Priestor a čas alebo ide sa do menšieho

V súčasnosti oveľa viac ako v minulosti platí, že retail musí ísť za zákazníkom. Ten sa v maloobchode častejšie stretáva so sloganmi „Blízko vás“, „V susedstve“, „Rýchly nákup“. Jednou z možností ako byť bližšie k spotrebiteľom je otváranie menších prevádzok a dočasných predajní tzv. pop-up stores.

 

malina2018 v

 

Možností je viac. Niektorí obchodníci putujú na kolesách v podobe pojazdných predajní (autobusy, kamióny, špeciálne vozidlá), zdržia sa na festivale alebo na avizovanom mieste a idú ďalej. Iní otvárajú tzv. pop-up stores, teda dočasné predajne. Často sú pre tento účel využívané rôzne typy upravených alebo špecializovaných kontajnerov, modulárnych boxov.

 

Uvádza sa, že za myšlienkou pop-up stores stojí americká spoločnosť Vacant z Los Angeles, ktorá vytvorila a otvorila takýto typ obchodu už v roku 1999. Okrem blízkosti k zákazníkom má pop-up store aj funkciou reklamného nosiča, supluje rôznych promotérov a sampling, dovoľuje zákazníkom oboznámiť sa so značkou a jej sortimentom či inšpirovať sa.

 

V októbri tohto roku otvorila IKEA nový koncept predajne s názvom Ikea Planning Studio, a to konkrétne v Londýne na Tottenham Court Road. Podobný formát pop-up štúdia s rozlohou 800 m2 a názvom IKEA Point je od tohtoročnej jesene otvorený na pražskom Václavskom námestí. Aké sú dôvody prečo sa IKEA z veľkých obchodných domov na okrajoch miest dostáva až do centier?


„Vďaka novým formátom predajní, novým mestským lokalitám a lepšej digitálnej ponuke sa v najbližších troch rokoch naše služby stanú pre zákazníkov ešte dostupnejšie a pohodlnejšie. Znamená to, že budeme schopní s našimi zákazníkmi komunikovať kedykoľvek a kdekoľvek si vyberú a ponúkať im naše produkty a služby rôznymi kanálmi za ceny, ktoré si môžu dovoliť. Aby to bolo možné, zmeníme spôsob nášho vedenia, práce a organizácie a zameriame sa na rozvoj nových schopností, aby sme v spoločnosti udržali čo najviac talentovaných ľudí. Budeme úzko spolupracovať so všetkými našimi zamestnancami, aby sme ich počas tohto obdobia zmien podporili,“ vysvetľuje Tolga Öncü, maloobchodný riaditeľ Ingka Group (pozn. Ingka Group, najväčší prevádzkovateľ maloobchodných predajní v rámci franšízového systému IKEA, vlastní a prevádzkuje 367 obchodných domov IKEA v 30 krajinách).


Malé, ale blízko k zákazníkom


IKEA je len jedným z mnohých hráčov, ktorí menia svoju stratégiu a „idú do menšieho“. Nové formáty IKEA v centrách asi 30 veľkomiest majú byť doplnkom väčších obchodných domov. Menšie formáty sú odpoveďou na zmeny zákazníckeho správania a využívajú genius loci, najmä vyššiu frekvenciu pohybu ľudí.

 

Po tvrdej redukčnej diéte, ktoré za ostatné roky zažili hypermarkety, sa zmenšovanie a racionalizácia dotýkajú aj formátu supermarketov.

 

Hypermarkety už nepresahujú desať tisíc metrov štvorcových, naopak sú na spodnej hranici definície tohto formátu, teda nad 2400 m2. Ak sa niektorí obchodníci pred mnohými rokmi ťukali po čele nad stratégiou expanzie tzv. corner shopov, obchodíkov na rohu ulice (nazývaných aj convenience stores), tak dnes ich považujú za samozrejmosť. Napríklad Moja Samoška vsadila na obsadzovanie strategických lokalít, hoci aj s jednoduchým brandingom a ponukou, ale vždy blízko k zákazníkom. Dnes je súčasťou siete patriacej pod Terno Real Estate.

 

delia2018

 

Ambiciózne expanzné ciele má aj reťazec Delia, ktorý často otvára v parteroch polyfunkčných a administratívnych budov, napríklad nedávno v rámci Reding Tower II.


Retaileri pochopili, že zmenšovanie nie je len o redukovaní regálov, sortimentu a personálu, ale v súčasnosti si už vyžaduje ucelený prístup. Ak je raz zákazník zvyknutý na určitú šírku a hĺbku sortimentu a odrazu ten istý obchodník s tým istým brandingom otvorí malú predajňu, kde je sotva polovica alebo tretina tovaru, tak je rozčarovaný. Racionálnou reakciou je preto otvoriť zmenšený formát ako nový koncept, podobne ako to urobilo spomínané Terno Real Estate so značkou Kraj. Koncept je jednak poziciovaný ako prémiovejší, má iný sortiment a je natoľko flexibilný, že môže mať 1250 m2 ako v Devínskej Novej Vsi, ale aj 256 m2 ako v podchode na Trnavskom mýte. Podľa manažmentu reťazca uvažujú dokonca nad ešte menším formátom Kraj tzv. to-go, pre rýchly nákup.

 

malina ilustrak

 

Domáca maloobchodná sieť Malina vo svojej aktuálnej kampani prezentuje: „Vedeli ste, že priemerný Slovák strávi nakupovaním potravín až 144 hodín ročne? V predajniach MALINA máte priemerný nákup vybavený za 3,5 minúty. Predstavte si, koľko ušetreného času môžete venovať príjemnejším činnostiam. Malina - Potraviny blízko Vás.“ Tým je povedané všetko: zákazník súčasnosti počuje na rýchlejší nákup v blízkosti domova alebo pracoviska.

 

„Susedský obchod“, prvý svojho druhu na Slovensku, otvoril v novembri vo Zvolene aj reťazec Tesco. „Vnímame, že nákupné zvyky ľudí sa menia. Snažíme sa s nimi držať krok, aby sme dokázali čo najlepšie napĺňať potreby a očakávania našich zákazníkov. V novom formáte obchodu – v tzv. susedskom obchode prinášame našim zákazníkom zlepšený sortiment vrátane širšej ponuky čerstvých potravín a tiež rozšírenej ponuky slovenských výrobkov. Zákazníci si tu oddnes môžu nakúpiť rýchlejšie, pohodlnejšie a jednoduchšie.,“ povedal pri príležitosti otvorenia Martin Kuruc, výkonný riaditeľ TESCO STORES SR, a. s. Tesco na Slovensku okrem hyper a supermarketov prevádzkuje aj sieť menších predajní Tesco Expres. Prvý bol otvorený ešte v roku 2008 v Ružinove na Komárnickej ulici a má plochu 300 m2.


Po veľkej vlajkovej predajni Yeme (1200 m2) otvára tento slovenský reťazec v Bratislave už len menšie prevádzky, napríklad na Búdkovej ceste (250 m2), v podnoži výškových budov Panorama City (760 m2) a najnovšie v blízkosti námestia SNP (800 m2). Podobne globálna sieť kaviarní Starbucks sa po pilotnej prevádzke v Auparku (220 m2) orientuje skôr na menšie plochy: Eurovea (119 m2), Avion (150 m2), Central (136 m2) a Bory Mall (138 m2).

 

yeme2018

 

Ekonomika nepustí


Trend odlivu zákazníkov z veľkých retailových zón na okraji miest a trávenia celých dní nakupovaním je globálny. Spomínali sme radikálne zmenšovanie hypermarketov, ktoré sú nahrádzané širšou a pestrejšou ponukou zábavy, kín, služieb a gastronómie. Ako dobrý príklad môže slúžiť Avion Shopping Park, kde pôvodný hypermarket Hypernova (13 500 m2), nahradil menší formát hypermarketu Kaufland (plocha 5700 m2 celkom, predajná plocha 3725 m2) a zvyšok plochy obsadzuje nový dizajnový foodcourt s novými gastronomickými prevádzkami a detským kútikom.

 

kraj2018


Nie všetky siete však odrazu preferujú menšie formáty. Tam, kde to dáva ekonomický a logistický zmysel, tam sa prevádzky zväčšujú a často je to spojené aj s remodelingom alebo presunom na iné miesto. Typickým príkladom je sektor módy a doplnkov tzv. fast fashion. Do väčšieho však išla napríklad aj dm drogerie markt v rámci OC Central. Podľa zástupcov reťazca je na efektívne vystavenie tovaru a optimálne rozloženie zariadenia vo vlajkovej predajni potrebná plocha aspoň 600 m2. Tendencia byť bližšie k zákazníkovi je však silná a významná. Napokon aj sieť dm drogerie markt spustila e-shop, aby so svojím sortimentom prenikla aj do oblastí, kde je aj ten najmenší formát predajne nerentabilný.


Akousi „miniaturizáciou“ predajní sú výdajné miesta (tzv. pick-up point) zvyčajne otvárané v miestach s vysokou frekvenciou pohybu zákazníkov a možnosťou parkovania. Avšak podľa agentúr ako CBRE a Cushman & Wakefield sa v budúcnosti dočkáme výdajných miest viacerých značiek aj v nákupných centrách. Už dnes tu mnohé obchody „prenajímajú“ svoj priestor a personál a umožňujú tak vyzdvihnutie menších zásielok iných retailerov a e-shopov.


Juraj Turzo
Ilustračné foto: redakcia, archív firiem

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona



Video

RETAIL INNOVATIONS conference 2018

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

Fashion Retail