7 skutočností, ktoré ovplyvnili retail na Slovensku

Zostaviť sedem skutočností, ktoré charakterizujú podstatné východiská a zmeny v retailovom prostredí na Slovensku, nie je jednoduché. Náš článok nemá ambíciu zohľadniť úplne všetky faktory, zahrnuli sme tie, ktorá považujeme za dôležité.

 

obchodzmenyUvod

 

1.Veľkosť a geografia regiónu


Slovensko je malá otvorená ekonomika. Z pohľadu retailu najrozvinutejší región - hlavné mesto Bratislava a okolie - leží príliš blízko veľkých európskych metropol - Viedne, Budapešti a Prahy. Pre mnohé retailové prevádzky a koncepty sme boli prvým trhom, no častokrát to boli prevádzky testovacie alebo pilotné. Napríklad formát Tesco Extra si do bratislavskej Petržalky chodili obzerať manažéri tejto siete z celej Európy. Na druhej strane malý trh a slabá kúpyschopnosť mnohé značky odrádzali.


Slovensko momentálne vedie v rebríčku krajín, kde sa predáva viac tovarov v akciách a zľavách než za bežnú cenu. V roku 2017 sa predalo vo väčších formátoch predajní s potravinami a zmiešaným tovarom až 56 % rýchloobrátkového tovaru v zľave. Niektoré siete z dôvodu svojských spotrebiteľských návykov, manažmentu a ekonomiky trh opustili (Marks & Spencer, Carrefour, Ahold, baumax, Delvita, Rema 1000), ďalšie skúšajú reštart (Burger King). Starbucks na Slovensko prišiel až po šiestich rokov čo začal v Česku. Po rokoch šepkania sa na Slovensko údajne chystá aj Costa Coffee a v kuloároch sa spomína Aldi/Hofer a Primark. Niektoré značky u nás otvorili prevádzky až potom, ako spozorovali vysoký dopyt cez e-commerce. Príkladom je britský reťazec Sports Direct. No a napokon sú tu reťazce a značky, ktoré sem ešte dlho neprídu, ak vôbec. Ide najmä o reprezentantov luxusného segmentu.


2.Tuzex a tovar zo západu


V krajine, kde panoval socializmus, rástla túžba po slobode a západnej kultúre. Prejavovalo sa to aj vo forme hladu po tovare zo západu. Niečo málo tovaru zo západu si mohli dovoliť vlastniť ľudia, ktorí chodili nakupovať do Tuzexu. Dodnes je ešte poškuľovanie po západe, kde sú obaly farebnejšie a „tráva zelenšia“ dôvod pre nákupné výlety do Rakúska, Nemecka či Veľkej Británie.

 

Vývoju retailu na Slovensku nepomohla ani divoká privatizácia po roku 1989 a tzv. podnikateľské aktivity rôznych špekulantov. Štát dlhodobo nedoceňoval výrobnú a spracovateľskú sféru, a až dnes sa ju snaží nesystémovými opatreniami kriesiť. Domáci retail a domáci dodávatelia tak až na pár výnimiek výrazne oslabili a dnes nedokážu konkurovať zahraničným hráčom a tovaru zo západu. Zmena z nedostatku a dlhého čakania v rade na banány alebo mandarínky na nadbytok a rýchle vybavenie vedie až k takým fenoménom, ako je paralýza výberu a plytvanie potravinami.


3.Moderné platobné metódy


Na Slovensku sme „preskočili“ niektoré vývojové štádia platobných metód. Známe „žehličky“ a magnetické pásiky v platobných kartách veľmi rýchlo nahradili novšie čipové technológie a bezkontaktné platby. V používaní bezkontaktných platieb sme dokonca druhí v rámci V4 a celosvetovo v prvej štvorke! Zo všetkých platieb, ktoré sa v súčasnosti na Slovensku zrealizujú, je 40 % bezhotovostných. Ďalšími významnými míľnikmi, ktoré ovplyvnili a ešte zrejme ovplyvnia retail na Slovensku bol prechod zo slovenských korún na euro, fiskalizácia pokladníc a bude ním aj elektronická evidencia tržieb (e-kasa).

 

Mimochodom vynález registračnej pokladnice si patentovali dvaja Američania James Itty a John Birch ešte v roku 1883. Spočiatku bolo prioritnou funkciou overiť predaj, vydať účtenku a redukovať tak podvody zo strany zamestnancov. Inovácie však registračné pokladnice zahrnuli do celého systému cash manažmentu, logistiky a analýzy dát. Údaje z pokladníc používa napríklad aj prieskumná agentúra Nielsen. Retaileri sa stále snažia platobný proces pre zákazníkov a zamestnancov uľahčiť a urýchliť. Štandardom sa stávajú samoobslužne pokladnice, pokladnice s váhou, dotykovými displejmi a ikonami, či samoobslužné skenovanie tovaru typu Scan & Go (Globus), Scan & shop (Tesco).


4.Reklama a in-store reklama


Reklama retailu a reklama v samotnom retaile formuje celé reklamné odvetvie od svojho vzniku. Letáky a reklamné tlačoviny patria dodnes medzi kľúčové nástroje komunikácie retailu a často sú významným zdrojom príjmu pre grafikov, tlačiarne a kolpoltérov. In-store komunikácia takisto ušla hodný kus cesty odvtedy, čo si retaileri uvedomili, že aj obchod samotný je komunikačné médium. Dnes v dobe e-commerce samozrejme významnú úlohu zohráva internetová reklama a sociálne siete. Retaileri patria medzi najväčších zadávateľov reklamy. Na Slovensku sú hneď za automobilkami. Niektoré siete, ktoré spočiatku ani nekomunikovali, dokázali masívnou a intenzívnou komunikáciou a promotion (samozrejme v spojení s ďalšími zmenami) zmeniť celý pozicioning.


5.Nákupné prostredie


Skeptici o nich hovoria ako o svätostánkoch konzumu, pomníkoch konzumerizmu a hrobároch nákupných ulíc a pasáží. Retailový antropológ Paco Underhill ich však považuje za ideálne miesta výskumu pre sociológov, a netýka sa to len jeho domovského amerického kontinentu. Tam už nájdeme nákupné centrá aj opustené, zarastené rastlinami a obývané divou zverou. Podobný trend nás o niekoľko desiatok rokov čaká aj na Slovensku, hoci aj tu máme opustené resp. nedostavané centrá duchov. Je to však z iných dôvodov ako v USA.

 

Nákupné centrá zmenili fyzickú tvár miest, často historických centier, priniesli so sebou parkovacie miesta, kiná a nové nákupné zvyky. Na druhej strane zákazníci môžu nakupovať v modernom bezpečnom nákupnom prostredí, centrá organizujú rôzne podujatia, prinášajú kultúru tam, kde by bez nich nebola. Retail sa vstupom zahraničných špecialistov a investorov s bohatými medzinárodnými skúsenosťami profesionalizoval a dnes sa kvalitou vyrovná západným štandardom. A to sa týka nielen obchodných centier, ale aj retailu ako takého. Konkurenčné prostredie vytvára tlak aj na domáce siete, aby investovali do remodelingu alebo do vytvárania nových konceptov. Za vyše dve dekády moderného retailu na Slovensku sa tu i vďaka zahraničným sieťam vytvorila báza retailových profesionálov s medzinárodným know-how, ktorí dnes stoja za sieťami ako Yeme, Praclík alebo Kraj.


6.Plastové nákupné tašky a obaly


Jedným z negatívnych symbolom retailu sa stali všadeprítomné „igelitky“ a plastové fľaše. Prvé plastové vrecúško bolo vyvinuté už v roku 1862 a v ére príchodu zahraničných reťazcov na Slovensko (čo bolo okolo roku 1995) boli „igelitky“ zdarma veľmi žiadané. Zákazníci ich rýchlo vymenili za staromódne sieťovky, a hrdo kráčali po ulici s obrandovanými igelitkami. Dnes retail čelí enormnému tlaku spotrebiteľov aj legislatívcov na obmedzenie predaja plastových igelitiek a produktov a nutné je povedať, že sa k tomu postavil čelom. Napríklad Lidl sa rozhodol prestať do konca roku 2019 predávať vo všetkých svojich 132 predajniach na Slovensku plastové výrobky na jedno použitie ako sú slamky, jednorazové poháre a šálky, taniere, príbory a vatové tampóny s plastovou paličkou. Už dnes musia mať všetci retaileri plastové tašky spoplatnené a ponúkať recyklovateľné ekvivalenty.


7.Rozmach e-commerce


Zvyšujúca sa penetrácia internetu a elektronických „smart“ zariadení vytvorila výborné predpoklady pre rozmach e-commerce. Dnes si ho už žiadna sieť kamenných predajní nemôže dovoliť ignorovať. Približne 11000 e-shopov na slovenskom trhu generuje obrat takmer miliardu eur (údaj za rok 2017). Hoci je toto číslo porovnateľné s celoročným obratom siete Kaufland, nie je nezanedbateľné. E-commerce totiž ovplyvňuje nielen konkurenčný kamenný retail, ale aj logistiku, zasielateľstvo a nadväzné služby ako rôzne porovnávače cien, recenzné portály a blogy. Vytvára siete výdajní, showroomov a dokáže na Slovensko dopraviť aj exotický tovar.

 

Práve cezhraničné nákupy vďaka e-commerce dostávajú úplne nový rozmer, napríklad podľa IPSOS je pre Slovákov piatym najobľúbenejším portálom na nákup on-line čínsky Aliexpres. Zároveň agentúra zistila, že stúpa aj objem nakupovanie prostredníctvom smartfónov, tie využíva na tento účel až pätina opýtaných. Slovenským špecifikom je stále doručovanie na dobierku a masívne využívanie zliav typu doprava zdarma alebo Black Friday.


Juraj Turzo
Ilustračné foto: redakcia

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona



Video

RETAIL INNOVATIONS conference 2018

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

Fashion Retail