Vendingové automaty umožňujú platiť aj bitcoinami
- Podrobnosti
- Uverejnené streda, 04. apríl 2018
„Zákazníci sa prispôsobujú dobe. Počet platieb kartou za sortiment z našich vendingových automatov sa medziročne zvýšil o 30 %. Vo svete sa už objavili aj akceptory bitcoinov,“ uvádza v rozhovore pre odborný portál RETAIL magazin.sk Ivan Mader, konateľ Vendea, s.r.o. Súčasťou článku je aj exkluzívne video, kde je realizovaná skúšobná reálna platba za nápoj z vendingového automatu pomocou Google Pay.
Retail pociťuje nedostatok ľudí. Môže vending čiastočne kompenzovať nedostatok zamestnancov? Zaznamenali ste zvýšený dopyt po automatoch, ktoré nahrádzajú napríklad stánky s personálom?
Cítime zvýšený dopyt po snackových automatoch, prostredníctvom ktorých môžu aj malí regionálni výrobcovia umiestňovať svoje produkty na trh, a to bez sprostredkovateľov. Momentálne pracujeme na projekte pre výrobcu, ktorý dodáva potravinársky tovar aj do bežných maloobchodných sietí, ale vidí potenciál aj v predaji prostredníctvom vlastnej siete automatov. Tento výrobca si chce dopĺňať tovar sám pretože zásobujú predajne po celom Slovensku. V zariadeniach budú mať nainštalovanú pokročilú telemetriu s teplotnými senzormi, ktoré posielajú hlásenia o teplotných výkyvoch (e-mail, SMS), aby neprišlo k znehodnoteniu tovaru. Záujem je aj o automaty, ktoré vydávajú už pripravené pokrmy, napríklad „Food2Go“ je automat, ktorý zmes v tégliku zaleje stanoveným množstvom horúcej vody. Je to rýchle, lacné a jedna porcia postačuje na zahnanie hladu.
Čo všetko je možné predávať touto formou? Videli sme automaty na kvety, osivá rastlín, na sviečky a kahance, na mobilné telefóny...
V podstate je možné touto formou predávať čokoľvek. Existujú špecializované kanály, ktoré sa zameriavajú na vending napríklad len v Ázii. Na tomto trhu je pomerne vysoká akceptácia vendingu, nakoľko šetria priestorom, ktorý by inak zabrala retailová prevádzka. Je tam 1 automat na 50 osôb, celé ulice s automatmi. Čoraz viac produktov bude pribúdať s jedlami a predpripravenými pokrmami. Oslovil nás dokonca zákazník, ktorý chce formou vendingu predávať ekologickú bezodpadovú drogériu, ktorú by si zákazníci napĺňali do vlastných nádob.
Náš automat „Food2Go“, ktorý pripravuje jedlá na báze cestovín, zalievaných horúcou vodou, je ideálny pre odľahlé miesta, napríklad veľké logistické parky. Španielsky dodávateľ inovoval tento typ automatu, vylepšil funkcie vydávania. Spolupracujeme so spoločnosťou Vitana, máme momentálne päť produktov. Hľadáme ďalších dodávateľov a najdôležitejšou prioritou je kvalita a chuť.
Aké sú aktuálne trendy v oblasti vendingu? Objavuje sa povedzme káva ochutená a s pridaním vitamínov...
Súčasné stroje môžu byť prispôsobené na mletú aj na zrnkovú, vieme varírovať aj skladbu nápojov a tiež veľkosť téglika. Trendom je pokročilá telemetria, teda rôzne snímače, senzory. Možné je merať okrem teploty aj vlhkosť a ďalšie parametre. Všetky merané údaje z automatov, vrátane množstva minutých téglikov, mincí a samozrejme tovarových položiek, sú zaznamenávané na serveroch. Je možné ich analyzovať a vyhodnocovať. Na základe údajov sa dajú optimalizovať procesy, je možné načasovanie technických zásahov, dopĺňanie tovaru a podobne.
Kde je vhodné umiestňovať vendingové automaty a aké podmienky musí spĺňať miesto predaja?
Automaty sa umiestňujú najmä tam, kde je potrebné obslúžiť veľké množstvo ľudí za krátky čas a kde nie je priestor pre bežnú maloobchodnú prevádzku. Môže ísť o školy, nemocnice, autobusové a vlakové stanice, či logistické centrá.
Trendom za ostatné roky je, že sa malé firemné kávovary v kuchynkách administratívnych budov a kantínach logistických areálov nahrádzajú robustnými vendingovými automatmi, ktoré dokážu pomlieť kávu a pripraviť širší sortiment kvalitných kávových nápojov.
Na Slovensku je aktuálne módne „coffee-to-go“, káva so sebou, čomu vychádzajú vendingové automaty maximálne v ústrety. Napríklad výrobca automatov spoločnosť Azkoyen nedávno predstavil nový rad strojov typu „Double cup“, teda automat, ktorý vydáva dva typy téglikov. Jeden má objem 300 ml a druhý 150 ml, oba vydáva aj s viečkom. Podobné „dvojtéglikové“ automaty má v európskom regióne talianska firma Rhea Vendors Group a nemecká spoločnosť Gerhardt. Pre fyzické umiestnenie automatu je potrebný prívod elektrickej energie a pitnej vody. Ten môže byť riešený aj externým čerpadlom a bandaskou. Automat nesmie byť pritlačený úplne o zadnú stenu a zároveň musí mať spredu dostatok priestoru na otvorenie predného panelu (cca 150 stupňov), aby technik mohol doplniť tovar a vykonať údržbu.
Aká je životnosť automatu pri štandardnej údržbe a používaní?
Životnosť automatu môže byť pokojne aj dvadsať rokov. Aj do starších automatov sa dajú dokúpiť súčiastky, 70-80 % nových resp. vylepšených dielov je dnes kompatibilných. Žiaľ na trhu je množstvo firiem a inštitúcií s rôznymi záujmami, kde prioritu hrá vidina ľahkého zárobku (z prenájmu miesta na automat a z predaja tovaru), na úkor kvality stroja a ponuky. Musí byť v záujme vendingovej firmy, aby si nekazila meno a nastavený štandard ponuky. Vendingu sa venuje veľa ľudí popri inej práci, alebo iba sezónne, viacerí si ani neplnia legislatívne povinnosti, napríklad neplatia recyklačné poplatky, nemajú na automatoch štítky s logom firmy a kontaktom. Keďže automaty nečistia a neudržiavajú hygienu, tak aj kvalita výsledného produktu kolíše. Následne ani sťažnosti nemôžu byť adresné a vending je všeobecne vnímaný negatívne – vrátane serióznych firiem. Často sa na trh dostávajú aj rôzne repasované stroje, väčšina z nich pochádza zo zahraničia. Tým pádom sa kazia, zasekávajú sa v nich mince, nespokojní a frustrovaní zákazníci, ktorí nevedia na koho sa majú obrátiť, ich od zlosti ničia, a to nemusí ísť práve o „asociálov“ a vandalov.
Spomenuli ste úmyselné poškodzovanie automatov. Akú sú bežné „antivandal“ riešenia a ochranné prvky proti vykradnutiu?
Poškodenia sa väčšinou stávali pri starších automatoch, ktoré majú panel s klávesnicou pod plastovou fóliou. Tá sa časom pretláča, poškodzuje, niektorí zákazníci do nej zámerne špárajú kľúčmi a trhajú. Zvyčajnou „poruchou“ je upchávanie otvorov na mince rôznymi predmetmi, ktoré tam nepatria. Neraz je úmyslom zákazníka „oklamať“ automat vhodením kovových podložiek, napodobenín mincí a podobne. Na to však už moderné mincovníky pamätajú, je tam viacstupňová kontrola toho, či ide o mincu a akú má nominálnu hodnotu. Rôzni špekulanti umiestňujú do otvoru pre vydávanie mincí molitan tak, aby bežnému zákazníkovi nevypadol výdavok. Potom len upchávku vytiahnu drôtikom a vypadnú im vydané mince. Aby prevádzkovateľ automatov predišiel poškodeniu a vykrádaniu automatov, umiestňuje ich zvyčajne na frekventované miesta, tam, kde je strážna a bezpečnostná služba a/alebo kamerový systém.
Dá sa moderný vendingový automat použiť aj ako informačný kiosk a reklamný nosič?
Moderné stroje sú už vybavené dotykovými displejmi, dokážu premietať videosekvencie. Je to priestor na prezentáciu, i keď sa doteraz nijako masovo nevyužíva. Bolo na Slovensku aj v Čechách niekoľko pokusov o predaj reklamného priestoru, zatiaľ bez väčšieho úspechu. Skôr sa stretne s tým, že na displeji „beží“ len slučka s prezentáciou výrobcu prípadne prevádzkovateľa automatu.
Môže byť vending jednou z foriem prenikania na trh resp. testovania afinity trhu podobne ako to bolo v prípade Starbucks + Selecta + čerpačky Shell?
Viaceré firmy, ktoré pôsobia na trhu s kávou, kávovinami a kávovými nápojmi dnes už majú aj divízie venujúce sa vendingu. Spomeniem napríklad Nestlé (Nescafé), Costa Coffee, Lavazza, Tchibo, Jacobs, niektoré majú klasické automaty aj „desktopové“, bez podávačov. Pre nadnárodné konglomeráty však nie je dôležité testovanie trhu formou vendingu, rovno prichádzajú s prevádzkami. Ich značky sú dostatočne známe a zákazníci vedia, čo môžu očakávať. Ako som spomenul, automat môže byť pre značku aj zlou vizitkou, najmä ak chýba kontrola a prevádzkovateľ zanedbá údržbu.
Niektoré automaty už umožňujú platby prostredníctvom platobnej karty, bezkontaktne, prípadne pomocou služieb naviazaných na NFC. Ako sme na tom na Slovensku?
Automaty vieme upraviť na mince, bankovky, karty aj žetóny rôznych nominálnych hodnôt a priradiť žetónom stanovenú ponuku. Oproti minulému roku evidujeme 30% nárast platieb kartami. Zákazníci sa rýchlo prispôsobujú dobe. Rozvíjajú sa aj platby pomocou Google Pay (viz. video). Spoločnosť One Track Innovations Ltd. (OTI), globálny poskytovateľ platobných riešení na báze NFC a bezhotovostných platobných riešení, už implementoval do svojich zariadení aj akceptáciu Bitcoinov. Onedlho bude teda možné platiť v automatoch aj touto kryptomenou.
Juraj Turzo
Ilustračné foto a video: Vendea, s.r.o.