Fairtrade Česko a Slovensko

Fairtrade Česko a Slovensko

Fairtrade Česko a Slovensko

Potraviny KRAJ chcú byť celoplošne fungujúcim reťazcom

Maloobchodná sieť potravín KRAJ je na slovenskom trhu už niečo vyše roka a v súčasnosti ide o zabehnutý maloobchodný koncept, ktorý medziročne eviduje takmer 30-percentný nárast zákazníkov.

 

krajvysledky v

 

Tí oceňujú portfólio slovenských produktov od regionálnych dodávateľov, zdravšie výrobky a takisto rozmanitosť bežných, každodenne nakupovaných potravín.


Obľúbenosť konceptu KRAJ potvrdzuje podľa predstaviteľov spoločnosti TERNO real estate, ktorá značku KRAJ uviedla na trh, prieskum agentúry KANTAR Slovakia. Ten ukázal, že 89 % zákazníkov hodnotí tieto predajne ako vynikajúce, veľmi dobré alebo dobré.


Z Bratislavy do Trnavy


V tomto roku pribudla do doterajšieho KRAJ portfólia ďalšia nová predajňa, na Drieňovej ulici v Bratislave – Ružinove. Na ploche 482 m2 sústreďuje približne 6 500 produktov. Z Bratislavy sa však táto značka vybral už aj ďalej a brány prvej mimo bratislavskej prevádzky sa otvorili nedávno v Trnave. V pláne je aj expanzia do ďalších regiónov Slovenska. V priebehu tohto roka by malo pribudnúť hneď niekoľko nových predajní mimo hlavného mesta. Celkovo by malo byť do konca tohto roka asi 12 predajní KRAJ. 


„Na jeseň otvoríme v Prievidzi a v Moste pri Bratislave. Pokiaľ ide o Bratislavu, prestaviame predajňu na ulici Ivana Horvátha v Ružinove, následne na Homolovej v Dúbravke a v lete sa pustíme do premeny našej vlakovej lode v obchodnom centre Aupark,“ uviedol Stanislav Čajka, generálny riaditeľ spoločnosti TERNO real estate. Upresňuje, že ambíciou značky KRAJ je byť celoplošne fungujúcim reťazcom.


S. Čajka uvádza, optimálna veľkosť predajnej plochy pre značku KRAJ je v rozmedzí od 300 do 600 m2. V súčasnosti je najmenšou predajňa na Kašmírskej ulici v Bratislave (170 m2) a najväčšou predajňa v Devínskej novej vsi (1100 m2), ktorá bola otvorená ako prvá. Potraviny KRAJ v súčasnosti zamestnávajú 177 ľudí.


„V období otvárania našej prvej predajne v Devínskej Novej Vsi zákazník nevedel, čo môže od nej a zároveň úplne novej značky čakať. V súčasnosti ide o náš dobre fungujúci základný koncept, ktorý má svojich stálych zákazníkov. Každá naša predajňa má samozrejme svoje špecifiká, odlišnosti a atmosféru. Tým, že nemáme štandardizované projekty, je každý obchod iný. K riešeniu a prestavbám jednotlivých predajní pristupujeme vždy veľmi individuálne a zohľadňujeme veľa špecifík. Výsledkom je tak neraz priestor s veľmi originálnou podobou. Dnes preto môžeme potvrdiť, že každý KRAJ je iný,“ hovorí S. Čajka.


Najpredávanejšie tovary


Aktuálne je v predajniach tejto značky obsluhovaných v priemere 10 000 zákazníkov denne a ich počet podľa S. Čajku narastá. „V nákupoch prevláda najmä čerstvý sortiment – ovocie a zelenina, pečivo, mliečne výrobky a mäsové výrobky. Zákaznícke správanie kopíruje aj v tomto prípade aktuálne a všeobecné trendy na trhu. Zákazníci chodia menej na väčšie týždenne nákupy, naopak prichádza častejšie na menšie nákupy väčšinou čerstvých tovarov. Pokiaľ ide o priemernú výšku nákupu, tá je premenlivá a záleží od toho, ako je predajňa lokalizovaná,“ uvádza S. Čajka. Ako ďalej hovorí, zákazník sa viac pozerá na obsah svojho nákupného košíka, ale naďalej prihliada na výhodnosť ceny. Je preto pre sieť KRAJ nevyhnutné s cenami pracovať  veľmi precízne. 


Podiel domácich výrobkov


Od začiatku pôsobenia sa rozšíril v predajniach KRAJ najmä sortiment slovenských značiek. V súčasnosti zákazníci na pultoch týchto predajní nájdu takmer 60-percentné zastúpenie domácich výrobkov a viac ako 900 produktov od vyše stovky regionálnych výrobcov. Najviac týchto výrobkov je podľa slov S. Čajku v kategórií vín, pečiva, mliečnych výrobkov, počas sezóny je to aj ovocie a zelenina.


„V tomto roku, presnejšie v jeho druhej polovici, chceme mať na pultoch predajní KRAJ viac ako 1000 produktov od regionálnych výrobcov. Chýba nám stále širšia ponuka bio a vegánskych produktov. Uvedomujeme si, že na Slovensku je málo výrobcov týchto produktov a preto nie je jednoduché zabezpečiť ich pestrú ponuku v regáloch,“ uvádza pre RETAIL magazin.sk S. Čajka.


„Sortiment regionálnych výrobcov kvartálne prehodnocujeme. Koncom roka sme zverejnili výzvu pre záujemcov na dodávky vajec z voľného výbehu z ekologického chovu či čerstvého mlieka v skle. Ponuky vyhodnotíme a vybraný sortiment potom zaradíme na naše pulty,“ vysvetľuje proces prijímania nových dodávateľov Martin Mašeja, riaditeľ nákupu TERNO real estate .


Špeciality v ponuke


Značka KRAJ je známejšia aj vďaka tomu, že ponúka v rozšírenej miere potraviny pre ľudí s rôznymi potravinovými intoleranciami. Tieto sú v regáloch viditeľne označené a ich ponuka sa priebežne rozrastá.


Predaj týchto produktov je podľa slov S. Čajku napredujúci, sú Slovákmi vyhľadávané. Dôležitá je však celistvosť a rozmanitosť ponuky, aby si záujemca o tieto potraviny našiel na jednom miesto všetko to, čo k svojmu stravovaniu potrebuje.


„Orientácia aj na potraviny pre ľudí so špecifickejšími požiadavkami na potraviny sa nám osvedčila. Dnes táto oblasť predstavuje jeden z našich pevných základných pilierov. K najžiadanejším patria bezlepkové produkty, v kurze je predovšetkým pečivo,“ hovorí S. Čajka.


Vzdelávanie zákazníkov


KRAJ je pri informovaní o pôvode potravín vo svojom sortimente maximálne transparentný a zákazníkov sa snaží v tejto oblasti vzdelávať. „Dostupnosť informácií o produktoch pre našich zákazníkov berieme vážne, preto v rámci dlhodobej kampane predstavujeme malé rodinné firmy, ktoré sa venujú kvalitnej domácej výrobe,“ uviedol Marek Koštrna, marketing a PR manager spoločnosti. Aj to bolo dôvodom pre vznik projektu Krížom Krajom s influencerom Milanom Bez Mapy, počas ktorého postupne navštívi 12 regionálnych dodávateľov priamo v ich výrobných prevádzkach.


Ambasádorkou potravín KRAJ je aj milovníčka zdravej stravy a cvičenia Silvia Križanová alias Sisa_kr, ktorá ponúka fanúšikom na Instagrame tipy na produkty z pultov predajní. Oslovuje hlavne skupinu mamičiek a mladé ženy. „Ak dnes chceme mladým ľuďom ponúknuť čo najviac informácií o trendoch v stravovaní, najprirodzenejším nástrojom sú digitálne platformy. Preto sme sa rozhodli spolupracovať s ľuďmi, ktorí vedia takýto koncept zdieľať najlepšie,“ dodáva M.

Koštrna.

 

Pripravil: dk
Ilustračné foto: Terno real estate

 

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona



Video

Slovak Retail Summit 2019

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

Fashion Retail