Nielsen: Vianoce 2018 prilákali zákazníkov, ale nenaplnili potenciál

Predvianočné obdobie posledných dvoch mesiacov minulého roka prinieslo mierny nárast celkového obratu1, avšak potenciál rastu nedosiahol ani tretinu rastu inflácie.

 

nielsen vianoce 2018

 

Z maloobchodného auditu spoločnosti Nielsen (pozn. z elektronických pokladničných dát) vyplýva, že tržby vybraných reťazcov na celkovom trhu s potravinami a zmiešaným tovarom2 narástli o necelé percento (0,8 %), pričom inflácia dosiahla v decembri 2018 úroveň +1,9 %, celková nezamestnanosť dosahuje historické minimá a tiež priemerná mzda rástla o viac ako 6 % počas predchádzajúcich období.

 

Rast tržieb v drogériách

 

Aj v najrušnejší vianočný týždeň minuli slovenskí zákazníci menej ako v rovnakom období roku 2017 či 2016. Slováci síce navštevovali v novembri a decembri predajne s potravinami častejšie - nárast transakcií presiahol 12 % - avšak priemerne za jeden nákup minuli o 1/10 menej oproti rovnakému obdobiu minulého roka.

 

V drogériách pritom2 rástli tržby vyšším tempom ako v obchodoch s potravinami (o takmer 7 %), a to nielen vďaka zvýšenému počtu návštev, ale aj vyššej priemernej sume za jeden nákup. Rovnako sa drogériám darilo aj v náraste počtu predajní - v roku 2018 ich pribudlo viac ako 30 (nárast o 6,7 %), čo prispelo k celkovému pozitívnemu vývoju ich tržieb.

 

 

nielsen vianoce 2018

 

 

 

nielsen vianoce 2018

 

 

 

nielsen vianoce 2018

 

 

Silné sortimenty

Z typických vianočných kategórií, ktoré sa oveľa častejšie objavujú v nákupných košíkoch pred Vianocami oproti zvyšku roka, dominujú sladkosti, ozdoby na pečenie alebo rastlinné stužené tuky. Napríklad majonézy majú o 220 % a čaje o 160 % vyššie priemerné týždenné tržby počas Vianoc oproti zvyšku roka. Na opačnej strane sú kategórie, u ktorých sú tržby vyššie v priebehu roka, napríklad müsli tyčinky či cider, ktoré dosahujú počas Vianoc3 predaje na úrovni 70 % priemerných týždenných tržieb zvyšku roka. Zaujímavosťou je, že tržby za kryštálový cukor nedosahovali priemer tržieb počas roka – aj keď celoročnú spotrebu výrazne ovplyvňujú silné letné predaje, nižšie tržby za cukor počas Vianoc ovplyvnila aj najnižšia priemerná cena za posledné roky a zároveň spotrebitelia nakúpili reálne menej cukru oproti Vianociam minulého roka.

 

1 Celkový obrat zahŕňa celý sortiment uvedených vybraných reťazcov
2 TRH = (Tesco HM, Tesco SM, Tesco DS, Tesco Expres, Kaufland, Billa, Carrefour, Terno, Moja Samoška, Kraj, Fresh, CBA Slovakia ), DROGÉRIE = (dm drogerie, 101 Drogerie, Teta )
3 Vianoce – perióda medzi 44. týždňom (prvý týždeň v novembri) a 52. týždňom (štvrtý týždeň v decembri) v roku 2018. 31. december nie je zahrnutý v 52. týždni 2018, ale je zahrnutý v 52. týždni 2017
4 Index 1,0 = žiadny rast ani pokles; napr. index rastu u šumivého vína a sektov 2,9 znamená, že šumivé víno a sekty majú +190 % vyššie priemerné týždenné tržby v priebehu Vianoc oproti zvyšku roka
Müsli tyčinky dosahujú iba 70 % priemerných týždenných tržieb v priebehu Vianoc oproti zvyšku roka.

 

Zdroj a infografika: Nielsen

Ilustračné foto: Shutterstock.com

 

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona



Video

Slovak Retail Summit 2019

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

Fashion Retail