Dbáte pri spotrebe energií na životné prostredie?

Na počiatku moderného retailu bola túžba a hlad po zahraničných produktoch, po kúskoch západu. Možno konštatovať, že niektoré retailové prevádzky, ktoré pred 15 rokmi rástli ako huby po daždi, by dnes pravdepodobne nedostali zelenú. V súčasnosti je totiž dôraz na životné prostredie a úspora energií neoddeliteľnou súčasťou celospoločenskej objednávky a aj podnikania.

 

energie2018 v

 

Veľkolepý príchod moderného maloobchodu sa nie vždy niesol v znamení ohľaduplnosti k životnému prostrediu alebo rešpektovania génia loci. Spomeňme stovky vyťatých stromov, pričom mnohé boli historicky alebo esteticky významné, narušené stromoradia, dopravné a parkovacie komplikácie alebo diskutabilný architektonický, kultúrny prínos „big boxov“. Príkladom je dnes už bývalá Hypernova v Ružomberku, ktorá pred trinástimi rokmi zatienila Kaštieľ sv. Žofie... Náhradná výsadba a doplnené stromy v iných prípadoch boli zrejme len zahrnuté v jednorazových marketingových nákladoch. Nakoľko sa však o ne nikto dlhodobo nestaral, vyschli.


Súčasný zvýšený dôraz reťazcov na životné prostredie prispieva k tvorbe pozitívnej reputácie a je citeľne viac komunikovaný s verejnosťou. Na druhej strane je často už aj pevnou súčasťou spoločenskej zodpovednosti (CSR). Udržateľnosť ako taká býva ukotvená v environmentálnej politike každého maloobchodného reťazca. Tieto aktivity sa reportujú akcionárom a vlastníkom, respektíve sú uvedené vo výročných správach.


Unikátny Rajec


Príklad, že aj budova maloobchodnej prevádzky môže mať takmer nulovú uhlíkovú stopu a zároveň harmonizovať s architektúrou mesta, už máme aj na Slovensku. V septembri roku 2008 otvorilo Tesco v Rajci energeticky úspornú predajňu s drevenou konštrukciou, so stavebnými prvkami z prírodných izolačných materiálov. Nosná konštrukcia je z dreva oproti klasickej betónovej a fasáda nie plechová, ale obložená 39 drevenými panelmi. Tepelnou izoláciou sú lisovaná slama a ovčia vlna (Daemwool). Na prevádzku celého objektu je zachytávaná dažďová voda do akumulačnej nádrže. Na vykurovanie supermarket s plochou 1000 m2 používa kondenzačný kotol a ohrievanie úžitkovej vody zabezpečujú solárne kolektory na streche. Pod budovou predajne je zemný kolektor s antibakteriálnou úpravou, ktorým prúdi vzduch, predchladzovaný alebo predhrievaný podľa ročného obdobia. Na predajnej ploche je znížená intenzita osvetlenia z 1000 na 700 luxov, v zázemí a skladových priestoroch supermarketu ovládajú osvetlenie pohybové senzory. Podobne environmentálne prívetivou prevádzkou je hypermarket Tesco vo východočeskej Jaroměři, ktorý otvorili v roku 2011.

 

Ekológia a ekonomika


Ak sa pozrieme pod povrch, okrem ekologických dôvodov je tu aj motivácia ekonomická. Hoci sú vstupné náklady na vybudovanie prevádzok podobných „drevenému Tescu“ o takmer 30 % vyššie ako pri štandardných budovách, doba návratnosti je rovnaká ako pri bežných stavbách. Súčasné „zelené“ riešenia totiž majú nižšie náklady na prevádzku, spotrebujú menej elektrickej energie, vody, paliva a používajú ekologické stavebné hmoty a chladivá. Moderné LED osvetlenie neprodukuje toľko tepla (nazýva sa aj studené svetlo) a zároveň pohybové senzory ho zapínajú len vtedy, ak je to potrebné a tiež ho stlmujú, ak je dostatočne intenzívne prirodzené slnečné svetlo.


„V nákupnom centre AVION neustále zavádzame technologické novinky, ktoré pomáhajú šetriť energie a podporujú ochranu životného prostredia. Príkladom sú LED osvetlenia, ktoré usporia od 40 % do 60 % energie s návratnosťou do troch rokov. Používame manažovanie osvetlenia systémom DALI (Digital Addressable Lighting Interface) a vysokoefektívne klimatizačné jednotky s veľmi nízkou spotrebou energií. Pri stavbe a modernizácii budov používame nové stavebné hmoty (účinné tepelné izolácie, strešné krytiny, trojité sklá na svetlíkoch, drevo) a dbáme na prístup denného svetla. Spotrebu vody až o 70% znižujú aj perlátory na vodovodných batériách. Pri nočnom čistení centra zase využívame špeciálne upravenú vodu ako čistiaci prostriedok. Inovatívna technológia spotrebuje o 70 % menej vody než väčšina podlahových automatov a nevpúšťa do odpadu žiadne chemické prípravky,“ uvádza konkrétne riešenia Vladimír Bereš, riaditeľ najväčšieho nákupného centra AVION v Bratislave a dopĺňa: „Cieľom našej spoločnosti je do roku 2020 používať až 100 % elektriny z obnoviteľných zdrojov. Centrá AVION v Česku aj na Slovensku už 11 rokov nakupujú elektrinu z obnoviteľných zdrojov."


Potrebné je uvedomiť si, že retail nie sú len samotné predajne, ale aj nadväzná logistika a logistické centrá. Napríklad v logistickom centre Lidl pri Seredi chladiarenské zariadenia využívajú ako chladivo zmes na prírodnej báze, teplo získané z chladenia sa využíva na spätné vykurovanie (rekuperácia) a manipulačná technika jazdí na elektrický pohon. Centrum má medzinárodné uznávaný environmentálny certifikát BREEAM v najvyššom stupni Outstanding. Lidl však zásobuje svoje predajne pomocou kamiónov, pričom v Európe už niektoré mestá zvažujú zákaz vstupu veľkých nákladných vozidiel do centier a ich nahradením mestskou hromadnou dopravou (Amsterdam) alebo dodávkami s elektrickým pohonom. Napríklad Dachser používa v centre Berlína a Stuttgartu elektrické vozidlo FUSO eCanter spoločnosti Daimler. Práve Dachser a Fraunhoferov inštitút pre solárne energetické systémy experimentujú s fotovoltaickými panelmi na návesoch kamiónov.


Efektívne využívanie energií nájdeme aj v polyfunkčných objektoch. Napríklad UNIQ Starometská, ktorá má v parteri vyše 900 m2 plôch pre retail a sklady, využíva inteligentný systém riadenia budovy, ktorý hospodárne narába s energiami. Disponuje využíva LED svietidlami a oddeleným systémom vykurovania a chladenia, ktoré spolu s automatizovaným osvetlením a tieniacim systémom zabezpečujú tepelný a svetelný komfort v kancelárskej časti objektu.


Chladia obchody ulicu?


Zaužívaný a ľudový pojem „klimatizácia“, odborne nazývaná HVAC (Heating, ventilation, and air conditioning – vykurovanie, vetranie a chladenie) je najmä v letných mesiacoch veľmi diskutovanou témou. Zákazník, ktorý prichádza do predajne z letnej horúčavy, môže mať pocit „zbytočne“ prechladeného interiéru (v zimných mesiacoch si zasa sťažuje na „prekúrený“ obchod). Obchodník však musí dodržiavať v prvom rade legislatívu a pre príslušný tovar dodržiavať stanovené a odporúčané teplotné režimy uchovávania (HACCP a paragrafy zákona č. 152/1995 Z, Potravinového kódexu SR a nariadenia (ES) č. 852/2004 o hygiene potravín). Práve citlivý tovar podlieha častým a prísnym kontrolám. Chladiace a mraziace boxy sú už v moderných a remodelovaných prevádzkach uzatvorené. Mnohé z trendov v „chladiarine“ ukázal veľtrh EuroShop 2017. Chladiaci nábytok je vyvíjaný s dôrazom na funkčnosť, musí tovar nielen chrániť, ale aj lákavo vystaviť a nasvietiť. Súbežne tak pokračujú trendy zvyšovania energetickej úspornosti, rekuperácie tepla a personalizácie a úprav nábytku na mieru.


Chladiace a mraziace boxy umiestnené skôr v zadných častiach prevádzok, ďalej od vstupných dverí. Niektorí podnikaví obchodníci však využívajú „klimatizáciu“ prevádzok ako lákadlo pre vstup do predajne. Zámerne nechávajú otvorené dvere na ulicu, čím síce vznikajú veľké energetické straty ale s vidinou ich kompenzácie vo forme útraty kupujúcich. Vo svete na túto environmentálne nešetrnú praktiku upozorňuje napríklad kampaň „Close the door“ (Zatvorte dvere) alebo dokonca ju plánujú obmedziť legislatívne a pokutovať. Otvorené dvere znamenajú aj zvýšený výkon „klimatizácie“ v celom obchode, v ktorom je celý deň personál. Obchodník by mal pamätať na to, že musí dodržiavať Vyhlášku Ministerstva zdravotníctva SR o podrobnostiach o ochrane zdravia pred záťažou teplom a chladom pri práci. Napokon vplyv na spotrebuje energií v retaile zrejme bude mať aj novela Zákonníka práce. Predajne sú zatvorené celkom 15 dní v roku namiesto doterajšieho 3,5 dňa. Aj vzhľadom na zvýšené príplatky za prácu v noci, počas sviatkov a cez víkend pristúpili niektoré reťazce k úprave – celoplošnému skráteniu – otváracích hodín.


S energiami narábajte rozumne


Trendom v retaile a najmä v developingu nákupných centier sú veľké presklenia, teda maximalizácia využitia slnečného svetla a minimalizácia používania svetla umelého. Potrebné je však pamätať aj na tepelné zisky (tzv. skleníkový efekt), ktoré často kompenzuje práve zvýšený výkon vzduchotechniky. A samozrejme sa to premieta do zvýšených nákladov na energie. Architekti retailera musia zvážiť orientáciu sklených výplní a prípadné využitie solárnych fólií, solárneho tienenia či markíz. Prioritou je tepelná pocitová pohoda nakupujúcich a personálu.


Úlohou obchodu je okrem toľko profanovaného zážitkového nakupovania aj edukácia spotrebiteľa, aby šetril energiou a zdrojmi. Pri retailových prevádzkach (a nielen pri nich) pribúdajú nabíjacie stanice pre elektromobily a stojany na bicykle. Napríklad v druhej polovici júna uviedla do prevádzky rýchlodobíjaciu stanicu pre elektromobily stanicu Alza v spolupráci s Elexim pri AlzaShowroome v Bratislave. Radomír Muška, obchodný riaditeľ divízie eMobility pri tejto príležitosti povedal: „Spojenie dvoch silných spoločností, ktoré chcú rozvíjať inovatívne a čisté technológie, chovajú sa zodpovedne voči spoločnosti a krajine, v ktorej žijú a pôsobia, a myslia prioritne na svojich zákazníkov, nám dáva jednoznačne zmysel.“ Do konca roku 2018 plánujú firmy spoločnými silami uviesť do prevádzky zhruba 5 nabíjačiek, avšak cieľom je, aby všetky pobočky na Slovensku mali v budúcnosti svoje nabíjacie miesto.

 

alza nabijanie

 

 S nabíjacími stanicami pre ekologické elektromobily počíta aj IKEA Centres ČR a SR pri každom AVIONE. V regáloch je stále viac environmentálne šetrných produktov a potešiteľne ubúdajú nezmyselné obaly a tzv. igelitky. V budúcnosti môžeme očakávať napríklad aj pestovanie zeleniny na streche supermarketov, ako to ukazuje príklad z kanadského Montrealu.

 

Juraj Turzo
Ilustračné foto: Shutterstock.com, Alza

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona



Video

RETAIL INNOVATIONS conference 2018

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

Fashion Retail