KL SNC Banner top 1000x102px

KL SNC Banner side 450x1017px 004

KL SNC Banner side 450x1017px 004

Čerpacie stanice využívajú výsadu svojej otváracej doby

Na čerpacích staniciach nakupujú zákazníci najčastejšie produkty, ktorý spotrebujú počas cesty autom. Legislatíva, ktorá vniesla do bežných maloobchodných predajní pätnásť dní „voľna“, sa však premietla do určitých zmien doterajších spotrebiteľských preferencií.

 

cerpacky uvod v

 

Čerpacích staníc je na slovenskom trhu každoročne viac. Častejšie dokonca vznikajú kombinované, hybridné modely – čerpacie stanice s gastronómiou a maloobchodom.


Otvorené non-stop


Úprava Zákonníka práce zamiešala karty a konkrétne priniesla zatvorenie maloobchodných predajní počas sviatkov a niektorých dní pracovného pokoja. Výnimkou sú okrem iného duty free shopy, predajne v rámci autobusových staníc, nemocníc, lekárne, predajne suvenírov alebo aj čerpacie stanice. Do karát čerpacím staniciam hrá aj úprava otváracích hodín hypermarketov a supermarketov a niektorých reťazcov s rýchlym občerstvením. Sieť Tesco konkrétne skončila s non-stop predajom v bratislavskej Petržalke a v hypermarkete na Zlatých pieskoch. Spotrebiteľ, ktorý tieto možnosti využíval zrejme začne viac vyhľadávať niektoré alternatívne miesta nákupu.

 

Zatiaľ nie je evidentný nárast vznikajúcich večierok, skôr naopak. Všetko však nasvedčuje tomu, že zatvorené predajne budú nahrádzať aj čerpacie stanice. Tie v snahe reagovať už teraz prispôsobujú ponuku podľa toho, či sú tranzitné, diaľničné alebo mestské.


Čerpacie stanice a on-the-go retail


Tzv. on-the-go retail zastrešuje okrem dostupnosti a pohodlia aj ďalšie služby. Tento koncept v zahraničí v súčasnosti funguje veľmi dobre. Príkladom je spolupráca čerpacích staníc Shell a obchodníka Spar Express v Rakúsku alebo Shell a Billa Stop & Shop v Čechách.


Funguje to aj v opačnom poradí. Kaufland napríklad aktuálne prenajíma časť parkoviska čerpacím staniciam už pri deviatich hypermarketoch (v retailparku Stop Shop v Bratislava - Rača je to čerpacia stanica siete Oliva). Výhody ponuky palív a rôznych výrobkov pre motoristov využíva aj reťazec Tesco alebo veľkoobchod Metro Cash & Carry. Títo obchodníci prevádzkujú svoje čerpačky a vďaka tomu môžu vznikať zaujímavé synergie. Napríklad pri nákupe tovarov získava zákazník zľavu na pohonné hmoty alebo pri nákupe paliva nad určitú hodnotu zľavu na tovar. Je to aj jeden zo spôsobov, ako tlmiť zmeny ceny palív, najmä zdražovanie.


Podľa analytikov rastúce ceny ropy, resp. benzínu dopravcovia premietajú do cien pre zákazníkov rýchlejšie, ako keď ceny klesajú. Neznamená to ale, že výraznejší jednorazový výkyv sa ihneď prejaví na čerpacích staniciach v cenách tovarov a služieb. Na cenový vývoj ropy reagujú čerpacie stanice s určitým časovým oneskorením. Konkrétne u nás sa ceny benzínu a nafty odvíjajú od jednotýždňových až dvojtýždňových priemerných cien palív na rotterdamskej burze.

 

cerpacky02

 

Ak sa osvedčia, bude ich viac


Aké ďalšie podoby môže mať predaj na čerpacích staniciach? Koncom roka 2018 otvorila na čerpacej stanici Lukoil v Bratislave, na Slovnaftskej ulici, svoju prevádzku sieť potravín Delia. Podľa zverejnených informácií, ak sa koncept osvedčí, spolupráca oboch sietí môže pokračovať na ďalších čerpacích staniciach. Adriana Janok Sokolská, PR & Marketing Manager, Delia Potraviny hovorí: „Chceli sme využiť potenciál, ktorý prináša čerpacia stanica, a zároveň do nej vniesť aj iný sortiment ako ten, ktorý tam dnes nájdu. Napríklad čerstvé pečivo, vybrané druhy ovocia a zeleniny, mliečne a mäsové produkty, syry ale aj bežné potraviny. Celkovo bude na čerpacej stanici približne 1500 potravinových i nepotravinových položiek.“ Potraviny sú priamou súčasťou čerpacej stanice.


Mimochodom sieť Lukoil v Česku odkúpila MOL Group a v súčasnosti ju už rebrandovala na MOL CZ, pričom rozvíja – rovnako ako na Slovensku – vlastný koncept Fresh Corner. Prvé čerpacie stanice Fresh Corner otvoril Slovnaft v júli 2015 v Záhorskej Bystrici, Lučenci a vo Vyšnom Kubíne. Okrem čerstvej kávy na týchto miestach ponúka aj na mieste dopekané sladké a slané pečivo a rýchle občerstvenie. Na vybraných čerpacích staniciach sú v ponuke aj čerstvé zeleninové či ovocné šaláty alebo smoothies. Koncom vlaňajška sa tento gastro koncept rozrástol aj o reštaurácie Fresh Corner Restaurant.


„V roku 2019 plánujeme prerobiť približne 90 % našej siete, čo je 226 čerpacích staníc. V prípade zvyšných 27 čerpacích staníc ešte zvažujeme, ktoré prerobíme do podoby nového konceptu. Máme štyri typy predajní Fresh Corner, podľa rozsahu ponuky – od základnej až po reštaurácie. K najväčším projektom v rokoch 2017 a 2018 patrila rekonštrukcia diaľničných čerpacích staníc Zeleneč a Dolná Streda,“ uvádza Timea Reicher, riaditeľka maloobchodu SLOVNAFT, a.s.


Nielen palivo


Čerpacie stanice už dnes nie sú iba predajným miestom paliva. "Zákazníci hľadajú a oceňujú aj iné doplnkové služby a produkty. Predovšetkým význam segmentu občerstvenia a predaja základných potravín v súčasnosti na čerpacích staniciach rastie a aj preto si Shell nastolil globálnu ambíciu, dosiahnuť do roku 2025 polovicu maloobchodných marží z predaja občerstvenia a doplnkových služieb,“ uviedol pre odborný portál RETAIL magazin.sk Petr Šindler, manažér komunikácie Shell a dodal: „Na konci roku 2017 sme predstavili koncept rozšíreného sortimentu základných surovín s názvom Gourmet. Dostupný je na 18 čerpacích staniciach naprieč Slovenskom. Do konca roka 2019 máme v pláne zrekonštruovať a spustiť predaj potravín v ďalších 24 čerpacích staniciach. V závere tohto roka bude ponuka základných surovín dostupná v polovici siete čerpacích staníc Shell na Slovensku. Na rozdiel od Českej republiky, kde rozvíjame spoluprácu s Billou a špeciálnym konceptom Billa Stop & Shop, na Slovensku sme sa rozhodli prevádzkovať vlastný koncept. Pri výbere staníc s týmto konceptom prihliadame na ich umiestnenie a vyberáme tie, na ktorých sa zákazníci môžu zastaviť po ceste z práce domov, respektíve môžu slúžiť aj ako náhrada za bežné predajne v dňoch, kedy sú zatvorené. Z dát, ktoré máme k dispozícií vidíme, že o základné potraviny majú zákazníci u nás záujem, pričom v dňoch kedy sú bežné predajne zatvorené tento záujem rastie. V zrekonštruovaných staniciach ponúkame napríklad pečivo, mliečne produkty, trvanlivé potraviny či cestoviny. Ponuka zahŕňa aj široký výber slovenských vín. Pri výbere dodávateľov uprednostňujeme lokálnych producentov, zákazníci nájdu v ponuke dokonca viacero lokálnych farmárskych výrobkov.“

 

cerpacky01


V kurze sú zdravšie potraviny


OMV Slovensko, ktorá na Slovensku prevádzkuje 90 čerpacích staníc, sa snaží čo najviac splniť očakávania zákazníkov a ponúkať vyvážený výber doplnkového tovaru.


„Už dnes naši zákazníci môžu využiť pestrú ponuku syrov a mliečnych produktov, ale aj pestrý výber z bagiet a iných snackov. Predpokladáme, že nový zákon zmení nákupné správanie našich zákazníkov a preto sme pripravení na túto zmenu reflektovať vhodnou ponukou,“ hovorí Michaela Kuzmínová, marketingová manažérka OMV Slovensko a dodáva: „Vyhodnocujeme aktuálne trendy a pravidelne testujeme nové produkty a kategórie. Reagovali sme napríklad na dopyt po zdravšom životnom štýle našich zákazníkov a to ponukou čerstvo pripravených sendvičov s kvalitnými ingredienciami od šéfkuchára Braňa Križana. Na našich čerpacích staniciach zákazníci môžu nájsť pestrý výber vegetariánskych, raw alebo výrobkov s vysokým obsahom proteínov. Takisto ponúkame čerstvé šaláty a iné jedlá. Vyhľadávaná je aj naša VIVA káva, takže sme sa ju rozhodli ponúkať aj v podobe balení, ktoré si zákazníci môžu zakúpiť domov.“

 

Skladba sortimentu podľa ekonomických výsledkov


Kvalita doplnkového predaja na čerpacích staniciach vplýva čoraz viac na rozhodovanie zákazníkov o tom, kde natankujú. Vyplýva to z prieskumu spoločnosti Mastercard z roku 2017. Prieskum odhalil, že 61 % opýtaných v poslednom polroku nakúpilo niektorý z ponúkaných tovarov v predajni na čerpacej stanici, dve tretiny z nich nakupovali v poslednom mesiaci. Medzi jednotlivými nákupnými misiami na čerpacích staniciach dominujú nákupy tovarov na spotrebu v priebehu cesty autom, a to počas jazdy (70 %), či priamo na čerpacej stanici (44 %). Pätina nákupov je určená na spotrebu mimo domova, napríklad v práci alebo v škole. Nákupy domov sú ale skôr ojedinelé, najčastejšie ide o „núdzový nákup“. Účelu nákupov na čerpacích staniciach podľa prieskumu Mastercard zodpovedá druh tovaru, ktorý si zákazníci vyberajú. Prevažujú nápoje, najmä studené, bagety a sendviče, sladkosti alebo cigarety. Je potrebné dodať, že prieskum bol zrealizovaný v dobe, kedy sa ešte neprejavila uvedená legislatíva. Prvýkrát boli predajne zatvorené 5. júla 2017. Napriek tomu je zrejmé, že zákazníci si na nákupy čerpačky vyberajú a aj tí, ktorí častejšie cestujú autom už majú svoje obľúbené zastávky po trase práve vďaka ponúkanému sortimentu (pozn. úlohu určite zohráva aj čistota prostredia, toaliet a ďalšie faktory).


Ako potvrdila M. Kuzmínová, OMV pozorne sleduje zmeny v nákupnom správaní zákazníkov a podľa ich aktuálnych potrieb pripravujú portfólio: „Máme vybudovanú infraštruktúru a dodávateľské vzťahy tak, aby sme kedykoľvek vedeli našu ponuku rozšíriť o mliečne, mäsové, či čerstvé produkty, ak o ne zákazníci prejavia záujem.“

 

cerpacky03


Rozlišovanie ponuky


Sortiment na mestských čerpacích staniciach je odlišný od toho, aký je k dispozícii napríklad na diaľniciach. Líši sa predovšetkým svojou šírkou. „Na našich diaľničných čerpacích staniciach ponúkame širšie možnosti nákupu, na mestských čerpacích staniciach nájdu zákazníci prevažne najpredávanejší sortiment. Evidujeme rastúci záujem zákazníkov o čerstvé produkty. Preto sa snažíme obmieňať ponuku čerstvých bagiet a tiež sme zaradili do ponuky niektoré chladené potraviny a mliečne produkty. Do nášho sortimentu sme začlenili aj základnú ponuku drogérie na denné použitie - krémy, hygienické potreby či dámsku hygienu,“ komentuje trendy T. Reicher.


Zmeny sa dejú nielen v dopyte po potravinách. Najvýznamnejším predajným kanálom pre tabakové výrobky sú napríklad už dlhodobo maloobchodné predajne s potravinami a zmiešaným tovarom. V nich sa zrealizuje až 45 % tržieb. No agentúra Nielsen na trhu s cigaretami v posledných rokoch eviduje pokles dôležitosti tabakových predajní, ktoré ešte stále tvoria takmer 30 % tržieb. Aj Nielsen potvrdzuje, že počet týchto špecialistov z roka na rok klesá a na druhej strane je tu nárast počtu čerpacích staníc. Nakupovanie cigariet na čerpacích staniciach sa stáva u Slovákov populárnejšie – ide o tzv. convenience nákupný kanál, ktorý v súčasnosti tvorí už 15 % z celoročného obratu cigariet. Z pohľadu možnosti propagácie sú to práve čerpacie stanice, ktoré umožňujú väčšiu podporu predaja vďaka reklame a vystaveniu jednotlivých značiek.

 

Ako vyplýva zo štúdie Nielsen, ktorá sleduje Index hodnoty značky (brand equity) v čase, z pohľadu komfortu nákupu si medziročne (2017-2018) najviac polepšil Slovnaft, a to z dôvodu rekonštrukcie a uvedenia konceptu Fresh Corner. Z rovnakého prieskumu vyplýva, že respondenti by na čerpacích staniciach uvítali najmä kávu, čaj, potom hotové jedlá, šaláty a tretím najviac spomínaným artiklom sú chlieb a pečivo. Zaujímavé je, že medzi Top 5 menovanými položkami je aj osobná hygiena.


Alternatíva bežných predajní


Prevádzkovatelia čerpacích staníc sa zhodujú na tom, že registrujú zaujímavý potenciál trhu. Svoje koncepty a sortiment aj prezentujú ako dostupnú a kvalitnejšiu alternatívu bežných maloobchodných sietí alebo večierok. Vlastný predajný formát Shell je napríklad postavený na štyroch základných pilieroch – novom koncepte rýchleho občerstvenia, ponuke kvalitnej kávy, fresh bare a príjemnom posedení. Špecifikom je aj automatová verzia kávy Starbucks on the go. OMV takisto dômyselne vyhodnocuje možnosti, ktoré ponúka slovenský trh. Momentálne sa zameriava najmä na rozvoj vlastného konceptu VIVA.


Siete čerpačiek sa dnes už neboja experimentovať s novinkami a do fúzií predaja pohonných hmôt a FMCG investujú nemalé finančné prostriedky. Dôkazom môže byť unikátna servisná stanica Slovnaftu blízko projektu Eurovea, ktorú otvorili v roku 2017. Jej súčasťou je napríklad „Forbes Business Lounge“, teda moderná rokovacia miestnosť s najnovšími technológiami. Napokon podľa GfK budú „sociálne funkcie“ obchodu iba posilňovať. Obchod bude čoraz viac miestom pre stretávanie ľudí a zážitky. Ďalším počinom skupiny MOL v oblasti retailu je expanzia konceptu Fresh Corner aj mimo vlastných čerpacích staníc. Prvý takýto obchod otvorili na jeseň 2017 v centrále Slovnaftu vo Vlčom hrdle, nasledovala Praha v obchodnom centre Arkády Pankrác a centrum Budapešti.

 

Juraj Turzo


Ilustračné foto: archív firiem a autor 

Video

Víťazom Visa Slovak Top Shop 2023 je čokoládovňa Lyra

Retail Podcast

Tomáš Török, BizBuilders: Čo musí urobiť online obchodník pre svoj rast?
Otvoriť na novej karte

RETAIL SLOVNÍK

retail slovnik bannerLexikón najpoužívanejších odborných pojmov a skratiek v oblasti retailu

PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

banner KW

 

www.zahradnymagazin.sk