Valentín je v znamení zážitkov

Valentína oslavuje každoročne čoraz viac z nás. V tomto rok si to naplánovalo až 85% Slovákov, pričom polovica z nich príjemný večer strávi doma a štvrtina v reštaurácii.

 

valentin2019

 

Údaje vyplývajú z aktuálneho online prieskumu zákazníkov obchodno - zábavného centra AVION v Bratislave. Darčekovým hitom medzi zaľúbencami bude aj tento rok cukrovinka (48%), plyšová hračka či šperk (26%) a kvety (10%). Vyše 40% opýtaných plánuje do valentínskej zábavy investovať do 20 €.

 


,,Aj predajcovia aj v AVIONE sa pre rastúci záujem zákazníkov na valentínsky večer pripravujú vopred. Niektoré značky dokonca ponúkajú špeciálne balíčky a akcie pre zaľúbencov. Najväčším hitom sú okrem cukroviniek, šperky a spodné prádlo,“ prezrádza Katarína Michaliaková, marketingová manažérka AVIONU v Bratislave.


Tradičné darčeky


Rastúcu popularitu valentínskeho dňa potvrdzuje aj prieskum medzinárodného nákupného spoločenstva Cashback World. Prieskum sa uskutočnil v januári 2019 na vzorke 1144 respondentov starších ako 18 rokov. V zistení tohto prieskumu sa uvádza, že Slováci zostávajú každoročne verní osvedčeným valentínskym darčekom. Čoraz významnejšia časť opýtaných však neváha pri výbere správneho valentínskeho darčeka vyskúšať aj netradičné zážitkové alebo adrenalínové prekvapenia. Ide o nový a silnejúci trend.


Väčšina opýtaných v tomto prieskume,68,5%, plánuje na Valentína obdarovať partnera/partnerku alebo inú blízku osobu. Viac ako polovica z nich, 52%, sa aj tento rok spoľahne na tradičné darčeky – kvety, šperky a cukrovinky. Významná časť Slovákov, 28,2 %, plánuje pri výbere darčeka riskovať, a svojich blízkych obdarovať netradičnou spoločnou aktivitou, akou je napríklad adrenalínový zážitok, výlet, či zaujímavé gastronomické podujatie. Zvyšní opýtaní, 19,8 percent, sa rozhodli pre darček v podobe služby, a teda plánujú pre svojich milovaných kúpiť masáž, wellness pobyt alebo starostlivosť v kozmetickom salóne.


Nezabudnuteľné zážitky


Výsledky prieskumu ďalej ukazujú, že kým tradičné darčeky, ako kvety, čokoláda alebo bižutéria si medzi ľuďmi stále držia prvenstvo u nás aj vo svete, tak ľudia si čoraz viac uvedomujú, že Valentín by mal byť najmä o čase strávenom so svojimi blízkymi. Keďže spoločné zážitky sú jedným z najlepších spôsobov ako prehĺbiť vzťah, dobre naplánovaná spoločná aktivita sa môže stať nezabudnuteľnou spomienkou na dlhé roky. Čoraz viac ľudí dnes túži vyskúšať niečo neobvyklé. Problémom však môže byť samotný výber takéhoto zážitku a aj jeho kúpa. Jednou z možností je získanie členstva v medzinárodnom nákupnom spoločenstve Cashback World, ktoré spolupracuje s viac ako 120 000 obchodnými partnermi v 47 krajinách sveta. Ten, kto sa rozhodne pre nákup darčeku u jedného zo zapojených partnerov a zároveň je členom tohto spoločenstva, časť zo zaplatenej sumy sa mu vráti späť na účet. Získať Cashback dnes už možno pri nákupe v kamennom obchode, ako aj nakupovaním online.


Na poslednú chvíľu


Typické pre tento sviatok je aj to, že Slováci si nákupy romantických darčekov nechávajú na poslednú chvíľu. Od roku 2016 sa podiel takýchto valentínskych nákupov zvýšil až o 46%.

 

Vyplýva to z najnovšej analýzy Mastercard Love Index, podľa ktorej takisto medzi obľúbené valentínske darčeky stále patrí romantická večera či výlet, ale aj kvety a šperky. Nakupujúci vkladajú svoju dôveru do rýchlosti, no zároveň aj pohodlia pri zháňaní darčeka či do širokej ponuky výberu. Nakupovanie preto zvykne čoraz častejšie prebiehať online. Aj to je dôvod, prečo sa od Valentína 2016 počet romantických online transakcií na Slovensku zvýšil až o 61%.


To, že sa Slováci stále viac spoliehajú na spontánne nákupy však neznamená, že by sa pritom naďalej nezameriavali na tradičné a štandardné darčeky. Podľa dostupných údajov sa napríklad medzi rokmi 2016 a 2018 celkové výdavky za šperky na Slovensku zvýšili o 19% a výdavky za ruže a ďalšie kvetinové darčeky u nás vzrástli dokonca až o 131%.


Analýza Mastercard Love Index vo svojom už štvrtom vydaní poukazuje na celosvetové aj regionálne trendy a ponúka obchodníkom informácie o nákupných návykoch spotrebiteľov vo valentínskom období. Mastercard Love Index je spracovávaný každoročne na základe transakcií uskutočňovaných kreditnými, debetnými a predplatenými kartami počas valentínskeho obdobia predchádzajúcich troch rokov - v poslednom vydaní teda 11.– 14. februára 2016 – 2018.


Dopyt po drahšom segmente


Tradičné miesto vo valentínskych nákupoch patrí každoročne čokoládovým cukrovinkám. Podľa údajov maloobchodného auditu spoločnosti Nielsen dosiahli tržby za čokoládové sladkosti vo valentínskom týždni v roku 2018, vo vybraných reťazcoch slovenského maloobchodného trhu* , viac ako 3 milióny € a medziročne došlo k ich nárastu o 7 %. Za pozitívnym vývojom tržieb nie je však zvýšený záujem Slovákov o väčšie množstvo valentínskych dobrôt, prispieva k tomu predovšetkým vyšší dopyt po drahšom segmente čokoládových bonboniér, aj medziročné navýšenie priemernej ceny sladkostí. Celková týždenná spotreba čokoládových sladkostí totiž mierne klesla, o jedno percento, na úroveň 256 ton, aj keď v rámci jednotlivých segmentov možno sledovať rozdielny vývoj v spotrebe.


Špecifiká bonboniér


Špecifikom „valentínskeho“ obdobia je podľa zistení Nielsen vysoká obľúbenosť hlavne čokoládových bonboniér, ktoré tvoria až polovicu z valentínskeho obratu za čokoládové sladkosti (50 %) a sú jeho absolútnym ťahúňom. Pre porovnanie, priemerný podiel bonboniér je počas roka podstatne nižší, predstavuje menej ako tretinu (32 %), avšak vďaka ich vysokej priemernej cene si aj v priebehu roka udržiavajú prvenstvo. Výrazne vyššia významnosť počas Valentína robí z bonboniér ten najtypickejší valentínsky darček. Tržby za tieto tovary sú počas tohto týždňa na úrovni dvojnásobku priemerných týždenných tržieb počas roka. Vyššie predaje zaznamenávajú bonboniéry už len v prvej polovici decembra.

 

cokoladove sladkosti valentin


Druhým najobľúbenejším čokoládovým darčekom, ktorý ešte priaznivo ťahá tržby, ale aj spotrebu cez valentínsky týždeň, sú podľa zistení Nielsen tabuľkové čokolády, s podielom necelých 30 %. Ich predaje v porovnaní s predchádzajúcimi týždňami rastú, ale tento rast nie je zďaleka taký výrazný ako u bonboniér, keďže ich sezóna je silnejšia skôr v období pred Veľkou nocou a v jesenných mesiacoch po začiatku školského roka. Ostatné čokoládové sladkosti, ako sú čokoládové tyčinky a cukrovinky, nie sú takým populárnym valentínskym darčekom a z pohľadu spotreby dokonca dopyt po nich v tomto období minulého roka klesol, čo ťahá celkovú spotrebu čokoládových sladkostí do negatívnych čísel. Čokoládové tyčinky si síce ukrajujú 12 % z valentínskeho obratu čokoládových sladkostí, no slovenskí spotrebitelia ich vo väčšej miere vyhľadávajú v iných obdobiach, predovšetkým pred Mikulášom. Najmenší segment ostatných čokoládových cukroviniek (ako sú napríklad rôzne tvary cukroviniek, vajíčka, lentilky atď.) tvorí 10 % z valentínskeho obratu a je charakteristický veľkonočnou sezónou.

 

Okrem ruží aj tulipány 

 

Zaujímavé smerovanie vidno aj pri kvetoch. Pokiaľ v minulých rokoch boli najobľúbenejšie a najviac kupované ruže, v súčasnosti začínajú byť viac obľúbené  tulipány, samostatné alebo vo forme kytíc a dokonca orchidey v črepníkoch. Podľa vyjadrenia Kvetoslavy Kirchnerovej zo siete BILLA sa konkrétne záujem zákazníkov o orchidey zvýšil v minulom roku, počas Valentína, o takmer 1000% oproti iným dňom. 

 

Pripravil: dk

Ilustračné foto: Pixabay.com

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona



Video

Slovak Retail Summit 2019

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

Fashion Retail