Bratislavská Stará tržnica mení nakupovanie na spoločenskú udalosť

Stará tržnica v centre Bratislavy bola viacero rokov zatvorená pre verejnosť. V súčasnosti je centrom pravidelných trhov a vychytených spoločenských udalostí. Súčasný koncept Starej tržnice stavia na lokálnosti, kvalitných produktoch a zdielaní zážitkov.

 

tržnica ba interier v

 

Impozantná budova Starej tržnice v centre Bratislavy je neprehliadnuteľná domácimi, ako aj zahraničnými turistami. Ide  o jedinečnú technickú pamiatku. Postavená bola v roku 1910 ako prvé kryté trhovisko v meste a predstavovala na tú dobu moderné riešenie pre nevyhovujúce hygienické podmienky na trhu, ktorý sa v tomto priestore konal. Budova má za sebou turbulentnú históriu. Svojej pôvodnej funkcii slúžila 50 rokov. Následne sa z nej stali sklady a štúdiá pre Slovenskú televíziu. Z toho vyplývalo aj to, že veľa rokov bola pre verejnosť zatvorená.

 

Návrat k tradíciam


Pred niekoľkými rokmi sa opätovne otvorila pre širokú verejnosť. „Nápad vznikol jednoducho. Stretla sa skupina ľudí, ktorí pri vzájomných rozhovoroch zistili, že všetci dennodenne prechádzajú okolo tejto výraznej budovy v centre mesta, ktorá je však až na pár výnimiek ročne verejnosti neprístupná a všetkým to vadí. Tak vznikla myšlienka vytvoriť spoločne projekt revitalizácie budovy, a to za spolupráce odborníkov z rôznych oblastí. Každý sa v projekte venoval svojmu odboru,“ konštatuje Denisa Chylová z občianskeho združenia Aliancia Stará tržnica, ktoré projekt zastrešuje. Projekt bol následne konzultovaný s odborníkmi, verejnosťou aj zástupcami magistrátu a po dlhých rokovaniach jeho realizáciu schválilo mestské zastupiteľstvo.


Ako pri obnove každej pamiatky, aj Stará tržnica niesla so sebou viacero veľkých problémov. Tie sa týkali najmä technického stavu budovy. „Síce sme disponovali dokumentáciou k budove aj v dobe príprav projektu, no ako to už býva, množstvo vecí a limitov sme spoznali, až keď sme tu reálne začali fungovať. Postupne však nedostatky odstraňujeme a zároveň prispôsobujeme program tržnice reálnemu stavu budovy,“ hodnotí D. Chylová.

 

BA trznica v

 

Priestor pre všetkých


Dnes je Stará tržnica známa najmä svojimi potravinovými trhmi. Skrýva v sebe však omnoho viac. Je to totiž multifunkčný priestor, ktorý ponúka rôzne typy podujatí pre rôzne cieľové skupiny. Úmyslom jej obnovy a otvorenia verejnosti bolo vytvoriť stretávací priestor, kde má každý šancu nájsť si „to svoje“. Jedna cieľová skupina navštevuje tradičné sobotné potravinové trhy, iní návštevníci prídu na konferencie, divadelné predstavenia či dizajnérske podujatia.


Samotné potravinové trhy sa stali populárnym miestom nákupu slovenských výrobkov. „Výber predajcov na trhu podlieha selekcii. Snažíme sa uprednostňovať najmä lokálnych producentov a farmárov. Trh je orientovaný na potraviny, no dopĺňame ho aj sprievodnými aktivitami – blšími trhmi, máme tu detský kútik, divadelné predstavenia pre deti, komunitnú kuchyňu, v ktorej svoje špeciality pripravujú zástupcovia rôznych kultúr a minorít v Bratislave,“ objasňuje D. Chylová.


Kto môže predávať?


Organizátori trhov v Starej tržnici dbajú na to, aby väčšina zastúpených produktov pochádzala zo Slovenska a predávali ich priamo výrobcovia či farmári. Ak by sa im ozval dodávateľ paradajok zo Španielska, neprijali by ho. V ojedinelých prípadoch možno nájsť v tržnici aj zahraničné produkty. Tie sú predávané iba v tom prípade, že ide o jedinečný produkt, ktorý sa u nás, v našich podmienkach nedá dopestovať alebo vyrobiť (napríklad olivy, či olivový olej). Detaily upresňuje D. Chylová:


„Aj v takýchto prípadoch však dbáme na to, aby trhovníci mali osobné vzťahy so svojimi dodávateľmi a vedeli sa zaručiť za kvalitu predávaného produktu. Ďalším kritériom je aj fakt, že sa snažíme o to, aby bol trh vyvážený. Nebudeme prijímať nového trhovníka s kávou, ak už máme na trhu troch, lebo by si len zbytočne konkurovali a na konci by nebol spokojný nikto. A samozrejme, vyžadujeme, aby mali trhovníci aj všetky potrebné povolenia na výrobu či predaj.“

 

Najsilnejšie sú z pohľadu šírky sortimentu aj frekvencie prichádzajúcich návštevníkov jesenné a jarné mesiace. Najslabším obdobím je spravidla leto, kedy sú ľudia, vrátane trhovníkov rozcestovaní a horúce teploty sťažujú podmienky na výrobu, ako aj prevoz a skladovanie produktov.


Veľké plány


Prevádzkovatelia Starej tržnice sa zhodnú na tom, že ich prvoradým cieľom je napredovanie trhov. Chcú vytvoriť z nakupovania zážitok pre zákazníka, ako aj pre samotného predajcu. V Aliancii Stará Tržnica sú totiž je totiž presvedčený, že Stará tržnica nie je len „obchod“, ale svojim spôsobom predstavujú tunajšie trhy veľkolepú spoločenskú udalosť a miesto, kam ľudia nechodia len nakupovať, ale sa aj stretnúť a porozprávať. Či už s predajcami alebo so svojimi známymi.


V budúcnosti chcú otestovať stálu prevádzku tržnice, kedy by bola budova prístupná verejnosti po väčšinu dní v roku. Voľné termíny by boli vypĺňané rôznymi typmi zaujímavých programov. Napríklad večermi spoločenského tanca, ako je napríklad tango, hromadným cvičením jógy alebo streetballom.


Michal Ondruš
Foto: Dáša Šimeková

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona



tchibo mazagrande

Video

RETAIL INNOVATIONS conference 2018


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

Packaging Herald

Fashion Retail


banner kniha co nemame neprodame