Realitou súčasnosti sú aj nákupy pod vplyvom alkoholu

„Americká herečka Anna Kendrick sa priznala, že zaplatila o druhej hodine ráno v internetovom obchode Anthropologie takmer 3000 dolárov. Stalo sa tak pod vplyvom lieku z kategórie hypnotík,“ uvádza sa v bestselleri Spánková revolúcia. Koľko nákupov a za aký objem peňazí vznikne v stave intoxikácie? Vrátia zákazníci takto nakúpený tovar?

 

nakupyopilost v

 

Hypnotiká sa používajú na krátkodobú liečbu nespavosti. Práve nedostatok spánku, únava a tiež stavy intoxikácie alkoholom či inými návykovými látkami sú dôvodom, prečo sú ľudia náchylnejší strácať sebakontrolu a uskutočňujú neuvážené rozhodnutia. A to aj vrátane nezmyselných nákupov.


Ako vyplýva zo štúdie, ktorá bola realizovaná University of Missouri College of Arts and Sciences, ľudia si uvedomujú svoje chyby a možné dôsledky konania aj v stave v opitosti. Väčšinou im ale na nich nezáleží. Platí to aj pri nakupovaní pod vplyvom alkoholu?


Nové možnosti 


Bariérou pri nakupovaní bola kedysi vzdialenosť predajne od domu či pracoviska a nedostatok hotovosti. Dnes to už neplatí, nové možnosti otvorili nové cesty. Na Slovensku máme výbornú dostupnosť internetu, vysokú penetráciu smartfónov a notebookov, k tomu viac než 11 500 e-shopov, je tu príležitosť využiť internetbanking a služby typu PayPal.
Podľa nákupného radcu Heureka.sk Slováci v roku 2018 minuli v domácich internetových obchodoch viac ako jednu miliardu €. Bolo by zaujímavé poznať, za koľko z týchto nákupov môže porucha spánku alebo stav pod vplyvom alkoholu...


Pred nákupom na pivo


K tomu, aby zákazník nakupoval pod vplyvom alkoholu je potrebné, aby požil väčšie množstvo alkoholického nápoja. Podľa zístení agentúry Nielsen je najpredávanejším alkoholickým nápojom v maloobchode na Slovensku pivo. Nasleduje víno a tvrdý alkohol. Zrejme nie je prekvapením, že podľa prieskumu „Drunk Shopping Survey“* , ktorý realizoval The Hustle, najčastejšie v Amazone nakupovali opití konzumenti piva (34 %), vína (29 %), po nich konzumenti whisky (17 %) a vodky (10 %).


Mimochodom prečo práve Amazon? Ten je totiž podľa The Hustle najčastejšou voľbou opitých nakupujúcich obyvateľov USA (85 %). Na druhom mieste je e-Bay (21%).


„Štatisticky dominuje Amazon ako primárny nákupný kanál aj pre triezvych zákazníkov a predbieha aj všadeprítomný Google. Až 55 % vyhľadávaní produktov začína na Amazone oproti 28 % vo vyhľadávačoch typu Google,“ píše Scott Galloway v knihe The Four: The Hidden DNA of Amazon, Apple, Facebook, and Google.


Magazín The Hustle tiež našiel zaujímavý vzťah medzi pitím alkoholických nápojov a nakupovaním v stave opitosti. Respondenti, ktorí priemerne vypijú 2-krát viac alkoholických nápojov než bežný konzumenti, sú náchylnejší aj častejšie opití nakupovať (stále však hovoríme o „rozumnom počte nápojov“, nie o závislosti na alkohole).


Muži alebo ženy?


Zaujímavé je, že v štatistike nákupov v podnapitom stave predbehli ženy mužov (80 ku 78 %). Na druhej strane je možné, že ženy sú pri odpovedaní na otázky anketárov úprimnejšie a je fakt, že aj za bežných okolností nakupujú ženy on-line o čosi častejšie ako muži.


Podľa posledného prieskumu SAEC a Nielsen Admosphere na Slovensku aspoň jedenkrát mesačne nakúpilo on-line 35 % žien a 30 % mužov. Muži však častejšie ako ženy uskutočňujú nákupy nad 501 resp. nad 1000 €.


A aký je výsledok nákupov realizovaných v stave opitosti? The Hustle na základe zistených údajov a počtu potenciálne opitých dospelých Američanov odhaduje, že tieto nákupy generujú len v USA sumu približne 42 miliárd €! Viac ako tri štvrtiny konzumentov alkoholu (79 %) totiž priznalo, že zrealizovali nákup v podnapitom stave. Priemerne minutá suma bola na úrovni 444 dolárov (448 USD muži 441 USD ženy). Najčastejšie nakupovanými položkami boli oblečenie a obuv. Najviac takto nakupujú ľudia zamestnaní v športovom odvetví (94 %), tiež pracovníci v doprave a energetickom priemysle (92 % resp. 91 %) a najmenej zamestnanci retailu (70 %).


Bizarné nákupy v nezvyklých časoch


Ak je predmetom nákupu 11 notebookov namiesto jedného, zákazník zrejme omylom stlačil 2x číslo „1“ na numerickej klávesnici a nevšimol si celkovú sumu za nákup. Avšak nákupy spánkovo deprivovaných a opitých zákazníkov sú omnoho bizarnejšie. The Hustle uvádza niekoľko príkladov:


• 90 kg živých, tri metre vysokých bambusov
• nafukovací hrad v životnej veľkosti
• odsávačka na mlieko (kupujúcim bol muž)
• trieska, ktorá bola odstránená z chodidla bývalej hviezdy NBA Oldena Polyniceho
• vesta, ktorá sa podobala na vestu, ktorú nosil Michael J. Fox v trilógii Back to the Future
• okuliare s nočným videním za 2 200 dolárov
• bajonet z 2. svetovej vojny


Identifikovať zvláštne, neobvyklé až bizarné nákupy je z pohľadu e-shopov typu Amazon, Mall.sk, Alza.sk alebo Hej.sk, ktoré ponúkajú široký a rôznorodý sortiment, mimoriadne zložité. Dokonca aj bežný nákup môže niekedy pre nezainteresovaného človeka vyzerať podivne. V jednom nákupnom košíku sa napríklad môže spolu ocitnúť drahá elektronika, plyšové hračky, parfumy a toaletné potreby.


The Huste uvádza, že e-shopy na zákazníkoch, ktorých rozhodovacie schopnosti sú nejakých spôsobom ovplyvnené, profitujú. Okrem tržieb je dobrým ukazovateľom aj objem vratiek. Ten je totiž veľmi nízky. The Hustle prezentuje, že len 20 % respondentov vrátilo tovar nakúpený v stave opitosti, pričom 6 % z nich deklarovalo výčitky svedomia.

 

Podľa prieskumu OnBuy (N = 1424) až 59 % respondentov z Británie je natoľko lenivých, že nakúpený tovar nevrátia, hoci na to majú legálny nárok. Práve možnosť vrátiť tovar bez udania dôvodu do 14 dní je dôvodom, prečo je takmer nemožné nájsť korelácie medzi nákupom v opitosti a vrátením tovaru.


Samozrejme len malý podiel zákazníkov sa úprimne prizná, že nakupovali s pár promile alkoholu v krvi. Tvrdia napríklad, že išlo o omyl, že ich platobnú kartu a prístupové heslá niekto zneužil a podobne. Vo všeobecnosti sú dvoma najčastejšími dôvodmi na vrátenie tovaru „nevyhovujúci tovar“ alebo „nevyhovujúca veľkosť“.

 

Zákazníci, tzv. sérioví „vracači“ (serial returners), nie sú u obchodníkov obľúbení, zvyšujú totiž náklady na reverznú logistiku.


Špecifickým prípadom sú napríklad zimné pneumatiky. Zákazník si objedná rovnaký tovar z troch e-shopov, prevezme zásielku, ktorá dorazí ako prvá, ostatné dve vráti bez udania dôvodu.


Rozhodovanie „pod parou“


Antický historik Hérodotos z Halikarnássu napísal, že Peržania ťažké a zložité rozhodnutia uskutočňovali v stave opilosti, teda po tom, čo sa opili vínom. Na druhý deň však vytriezveli a všetky rozhodnutia pozorne revidovali. Ak dospeli k rovnakému výsledku, tak potom ich považovali za platné. Či je to dobrá stratégia aj pri on-line nakupovaní nevedno, no Peržania vládli veľkej časti západnej a strednej Ázie takmer 300 rokov.


* Prieskum bol realizovaný v období od 11. do 18. marca 2019 na vzorke 2174 dospelých konzumentov alkoholu, ktorí čítajú The Hustle. Pomer mužov a žien bol 53 ku 47 %. Priemerný vek respondenta bol 36 rokov a ročný príjem 92 000 dolárov (čo je viac ako dvojnásobok celonárodného priemeru).

 

Juraj Turzo

 

Zdroj: pretty52.com, thehustle.co
Ilustračné foto: Shutterstock.com

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona



Video

Slovak Retail Summit 2019

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

Fashion Retail