Ako na Slovensku funguje predaj športového sortimentu?

Medzi tým, čo je športové vybavenie alebo čo patrí medzi športové potreby a tým, čo medzi ne nepatrí, je tenká hranica. Hračka fidget spinner údajne rozvíja jemnú motoriku. Fyzické aktivity ako turistika, horolezectvo a rybárčenie sa kategorizujú ako „outdoor“. Ako sa darí športu v retaile v širšom ponímaní? Kto a čo u zákazníkov vyhráva?

 

sportove potreby 2018 v

 

Ekonómovia uvádzajú, že v období recesie ľudia v snahe ušetriť nakupujú lacnejšie potraviny, ktoré sú kaloricky bohaté a tak paradoxne tlstnú. Naopak v obdobiach konjuktúry ožívajú „lacné“ a masové športové aktivity, aby sa populácia zbavila prebytočného tuku. S uvedeným koreluje stúpajúca obľuba behania (vrátane drsnejšej obdoby typu Spartan Race), čo je jedna z najlacnejších a najefektívnejších športových činností, ku ktorej stačí spočiatku len vhodná obuv. Pritom neprofitujú len predajcovia športovej obuvi. Napríklad firma Be Cool, ktorá od roku 2006 organizuje bratislavský maratón a niekoľko ďalších podujatí, zvýšila aj vďaka popularite behu svoje tržby desaťnásobne.


Ľudia sa snažia žiť zdravšie, kupujú drahšie potraviny, superpotraviny, investujú do permanentiek fitness centier, tí bonitnejší do osobných trénerov. Okrem behu sú z dynamických aeróbnych cvičení, ktoré zlepšujú individuálne schopnosti, na vzostupe aj box a bojové športy, ktoré dobiehajú aj také stálice akou je jóga. Ako sa to všetko odráža na nákupe športových potrieb?


„Obrat segmentu „športové potreby“ sa medziročne zvýšil o takmer 200%, čo z neho robí jednu z najrýchlejšie rastúcich kategórií v celej Alze. Záujem je napríklad o outdoorové a cyklistické vybavenie, batohy alebo ruksaky; jednoznačné prvenstvo si ale držia športtestery a fitness náramky, ktorých sa predali desiatky tisíc kusov a stali sa aj hitom uplynulých Vianoc,“ uvádza pre odborný portál RETAIL magazin.sk Patricie Šedivá, PR manažérka a hovorkyňa Alza.cz a.s.

 

On-line a off-line nákup je vecou preferencií


„Slovenský zákazník je všeobecne zbehlý v moderných technológiách a už ani on-line nákup športových potrieb mu nie je cudzí. Ide skôr o otázku osobných preferencií. Niekto nakupuje v e-shope, iný dáva prednosť kamennej prevádzke, iný kombinuje oba spôsoby,“ uvádza Zdeněk Morávek, Marketing Director siete SPORTISIMO s.r.o., ktorá držiteľom ocenení Mastercard Obchodník so športovými odevmi a potrebami 2017 a ShopRoku 2017 v kategórii Cena kvality: Šport a fitness. Reťazec má okrem e-shopu aj vyše 30 obchodov po celom Slovensku.


Hráči na trhu


O tom, že športovému vybaveniu, vrátane odevov a obuvi, sa na Slovensku darí a má perspektívu, svedčia tri príklady. Ako prvý môžeme uviesť vstup poľského reťazca 4F, ktorý je zameraný na predaj športových odevov a obuvi. V roku 2016 sieť otvorila prvé pobočky v nákupných centrách Forum v Poprade a Mirage v Žiline.

 

Druhým príkladom je expanzia francúzskej siete Decathlon, ktorá u nás podniká od roku 2015 a plánovala preinvestovať 20 miliónov €. Za minulý rok už dosahuje slušný zisk, okolo pol milióna €. Filozofiou siete sú ponuka privátnych značiek a zážitkové nakupovanie. Športové vybavenie si môžu zákazníci dokonca vyskúšať. Z tohto dôvodu preferuje reťazec stand-alone, samostatne stojace prevádzky, v ktorých bezprostrednom okolí vybudoval „skúšobne“, ihriská. Po troch takýchto predajniach však otvoril prevádzku v banskobystrickom Europa SC, ďalšiu minulý rok v Eurovea SC a zatiaľ poslednú, siedmu, v žilinskom OC Atrium Dubeň, kde z časti zaplní priestor po hypermarkete Carrefour. S istým zovšeobecnením možno povedať, že jeden francúzsky retailer strieda druhého (pozn. red. hypermarkety Carrefour bežne predávali aj športové vybavenie, toho roku však tunajší prevádzkovateľ zatvoril aj poslednú z piatich predajní).

 

V auguste 2017 získala najväčšia slovenská sieť so športovým vybavením EXIsport rastové investície zo súkromných dlhových fondov spravovaných CVI. Podľa medializovaných informácií sú dva ciele niekoľkomiliónovej investície: podpora expanzie a zvýšenie pracovného kapitálu spoločnosti, čo možno interpretovať aj ako prejav dôvery v zdravie a rastový potenciál segmentu športových potrieb.


Okrem spomínaných značiek obsadzujú nákupné centrá a retailparky siete Intersport, A3 sport, Alpine Pro, Trapper, či Bushman. Štandardom sú on-line obchody týchto a ďalších značiek. Decathlon spustil svoju slovenskú verziu e-shopu na jeseň 2016. Tri predajne a e-shop má sieť Insportline. Napokon športovú značku Sports Direct Slováci dobre poznali z Anglicka a objednávali si tovar cez e-shop. Od jesene roku 2012 už môžu navštevovať aj kamenné pobočky na Slovensku. Vedeli ste, že Mike Ashley je nielen majiteľom a zakladateľom tohto reťazca, ale aj majiteľom svetoznámeho futbalového klubu Newcastle United?


Víťazom všetkých sezón je technika


Pred pár dňami sme navštívili jedného predajcu športových potrieb. Takmer na každom z vystavených bicyklov a tiež na kolobežkách boli okrem štandardných cenoviek aj ceduľky s menami. Predavač nám vysvetlil, že to sú kusy zmontované na základe záujmu a predobjednávok klientov. Sezóna bicyklovania „zúri“ naplno, rezervované kusy sa rýchlo predávajú, len zopár ich zostáva nezakúpených v showroome. Iba počas nášho pobytu vybavili predavači asi 6 zákazníkov: buď išlo o bicykel, kolobežku alebo súvisiace doplnky, typu svetlo, stojan, rukavice, zámok alebo prilba.


Jarná a letná sezóna prajú športu a najmä aktivitám pod holým nebom. Všeobecne rastie predaj tovaru súvisiaceho s behaním.


„Súdiac podľa ukazovateľov predajnosti sú Česi a Slováci národmi cyklistov a turistov. Dobre idú na odbyt bicykle vrátane príslušenstva a náhradných dielov; ďalej batohy a ruksaky a zaujímavým trendom je tiež rastúca obľuba elektro-presúvadiel. Napríklad najpopulárnejšie sú hoverboardy, elektrické kolobežky a jednokolky, ktorých sa len za minulý rok predalo v Čechách viac ako 5 000 kusov,“ hovorí obchodný riaditeľ Alza.cz Petr Bena a dodáva: „Veľmi dobre sa ale darí sekciám kemping a outdoor, kde je záujem najmä o čelovky, vreckové nože (napríklad o kultovú rybičku od firmy Mikov), baterky, stany a v neposlednom rade o jedlo na cesty. Rozšírili sme tiež rybársky sortiment na viac ako 6 300 položiek, pričom najväčšej obľube sa opäť tešila technika: sonary, digitálne váhy pre rybárov a rybárske stoličky. Potenciál vidíme v ďalšom outdoor segmente, v poľovníctve. Významné percento tržieb generuje segment Fitness vrátane zdravých doplnkov stravy.“


Nešportová technika


Zaujímavé je, že MS v hokeji, MS vo futbale alebo Olympiáda sa a do predajov pukov, hokejok, lôpt alebo bicyklov nijako výrazne nepremietnu. Z. Morávek zo so SPORTISIMO s.r.o. pre odborný portál RETAIL magazin.sk potvrdzuje, že v období šampionátov sa zvyšuje iba predaj sortimentu pre fanúšikov, ale i to je podmienené účasťou Slovákov na spomínaných podujatiach.“ Paradoxne, i keď nie prekvapujúco, s významnými športovými udalosťami stúpajú predaje „nešportovej“ techniky, a síce televízorov.


„Predaje sa zvyšujú v rozmedzí 10-20 %. Najčastejšie ľudia na Slovensku a v Čechách u televízorov oceňujú 4K rozlíšenie a SMART funkcie, uhlopriečky 60" až 69" a markantný je záujem o technológiu OLED. Priemerná cena predanej televízie sa teraz pohybuje okolo 480 € s DPH, pričom najpredávanejšie značky sú Samsung, LG, Sony, Philips a Panasonic,“ sumarizuje údaje za Alza.cz a.s. P. Šedivá.


Po tradične bohatých Vianociach, kde sa predáva vlastne všetko, sú nárasty predajov športových potrieb viditeľné v januári a februári. To si si zákazníci dávajú novoročné záväzky – zdravo sa stravovať a športovať. Na druhú stranu prieskumy hovoria, že väčšina ľudí túto zdraviu prospešnú aktivitu do pár týždňov vzdá.


Dáta a osobné ciele


Ani športu sa nevyhýba digitalizácia. Masovosť behania a jednoduchosť nastavovania cieľov, skupinová motivácia, vzájomné „hecovanie“, v kombinácii s cenovou dostupnosťou, sa premietajú aj do predaja technických športových potrieb.


„Najobľúbenejším športovým artiklom sú smart hodinky a fit náramky. Ide o zariadenia, ktoré bežcom pomôžu s tréningom a zároveň presne monitorujú ich aktivity. Začiatočníci sa uspokoja s fitness náramkami, ale ak to niekto myslí so športovaním naozaj vážne, tak napokon kúpi športtester. Najpredávanejšia je séria Garmin Fenix 5 a zariadenia značky Garmin tvoria až tretinu predaných športtesterov. U žien sú obľúbené športtestery Fitbit Versa, ktoré sú elegantné a teda vhodné nielen pre behanie. Predávame tiež úspešnú novinku od firmy Suunto, a to Fitness 3,“ uvádza P. Šedivá.


Trendom a dopytu sa prispôsobujú aj výrobcovia, ktorí už dnes ponúkajú bežeckú obuv na rôzne povrchy a terény, na tréning a na preteky. Samostatnou kapitolou je ochrana životného prostredia. Napríklad Adidas vyrobil tenisky z recyklovaného plastu z oceánskeho odpadu. Čoskoro sa pravdepodobne dočkáme aj vysokého stupňa personalizácie a obuv nám vytlačia priamo na mieru v predajni pomocou 3D tlačiarne. V budúcnosti sa nám môže stať, že vďaka smart náramkom a aplikáciám okrem 3D topánok odídeme aj s on-line prihláškou na nejaké bežecké zápolenie.


Juraj Turzo
Ilustračné foto: Shutterstock.com

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona



Video

RETAIL INNOVATIONS conference 2018


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

Packaging Herald

Fashion Retail


banner kniha co nemame neprodame