Päť globálnych trendov v maloobchode

IGD vyvinul model Four forces of change (Stargazing). Pozostáva zo štyroch trendov, ktoré budú najintenzívnejšie ovplyvňovať svet, v ktorom žijeme.

 

trendymaloobchod v

 

Ide konkrétne o tieto trendy: Demografické a sociálne zmeny, Životný štýl spotrebiteľov, Vplyv technológií, Legislatívu a právne úpravy. Každý z týchto štyroch trendov bude mať určitý vplyv aj na maloobchod a FMCG sektor. Zároveň prispeje k vytvoreniu ďalších čiastkových trendov v tomto odvetví.

 

Na základe globálneho výskumu, rozhovorov s profesionálmi, zákazníckeho prieskumu, sledovania inovácií a katalógu inovácií, ktorý vedieme, sme identifikovali pre najbližších niekoľko rokov päť najvýznamnejších globálnych trendov pre oblasť maloobchodu:

 

1. Hybridné koncepty predajní
2. Zmeny v životnom štýle spotrebiteľov
3. Hyperlokálny maloobchod
4. Rýchlosť a pohodlnosť nákupu
5. AI (artificial intelligence)

 

Hybridné koncepty predajní

 

Kamenné predajne v Európe sú v oveľa ťažšej pozícii ako boli v minulosti. Musia neustále prichádzať s novými nápadmi ako prilákať zákazníka do predajne, ako ho v nej udržať a ako maximalizovať rentabilitu predajne. Aby to bolo možné dosiahnuť, bude nevyhnutné zmeniť doterajšie koncepty predajní a prispôsobiť ich novým trendom. Jedným z riešení sú investície do funkčného tzv. fulfillment servisu, ktorý umožní nakupujúcim pohodlný a rýchly omnichannel nákup.

 

Samozrejmosťou v budúcnosti bude zrejme viac in-store inscenácií, výroba určitých výrobkov priamo v predajni, testovanie produktov a tiež ponuky ušité na mieru pre konkrétnych zákazníkov. To prirodzene povedie aj k zmene veľkosti a rozloženiu predajne. Predná a stredná časť predajne tak bude musieť byť pretvorená na to, aby zaujala zákazníka. Veľkosť predajnej plochy sa pravdepodobne zmenší kvôli tomu, aby vzniklo miesto pre komunikáciu s online zákazníkom, pre skladovane a manipuláciu s tovarom objednaným online.

 

Jedným z príkladov, ako sa môžu predajné koncepty v budúcnosti vyvíjať, je Alibaba v Číne. Vo svojich kamenných predajniach Hema, ktoré sú hybridným konceptom online, kamenného obchodu a gastronómie, ponúka službu, kedy si zákazník môže online objednať výrobok, ktorý je pripravený alebo dokonca uvarený priamo v predajni. Nákup si môže vyzdvihnúť v predajni alebo si ho môže nechať doviezť v časovom limite 30 minút domov, ak žije napríklad vo vzdialenosti do 3 km od predajne.

 

Iný príklad, ako by sa v budúcnosti mohli predajné koncepty meniť, sme zaznamenali v Austrálii. Jeden z najväčších austrálskych maloobchodných reťazcov Coles prepojil niektoré zo svojich predajní s online predajom. Zmenšil predajnú plochu a vytvoril miesto pre fulfillment servis. Okrem toho dnes v tomto novom priestore skladuje 700 najpredávanejších výrobkov zo svojho online portálu.

 

Zmeny v životnom štýle spotrebiteľov


Nielen spotrebitelia, ale aj vlády budú čím ďalej viac klásť dôraz na zdravú výživu, aktívny životný štýl a celkové zdravie (wellness). A to dáva skvelú šancu maloobchodným reťazcom a výrobcom na tento trend rýchlo reagovať a odlíšiť sa od konkurencie.

 

Očakávame, že obchodné reťazce vytvoria vo svojich predajniach a na svojich online portáloch nové sekcie, alebo dokonca prídu s novými typmi predajní. Napríklad fínsky reťazec Kesko zaviedol vo svojich 200 predajniach chladiace boxy len pre vegetariánov.


Je viac než jasné, že výrobcovia aj maloobchodné reťazce, budú musieť viac investovať do vývoja nových výrobkov a kategórií, ktoré výraznou mierou podporia zákazníkov na ich ceste k lepšiemu životnému štýlu.

 

Očakávame tiež, že označenie na balení výrobkov nebude limitované len pojmami ako Free from a Vegetarian, ale rozšíri sa o nové typy označení ako Better-for-you, Clean Living, Never Any a Flexitarian. To povedie k zvýšeniu konkurencie, hlavne špecializovaných predajní a online portálov.

 

Niektoré obchodné reťazce už aj rozvíjajú úplne nové koncepty. Casino vo Francúzsku napríklad otvára predajne Franprix. Tie ponúkajú len organické výrobky, lokálne výrobky a delikatesy. Kanadský reťazec Loblaw zasa rozvíja v Toronte nový koncept kamennej predajne a online portálu Wellwise, ktorý pomáha zákazníkom „starnúť s vitalitou“ (age powerfully) vďaka špeciálnej ponuke výrobkov a služieb.

 

Promócie a predaj nových výrobkov sa budú presúvať do mobilov a sociálnych sietí. Tesco, ako prvý reťazec vo Veľkej Británii, spolupracuje so Spoon Guru. Spoon Guru zastrešuje mobilnú aplikáciu, ktorá vyhľadáva potraviny a recepty vyhovujúce konkrétnej spotrebiteľovej diéte alebo preferovanej chuti. Zákazník tak získa unikátnu službu online alebo na mobile a úplne zadarmo.

 

Hyperlokálny maloobchod

 

Hoci zákazníci obľubujú globálny značkový tovar, čoraz väčšia časť z nich žiada aj regionálne výrobky a je ochotná podporovať miestnych výrobcov. Nielen maloobchodné reťazce, ale aj nadnárodní výrobcovia tak zrejme budú viac spolupracovať s malými a stredne veľkými producentmi, alebo ich dokonca kúpia, aby tak uspokojili priania svojho zákazníka a ponúkli mu ojedinelý výrobok. Časť týchto výrobkov bude mať sezónny charakter, čo prinesie viac komplikácií v dodávateľskom reťazci a zníži operačnú efektívnosť predajní.

 

Lídrom v ponuke miestnych výrobkov v Londýne je Amazon. Amazon Fresh ponúka zákazníkom, ktorí si predplatili službu Prime Now, vyše 700 výrobkov zo zoznamu predajní operujúcich v tejto metropole. Podobne v Austrálii bude Amazon čoskoro ponúkať cez 500 miestnych výrobkov vhodných na spotrebu cez obedňajšiu prestávku s dodávkou priamo do firiem a kancelárií. Snahy o vytváranie ponuky miestnych výrobkov, by mohli viesť aj k tomu, že obchodníci budú v rámci jedného reťazca ponúkať v jednotlivých predajniach odlišné tovary.

 

Ahold už dnes napríklad v Holandsku upravuje ponuku mäsa v predajniach Albert Heijn podľa konkrétneho regiónu. Predajne na východe krajiny majú širšiu ponuku bravčového mäsa, predajne v jednom z regiónov na západe krajiny zasa ponúkajú viac hovädzieho mäsa a širší výber bio mäsa.

 

Rýchlosť a pohodlnosť nákupu

 

Zákaznícke očakávania týkajúce sa doby, miesta a rýchlosti dodania tovaru sa neustále zvyšujú. Amazon a Tesco vo Veľkej Británii ponúkajú dodávku online objednávky do dvoch hodín. A je to práve Amazon, ktorý je najrýchlejší obchodník, ak hodnotíme čas dodávky online objednávky. V USA ponúka službu Instant Pickup, ktorá umožňuje online kupujúcim vyzdvihnúť si nákup vrátane potravín, chladených nápojov, výrobkov osobnej hygieny a elektroniky dokonca do dvoch minút.

 

Rýchlo sa rozširuje tiež autonómna delivery, čo je dodanie objednaného tovaru do domu v čase neprítomnosti zákazníka. Amazon a Walmart v USA, ale aj švédsky ICA využívajú tzv. smart lockers a dodávajú online nákupy do bytov, domov, a dokonca až do zákazníkovej chladničky, bez toho, aby musel byť doma. Vysoké náklady na dodávku čerstvých potravín do domu sa snaží riešiť Alibaba v Číne, kde testuje samoobslužné automaty pre fresh a ultra fresh výrobky a predáva v nich dokonca aj živé kraby.

 

AI (artificial intelligence)

 

Doteraz sa maloobchodné reťazce líšili miestom, rýchlosťou a úrovňou pohodlnosti, ktorú zákazníkovi dodaním tovaru ponúkali. Artificial intelligence umožní obchodníkom poskytnúť zákazníkom úplne novú službu. Pomocou umelej inteligencie budú obchodné reťazce schopné zbierať a vyhodnocovať dáta o nákupnom správaní zákazníkov, modulovať ich správanie a spotrebiteľské zvyklosti a tým tiež predpovedať a naplánovať, kedy, kde a čo bude zákazník požadovať. Na základe tohto bude možné pripraviť marketingové kampane a na mieru šité ponuky.

 

AI používa vo Veľkej Británii napríklad Morrisons vo svojom dodávateľskom reťazci, kde mu pomáha udržiavať dostupnosť tovaru v predajniach a predpovedá množstvo každého výrobku pre každú z takmer 500 predajní. AI analyzuje nielen predajné a interné dáta, ale tiež zohľadňuje predpoveď počasia a štátne sviatky.

 

Demografické zmeny, zmeny v sociálnych skupinách, väčší dôraz na lepší životný štýl a technologický rozvoj budú mať značný vplyv na zákazníkovo správanie a jeho očakávania a obchodné reťazce a výrobcovia potravín budú musieť zohľadniť tieto zmeny vo svojich obchodných stratégiách a interných štruktúrach. Najúspešnejšie budú obchodné reťazce a výrobcovia, ktorí budú schopní reagovať okamžite alebo predvídať s vysokou presnosťou.

 

Miloš Ryba,
Head of CEE and Discount IGD

 

Zdroj: Retail News/ http://archiv.press21.cz/retailnews/2018/1-2/?pn=50

Ilustračné foto: Shutterstock.com

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona



Video

RETAIL INNOVATIONS conference 2018

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

Fashion Retail