Vydavatelia a predajcovia kníh si pochvaľujú. Knihám sa darí

Už niekoľko rokov rastú tržby aj počet predaných titulov. Darilo sa kamenným kníhkupectvám aj e-commerce. Minulý rok bol pre mnohých až rekordne dobrý. Otázkou zostáva, aký žáner ľudia nakupujú, aký budú nakupovať a či kúpené knihy aj skutočne čítajú. Všetko nasvedčuje tomu, že čítanie je módne a sexy.

 

knihy velky perex

 

Už tradične sa stretli zástupcovia vydavateľov v diskusnom fóre a hodnotili uplynulý rok. Reč bola aj o obsahovej kvalite a kvalite spracovania (či prekladu), ktoré však často nerozhodujú trendoch a o predajnosti – a tie nás zaujímali z pohľadu retailu najviac.


Fenomén s názvom Mengeleho dievča

 

Miloš Božek, výkonný riaditeľ siete kníhkupectiev Panta Rhei uviedol na začiatku spomínanej diskusie svoj osobný rebríček z vydavateľstiev, ktorých zástupcovia boli prítomní: „Zaujali ma „V zajatí geografie“ (Premedia), neapolská sága Elena Ferrante (Inaque.sk), čo je kvalitná literatúra a zároveň komerčne veľmi úspešná, Romanovci (Tatran), ktorá prišla na trh koncom novembra a bola do 3 týždňov vypredaná. Fenoménom je Mengeleho dievča (Ikar), ktorá figuruje na popredných miestach v rebríčkoch ešte aj rok a tri mesiace po vydaní.“ M. Božek poďakoval aj za celú sériu Zaklínač autora Andrzeja Sapkowského, ktorú vydalo vydavateľstvo Albatros Media.


Viacero mladých a ambicióznych vydavateľov sa domnieva, že budú vydávať iba kvalitnú literatúru a komerčný úspech majú zaručený. Až na pár výnimiek (akým je napríklad Absynt – reportážna literatúra), to tak v praxi nebýva. Vydavatelia by samozrejme chceli mať schopnosť identifikovať a vydávať len bestsellery. Žiaľ nevlastnia krištáľovú guľu.


Príklad neočakávaného úspechu knihy uviedla generálna riaditeľka Ikaru a zároveň podpredsedníčka Združenia vydavateľov a kníhkupcov SR Valéria Malíková: „Zo prvého skromného nákladu 3000 kusov, ktorý prichádzal na trh pomerne nasýtený knihami o holokauste a hrôzach II. svetovej vojny, sa k dnešnému dňu predalo vyše 62 000 výtlačkov. Pritom príbeh je neľahký, o Slovenke, ktorá prešla štyrmi koncentračnými tábormi. Hovorím o fenoméne Mengeleho dievča, kde pani Viola Stern Fischerová, vyrozprávala veľmi osobný a autentický príbeh. Je možné, že aj keby autorka Veronika Homolová Tóthová nebola Slovenka, pravdepodobne by kniha nedosiahla až taký úspech. Čitateľská obec túto ťažkú tému prijala lepšie z pera domácej autorky.“


Zaujímavé je, že po vydaní ďalšej knihy o nacistickom lekárovi (Mengele - Úplný životný príbeh, Gerald L. Posner, John Ware, nakladateľstvo Citadella) sa opäť zvýšil záujem o Mengeleho dievča. Tiež na rôznych fórach a burzách je vysoký záujem o podobnú tematiku aj o knihu samotnú. Aňa Ostrihoňová, prekladateľka a majiteľka vydavateľstva Inaque.sk podotkla, že aj vo Francúzsku je tiež bestsellerom kniha o „nacistickom anjelovi smrti“, o Josefovi Mengelem. Dopyt pravdepodobne súvisí s celkovou náladou v spoločnosti, obavami z presahu zahraničných vojenských konfliktov na naše územie, terorizmu a silnejúcich politických ambícií neonacistov a rôznych radikálov.

 

Ďalší príklad nečakaného bestselleru zvykne uvádzať Ján Gregor, spolumajiteľ Premedia: „Japonka Marie Kondo a jej „Kúzelné upratovanie“ bola náhoda. Agentka to posielala, prišlo mi to ako zaujímavá téma a tak sme kúpili práva. Pol roka mi to ležalo v zásuvke, až pokým som nezaznamenal úspech anglickej verzie na Amazone. Hneď sme ju preložili a aj na Slovensku sa stala bestsellerom.“ J. Gregor potvrdil, že medziročne paradoxne poklesli v ukazovateľoch, ale to bolo spôsobené obrovským úspechom knihy Vlastnou hlavou - Marek Vagovič, ktorá vyšla v roku 2016. V roku 2017 na politickú faktografiu nadviazala Premedia knihou rozhovorov s Mariánom Leškom (Chudák každý, čo po nich tú káru bude ťahať ďalej), tá však nedosiahla predajnosť Vlastnou hlavou. Pozitívne prekvapila kniha Support od Michala Trubana, ktorej robili niekoľko dotlačí.


Eva Mládeková, riaditeľka vydavateľstva Tatran:My sme tiež v roku 2017 prekročili plán, som veľmi spokojná. Som zvedavá, dokedy bude rast pokračovať, veď slovenský trh je predsa len limitovaný. Naším najpredávanejším titulom bol Pavol Dobšinský – Prostonárodné slovenské rozprávky, v tomto projekte budeme pokračovať. Stále sa výborne darí ságe Hry o tróny (George R.R. Martin).“


Konateľ vydavateľského domu Albatros Media Martin Brix uvádza: „Doba nám praje, čitatelia chcú knihy a my organicky rastieme. Časť objemu tržieb získavame aj akvizíciami. V Česku bol trh roztrieštený a smeroval ku konsolidácii. Mnoho malých a menších vydavateľov začalo mať finančné problémy, ak by sme ich neakvizovali, tak by mnohé z nich už dnes knihy nevydávali. Väčšina z nich funguje viac-menej v pôvodných personálnych zostavách. Medzi posledné veľké akvizície patrí Fragment, kúpili sme vydavateľské aktivity vydavateľstva Egmont a Knihu Zlín. Kniha Zlín je jedno úžasné české vydavateľstvo, ktoré má okrem iného v portfóliu Jo Nesbo-a. Stále hľadáme niekoho, kto sa chce stať súčasťou silnej skupiny.“

 

Od braku k bestsellerom


Okolo roku 2000 podiel zahraničnej literatúry začal klesať, začali byť populárne knihy domácich autorov. Je ich viac a viac a ich tvorba je žánrovo pomerne pestrá, hoci momentálne žiaden žáner svojím predajom nijako nevyčnieva. Minul rok prekvapil Arpád Soltész (Mäso. Vtedy na východe), ktorý údajne pripravuje ďalšiu knihu. Stabilnú základňu si budujú Jozef Karika, Juraj Červenák, Ondrej Štefánik, Maroš Hečko a komerčne sa darí aj knihe Zlo od Antona Heretika, ďalšie knihy píše aj Juraj Soviar a rukopis odovzdáva Veronika Homolová Tóthohová.

 

Pozitívnym je trend akceptácie ženských autoriek. Čitateľov zaujíma kvalita knihy, nie či je autorom žena alebo muž. „Uvádza sa, že takmer 40 % autorov je slovenského pôvodu, na túto úroveň sa chceme dostať. Tým, že nemáme dlhú tradíciu na Slovensku, tak nie sme prvou voľbou pre autorov, oslovia ich skôr tradiční hráči. Sme však silní v literatúre pre deti a mládež a máme vynikajúcich slovenských autorov aj ilustrátorov. Z konkrétnych mien spomeniem Zuzana Csontosová, Máriá Nerádová, Jana Šebová a Tomáš Šebo zo Zázračného ateliéru,“ hovorí M. Brix z Albatros Media a dodáva: „V minulom roku sme vydali 350 titulov v slovenčine.“ Z dvadsiatky najpredávanejších kníh za rok 2017 v Panta Rhei a Martinuse je 14 slovenských autorov.


Dobré meno autora je prvým predpokladom dobrých predajov. Dan Brown, Jo Nesbo sa predávajú v tisíckach kusov. Snaha odhaliť nastupujúcu hviezdu severskej krimi alebo nájsť v policajnom zbore druhého Dominika Dána sa rovná hľadaniu ihly v kope sena. „Realizovali sme napríklad projekt Mám talent, ktorý nás stal veľa financií a energie. Chodilo nám veľa nekvalitných príspevkov od takzvaných „autorov“. Trend záplavy rukopisov, ktoré chodia a nielen k nám, ale aj do iných vydavateľstiev. Použiteľných je možno 5 %, aj to po tvrdej práci redaktorov s rukopisom. Čo sa týka žánrov, chodia nám romány z oblasti ženskej literatúry, krimi príbehy, kuchárske knihy, píšu aj youtuberi, blogeri,“ spomína V. Malíková a dopĺňa: „Kvalita textu je prvým kritériom, aj keď nepríde úplne kvalitný materiál, ale vidíme v ňom potenciál a vieme s ním pracovať, druhým kritériom je potenciál na trhu, či má šancu na nejaký predaj a šancu zaujať čitateľa. Tretím kritériom je momentálna situácia na trhu, ak je trh nasýtený, tak dielo musí byť niečím výnimočné.“

 

E. Mládeková: „Každý týždeň príde 7-8 rukopisov, mnohé sú neskutočne trápne. Stále sa však bojím, aby som neprehliadla nejakého autora, ktorý má potenciál.“ V. Malíková: „Sklamali nás napríklad niektorí severskí autori. Napriek tomu, že severské krimi je stále žiadané, a že sme investovali do marketingovej podpory, nie každý autor zafunguje a vydané tituly nenaplnili očakávania. Máme aj tento rok pripravených v edičnom pláne viac severských autorov, ktorým veríme. Z domácej tvorby sme minulý rok ponúkli titul inšpirovaný televíznou reláciou „Všetko čo mám rád“ a sľubovali sme si viac, ako sme nakoniec realizovali.“ Podobne trilógia od Zygmunt Miloszewski (Premedia) alebo knihy od Tana French (Tatran), sa na slovenskom trhu výrazne nepresadili.

 

Nástup nových žánrov


Všeobecne možno povedať, že sa darí predávať knihy, ktoré získajú nejaké významné ocenenie. Ondrej Štefánik za román Som Paula, získal cenu Anasoft Litera, a vydavateľstvo Tatran už pripravuje tretiu dotlač, keďže sa predalo viac ako 2000 výtlačkov. Nobelovu cenu za literatúru v roku 2017 získal Kazuo Ishiguro, čím sa zdvihol aj predaj jeho kníh. Pozitívne čísla za minulý rok generovala tiež zbierka piatich esejí „Väzenia, v ktorých sme sa rozhodli žiť“ (Inaque) od Doris Lessing, ktorá získala Nobelovu cenu za literatúru ešte v roku 2007.


Darí sa aj spoločenským románom, dielam, ktorý majú silný spoločenský motív (napr. Lee Harper – Nezabíjate vtáčika, Ikar), aj knihám, ktoré sa venujú vážnym problémom detí (napr. šikana). Darí sa beletrii, memoárom, klesá v predajnosti odborná literatúra, najmä ekonómia, politika, školské a pedagogické publikácie. V menšom meradle sa darí aj sci-fi a fantasy. Zaujímavý je fenomén vzostupu poézie (napr. Milk and Honey – Rupi Kaur, Albatros Media).


Zvláštnu skupinu pre tradičných vydavateľov nepochopiteľných, ale dobre zato predajných „kníh“ tvoria diáre resp. motivačné diáre. Podobne, ako sa darilo a darí kuchárkam (je stále menej a menej celebrít, ktoré ešte nevydali svoju kuchársku knihu), tak sa darí za ostatné roky diárom. Vydávajú ich aj mladí ľudia, blogeri, youtuberi, napr. Lucy Pug (Každý rok má svoj príbeh, Tatran), ktorá je priateľka Goga (GOGO - Chalan z internetu, Tatran). Takmer 5000 kusov zbierky básní „Nie som básnik“, predal autor youtuber Peter „Expl0ited“ Altof (Ikar). Vydavatelia si úspech vysvetľujú tým, že mladí sa chcú podobať svojim idolom a diár je prostriedok, ako sa k nim priblížiť, cieľová skupina je niekde od 12 do 30 rokov.


Na predajnosť kníh má pozitívny dopad aj uvedenie filmu, ktorý je natočený na motívy knižnej predlohy. Je to aj dobrý dôvod vydať knihu znovu, ale s filmovou obálkou. Existuje pomerne slušná báza čitateľov, ktorí majú radšej predlohu, alebo radi porovnávajú film a knihu.


Knihy kupujeme u špecialistov


Knihy sa v súčasnosti menej predávajú na pumpách a v bežných retailových prevádzkach, napríklad v hypermarketoch, alebo predajniach periodickej tlače. Naopak rastie predaj u špecialistov a v oblasti e-commerce. Ľudia čítajú menej českej literatúry a viac anglickej. Dve tretiny obratu v kamenných kníhkupectvách sa realizujú cez pokladnice veľkých sieťových hráčov Panta Rhei (akvizovala sieť Libris, má vlastný e-shop bux.sk), Martinus (akvizoval v roku 2017 obchody a e-shop Gorila.sk) a Knihy pre každého. Tretinu fyzického trhu na Slovensku teda obsluhujú menší, tradiční predajcovia, ktorí majú jedno alebo viacero menších kníhkupectiev, napríklad Artforum, Aloha, Knihy Molnár, VYBYS atď., prípadne menšie e-shopy. Svoju úlohu na knižnom trhu zohrávajú aj antikvariáty a rôzne on-line a off-line burzy.


Dodajme, že znížená DPH (na 10 %) od januára 2016 nemala markantný, „skokový“ vplyv na vydávanie kníh. Naopak veľa diel bolo vydaných vďake aktivite Fondu na podporu umenia. Mimochodom najviac kníh na Slovensku v roku 2016 vydala Slovenská knižnica pre nevidiacich M. Hrebendu z Levoče.


Rastúci hlad po knihách čiastočne uspokojujú aj verejné knižnice. Pre predstavu o správaní čitateľov sa pozrime na nedávnu analýzu knižných výpožičiek z pražskej mestskej knižnice, ktorú priniesol iROZHLAS.cz.Podľa nej medzi návštevníkmi knižnice prevažujú ženy vo veku 40+ a čitatelia si medziročne vypožičali viac kníh. Najvernejšími čitateľmi, ktorí knižnice navštevujú, sú čitatelia detektívok. Táto množina ľudí ani neexperimentuje so žánrom, vždy siahnu po ďalšej detektívke. Podobne lojálnou a žánrovo vyhranenou klientelou sú čitatelia (alebo čitateľky) románov z tzv. červenej knižnice. Výpožičky čítankovej literatúry, čas a poradie vypožičiavaných kníh zasa súvisia s návštevníkmi z radov študentov a učebnými osnovami.

 

Čítanie kníh je sexy


Počas 20. storočia prekonalo čítanie kníh prudký nápor zdanlivo smrteľných hrozieb: chodenie do kina, počúvanie rádia, sledovanie televízie alebo streamovanie seriálov on-line. Zdá sa, že prežije aj nástup e-bookov. Podľa vydavateľov je ich predaj stagnujúci až klesajúci. Naopak, globálne sa darí audioknihám. Napriek tomu, že výrobné náklady na audioknihu majú slabú až žiadnu návratnosť, Ikar a Albatros potvrdzujú, že budú v ich vydávaní pokračovať, nakoľko vidia potenciál. Český Albatros si dokonca rovno pri zazmluvnení tlačenej knihy zazmluvňuje u autora aj jej audioverziu. Rozmach kníh na počúvanie pravdepodobne nesúvisí s rozmachom cestovania automobilom, ani státie v dopravnej zápche neposkytuje dostatok času a komfortu na počúvanie deja. M. Brix z Albatrosu tvrdí, že naopak stúpa počet domácností, kde počúvanie kníh supluje TV alebo rádio.


Nicholas Carr vo svojej knihe The Shallows hovorí, že kognitívny proces čítania nezapája len náš zrak, ale tiež hmat. Čítanie je dotykový aj vizuálny vnem. Prechod od papieru k obrazovke smartfónov a počítačov nezmenil len spôsob, ako sa v písanom texte orientujeme. Ovplyvnil tiež mieru a intenzitu pozornosti, akú mu venujeme. Keď surfujeme po webe, nevidíme les. Nevidíme ani stromy. Vidíme vetvičky a listy. Sme povrchní. To by vysvetľovalo aj stúpajúcu popularitu kníh, kde sú len krátke texty, pretože najmä mladí ľudia otvoria knihu na ktorejkoľvek strane, kde je jednoduchý bonmot, myšlienka, aforizmus. Takto môžu čítať hocikde a rýchlo. Medzi čitateľmi je však stále dostatok tých, ktorí majú radi „pravé“ čítanie, „vnáranie sa“ do deja, ktoré núti vnímať celkový obraz a širší kontext.

 

 

top kniha

 

 

Najpredávanejšie tituly za rok 2017:
1. Mengeleho dievča – Viola Stern Fischerová, Veronika Homolová Tóthohová (2016, Ikar)
2. Cigaretka na dva ťahy – Dominik Dán (2017, Slovart)
3. Korene zla – Dominik Dán (2017, Slovart)
4. Smäd – Jo Nesbo (2017, Ikar)
5. Som Idealista. Kniha citátov (2017, vydavateľstvo I Can Academy)
6. Priateľky + Moje recepty - Táňa Keleová-Vasilková (2017, Ikar)
7. Priateľky - Táňa Keleová-Vasilková (2017, Ikar)
8. Čierny rok. Vojna mafie – Jozef Karika (2017, Ikar)
9. Mäso. Vtedy na východe – Arpád Soltész (2017, Ikar)
10. Trhlina – Jozef Karika (2017, Ikar)
Zdroj: Magazín o knihách denníka SME, na základe údajov Panta Rhei a Martinus.sk

 

Juraj Turzo
Foto: autor a Shutterstock.com

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikonayoutube-ikona



banner kniha co nemame neprodame

Video

RETAIL INNOVATIONS conference 2018


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

Packaging Herald

Fashion Retail