Fairtrade Česko a Slovensko

Fairtrade Česko a Slovensko

Fairtrade Česko a Slovensko

Efektívne inovácie nemusia byť drahé

Súčasný digitálny zákazník rieši svoju potrebu nákupom v čase, kvalite a hodnote, ktoré mu práve vyhovujú. Veľkým pomocníkom sú mu moderné technológie.

 

mkadlecek v

 

Ako na technológie a zmeny zákazníckeho správania reaguje spoločnosť ags 92, pod ktorú patrí napríklad sieť Predeti.sk sme sa dozvedeli počas 3. ročníka festivalu Retail Innovations Conference, ktorý niesol podtitul „Toto predáva!“


Je možné inovovať a zefektívňovať predaj pomocou nových technológií a nepreinvestovať veľké sumy? Ako to robí ags 92, distribučná spoločnosť a majiteľ maloobchodnej siete a internetového obchodu Predeti.sk?


Prvou radou tohto úspešného retailera je sústredenie sa na konkrétny segment. „Pre nás je to segment budúcich rodičov a ich detí do dva a pol roka veku. Usilujeme sa im ponúknuť široký sortiment produktov, vrátane kočíkov, detských autosedačiek, odevov, hračiek a potrieb na dojčenie. Aktuálne sme distribútorom známych globálnych značiek Philips Avent, Chicco, Concord, Oball, Bright Stars, Nattou, a mnohých ďalších. Máme aj produkty vlastnej značky G-mini a Petite&Mars. Naša autosedačka Petite&Mars dokonca nedávno získala ocenenie „Záruka bezpečnosti autosedačky“, bezpečnosť bola testovaná a schválená v českej skúšobni DEKRA. Prísny fokus na cieľovú skupinu nám prináša napríklad aj výhodu výbornej znalosti zákazníckych potrieb. Na Slovensku sa narodí 55 000 detí každý rok, z toho polovica sú druhorodení. Trh je tak pomerne ľahko predikovateľný. Presne vieme, kedy bude zákazník/zákazníčka potrebovať autosedačku alebo druhý kočík. Osvedčili sa nám automatické objednávky a sledovanie minimálnych stavov SKU,“ uviedol počas podujatia Retail Innovations Conference Miroslav Kadleček, vice -chairman pre sales a marketing ags 92.


Nástroje musia prioritne predávať


M. Kadleček počas prednášky rozprával o tom, že nie je nutné preinvestovať veľa finančných prostriedkov do inovácií a technológií. „Snažte sa hľadať lacné a funkčné riešenia. Pamätajte, že nástroje musia prioritne pomáhať predávať. Na Slovensku máme napríklad 85 predavačov. Pri šírke sortimentu okolo 9000 položiek musí byť personál schopný vždy kvalifikovane odpovedať. Školenia a kontroly vykonával regionálny retail manažér osobne, navštevoval pobočky a množstvo času strávil na cestách. Bolo to mimoriadne nákladné, neefektívne a únavné. Skúsili sme to inak a po zakúpení tabletov, reproduktorov a obrazoviek retail manažér so zamestnancami komunikuje cez Skype (dostupný zdarma), preškoľuje ich na nové produkty, opakuje školenia a nemusí tam byť fyzicky prítomný. Predavači navyše nosia tablety pri sebe v puzdre na opasku. Zamestnanci majú pre spoločnú komunikáciu dokonca k dispozícii intuitívnu free aplikáciu Symbaloo. Ak je rodič-zákazník v prevádzke nerozhodný, personál mu pomocou tabletu ukáže ceny daného tovaru v porovnávači cien Heureka.sk s tým, že ak tovar zakúpi hneď v predajni, tak zaplatí cenu akoby nakupoval on-line.“


Moderné vymoženosti


Podľa M. Kadlečka sa osvedčila spolupráca so slovenským start-upom Pygmalios, ktorý sa špecializuje na in-store analytiku v kamenných prevádzkach.


„Výborne funguje sociálny marketing a kooperácia s influencermi. Budúci rodičia často pozorne sledujú to, kto má aký kočík, veľa dajú na odporúčania známych osobností. Ďalšou efektívnou spoluprácou bolo nastavenie lojalitného systému so spoločnosťou Pricewise. Pracovali sme na ňom takmer rok a spustili ho začiatkom roka 2018. V našich predajniach je pre zákazníkov dostupný kiosk kde sa prihlásia do programu cez e-shop. Dôležitý je dátum narodenia dieťaťa a krstné meno, všetky úkony a získavanie údajov sú samozrejme v súlade s GDPR. Momentálne máme registrovaných 29 591 mamičiek resp. rodičov. O efektivite vernostného programu a znalosti zákazníkov svedčia napríklad 100%-ná miera otvorenia personalizovaných listov, 48 až 60%-ná miera otvorenia e-mailov (newslettera). Ako som spomínal, potreby zákazníkov máme zmapované a na ich základe sa snažíme vytvárať aj obsah newsletterov a načasovať komunikáciu. Obsah je zaujímavý, miera odhlásenia mizivá. Napokon takmer 75 % maloobchodného obratu generujú práve verní zákazníci,“ hovorí M. Kadleček.


Tovar dokáže mať každý, priestor si dokáže prenajať každý, ale podstatná je služba. Na to mnohí obchodníci zabúdajú. Napríklad po akvizícii e-shopu Feedo dnes spoločnosť ags 92 pošle denne okolo 900 balíkov. „E-shop neznamená pre kamenný retail pohromu, my ho vnímame ako okno do predajní. Dôležitý je pre nás kontakt so zákazníkom, aj chat na webe u nás obsluhuje reálny človek,“ uvádza M. Kadleček a dodáva: „Netreba s novými technológiami bojovať, ale treba s nimi pracovať v prospech obchodu.“


Ags 92 vznikla v roku 1992 v ČR a od roku 2005 pôsobí aj na Slovensku. V roku 2017 ags 92 kúpila trojku v predaji dojčenského sortimentu v ČR a SR a stala sa tak prevádzkovateľom predajní a e-shopu Kašpárek. Svoju pozíciu najväčšieho malo a veľkoobchodného špecialistu v segmente dojčenského tovaru na území ČR a SR (s pobočkou aj v Maďarsku) si upevnila v lete 2018 akvizíciou jednotky na českom trhu. E-shop Feedo, ktorý predáva sortiment pre deti do 3 rokov, kúpila do nemeckej spoločnosti Windeln.de. Plánovaný ročný obrat skupiny ags 92 je na úrovni takmer 47 miliónov € (1,2 mld. Kč).

 

Juraj Turzo
Ilustračné foto: Retail Innovations Conference


facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona



Video

Slovak Retail Summit 2019

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

Fashion Retail