kaufland jedlo banner h

kaufland jedlo banner l

kaufland jedlo banner r

Umelá inteligencia v maloobchode

Skratka AI, artificial intelligence, prekladaná ako umelá inteligencia, je už všade. „AI revolúcia“ prebieha doslova vo všetkých odvetviach, retail nevynímajúc.

 

umelainteligencia v


Využíva sa pri vývoji produktov, pri dispozičnom riešení predajní, usmerňovaní toku zákazníkov a samozrejme sprevádza zákazníkov pri nakupovaní. Niektoré aktuálne aplikácie môžu obchodníkom pripadať ako vystrihnuté zo sci-fi románu.


Podľa prieskumu agentúry Go4Insight až 70 % podnikov na Slovensku mieni v najbližších troch až piatich rokoch nasadiť niektorú z technológií umelej inteligencie (AI), pričom viac ako polovica chce využívať strojové učenie a prediktívnu analytiku. Okrem toho viac ako pätina firiem plánuje nasadiť autonómnych robotov a 19 % chce začať využívať analýzy obrazov so strojovým videním.


Štúdia poradenskej spoločnosti McKinsey však zároveň ukazuje, že premietnuť značné očakávania zo spracovania veľkých objemov dát a umelej inteligencie do reality nie je ľahké. Celosvetovo sa to podarí iba 8 % podnikov.


Pristavme sa napríklad pri nakupovaní pomocou hlasových asistentov typu Siri, Cortana alebo Alexa. Spoločnosť Mastercard zverejnila výsledky štúdie zaoberajúcej sa príležitosťami a prekážkami tzv. konverzačnej podoby obchodu s názvom: „Is anybody there? Giving Conversational Commerce a voice“. 


V krajinách EÚ prostredníctvom hlasového alebo textového sprostredkovania (chatboty) nakupoval už každý piaty spotrebiteľ. Podľa OC&C, spoločnosti poskytujúcej strategické poradenstvo, dosiahne do roku 2020 v USA hodnota nákupov realizovaných prostredníctvom hlasového ovládania vyše 40 miliárd USD (5 miliárd USD vo Veľkej Británii), čo bude predstavovať šesť, respektíve tri percentá všetkých výdavkov za nákupy uskutočnených on-line. Štúdia Mastercard však ukázala, že napriek množstvu hlasových asistentov či asistentiek a smart reproduktorov (napríklad Amazon Echo) ešte hlasové ovládanie – a s ním aj konverzačná podoba obchodu – zďaleka nedosiahli svoj potenciál.

 

umela inteligencia planovane vyuzitie 2


Vieme, že vrátite tovar skôr, než ho kúpite


Nedávno rozvíril hladinu e-shop About You, ktorý priamo v spotoch zákazníkov nabádal, že tovar, ktorý im nesadne, je možné jednoducho vrátiť. Viacerí sa pozastavili nad nákladmi na spätnú logistiku a ekologickými dopadmi výroby a dopravy tejto tzv. fast fashion. Práve umelá inteligencia a spracovanie veľkých dát ukazujú, že spätnú logistiku a vratky možno eliminovať už pri nákupe, a to v reálnom čase. To, že zákazník vráti nakúpené položky sa nielen premieta do nákladov, ale zároveň „drží“ u seba tovar, ktorý si mohol medzičasom kúpiť a ponechať iný zákazník. Obchodníci sa preto snažia odhadnúť pravdepodobnosť toho, že zákazník vráti oblečenie ešte predtým, ako si ho kúpi.


Analýza realizovaná start-upom Flipkart (https://arxiv.org/abs/1906.12128) je založená na vzorcoch toho, čo si zákazník pozeral on-line, ale aj odhadoch veľkostí, vkusu a vhodnosti, teda na atribútoch, ktorých si ani zákazník nemusí byť vedomý. Okrem presnej evidencie toho, čo, kedy a ako rýchlo sa vráti, AI analyzuje aj tzv. „vkladanie produktu“ (product embedding), Táto činnosť je špecifická pre konkrétneho používateľa a zahŕňa napríklad aj položky, na ktoré pri nakupovaní klikol (doslova „tok kliknutí“, clickstream).


On-line nákupná cesta a jej atribúty pomáhajú umelej inteligencii presnejšie odhadnúť veľkosť zákazníka (teda, či má topánky s veľkosťou 42 alebo 43, prípadne tričká M alebo L). Strojové učenie tak predbieha zákazníka v znalostiach seba samého, t.j. často odhadne správnu veľkosti lepšie ako zákazník sám. Algoritmus tiež ukazuje, že čím viac položiek má zákazník v košíku, tým je vyššia pravdepodobnosť vratky. V prípade piatich položiek v košíku je riziko vratky až 72%, zatiaľ čo košík s jedným produktom sa pravdepodobne vráti iba v 9% nákupov. Neprekvapí, že vyššie riziko je v košíku, v ktorom sa nachádzajú napríklad tričká rovnakej veľkosti, ale v rôznych farbách.


AI aj na základe uvedených informácií vie vyhodnotiť riziko vratky. Účelom je automatizovane rozhodnúť, či má obchodník zaobchádzať ako s klientom potenciálne vracajúcim tovar alebo s bežným zákazníkom, ktorý si tovar ponechá. Dnes už to je možné a nakupujúci zákazník môže byť odmenený alebo penalizovaný rôznymi opatreniami. Patrí medzi ne napríklad zvýšenie poplatku za dopravu, čo odrádza od nákupu s rizikom vratky, alebo ponuka kupónu či zľavy za to, že tovar zákazník nevráti. Znie vám to ako scéna z filmu Minority Report, kde boli zločinci zatýkaní skôr, ako vôbec spáchali zločin? A to je prediktívna analytika len jedna z oblastí, kde sa AI v retaile uplatňuje.


Efektívnejší kamenný retail


Slovenská pobočka O2 vďaka technológiám vie, čo sa deje pred predajňou aj v nej a nepotrebuje napríklad vyvolávací systém. Využíva služby firmy Pygmalios, ktorá sa venuje analýze správania zákazníkov v reálnom čase.


„Nový koncept predajne v Auparku vznikal aj s použitím analýzy vzorcov správania v pôvodnej predajni, aby O2 mohlo priniesť skutočne pridanú hodnotu pre zákazníka“, uviedol pri príležitosti otvorenia predajne Michal Tomčík, spoluzakladateľ Pygmaliosu. Práve vďaka analytike O2 zistilo, že zákazníci sú s vyvolávacím systémom nervóznejší, čakajú podobne ako u lekára a snažia sa odhadnúť, kedy prídu na rad a ako rýchlo vybavuje personál ostatných čakajúcich. Vyvolávací systém bol vyhodnotený ako obmedzujúci a zabraňujúci voľnému pohybu zákazníkov a objavovaniu predajne.


Analytické údaje od Pygmaliosu pomáhajú O2 okrem iných oblastí nadimenzovať priestor predajní tak, aby sa využila celá ich kapacita a zákazník sa v nej intuitívne orientoval už od prvého vstupu.


„Analýzy veľkých dát slúžia aj na skrátenie priemerného času čakania či obsluhy zákazníka. Sledujeme tiež efektívnejšie nastavenie zmien a kapacít na predajni, atraktivitu prevádzky voči okoliu, či efektívne nastavenie otváracích hodín,“ uviedol Milan Morávek, riaditeľ predaja a služieb zákazníkom O2 Slovakia.


V minulosti sme mali možnosť vidieť, že napríklad METRO Cash & Carry využíva virtuálnu realitu na to, aby otestovalo a navrhlo lepšie dispozičné riešenie predajní vrátane plánogramov a rozloženia POP/POS. Reťazec Walmart už dnes používa algoritmy AI a strojového učenia na organizovanie údajov o zásobách a sortimente, o cenách a akciách. Walmart má vlastný technologický inkubátor Store No⁰8, ktorý pracuje napríklad na nasadení algoritmu rozpoznávania tvárí, aby vedel automatizovane posúdiť úroveň spokojnosti zákazníkov (či sa usmievajú, mračia a pod.).


AI vymyslí produkty na mieru


Umelá inteligencia vstupuje aj do tradičných oblastí, kde dodnes dominuje remeselný kumšt a ľudské skúsenosti predávané z generácie na generáciu. Napríklad výroba whisky. Spoločne s fínskou IT spoločnosťou Fourkind a Microsoftom pripravuje pálenica Mackmyra prvú whisky na svete vytvorenú umelou inteligenciou. Prvýkrát v histórii bola AI využitá na rozšírenie a automatizáciu časovo veľmi náročného procesu vytvárania whisky. Ako hovorí master blender Angela D'Orazio ide o oveľa komplexnejší postup než modely používané pri výrobe piva, a to z dôvodu obrovského počtu možných kombinácií, a tiež preto, že zostavovanie receptúr pre whisky predstavuje skôr umenie než technologický proces. „Chceme, aby umelá inteligencia vytvorila receptúru, ktorá bude na takej úrovni, že bude môcť získavať ocenenia. Našim cieľom je objavovať receptúry, ktoré by človeku nikdy nenapadli.“


V súčasnosti dotknuté spoločnosti zadávajú existujúce receptúry (vrátane oceňovaných blendov), predajné dáta a zákaznícke preferencie. Na základe tohto súboru dát môže AI vygenerovať viac ako 70 miliónov receptúr, ktoré sa podľa nej môžu stať obľúbenými a dosahovať najvyššiu kvalitu podľa typu sudov aktuálne dostupných v sklade. Je to nielen rýchlejšie, než keby rovnaký proces vykonával človek, ale vďaka schopnosti algoritmu prechádzať a prepočítavať obrovské množstvá dát môžu vznikať nové a inovatívne kombinácie, ktoré by inak ani nepripadali do úvahy.
Ďalšie oblasti, v ktorých AI pomôže retailu, sú komunikácia a personalizácia, cenová optimalizácia, inventarizácia a objavovanie nových ciest, ako zapojiť a angažovať spotrebiteľov.


Apropó spotrebiteľ. Prieskum VMware medzi viac ako 5 000 spotrebiteľmi z krajín EÚ ukazuje, že respondenti by napríklad súhlasili so zasielaním informácií a rád do svojho mobilného telefónu v reálnom čase pri vyberaní produktu v kamennej predajni (65 %). Takmer štvrtina (23 %) by dokonca dovolila firmám experimentovať s novými technológiami s cieľom zlepšovať zákaznícke služby, aj keby takéto systémy na prvýkrát nefungovali na 100 %. Aby teda firmy dokázali možnosti AI využiť, musia zabezpečiť, aby s nimi boli spotrebitelia na jednej lodi. Posilňovať dôveru a transparentnosť ohľadom využitia nových technológií.


Juraj Turzo
Ilustračné foto: Pixabay.com

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona


newsletter optin




Video

Retail Summit 2019 v 100 sekundách

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

Fashion Retail