Obrovské príležitosti ponúkne obchodníkom Istanbul
- Podrobnosti
- Uverejnené sobota, 28. február 2015
Na základe najnovšieho prieskumu, ktorý redakcii odborného portálu RETAIL magazin.sk poskytla koncom februára medzinárodná poradenská spoločnosť Jones Lang LaSalle je Londýn najatraktívnejším európskym mestom pre medzinárodné maloobchodné značky. Viac však v tomto prieskume prekvapujú iné mestá.
Britská metropola má aktuálne najväčšie zastúpenie medzinárodných maloobchodných reťazcov v porovnaní s európskymi "konkurentmi", ktorí nasledujú v poradí: Paríž, Moskva, Miláno, Madrid, Rím, Istanbul, Mníchov, Berlín a Barcelona.
Odrazový mostík do Európy
Maloobchodný index predstavený v aktuálnej správe spoločnosti JLL s názvom "Destinácia Európa 2015 " (Destination Europe 2015) analyzuje prítomnosť a expanziu 250 medzinárodných maloobchodných značiek na 57 kľúčových európskych trhoch. "Pre medzinárodné maloobchodné reťazce hľadajúce odrazový mostík do Európy je Londýn aj naďalej prvou voľbou. Veľkosť maloobchodného trhu, zrelosť a vysoký stupeň transparentnosti robia z Londýna magnet pre medzinárodných predajcov ochotných si za najlepšie lokality priplatiť. Ďalšie významné globálne a vyspelé európske mestá s podobným sentimentom ako Londýn sú Paríž, Miláno, Rím a väčšie nemecké mestá, ktoré rovnako benefitujú z prítomnosti medzinárodných maloobchodných reťazcov hladných po raste a expanzii", hovorí James Brown, vedúci oddelenia maloobchodného prieskumu a poradenstva Jones Lang LaSalle (JLL) pre región EMEA.
Perspektívna Laurinská
Slovenský maloobchodný trh je podľa štúdie JLL presýtený a momentálne existuje len obmedzený priestor pre ďalší development. „Lokálni a zahraniční maloobchodníci sú pri expanzii veľmi opatrní pričom platí, že komerčné podmienky a lokalita nehnuteľnosti musia perfektne zapadať do ich existujúceho portfólia," hovorí Daniel Kúth, konzultant oddelenia maloobchodných nehnuteľností JLL Slovensko. Väčšina medzinárodných značiek váha a bratislavské obchodné ulice nepovažujú za tradičné „high streets" ako ich poznáme z európskych a svetových metropol. Mix značiek situovaných na Obchodnej ulici v Bratislave sa pomaly približuje mixu predajcov v bežných obchodných centrách. Luxusné značky, ktoré zvažujú otvorenie kamenného obchodu v centre hlavného mesta najčastejšie zvažujú Laurinskú ulicu. Vo všeobecnosti však platí, že maloobchodníci stále viac preferujú otvorenie predajne v jednom z obchodných centier ako na hlavných uliciach v centre Bratislavy. Najčastejšími voľbami sú Aupark, Eurovea alebo Central, ktoré sú situované v bezprostrednej blízkosti centra hlavného mesta Slovenska. Aktuálne sa na Slovensku nachádza viac ako 1,5 mil. m2 maloobchodnej plochy, z toho približne 80% predstavujú obchodné centrá a zvyšok je rozdelený medzi malé mestské retailové parky. Maloobchodný trh Bratislavy je podľa štúdie JLL zo všetkých hlavných miest regiónu strednej a východnej Európy (CEE) najviac presýtený.
Náskok pred Parížom
Londýn si v tomto roku zvýšil náskok pred druhým Parížom ako najatraktívnejšia destinácia pre svetové luxusné značky v Európe. JLL prieskum poukazuje na jasnú priepasť medzi týmito dvomi preslávenými mestskými lokalitami a zvyškom Európy. Je zrejmé akú veľkú váhu kladú luxusní predajcovia na prítomnosť v ikonických maloobchodných lokalitách. Aj z tohto dôvodu môžu majitelia maloobchodných priestorov situovaných na najvyhľadávanejšej New Bond Street v Londýne požadovať najvyššie nájomné v Európe, a to na úrovni 12 300,- eur/m2 za rok – čo predstavuje nárast o takmer 42% oproti úrovni dosiahnutej v roku 2012.
Ambiciózna Moskva
Príležitosti pre expanziu a vstup do Európy nie sú limitované len na globálne a vyspelé trhy. Tranzitné trhy ako Moskva (3.miesto) a Istanbul (7.miesto) sa stali za posledné dva roky európskymi úspešnými príbehmi. Žiadne ďalšie dve mestá nedokázali v tomto období prilákať rovnako veľké množstvo nových maloobchodných značiek ako Moskva a Istanbul. Aj napriek zvýšenému geopolitickému riziku, maloobchodný trh v Moskve neustále rastie ako vo svojej veľkosti, tak aj v ponuke novej maloobchodnej plochy (obchodné centrá). Moskva sa dokonca v strednodobom horizonte usiluje dostať na úroveň Paríža, aspoň čo sa týka prítomnosti medzinárodných značiek. Istanbulský maloobchodný trh priťahuje pozornosť svojou modernou, vysoko kvalitnou ponukou obchodných centier ako Zorlu Centre a oznámené Galeries Lafayette na Emaar Square. V súčasnosti čoraz väčší počet medzinárodných predajcov zvažuje Istanbul ako vstupnú bránu do Európy a vidí tu obrovské možnosti. Zaujímavosťou prieskumu je počet silných maloobchodných trhov, ktoré zostávajú zo strany medzinárodných maloobchodných reťazcov relatívne nevyužité, a to aj napriek zdravým základom a možnostiam, ktoré ponúkajú. Príkladom sú niektoré z väčších regionálnych miest vo Veľkej Británii, Francúzsku a rovnako škandinávske trhy.
Prílev značiek z Ázie
Pri porovnaní so správou Destinácia Európa 2013, došlo v rebríčku k posunu u tzv. masových „mainstream" a prémiových predajcov, ktorí všeobecne expandovali rýchlejším tempom než etablované luxusné značky. H&M sa pripojila k španielskej značke Zara a tento rok spoločne vedú v pokrytí maloobchodných trhov v Európe so 100% účasťou na všetkých 57 kľúčových trhoch. V rebríčku ďalej nasleduje Mango a Body Shop. Najviac expandujúcou maloobchodnou značkou v JLL vzorke je americký retailer Michael Kors nasledovaný reťazcami Superdry, Cos a 7 For All Mankind. Ďalšie pôsobivé expanzie v posledných dvoch rokoch uskutočnili maloobchodní predajcovia Ecco a Hugo Boss. Do budúcna je príliv značiek do Európy očakávaný predovšetkým z regiónu Ázia/Pacifik.
Pripravil: dk
Zdroj: Jones Lang LaSalle
Ilustračné foto: redakcia