Prečo je vôňa v predajni dôležitá?

Čuch patrí k piatim základným ľudským zmyslom. Náš mozog dokonca reaguje najskôr na vôňu a až po nej začína vnímať ostatné zmysly. Ako to využiť pri zveľaďovaní predajných priestorov?

 

vona v

 

Vôňou sú spotrebitelia sprevádzaní a ovplyvňovaní pri svojich každodenných činnostiach, čiže aj pri nakupovaní. Čuch ako jediný zo zmyslov totiž nemožno len tak odstaviť. Ideálne je si preto dať záležať na tom, aby zákazníci vnímali vaše predajne ako príjemne voňavé.


Pre vytvorenie pozitívneho nákupného zážitku pravda nestačí postarať sa len o vôňu. Do hry vstupujú ďalšie zmysly a dôležité detaily, veľakrát zohrávajú aj podstatnú úlohu. Ide napríklad o správne rozmiestnenie tovarov v predajni, osvetlenie, zvukovú kulisu, dekorácie, personál a ďalšie.

 

 

„ Vhodne zvolený typ vône podporuje pozitívne vnímanie tovarov a je dokázané, že predlžuje čas návštevy v obchodnom centre alebo v predajni. Avšak len za predpokladu, že vôňa bude prostredie predajne nenásilne dopĺňať, nebude pôsobiť vnucujúco a neprirodzene. Len tak sa stane integrovaným a nezabudnuteľným aspektom celkovej identity značky. “

 

 

Ak majú vône prispieť k excelentnému zákazníckemu zážitku, mali by vyvolať prakticky okamžite pozitívne pocity, ktoré sa pobytom v danom priestore budú znásobovať. Vybraná aróma má mať skôr jednoduchý charakter, nemusí byť vôbec príliš výrazná. Vo väčších prevádzkach sa ale napríklad uplatnia aj kombinácie viacerých vôní.


Prostriedok prehĺbenia lojality k značke


Pri budovaní voňavého loga predajne si najskôr zodpovedajte otázku: „Prečo pristupujem k aromatizovaniu priestoru?“ Odpovede vás vhodne nasmerujú a otvoria vám zaujímavé možnosti...


Vyplatí sa vedieť, ktorý typ vône najviac oslovuje vašich zákazníkov resp. vašu cieľovú skupinu najviac a aký druh technológie na jej šírenie by bol vhodný pre vaše predajne.


V súčasnosti možno vidieť rôzne riešenia ako do predajní dostať vôňu. Je to napríklad použitie vonných sviečok. Tie sú síce príjemným spoločníkom v bytoch, avšak v predajniach môžu byť nebezpečné. Na aromatizovanie priestorov predajne sa nehodia.


Rovnako sa treba vyhnúť osviežovačom vzduchu. Tieto arómy po niekoľkých dňoch prechádzajú chemickou zmenou, jednotlivé zložky nie sú vyvážené a neraz veľmi rýchlo strácajú požadovanú intenzitu. Používanie osviežovačov vzduchu sa javí ako nákladné a neefektívne.


O profesionálne zabezpečenie arómy v maloobchodných priestoroch sa najlepšie postarajú sofistikované nosiče vôní. Využívajú technológiu suchého vzduchu a uvoľňujú vône bez rozprašovača, aerosolu alebo vyhrievania olejov. Zariadenia, ktoré fungujú na báze tejto špičkovej technológie, zabezpečujú rovnomerné dávkovanie vône a v priestore umožňujú kontrolovať jej požadovanú intenzitu. Bez potreby zásahu dokážu toto zariadenie fungovať až 90 dní.

 

Tipy na obľúbené vône do predajní a butikov

 

Citrusové vône


Vyvolávajú pocit úplnej čistoty a sviežosti. Navodzujú atmosféru nových začiatkov, prvých dotykov slnečných lúčov a prúdenia pozitívnych energií. Tieto vône sú považované omladzujúce a stimulujúce. Poskytujú perfektnú kulisu najmä pre značky, ktoré chcú návštevníkom sprostredkovať prostredie plné energie – športové predajne, móda pre tínedžerov.

 

citrusy

 

Kvetinové vône


Kvetinové vône pripomínajú podmanivú vôňu záhrad a priestoru vdychujú nový život. Sú veľmi univerzálne a dosahujú rozsah od čistých a sladkých až po komplexné a exotické. Ich aromatické a povzbudzujúce účinky prenesú myseľ na pokojné miesta a sú veľmi populárne v módnych butikoch a klenotníctvach.

 

Lahodné a chutné vône


Pripomínajú nám naše obľúbené jedlá. Vytvárajú atmosféru plnú príjemných chutí a nostalgie. Hodia sa predovšetkým do špecializovaných predajní s potravinami a do prevádzok, ktoré ponúkajú kuchynské pomôcky. Obľúbené sú najmä vône kávy, čokolády, bazalky, červeného ovocia.

 

kavavona

 

Prírodné vône

 

Vôňa čerstvo pokosenej trávy, stromov, či zemité vône sú inšpirované prírodou a sú spojené s konceptom čistoty. Hodia sa pre predajne s outdoorovým vybavením a oblečením.

 

Vanilka


Vôňa vanilky je často spojená s príjemnými spomienkami na detstvo. Pečenie koláčov vyvoláva šťastie a spomienku na rodinné stretnutia. Je teplá, príjemná, sladká, hravá a priateľská. Dobre funguje v butikoch s dámskym oblečením.

 

Vôňa medu

 

Vôňa medu dokáže zaujať a u zákazníkov vybudovať dlhodobú spomienku. Je to tá správna kulisa v obchodoch s pánskou kolekciou.

 

med

 

Vôňa bavlny alebo detského púdru

 

Čistá, svieža a jemná vôňa bavlny a detského púdru zákazníkov ukľudní a pomáha im cítiť sa pohodlne. Je vhodná najmä do predajní so sortimentom pre batoľatá a malé deti. Výborne funguje v predajniach detských kočíkov, sedačiek, či iných pomôcok.


Levanduľa


Levanduľa pomôže zmierniť psychické i fyzické príznaky depresie a úzkosti. A stačí na to aj vdýchnutie levanduľovej vône. Táto rastlina je plná esenciálnych olejov, ktoré majú silný a pozitívny vplyv na ľudské telo a je to najunikátnejšia a najobľúbenejšia vôňa na svete. Vôňa levandule pôsobí upokojujúco a ovplyvňuje aj oblasť mozgu, ktorá spracúva spomienky. Táto vôňa v predajni sa zákazníkom určite vryje do pamäte. Je zároveň výborným pomocníkom na odpudzovanie komárov.

 

levandula v

 

 

 

„ Vo všeobecnosti platí, že použitie vône v maloobchodnom priestore predlžuje pobyt zákazníka v predajni o asi 20% času. Okrem toho, vôňa stimuluje zmysly návštevníkov a tí tak v priestore s vhodnou vôňou majú väčšiu ochotu nakupovať. “

 

 

Nenašli ste v ponuke vhodný tip pre vašu prevádzku? Dohodnite si bezplatnú konzultáciu a naštartujte voňavý projekt vo vašom obchode. Budovanie vášho voňavého loga začína profesionálnym prístupom odborníkov v oblasti zmyslového marketingu. Výsledkom bude rast vašich tržieb pri rovnakej návštevnosti predajne. Viac na www.storemedia.eu

 

Zdroj a foto: STORE MEDIA

 

PR

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona



Video

Slovak Retail Summit 2019

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

Fashion Retail