Čistá predajňa musí byť samozrejmosťou. Ako sa o to postarať?

Priestory predajní, či už ide o prevádzky s potravinovým, alebo nepotravinovým tovarom, rovnako priestory obchodných centier, žiadajú pravidelnú údržbu. Čistá prevádzka prirodzene láka zákazníkov viac než tá, ktorá je zanedbávaná.

 

upratovanie 2018 velky perex

 

Regály, rôzne police treba udržiavať čisté a hygienicky bezchybné. Aj to je znak spoľahlivého obchodníka. Každodenné dôkladné čistenie regálov však nie je nutné. Výnimkou sú regály s čerstvým potravinárskym tovarom. Vyššie nároky, pokiaľ ide o čistenie a údržbu, majú v predajniach podlahy. Denne po nich prejde obrovské množstvo zákazníkov a hlavne večer to aj vidno.


Zabezpečiť si každodenné upratovanie a čistenie podláh môžete interne, prostredníctvom určených pracovníkov, alebo externe, s využitím špecializovanej firmy. Záleží na vašich finančných možnostiach a rozhodnutí. Časté je aj riešenie, kedy sa objednávajú osvedčené profesionálne firmy na upratovanie väčšieho rozsahu, alebo len vybraných priestorov.


Či už sa rozhodnete pre jeden alebo druhý spôsob, vždy musíte mať k dispozícii kvalitné profesionálne upratovacie zariadenia a stroje. Len s ich pomocou docielite vysoký stupeň hygieny, čistoty a sviežosti. Predajňa sa následne stane priestorom, v ktorom sa budú zákazníci cítiť príjemnejšie a opakovane sa vrátia. Akékoľvek pochybenia, či už v oblasti čistoty alebo hygieny, sa môžu rýchlo odraziť na vašej celkovej reputácii.


Dôraz na efektivitu a bezpečnosť


Hlavným trendom pri upratovaní predajní je dôraz na jednoduchosť, rýchlosť a vysokú efektivitu samotného čistiaceho procesu. Obchodné centrá, predajne maloobchodných reťazcov, či menšie prevádzky sú v súčasnosti otvorené bežne denne od deviatej rána do deviatej večer. Na upratovanie zostáva často veľmi málo času. To, čo sa v minulosti realizovalo na niekoľko etáp sa v súčasnosti zlučuje do jednej.

 

kaercher4


„V popredí sú zariadenia, ktoré dokážu vyriešiť všetko nevyhnutné v jednom kroku. Nanesú čistiaci koncentrát – vyčistia - vysušia. Je to smerovanie, ktoré výrazne šetrí čas príslušnej obsluhe,“ hovorí pre RETAIL magazin.sk  Juraj Mikulášik zo spoločnosti KÄRCHER SLOVAKIA. Celý proces čistenia je rýchly, zároveň jednoduchý, ale dôkladný.


„Prihliada sa viac nielen na trendovosť, ale aj na investíciu do čistiaceho zariadenia ako takú. Tá by sa mala vrátiť čím skôr späť. Ošetrené povrchy by si mali zachovať svoju hodnotu a vzhľad. Dôležitá je tiež bezpečnosť pri práci. Absencia zamestnanca, ktorý predtým dýchal počas celého dňa pri upratovaní prach, následne ochorel, alebo sa pošmykol na zle umytej podlahe, neprodukuje žiadnej maloobchodnej prevádzke zisk. Skôr stratu a zlú povesť,“ upozorňuje J. Mikulášik.


Inovatívne technológie sa prirodzene dostali aj do oblasti profesionálnej čistiacej techniky. „V popredí sú výkonné a zároveň tiché, energeticky úsporné vysávače. O pozornosť zároveň usilujú trendové aplikácie, ktoré plánujú a zjednodušujú nielen manažment ľudí, ale predovšetkým systém čistenia priestorov. Žiadanejšie sú čistiace prostriedky neškodné k prírode a moderné zariadenia využívajúce lítiové, rýchlo nabíjacie batérie. Praktickou vychytávkou sú moduly, ktoré sledujú prácu upratovacích strojov, samozrejmosťou sa aj tu stávajú automaticky riadené procesy,“ dodáva J. Mikulášik.


Ako sa starať o prevádzku?


Mať niekde v zázemí predajne vlastnú čistiacu techniku je jedna možnosť, ale nie jediná. „Upratovací stroj sa dá dnes bez problémov prenajať, či už dlhodobo alebo krátkodobo. Službu môžete splácať prostredníctvom úveru alebo leasingu, prípadne si ju zakúpite ako celok,“ hovorí J. Mikulášik.


To, čo je pre jedného obchodníka ideálne, nemusí byť prijateľné pre iného. Efektívne riešenie je to, ktoré je v aktuálnych možnostiach danej prevádzky. „V niektorých prevádzkach sa čistí len niekoľko štvorcových metrov, inde tisíce až desaťtisíce metrov. Menšie upratovacie stroje, alebo stroje, ktoré je vhodnejšie mať neustále k dispozícii, je najideálnejšie si zakúpiť alebo dlhodobo prenajať,“ odporúča J. Mikulášik.

 

unikont


Trend prenajímania upratovacích strojov potvrdzuje aj Ing. Peter Beňo zo spol. UNIKONT SLOVAKIA spol. s r.o.. „Ide o efektívne riešenie, ktoré môže využiť väčší aj menší obchodník. Má to viacero predností,“ dodáva.

 

Na čo prihliadať pri kúpe zariadení?


V prvom rade na veľkú precíznosť a správnosť výberu. Nevypláca sa ho podceniť, tak ako ani pri ničom inom. „Na súčasnom trhu je už obrovský výber čistiacich zariadení, ktoré sa hodia aj pre maloobchodné prevádzky. Najlepšie je sústrediť sa na značky, ktoré ponúknu už v rámci výberu a pred kúpou kvalitné odborné poradenstvo, obhliadnu si priestory a následne navrhnú ideálne riešenie,“ hovorí J. Mikulášik.


Ak už máte vybraný konkrétny stroj, nezabudnite zvážiť, aký budete mať prístup k spotrebnému materiálu. Potrebné filtre, kefy, vrecká a rovnako aj čistiace prostriedky vhodné pre vaše zariadenie totiž nemusíte vo vašom okolí vždy bezproblémovo zohnať.


„Dobré je mať spoľahlivú záruku riešenia ak sa vyskytne nečakaný problém. Najlepšie ak si zodpoviete niekoľko základných otázok, typu: Kde je najbližší servis? Má daná značka na Slovensku zastúpenie? Žiada stroj danej značky pravidelnú údržbu? Už pri kúpe si zistite, či má daná značka v ponuke napríklad servisnú zmluvu,“ radí J. Mikulášik.


Trendy a technológie


V závislosti od veľkosti priestorov, ktoré treba denne čistiť, existujú profesionálne umývacie a zametacie stroje rôznych veľkostí a výkonov. Tie sú poháňané elektrickou energiou dodávanou buď z batérie alebo cez kábel.

 

unikont2


„V popredí záujmu začínajú byť, aj v znamení sprísňovania požiadaviek na čistotu, výkonnejšie stroje s inteligentným ovládaním a elementárnou obsluhou. Káblové stroje sa postupne stávajú minulosťou. Stále sa však využívajú v menších priestoroch s úzkymi uličkami medzi regálmi,“ uvádza P. Beňo. Ako ďalej hovorí, aj v tejto oblasti silnie príkon k ekológii, šetreniu a znižovaniu celkových nákladov, kladie sa vyšší dôraz na bezporuchovosť strojov a znižovanie servisných zásahov.

 

Zároveň do popredia vstupuje dizajn, ale aj akcent na ergonómiu, najmä pri zariadeniach so sediacou obsluhou. Upratovacie stroje sa stávajú pohľadovo prívetivejšie, dnes dokonca nie je problém zabezpečiť si ich aj v korporátnych farbách.

 

Len pre prípad potreby


Čistenie s pomocou kvalitnej techniky je hračkou. Ideálne je si rozdeliť priestor predajne na niekoľko celkov a vytýčiť si hlavne najviac frekventované miesta. Na tieto sa treba sústrediť o niečo viac. Sú to napríklad miesta pri vstupoch do predajní, kde sa často koncentruje na podlahách väčšie množstvo nečistôt, prach, voda, blato a pod.. Rôzne zametače a mokro suché vysávače sa pre tento priestor mimoriadne zídu.

 

kaercher2


V priestoroch samotnej predajne sa uplatnia profesionálne umývacie stroje. Ich činnosť je hygienickejšia (odstráni sa podľa zistení až päťkrát viac aj drobnejších nečistôt) a oveľa úspornejšia než zastaraný ručný spôsob čistenia s využitím mopov. Je to však stále spôsob bežný v mnohých menších predajniach. Pritom sú v ponuke trhu už aj rôzne menšie profesionálne umývacie zariadenia určené práve pre menšie prevádzky a každodennú činnosť.


Mechanické upratovacie pomôcky by samozrejme nemali takisto ani vo väčšej prevádzke chýbať a umožniť tak dočistenie v prípade potreby (napríklad rozbitie a rozliatie tekutiny zákazníkom a pod.).


Upratovanie obchodného centra


Skúsenosti obchodníkov s upratovaním priestorov sú prirodzene rôzne. Väčšina z nich má osvedčené postupy, zároveň však pozorne sledujú trendy. Najzaujímavejšie sú, ako potvrdzujú tie, ktoré danú činnosť dokážu zrýchliť a zefektívniť.
„Upratovanie obchodného centra máme rozdelené na dva základné veľké celky – upratovanie interiéru a exteriéru. Každý z týchto celkov je špecifický pokiaľ ide o upratovanie, udržiavanie čistoty, umývanie, atď. Upratovanie priestorov v súčasnosti realizujeme prostredníctvom externej firmy, s ktorou dlhšie spolupracujeme. Usilujeme sa o to, aby boli splnené vysoké požiadavky na čistotu a bezpečnosť (napr. odpratávanie snehu z chodníkov a ciest počas zimných mesiacov),“ uvádza Andrea Aujeská z obchodného centra AVION v Bratislave. Pri čistení toto centrum uprednostňuje výhradne ekologické čistenie a ekologické čistiace prostriedky.

 

kaercher3


„Upratovanie interiérov a exteriérov prebieha tak, aby sme neobmedzovali a neohrozovali bezpečnosť našich zákazníkov a partnerov, ktorí do areálu a do centra prichádzajú,“ uvádza A. Aujeská. Upratovanie exteriéru obchodno - zábavného centra AVION prebieha výhradne v skorých ranných hodinách pred otvorením centra a v menšom rozsahu prebieha po celom areáli aj počas dňa.


„Upratovanie interiéru prebieha v nočných hodinách, avšak v menšom rozsahu aj počas dňa. Veľký dôraz je kladený na čistotu a funkčnosť toaliet a spoločných priestorov v celom centre,“ dodáva A. Aujeská.


Čistá predajňa


Inak to nie je ani v predajniach. „Predajne upratujeme minimálne dvakrát denne. Následne podľa potreby, závisí to najmä od počasia, frekvencie pohybu zákazníkov v prevádzke a od ďalších faktorov. Pre zaujímavosť, zákaznícke toalety čistíme jedenkrát za hodinu, parkovisko trikrát denne (ráno, poobede, večer), oddelenie ovocia a zeleniny viackrát denne a sklady vždy po príjme tovaru. Na čistenie používame profesionálne umývacie stroje na podlahu, na čistenie vonkajších plôch využívame mechanický zametací stroj,“ hovorí Lucia Langová zo spoločnosti Kaufland Slovenská republika v.o.s. 

 

„V súčasnosti realizujeme obidva spôsoby čistenia predajní – prostredníctvom pridelených interných zamestnancov a externých firiem. Neupratujú úsek pekárne, ani obslužných pultov. Pri upratovaní platí dodržiavanie HACCP. Čistenie sa u nás uskutočňuje s využitím certifikovaných ekologických čistiacich prostriedkov. Platí to pre oba využívané spôsoby. Naši zamestnanci a aj zamestnanci externých firiem sú zároveň pravidelné školení. Týka sa to najmä správneho používania čistiacich prostriedkov,“ dodáva L.Langová. 

 

Pripravil: dk
Zdroje a foto: KÄRCHER SLOVAKIA, UNIKONT SLOVAKIA, spol. s r.o.
Foto: KÄRCHER SLOVAKIA, UNIKONT SLOVAKIA, spol. s r.o.

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona



Video

RETAIL INNOVATIONS conference 2018


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

Packaging Herald

Fashion Retail


banner kniha co nemame neprodame