Nakupovanie na bicykli: Do kampane sa z reťazcov zapojil Kaufland
- Podrobnosti
- Uverejnené piatok, 08. september 2017
Nákupy patria k našim každodenným činnostiam. Väčšina však nákupy realizuje výhradne autom. Dá sa to aj inak - ekologickejšie, modernejšie a lacnejšie.
Nakupovanie s využitím bicykla je v mnohých krajinách západnej Európy bežnou a celoročnou záležitosťou, u nás je zákazníkov – cyklistov neporovnateľne menej.
Mnohí obchodníci pre zákazníkov cyklistov podmienky vytvorili a stojany pre bicykle sú im k dispozícii. Ďalší sa na tieto aktivity sústreďujú, iní viac sústreďujú pozornosť na rozširovanie parkovacích miest. To, aký spôsob dopravy do obchodu dostane prednosť je hlavne na zákazníkoch a ich odhodlaní robiť veci inak, alebo aspoň niekedy inak. Niekedy totiž stačí prekročiť komfortnú zónu a jednoducho zájsť na bežné, nie veľké rodinné nákupy napríklad na bicykli.
Tohtoročný september bude rovnako ako minuloročný viac priať ľuďom, ktorí si na nákupy zájdu na bicykli a tým šetria životné prostredie. Vyhlasovateľom tohtoročnej kampane je národný cyklokoordinátor Peter Klučka, garanciu nad kampaňou prebral minister dopravy a výstavby Arpád Érsek. Cieľom piateho ročníka kampane „Na bicykli do obchodu“ je zvýšiť počet ľudí, ktorí chodia nakupovať s využitím ekologickejšej dopravy, ale aj motivovať predajcov k tomu, aby takýmto zákazníkom umožnili plnohodnotný nákup práve takýmto dopravným prostriedkom.
Záujem obchodníkov
Do tohtoročnej kampane sa ako jediný z väčších obchodných reťazcov zapojil Kaufland, ktorý zodpovedné aktivity pravidelne zahŕňa do svojich podnikateľských činností. Cez ekologické modernizácie predajní, používanie energeticky nenáročnej techniky, šetrné logistické procesy, znižovanie produkcie odpadov, až po aktuálne realizovanú kampaň s názvom „Na bicykli do obchodu s Kauflandom“. Nakupovanie s využitím bicykla je pre mnohých zákazníkov síce menej pohodlná alternatíva, možno nepredstaviteľná, avšak viac prijateľná pre životné prostredie, ekonomicky a zdraviu prospešnejšia viac než jazda autom. Organizátori kampane podotýkajú, že s bicyklom je sa možné lepšie vyhnúť zápcham, získať netradičnú nákupnú skúsenosť a nakúpiť všetko na jednom mieste. Zároveň je v rámci využitia tejto dopravy v tomto období šanca vyhrať zaujímavú cenu. Pre zapojenie stačí jedna fotografia, ktorá bude akýmsi dôkazom nakupovania na bicykli. Konkrétne v hre s Kauflandom je napríklad moderný e-bike, ale aj ďalšie bicykle a hodnotné ceny.
Minuloročná skúsenosť
V minulom roku bola kampaň sústredená najmä na západné Slovensko a zapojili sa do nej asi dve desiatky menších obchodníkov. „Registrácia do tohtoročnej kampane je stále otvorená a bude počas jej celého trvania, predpokladáme že sa ešte zaregistrujú ďalší predajcovia. Čo sa týka aktuálneho stavu, evidujeme okolo tridsať registrovaných predajcov, nepočítajúc sieť predajní Kaufland,“ uvádza pre odborný portál RETAIL magazin.sk Erik Štefanek, koordinátor projektu Nakupovanie na bicykli.
Ako ďalej uvádza, podmienky pre cyklistov sú na Slovensku veľmi zlé. Podotýka však, že je tu tendencia k zlepšovaniu tohoto stavu, ale jej priebeh je veľmi pomalý a kompetentní ľudia si stále neuvedomujú dôležitosť alternatívnych foriem dopravy. „Podmienky pre cyklistov závisia od konkrétneho mesta alebo mestskej časti. Obchodníci už vedia celkom dobre ovplyvniť najmä doplnkovú infraštruktúru, akými sú napríklad stojany na bicykle, prístrešky či parkoviská,“ pochvaľuje si E. Štefanek.
Príklady zo zahraničia
Podobné kampane prebiehajú približne rovnakými formami aj v zahraničí. „Vieme o kampani v USA ale aj v susednom Česku. Podľa našich informácií je tam odozva väčšia, ale z roka na rok záujem o podobné kampane rastie aj u nás. Veríme že to pomôže k rozvoju cyklistiky a k záujmu o hodnotnejšiu alternatívu ako sa vybrať na nákupy. Rozvoj zasa prinesie viac účastníkov do kampane,“ dodáva E. Štefanek.
Pripravil: dk
Ilustračné foto: Kaufland/redakcia