr by som zákazníkov rozdelila do viacerých skupín. Jedna skupina zákazníkov vyhľadáva sudové víno, pre ktoré sa opätovne vracia. Druhá množina klientov obľubou skúša a objavuje, vyhľadáva vždy niečo iné, prevažne slovenské vína, pričom veľkej obľube sa za posledné obdobie tešia slovenské novošlachtence. Tretiu skupinu tvoria laici, ktorí nevedia presne čo chcú a výber a odporúčania ponechávajú na personál, pričom sa pre víno vracajú opakovane. Ďalší zákazníci siahajú po nimi overených zahraničných vinách, pričom obľúbené sú hlavne talianske Primitivo a Prosseco, francúzsky Medoc, argentínsky Malbec, novozélandský Sauvignon Blanc, ale aj vína z Chile čí rakúsky Grunerveltliner. Všeobecne platí, že 4 z 10 zákazníkov sa do vinotéky vráti pre to isté víno, tú istú fľašu. Oceňujú tiež ponuku delikates k vínu.“

 

Zákazníkmi Vinotéky André sú väčšinou ľudia žijúci v mestách Martin, Vrútky a Turčianske Teplice, ktorí vyhľadávajú najmä vína zo slovenských vinárstiev, ale aj darčekové balenia najmä pred vianočnými sviatkami. Zároveň vinotéky navštevujú aj zákazníci, ktorí nakúpili tovar cez e-shop. „Po zlých skúsenostiach s kuriérskou spoločnosťou, víno už neposielame. Snažíme sa pravidelne organizovať degustácie vo vinotékach, počas ktorých zákazníci môžu ochutnávať vína a následne si ich zakúpiť,“ uvádza S. Drobníková.


Súčasné vinotéky môžu ťažiť aj zo silnejúceho trendu, ktorým je tzv. showrooming. Podmienkou je, aby mali vlastný e-shop. Veľká časť zákazníkov totiž po dobrej skúsenosti vo vinotéke a nákupe vína, chce nakupovať opakovane práve cez e-shop konkrétnej vinotéky (prípadne vinárstva). Vhodné je preto zákazníkov na e-shop upozorniť, prípadne im k nákupu pribaliť vizitku alebo leták.

 

 

Juraj Turzo


Zdroj: archív redakcie a respondentov, euro.cz
Ilustračné foto: archív firiem, Shutterstock.com

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona


newsletter optin




Video

Čo hovoria marketéri o konferencii Brad Management 2019?

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

Fashion Retail