Obchod sa mení, v poslednej dobe o niečo rýchlejšie
- Podrobnosti
- Uverejnené streda, 19. september 2018
Obchodné centrá na Slovensku, tak ako aj tie svetové, prechádzajú prirodzeným vývojom. To, čo bolo kedysi bežné, dnes prestáva platiť a prichádza nové. Mnohé zaujímavé smerovania odhalila aj správa Shopping Centre Index 2018.
Jedným z najvýraznejších trendov, ktorý sa dotýka väčších aj stredne veľkých obchodných centier, je zväčšovanie maloobchodných plôch obchodníkov s módnym tovarom. Kým pred pár rokmi zaberali módne značky v obchodných centrách plochu napríklad 400 m2, dnes bežne obsadzujú jednotky s výmerou 1000 – 1200 m2, niekedy aj viac.
Zmena stratégie?
„Rozširovanie plochy predajní so sortimentom z kategórie Fashion je výsledkom viacerých faktorov. Na jednej strane je to napredujúca ekonomika a teda rastúca kúpyschopnosť, ochota míňať a klesajúca nezamestnanosť, na druhej strane konkurenčný boj a snaha o maximalizáciu zisku prostredníctvom úspor z rozsahu. Nájomcovia medzi sebou súperia a kto je väčší vyhráva. Za zväčšovaním predajných plôch módnych predajcov, v priemere na Slovensku o 30-40%, môžeme vidieť aj zásadnejšiu zmenu doterajších stratégií obchodníkov alebo predstavovanie úplne nových, často do hĺbky rozšírenejších produktových línii,“ uvádza Peter Pohanka, riaditeľ oddelenia prenájmu maloobchodných priestorov v CBRE. Dodáva, že niektorí obchodníci pristupujú s požiadavkou na zvýšenie výmery prekvapivo často, aj viackrát v roku. „Nie je zriedkavosťou ani to, že značky prízvukujú, že ak im nebude vyhovené, uprednostnia zavretie hoci aj profitujúcej prevádzky,“ dodáva P. Pohanka.
Pokiaľ v minulosti tak ponúkali obchodníci s módou len hlavné produktové rady, dnes k nim pridávajú ďalšie, často veľmi špecifické, podľa aktuálnych trendov a formujúcich sa skupín zákazníkov. Prirodzene to však vyžaduje viac priestoru. Obchodníci sa začali viac špecializovať, doteraz to v takom rozsahu nebolo viditeľné.
Vývoj prináša aj rôzne fúzie, potrebu diverzifikácie, obchodníci si popri kamenných otvárajú aj internetové obchody, uvádzajú na trh nové značky... „Mení sa aj zákazník, nesústreďuje sa len na samotný produkt, uvíta ak je nakupovanie spojené aj s istou formou zážitku. Môže to byť inovatívny dizajn predajne, ale aj menej tradičné predajné kanály a technológie. Napríklad elektronické predajné katalógy v prevádzke, či virtuálne skúšobné kabínky. Začína tiež vnímať postoj obchodníka k spoločenským problémom aktuálnej doby ako je napríklad znečisťovanie životného prostredia alebo práca v nedôstojných podmienkach. Preferuje značky, ktoré vyznávajú rovnaké hodnoty,“ uvádza P. Pohanka.
Primark áno, ale..
Je tu však jeden háčik a tým je nedostatok vhodnej pracovnej sily. Tá je pre predajne s väčšou výmerou pochopiteľne potrebná. Jasným príkladom je írsky Primark, značka, ktorú obľubuje aj veľa Slovákov a cestuje za ňou minimálne do susednej Viedne, kde má najbližšiu predajňu.
„Koncept Primark už dávnejšie ohlásil pripravenosť vstúpiť aj na slovenský trh. Popri prísnych kritériách na lokalitu a dispozíciu predajne prevádzky je v súčasnosti obrovskou výzvou tejto značky aj nedostatok vhodnej pracovnej sily. Len na otvorenie jednej predajne by totiž Primark potreboval zamestnať približne 300 ľudí a zaškoliť ich ich podľa štandardu značky. V oblasti retailu je to dnes na Slovensku, obzvlášť v Bratislave, pomerne zásadný problém, ktorý môže spôsobiť oddialenie ak nie prehodnotenie ich rozhodnutia. A tak napriek tomu, že ekonomike sa u nás darí lepšie expanzia značiek na našom trhu je touto skutočnosťou výrazne ovplyvnená,“ konštatuje P. Pohanka.
Aká by mohla byť budúcnosť
Určite bude podľa odborníkov z CBRE veľmi zaujímavá. Mnohé predajne by sa napríklad mohli stať len showroomami danej značky. Poslúžia na prezentáciu základnej ponuky, aj na impulzívnejšie nákupy a ako kontaktné miesto so zákazníkom.
„Lepšie na tom budú v budúcnosti rozhodne tí obchodníci, ktorí už teraz fungujú systémom omnichannel. Dôležitá bude práve ilúzia výberu, ktorú zákazníka pri vstupe do showroomu nadobudne, pričom veľkosť predajnej plochy môže byť nízka. V menšej predajni zrealizuje takýto obchodník istú časť obratu, tú väčšiu mu môže vygenerovať online obchod,“ uvádza P. Pohanka.
Na druhej strane, ako hovorí P. Pohanka platí, že čím väčšie prevádzky obchodníci vytvárajú, tým lepšie si vedia dohodnúť ceny vstupov a nájomného. Mnohokrát tak na väčšej výmere dokáže obchodník pracovať s takmer rovnakou nákladovou štruktúrou ako na menšej.
Prispôsobiť sa..
Nevyhnutnosť prispôsobiť sa budúcnosti a to čo najrýchlejšie, si už dnes uvedomuje väčšina obchodníkov. „Pozorne vnímajú meniace sa trendy, intenzívny nástup digitalizácie, zmeny zákazníckeho správania, aj nástup nových generácií. Zákazníci síce využívajú moderné formáty predajní stále skôr opatrne, to však neznamená, že u tohto obchodníka nikdy nič nekúpia. Možno nekúpia v kamennom obchode, ale na internete, ak online obchod má, áno. Stále totiž platí, že väčšina našincov si potrebuje vybraný tovar chytiť pred kúpou do rúk a zhodnotiť ho,“ uvádza P. Pohanka.
Predajne sa zároveň podľa slov P. Pohanku postupne stanú zaujímavým multifunkčným priestorom. Nebude to realizovateľné u všetkých, ale u mnohých určite áno. „Vlajková predajňa značky Adidas v New Yorku má napríklad dnes výmeru viac než 3000 m2. Samotný predaj produktov zaberá približne iba 25% predajnej plochy. Zvyšok tvoria ihriská, priestory pre prezentácie, komunikácie s odborníkmi a zákazníkmi, nájdete tu zóny kde si môžete navrhnúť vlastný dizajn tenisiek alebo nakupovať online. Dôležitou osobou je tu recepčná, ktorá prichádzajúcich zákazníkov vždy správne usmerní. V predajni značky Samsung v tomto meste zasa môže zákazník okrem nakupovania sledovať online prenosy z rôznych podujatí, vyskúšať virtuálnu realitu alebo sa pokúsiť o vytvorenie vlastného dizajnu,“ uzatvára P. Pohanka. A takéto niečo by mohlo byť časom realitou aj u nás...
Daniel Košťál
Ilustračné foto: Shutterstock.com