Na trh vstúpila očakávaná značka KRAJ. Čím sa odlíši?

Ide o nový koncept slovenského moderného maloobchodu. Pilotná predajňa s rozlohou 1250 m2 bola otvorená pred pár dňami, v Devínskej Novej Vsi, v Bratislave. Ako prvá na Slovensku, ponúka pod jednou strechou bežné potraviny, zároveň v spojení s výrobkami od regionálnych dodávateľov a zdravým sortimentom.

 

KRAJ

 

Za sviežo pôsobiacim konceptom stojí tím odborníkov, ktorí pri jeho vývoji vychádzali z aktuálnych trendov v nakupovaní a zákazníckych potrieb. Rozsiahly prieskum realizovaný na začiatku prípravy ukázal, že súčasný retail dostatočne nenapĺňa potreby všetkých zákazníkov, najmä v skupine matiek s deťmi a tiež v segmente mladých progresívnych ľudí s vyššími nárokmi na kvalitu stravovania. Pre tieto skupiny je kľúčová poctivosť potravín, očakávajú kvalitu bez kompromisov, dôstojný a transparentný prístup k informáciám o produktoch.

 

„Nový koncept predajní s názvom KRAJ odráža aktuálne trendy na slovenskom aj svetovom trhu. Zákazníci čoraz častejšie vyhľadávajú kvalitné potraviny, ktorých pôvod a zloženie si vedia overiť. Nielen na to chceme pružne reagovať,“ hovorí Stanislav Čajka, generálny riaditeľ spoločnosti TERNO, ktorá je za konceptom KRAJ.

 

Ročná príprava

 

Na koncepte pracoval úzky tím odborníkov viac ako rok. „Pri jeho zrode sme sa inšpirovali trendami doma, aj v zahraničí. Prihliadali sme tiež na budúcnosť, celý koncept sme chceli postaviť tak, aby bol nadčasový. Našou snahou je ho ďalej rozvíjať,“ uviedla pri otvorení prvej predajne KRAJ Zuzana Cseriová, výkonná riaditeľka spoločnosti TERNO.

 

O niečo viac, ako zahraničným trendom, sa pri zisťovaniach venovali požiadavkám zákazníkov. Zrealizované boli nevyhnutné analýzy, z ktorých vyplynulo, čo všetko zákazníci požadujú, čo im chýba, a aké potreby týkajúce sa nákupov doposiaľ nemali naplnené. „Stanovili sme si cieľ nedostatky a nepokryté oblasti vyriešiť,“ hovorí Z. Cseriová. Značka KRAJ si stanovila priority a dnes spája tri základné piliere:

 

  • Komplexný nákup bežných potravín za primerané ceny
  • Zdravý sortiment
  • Veľký výber výrobkov od našich regionálnych výrobcov

 

kraj dnv02

 

Zo Slovenska aj zahraničia

 

V ponuke tejto predajne sú prirodzene potraviny, ktoré bežný spotrebiteľ vyhľadáva a konzumuje každý deň, alebo pravidelne. Zároveň je v ponuke to najlepšie zo slovenských regiónov, ale aj z regiónov celého sveta.

 

„Ak vieme, že najlepšie olivové oleje sú z Grécka a konkrétne z určitej oblasti, tieto nemôžu v našich regáloch chýbať. Samozrejme, ponúkame aj iné oleje, talianske, španielske, v iných cenových reláciách. Vždy to najlepšie z významných regiónov bude zastúpené aj v našich regáloch. Veľký dôraz sme kládli na všetky kategórie. V rámci každej z nich je zastúpené to najlepšie zo Slovenska, aj zahraničných regiónov,“ uvádza Z. Cseriová. Zároveň upriamuje pozornosť na vinotéku v novej predajni, ktorú aktuálne pokladá za najlepšiu v retailovom segmente.

 

Unikátna vinotéka

 

„Pri tvorbe ponuky vinotéky sme takisto vychádzali zo zákazníckych preferencií. Na základe našich dát vieme, že až 75 percent predaných vín tvoria vína slovenské,“ špecifikuje Z. Csériová a dodáva: „ Až 45 percent predaných vín sú vína biele, nasledujú červené s 30 percentami, o niečo menší podiel majú vína ružové. Zastúpený je aj rýchlo rastúci segment sekty a šumivé vína.“

 

Základný sortiment vín bol postavený tak, aby bol zákazníkom ponúknutý dobrý pomer kvality a ceny. Zároveň bolo cieľom zastrešiť významné slovenské oblasti. V súčasnosti je zastúpených 24 malých regionálnych vinárstiev, ktoré reprezentujú menšie, alebo aj tie väčšie regióny. „Pri zahraničných regiónoch sme najprv zadefinovali významné krajiny a producentov vín, k týmto krajinám sme priradili regióny a k tým regiónom charakteristické odrody,“ uvádza Z. Cseriová.

 

Zdravá výživa

 

Druhým pilierom sú výrobky pre zdravú výživu. Ide o bioprodukty, produkty pre vegánov, vegetariánov, raw potraviny, superpotraviny a ďalšie. „Stále rastie skupina zákazníkov, ktorí majú rôzne potravinové intolerancie a preto sme tomuto sortimentu venovali patričný dôraz a dostatočný priestor. Bežnou súčasťou ponuky sú bezlaktózové, bezluténové a diaprodukty. V segmente zdravých potravín sa vraciame aj k tradičným potravinám, ktoré boli trochu zabudnuté. Konkrétne ide o ovos, pšeno, strukoviny, v regáloch prvej predajne KRAJ ponúkame klasické strukoviny, ale aj tie menej tradičné. Rozšírili sme aj ponuku múk o rôzne trendové alternatívy. Maková, konopná, ľanová, tapioková, cícerová, a ďalšie druhy múk si môžu zákazníci u nás bežne kúpiť. Zaujímavý je aj výber raňajkových kaší, bez aditív, bez cukru, bez tuku, či zdravé základy pre výrobu domáceho smoothie. K zdravému alebo ekologickému sortimentu patrí u nás aj ekokozmetika a ekodrogéria,“uvádza Z. Cseriová.

 kraj dnv03

 

Zamerané na regióny

 

Tretím pilierom, zároveň časovo najnáročnejším z hľadiska prípravy, je ponuka regionálnych dodávateľov. „Často ide o rodinné firmy, v ktorých sa remeslo dedí z pokolenia na pokolenie, alebo rodinné firmy, kde je to len druhá generácia, ktorá sa tomuto remeslu venuje. A taktiež sú to mladí ľudia, ktorí vyštudovali úplne niečo iné, ale po čase zistili, že chcú robiť niečo, čo ich skutočne baví a napĺňa. Všetkých týchto regionálnych výrobcov spája jedno, a to je láska k tomu, čo robia, robia to s radosťou,“ vysvetľuje Z. Cseriová.

 

Prvá predajňa KRAJ aktuálne ponúka až 675 produktov od malých lokálnych výrobcov a farmárov, momentálne spolupracuje 72 malých dodávateľov. Táto ponuka nie je podľa slov Z. Cseriovej konečná. Naďalej bude ponuka optimalizovaná, rozširovať sa a dopĺňať bude podľa požiadaviek zákazníkov a ponuky dodávateľov. „S cieľom urýchliť tento proces máme na našej webovej stránke vytvorené dve sekcie. Jedna je určená pre dodávateľov, kde uvítame, ak sa nám budú hlásiť a ponúkať svoje produkty. Druhá sekcia je pre konečných zákazníkov, ktorí nám môžu odporučiť výrobky, ktoré by radi na našich pultoch našli,“ dodáva Z. Csierová.

 

Nápadité označovanie

 

Zaujímavým špecifikom a prvkom, ktorí pomôže pri odlišovaní sa je označovanie. „Chceme, aby zákazníci u nás nakupovali rýchlo, jednoducho a pohodlne. Ako prví na Slovensku sme pripravili farebné kódovanie a používame rôzne originálne piktogramy. Na cenovkách označujeme konkrétne kategórie, modré sú regionálne výrobky, zelené bio a eko a oranžové sú pre zákazníkov s potravinovými intoleranciami. Ďalej sú to špeciálne označenia, napríklad ovečka pre výrobky z ovčieho mlieka a pod. Chceme, aby sa zákazník aj v obsluhovanom úseku ľahko orientoval v spleti výrobkov, lokálni farmári a výrobcovia preto majú svoje logá, ktoré zákazník veľmi rýchlo spozná. Na regáloch v celej predajni používame rámčeky, ktoré zvýrazňujú lokálne produkty,“ prezentuje Z. Cseriová.

 

 Zážitok z nakupovania v KRAJ-i tak dotvára aj moderný hravý dizajn. Farebnosť loga − žltá, modrá a zelená farba − demonštruje orientáciu na prírodu a zdravý životný štýl. „Používa symboliku slnka, ktoré vnáša radosť a energiu; vajíčka ako symbolu základnej poctivej suroviny a nového života; Tatier ako prirodzeného a majestátneho symbolu Slovenska a slovenských polí – bohatých na čerstvú a kvalitnú úrodu,“ objasňuje Marek Koštrna, marketingový manažér spoločnosti TERNO.

 

Vyššie nároky aj platy

 

Nová potravinová sieť KRAJ poskytne zákazníkom vyšší stupeň starostlivosti, čo kladie väčšie nároky aj na zamestnancov. Tomu zodpovedá aj vyššie mzdové ohodnotenie. Zamestnancom KRAJ ponúka stabilné zamestnanie, pracovnú zmluvu na dobu neurčitú či ďalšie benefity – kvalitný zaškoľovací proces, možnosť osobnostného rozvoja a kariérneho rastu, ako aj zamestnaneckú zľavu na nákup potravín.

 

Ďalšia expanzia

 

Do modernizácie novootvorenej predajne investovalo TERNO viac ako 1,5 milióna €. Nový koncept plánuje počas tohto roka rozšíriť v rámci Bratislavy aj mimo nej. Otvorením modernej predajne v Devínskej Novej Vsi plány nekončia.

 

„Začiatkom apríla otvoríme našu druhú predajňu v objekte vznikajúcej tržnice v Petržalke. Ešte do leta prídeme s konceptom KRAJ v malometrážnych predajniach. Intenzívne sa v tomto roku budeme venovať aj prestavbám existujúcich predajní a modernizácii, či prechodu na koncept KRAJ. Zároveň máme pripravené projekty v rámci expanzie na obdobie rokov 2018, 2019 a aj na rok 2020. V lete tohto roku prídeme s novou predajňou v areáli Trnavského mýta v Bratislave a čoskoro vstúpime aj do Nitry,“ dodáva pri príležitosti otvorenia prvej predajne KRAJ S. Čajka.

 

Pripravil: Daniel Košťál
Ilustračné foto: KRAJ/TERNO

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona



Video

RETAIL INNOVATIONS conference 2018

Podcast

Ako najlepšie zužitkovať obmedzenie maloobchodných a distribučných spoločností?
zuzitkovat obmedzenie maloobchodnych spolocnosti retailmagazin podcast


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

 

Packaging Herald

Fashion Retail