Českí zákazníci motivujú nových obchodníkov

ceske centraRok 2014 sa v susednom Česku niesol v znamení druhého najnižšieho objemu dokončených maloobchodných plôch od konca 90. rokov. Pozitívnejším smerom sa však vývoj nebude pravdepodobne uberať ani v tomto roku.


Na český trh pritom napriek nelichotivým prognózam neustále prichádzajú nové značky. Tie si ale vyberajú výlučne špičkové obchodné centrá, aj to len niektoré. Najdynamickejšia situácia je v hlavnom meste.

 

Outletové plány

 

Prahu aktuálne charakterizuje, pokiaľ ide o retail, intenzívne upevňovanie pozícií e-shopov (väčšina z nich má sídlo v Prahe). Evidentné sú tiež prebiehajúce rekonštrukcie a remodelingy starších obchodných centier, na programe sú aj outletové centrá. To sú najdôležitejšie trendy, ktoré by mali byť dominantné počas celého roka. Českú republiku charakterizuje v súčasnosti vysoká saturácia (na úrovni 319metrov štvorcových maloobchodných plôch na 1000 obyvateľov) a tá sa podľa medzinárodnej poradenskej spoločnosti DTZ odráža v obmedzenej aktivite developerov v tomto segmente. Minuloročných nových 80 300 metrov štvorcových maloobchodných plôch je dokonca druhým najnižším výsledkom od konca 90. rokov.

 

Prekvapivé tohtoročné plány

 

Pozitívnejší pokiaľ ide o nové projekty však rozhodne v Česku nebude ani tento rok. Otvorených bude u našich západných susedov zhruba 83 000 metrov štvorcových nových maloobchodných plôch. Podľa vyjadrenia Lenky Šindelářovej, Head of Consulting & Research DTZ ale tretinu z tohto zaberú pravdepodobne outletové centrá The Prague Outlet a Bohemia Outlet Village. „Najväčším tohtoročným dokončeným projektom sa stane obchodné centrum Centrál Kladno s 26 000 metrov štvorcovými. Je to projekt developerskej skupiny Crestyl. Doplnením budú menšie, prevažne regionálne obchodné centrá a rekonštrukcie typu Prior Přerov a ďalšie," hovorí L. Šindelářová.

 

Opatrný príchod nových značiek 

 

Do susedného Česka prichádzajú pritom stále nové značky. Na druhej strane pre mnohé veľké maloobchodné reťazce a to aj pre tie ktoré vstup do Česka len zvažujú, zostáva naďalej prekážkou to, že v krajine nie je zavedená mena EUR. Iným značkám absencia jednotnej európskej meny v Česku neprekáža. Svoju prvú predajňu v Centre Chodov otvorila napríklad talianska módna značka Pennyblack. Predajňa so značkovým dámskym oblečením Success, ponúkajúca široký sortiment nemeckých a talianskych značiek ako sú White Label, Zerres, Von Zeiten či Vanilia zamierila zasa do pražského Centra Černý Most. Pokračujúci je tiež podľa zistení DTZ záujem o český trh zo strany poľských predajcov módneho tovaru.

 

Rozmach nákupu cez internet

 

Naďalej rastúcu popularitu eviduje v Česku nakupovanie prostredníctvom internetu. V roku 2014 vzniklo u našich susedov približne 2000 nových internetových obchodov a ich celkový počet sa tak zvýšil na takmer 37 000. Podľa odhadov Asociácie pre elektronickú komerciu ČR narástli v roku 2014 online tržby o pätinu, na 68 miliárd českých korún. Nepredstavuje to však nutne len hrozbu pre obchodné centrá a kamenných obchodníkov. Zaujímavým trendom je rozširovanie výdajných miest e-shopov, ktoré sú neraz situované priamo vo vysoko frekventovaných obchodných centrách.

 

Rozdielne nájmy

 

Naďalej sa však podľa zistení DTZ prehlbuje priepasť medzi špičkovými a ostatnými centrami pokiaľ ide o výšku nájomného. „Očakávame, že hneď niekoľko obchodných centier čaká zásadná premena na úrovni rekonštrukcie alebo kompletného remodelingu," vysvetľuje L. Šindelářová. Najvyššie dosahované nájomné v Prahe, na ulici Na Příkope sa podľa údajov DTZ pohybuje okolo 180-185 EUR na meter štvorcový a mesiac. Najvyššie nájomné v obchodných centrách v centre Prahy sa pre jednotky s veľkosťou 50-100m2 pohybuje v rozmedzí 100-130 EUR m2/mesiac a v ostatných špičkových centrách na úrovni 70-80 EUR/m2/mesiac.

 

Pripravil: dk
Zdroj a ilustračné foto: DTZ, redakcia

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona



Video

Slovak Retail Summit 2019

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

Fashion Retail