Fairtrade Česko a Slovensko

Fairtrade Česko a Slovensko

Fairtrade Česko a Slovensko

Debničky sa stali symbolom čerstvosti

Rozvoz debničiek s rozmanitým potravinovým ale aj nepotravinovým obsahom je v našich končinách čoraz populárnejší. Lákadlom je v prípade potravín čerstvosť, prirodzená chuť a lokálny pôvod.

 

debnickari2019 v

 

Pre mnohých je tento predaj modernou verziou tradičných trhov s produktami od farmárov a pestovateľov. Pre iných zatiaľ ešte neobjaveným alebo stále skôr odmietaným svetom. Debničkový systém predaja však predstavuje z pohľadu spotrebiteľa jednu z najmodernejších foriem súčasného retailu a rozhodne má zaujímavé perspektívy.

 


Úspech debničkového predaja závisí nielen od ponuky vždy pestrého a kvalitného sortimentu (nemusí ísť len o potraviny), ale aj od bezchybnej logistiky. Tá je o to dôležitejšia, že ide o čerstvý sortiment. Súčasne je potrebná veľká dôvera nakupujúceho. Bez nej nemôže dochádzať k rozvoju a vylepšovaniu tejto modernej služby. Ak má zákazník opakovane pozitívnu skúsenosť, rád ju posúva ďalej. A tak sa okruh zákazníkov debničkového predaja môže prirodzene rozširovať.


Overenie dodávateľa


Zákazník od tohto predaja očakáva čerstvé, lokálne a sezónne produkty, predpokladá, že budú od overených, domácich producentov a certifikovaných partnerov. Okrem toho aj to, že sa k nemu dostanú veľmi rýchlou cestou. K budovaniu zákazníckej dôvery prispieva aj predajcami poskytovaná možnosť, preveriť si podrobnosti o pestovaní a výrobe ponúkaných produktov.


„Výber našich dodávateľov odráža našu filozofiu: „Viac je niekedy menej a je potrebné uprednostniť KVALITU pred kvantitou“. Pri výrobkoch zo zahraničia uprednostňujeme potraviny a produkty od overených výrobcov a pestovateľov, ktorí majú BIO certifikát (t.j. potraviny bez GMO, pesticídov, umelých farbív, ochucovadiel a konzervantov). Výrobné a poľnohospodárke procesy takýchto potravín zbytočne nezaťažujú životné prostredie a neohrozujú prirodzenú bio diverzitu. Teší nás, že do svojho sortimentu môžeme zaraďovať produkty od poctivých lokálnych podnikateľov a farmárov. Pri ich výbere nevyžadujeme, aby sa nám preukázali certifikátom, pretože je u nás náročnejšie ho získať. Dodávateľov si preveríme sami, usilujeme sa dobrý zámer odporovať od začiatku,“ uviedla pre odborný portál RETAIL magazin.sk Lucia z portálu Debničkári.sk.


Ťažisko ponuky


Je to najmä ovocie a zelenina. Avšak nie všetky plodiny sa na Slovensku dajú bežne dopestovať, preto nie je možné zabezpečiť zákazníkovi vždy čisto slovenský pôvod. Mnohé plodiny navyše majú príliš krátku sezónu. Zatiaľ čo zemiaky, mrkva a exotické ovocie sú v ponuke celoročne, iné produkty trebárs len počas veľmi krátkeho obdobia v roku. K takýmto patrí aj čerstvá reďkovka, ktorá je veľmi žiadanou položkou.


„Hlavnými kritériami pri výbere dodávateľov sú kvalita a lokálny pôvod. Uprednostníme vždy samozrejme to, čo môžeme odoberať od našich dodávateľov, pretože tým podporíme slovenský trh. Ak sa plodina dá dopestovať u nás a spĺňa kvalitatívne požiadavky, zároveň je možné ju ku nám rýchlo dopraviť, zaradíme ju do ponuky. Jarnú sezónu otvára slovenská zelenina, postupne pokračujeme až do zimných mesiacov prezimovanými slovenskými plodinami. Pozitívne zohľadňujeme prirodzený spôsob pestovania a to, aby boli nami nakupované plodiny dozreté. Oceňujeme, ak bol produkt vyrobený, alebo vypestovaný v súlade s tradíciami, čiže bez použitia zbytočnej chémie, prídavných látok, vždy len z pravých a kvalitných surovín. Zákazníkovi potom vieme zaručiť dokonalý chuťový zážitok a neraz aj zdraviu prospešnejšiu potravinu. V neposlednom rade je pre nás dôležité, aby sme dobre poznali našich dodávateľov. Mnohé naše partnerstvá už prerástli do dlhoročných spoluprác,“ hovorí Ing. Karolína Bobríková, marketing manager portálu Svet Bedničiek.


Ako takýto predaj funguje?


Objednávanie tovarov väčšinou prebieha on-line. Fungujú dva modely. V prvom obsah debničky tvorí a určuje prevádzkovateľ služby. Ten obsah debničiek samozrejme pravidelne mení a upravuje, aby sa zabránili určitej jednotvárnosti. Zákazníci tak majú príležitosť vyskúšať postupne aj plodiny, ktoré by si pri bežnom nákupe v supermarkete alebo na trhu zrejme do svojich nákupných tašiek nevložili.


Druhý model vyžaduje vyskladanie obsahu debničky zo strany zákazníka. Zároveň je mu ale umožnené niektoré z položiek v už prednastavenom zložení debničky meniť.


Pravidelnosť objednávania je rôzna, záleží na každom zákazníkovi. Niektorí prevádzkovatelia tohto spôsobu predaja ponúkajú už aj pravidelné dodávky, bez nutnosti neustáleho zadávania objednávok. Je to využívané napríklad firemnými zákazníkmi, ktorí takto nakúpeným ovocím obohacujú jedálniček svojich zamestnancov.


Platby za nakúpený tovar prebiehajú najčastejšie on-line a vopred. Zákazníci sa rozhodujú aj pre platbu v hotovosti alebo platobnou kartou a to pri prevzatí debničky s nákupom.


Obľúbené tovary


„V nákupoch našich zákazníkov sa najčastejšie objavuje ovocie a zelenina. Objednávky, ktoré tieto položky neobsahujú sú zriedkavé. Pokiaľ ide o konkrétny druh ovocia alebo zeleniny, je to rôzne, závisí od konkrétneho zákazníka. Väčšina dáva prednosť tovarom so slovenským pôvodom. Hitom sú jablká a hrušky, na jar špargľa a reďkovka. S blížiacim sa letom začína sezóna melónov, malín, jahôd, nektáriniek a marhúľ. V minulom roku na jeseň nás prekvapil dokonca záujem o figy. V ponuke máme viaceré druhy ovocia a zeleniny, ktoré sa objednávajú rovnomerne počas celého roka. Ide napríklad o zemiaky alebo mrkvu. V nákupoch našich zákazníkov sa súčasne objavujú aj základné potraviny ako mlieko, vajcia a mäso,“ sumarizuje Lucia z portálu Debničkári.


Svet Bedničiek takisto promptne reaguje ponukou na dopyt po domácich a aj niektorých exotických druhoch ovocia a zeleniny. „Teší nás, že zákazníkom viac záleží na podpore lokálnych farmárov. Pozorujeme napríklad čoraz vyšší dopyt po poctivom slovenskom mäse, zákazníci vyhľadávajú dokonca produkty pochádzajúce z tzv. bezstresových chovov. V nákupoch je veľmi často mlieko a mliečne výrobky priamo z fariem. Žiadané je lokálne pečivo a niektoré tradičné slovenské výrobky. Čoraz častejšie je to pravý med od včelára, džemy bez konzervačných látok a podobne,“ komentuje K. Bobríková.


Typický zákazník


Typickým zákazníkom tohto predaja je žena, matka, vo veku okolo 25-45 rokov, ktorá rozhoduje o rodinných nákupoch potravín. Dôležitým, hoci nie rozhodujúcim kritériom je čas, ktorý zákazníci týmto nákupom ušetria a mnohí oceňujú aj šetrnú prepravu, ktorá je zárukou čerstvosti resp. zachovania kvality tovaru. Ako sme písali v predošlom článku nakupovanie s malými deťmi je pre rodičov diskomfortné, musia sa im venovať a preprava či rýchle uskladnenie nákupu je až sekundárne.


„Pravidelné a väčšie nákupy realizujú u nás hlavne mladší zákazníci. Zaujímavosťou je, že približne 60 % všetkých zákazníkov tvoria mamičky, súčasne patria medzi najnáročnejších zákazníkov. Zhruba 40 % - ný podiel patrí ľuďom, ktorí si potrpia na zdravší životný štýl. Starší ľudia a seniori patria takisto k našim zákazníkom, avšak nenakupujú na pravidelnej báze, realizujú skôr menšie nákupy,“ uvádzajú Debničkári a dodávajú: „Distribúcia nakúpených tovarov k jednotlivým zákazníkom je riešená s využitím áut s chladiacim systémom. Pri prevoze sa preto potraviny neznehodnotia. Prípadné reklamácie riešime prostredníctvom e-mailovej komunikácie. Vždy však požiadame zákazníka, aby nám čo najdetailnejšie opísal, s čím nebol spokojný a pripojil aj fotografie. Následne má možnosť vybrať si buď vrátenie peňazí alebo pripísanie kreditu v hodnote reklamovaného produktu. Ten môže použiť na ďalšiu objednávku.“


„Prepravu k zákazníkovi zabezpečujeme vlastnými špeciálnymi chladiacimi vozidlami. Nakoľko ide najčastejšie o čerstvé potraviny, pri reklamácii nikdy nepožadujeme vrátenie tovaru. V prípade oprávnenej reklamácie zákazníkom vrátime v peniaze. Absolútna spokojnosť našich zákazníkov je pre nás veľmi dôležitá,“ dodáva K. Bobríková.


Ako vyplýva zo skúseností prevádzkovateľa služby Tesco Potraviny domov, zásadou je vybrať každý deň čerstvý tovar v takej kvalite, aby zákazník nemal dôvod objednávku reklamovať. Tým je možné predísť reklamáciám a aj spätnej logistike. So stúpajúcim dopytom po domácich produktoch rastie ponuka lokálnych farmárov a pestovateľov, takmer až komunitného charakteru, ktorí pestujú z časti pre seba a z časti pre debničkový systém predaja. Súbežne s tým stúpa i počet prevádzkovateľov tejto služby a pestrosť ponuky.


Juraj Turzo
Ilustračné foto: Shutterstock.com

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona



mecom premium banner

Video

Slovak Retail Summit 2019

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

Fashion Retail