volba spotrebitela 450x1017 left

Rozhodli sa zaujať originálnymi nanukmi

marinelaZmrzlinu v našich končinách dostať kúpiť v maloobchodnej sieti a v tradičných zmrzlinárňach a cukrárňach. Ide zároveň o sortiment, ktorý sa dá ponúkať zážitkovejším spôsobom. Dôkazom je prvá predajňa značky Marinela v Bratislave. 


Nie je situovaná v úplnom v centre Bratislavy, ani na niektorej z najfrekventovanejších ulíc mesta. Dokonca nepôsobí v žiadnom obchodnom centre. Skôr v širšom centre a v jednej z bočných uličiek. Napriek tomu nemá o zákazníkov núdzu. V lokalite, kde pôsobí, ani nemusíte mať šťastie, aby ste počas horúcich dní stretli deti alebo dospelých s netradičnými farebnými nanukmi v ruke. A takto sa začalo v úvode leta aj naše pátranie po tom, odkiaľ tieto nanuky pochádzajú....

 

Na začiatku...


..bol, ako to už býva sen. „Keď som bol malý, často som sa hrával na zmrzlinára,“ začína svoje rozprávanie Marián Vunhu, ktorý spolu so svojou manželkou Danielou založil minulý rok značku Marinela. Samotný názov inak vznikol počas cesty z lyžovačky a je kombináciou časti mien tvorcov zaujímavého konceptu Mariána a Daniely. Dnes označuje miesto, kde sa najmä počas slnečných dní tvoria zástupy zákazníkov.


Od detských snov je však k realite ešte ďaleko. K tomu, aby sa naozaj splnili je potrebné niečo pre to urobiť. Odhodlanie, vášeň a zapálenie pre vec a najmä dostatok trpezlivosti, to všetko je samozrejme treba a skôr či neskôr to prinesie zaslúžené ovocie. Osvedčilo sa to aj v tomto prípade. Dnes si už čoraz viac ľudí značku Marinela a jej originálnu ponuku spája s týmto sympatickým mladým párom a ich snahou premeniť predaj mrazených pochúťok na zážitok a povýšiť výrobu tohto tovaru na umenie. Začiatok fungovania sa však neobišiel bez menších komplikácií. V Potravinovom kódexe totiž tento produkt nebol definovaný. Napriek týmto prvotným komplikáciám sa však nenechali odradiť.

 

V Taliansku


„K zmrzline sme sa dostali tam, kde sú jej korene - v Taliansku, v Bologni. Do tohto krásneho mesta sme sa obaja vybrali za štúdiom zmrzliny. Časť nášho vzdelávania v Taliansku sa týkala aj nanukov. Uvedomili sme si, že práve toto môže byť zaujímavá oblasť aj na Slovensku. Klasickú kopčekovú zmrzlinu totiž bolo vždy dostať takmer všade, nanuky do ruky ale nie. Okrem masovejšie vyrábaných nanukov na Slovensku v podstate nič iné nebolo. Samotné štúdium týkajúce sa nanukov bolo nesmierne zaujímavé, dozvedeli sme sa veľa nových vecí a ešte zaujímavejšia bola prax, teda ich výroba. Dlho sme nepremýšľali a veľmi rýchlo sme sa rozhodli akou cestou sa budú naše kroky uberať ďalej,“ hovorí pre odborný portál RETAIL magazin.sk Daniela Vunhu zo spoločnosti Marinela, s.r.o..

 

marinela01

 


Prvá myšlienka otvoriť si na Slovensku predajňu s nanukmi tak vznikla v Taliansku. Od začiatku Marián a Daniela chceli, aby to čo vytvoria, bolo niečo iné než klasická zmrzlináreň. Miesto pre predajňu nebolo jednoduché nájsť. Každý, kto voľné maloobchodné priestory ponúkal a kde sa zastavili, sa obával prijať sezónny predaj. Súčasnú lokalitu si však veľmi pochvaľujú a tvrdia, že išlo o veľmi dobrý výber.


„Chceli sme robiť veci úplne inak, zážitkovejšie a originálnejšie. Rozhodli sme sa do fungovania našej predajne zapojiť aj zákazníkov. Od začiatku im napríklad umožňujeme spolupodieľať sa na tvorbe ponuky. Funguje to výborne, ľudia si sami vyberajú príchute na ďalší deň. Na základe ich hlasovania urobíme poradie, objednáme ešte v ten istý deň ovocie a na ďalší deň ráno z neho vyrábame nanuky. Je to dynamické a ľudia to majú takto radi. Základné recepty na nanuky síce pochádzajú najmä z Talianska, mnohé však vznikli už aj na Slovensku ako aj nápad ísť konceptom zmrzliny bez mlieka,“ uvádza M. Vunhu.


Práve v tomto spôsobe tvorby sortimentu a fungovania spočíva aj ich hlavná odlišnosť. Vďaka tomuto nápadu vzniklo aj množstvo zaujímavých druhov nanukov a niekedy až veľmi netradičných kombinácií.


„Často ide o kombinácie, ktoré sme nemali v pláne a aj nás prekvapili. Zákazníkov to oslovuje. Stáva sa, že najskôr zahlasujú až potom si vyberajú z aktuálnej ponuky. Samozrejme časť ponuky je aj na nás, rovnako sa snažíme prispievať svojimi nápadmi,“ hovorí D. Vunhu.


Ako zareagoval trh?


Prvá odozva na otvorenie netradičnej predajne s nanukmi bola zo strany trhu mimoriadne pozitívna. Bol to dostatočný impulz ďalej napredovať a vylepšovať čo sa dá. Mnohí spotrebitelia navyše privítali skutočnosť, že ide o nanuky bez mlieka. Tie dnes nie je možné bežne dostať. Neustále totiž pribúda počet spotrebiteľov s intoleranciou na laktózu.
Ponuku predajne Marinela momentálne tvoria ručne vyrábané sorbetové nanuky, ktoré pozostávajú z čistého ovocia. Nie sú umelo dofarbované ani inak upravované. Nanuky sú ľahké a osviežujúce. V ponuke je denne 8 až 10 druhov, vždy je medzi nimi aj víťaz hlasovania z predchádzajúceho dňa. Základ tvoria ovocné príchute, najskôr sladšie - jahodová, malinová, mangová, hrušková ale aj kyslejšie – višňová, ríbezľová.

 

marinela03


„Čerstvé ovocie sa usilujeme kupovať od slovenských dodávateľov. Okrem toho využívame aj zahraničné zdroje, keďže bežne využívame aj exotické ovocie. Veľa pracujeme napríklad s mangom alebo mladým kokosovým orechom,“ vysvetľuje M. Vunhu.


Netradičné kombinácie


Pokiaľ ide o samotné kombinácie, tie sú rôzne. V ponuke mávajú najčastejšie kombináciu jahoda s limetkou, ale aj netradičnosti, napríklad ananás s rozmarínom, avokádo s limetkou, čučoriedka s levanduľou, jahoda s mätou, limetka s mätou, jahodu s medovkou, aktuálne skúšajú aj odvážnejšie spojenie melón s kokosom.


„Obľuba príchutí sa nestále mení, je to veľmi dynamické. Niekedy aj každý mesiac. Veľmi dlho bola u zákazníkov favoritom jahoda s limetkou, predtým to bolo spojenie avokádo s limetkou. Teraz je v kurze kokos. Čoraz viac sa do popredia dostávajú aj kombinácie s levanduľou, napríklad citrón levanduľa alebo čučoriedka levanduľa. Niekedy si na tabuľke s hlasovaním nájdeme aj šialenejšie príchute. Zákazníci napríklad zahlasovali za pivo, našťastie sa do užšieho výberu nedostalo. Nanuky sme vyrábali už aj z cvikly, ktorú ale vždy treba s niečím skombinovať,“ hovorí D. Vunhu.

 

Zákazníci, najmä deti si vyberajú nanuky aj podľa tvarov. Deti často nechcú konkrétne ovocie, ale zaujme ich zaujímavý tvar. V ponuke majú nanuky v tvare zvieracej labky, smajlíka, srdiečka, stromčeka, čokolády a pod. Nanuky v tvare srdiečka sú obľúbenými napríklad na svadby, smajlíky berú ľudia aj pre svojich kolegov v práci. Obchod je v podstate hra a toto je malý dôkaz.

 

marinela02


„Nanuky si zákazník môže kúpiť na okamžitú spotrebu, je to najčastejšie. Niektorí nakupujú do zásoby väčšinou pre rodiny alebo aj kolegov v práci. V tomto prípade majú možnosť využiť špeciálny polystyrénový box. Ten si jednorázovo kúpia a podľa potreby s ním opakovane do predajne prichádzajú. My im ho vystelieme papierom a uložíme doň vybrané nanuky,“ hovorí M. Vunhu a upresňuje, že je to v súlade s princípmi ekologickejšieho fungovania pre ktoré sa hneď na začiatku rozhodli.

 

Zákazníci sú podľa slov D. Vunhu stále náročnejší, čo ju teší. Zaujíma ich odkiaľ pochádzajú suroviny, ako nanuky vznikli, či sú v nich zastúpené alergény, lepok alebo mlieko. Ekologické fungovanie je k tomuto vždy pre nich príjemným bonusom.

 

Predajné miesto


V priestorovo menšej predajni, ktorá vznikla aj vďaka originálnej svadobnej zbierke a kde sa dnes tento tovar vyrába aj predáva, upúta okrem sviežej atmosféry aj stará zmrzlinárska vitrína. Tá je zaujímavo oblepená paličkami od nanukov. Vďaka tomu priestor získal originálnejšiu podobu a to je dnes v snahe odlíšiť sa nevyhnutné.


„Mariánovi sa to spočiatku nepáčilo, ale ja si myslím, že staršie obchodné zariadenia majú zaujímavú históriu, nesú určitý príbeh, súvisia s tým čo robíme a treba im dať ešte šancu,“ hovorí D. Vunhu.


Predajňa Marinela sa dnes zviditeľňuje hlavne vďaka sociálnym sieťam a aj ich využíva pri prezentácii aktuálnej ponuky. Spolieha sa aj na šírenie dobrého mena prostredníctvom spokojných zákazníkov.


„Usilujeme sa veci robiť pocitovo, originálne a zábavne, veríme, že nás takto ľudia aj vnímajú. Zúčastňujeme sa na niektorých podujatiach, hoci na Slovensku sú v prípade tohto sortimentu stále mnohé obmedzenia,“ dodáva M. Vunhu.

 

Zákazníci


Zákazníkov majú rôznych, dokonca cudzincov, najviac k nim prichádzajú mladí ľudia a rodiny s deťmi. Práve od detí majú aj najlepšiu spätnú väzbu a tá ich posúva ďalej. Otvorené majú sedem dní v týždni, najviac ľudí k nim prichádza počas pracovných dní. Sobota je prekvapivo najmenej frekventovaná. Veľa však záleží od počasia. Horúce a slnečné dni záujem o nanuky prirodzene zvyšujú a to môže byť pokojne aj na jeseň. Samotný nákup je obvykle veľmi rýchly.

 

Vzhľadom na to, že predajný priestor je menší, nanuky zákazníci následne konzumujú pred predajňou alebo v jej okolí. S čakajúcimi zákazníkmi sa usilujú komunikovať a pobyt v predajni im takto čo naviac spríjemňujú. Ľudia prichádzajú pešo ale aj autom, to si zaparkujú pred predajňou a vybehnú po nanuky. Je to takisto malá výhoda.


Rozširovanie


Plánov na ďalšie vylepšovanie majú veľmi veľa. Niečo by chceli zrealizovať ešte v tomto roku, ďalšie si nechávajú ako prekvapenie na nasledujúcu sezónu. Zatiaľ však neuvažujú nad predajom nanukov prostredníctvom maloobchodných sietí. Zvažujú však možnosť rozšírenia o ďalšiu predajňu. Internetový obchod s nanukmi si zatiaľ predstaviť v slovenských podmienkach nevedia, hoci bežne vo svete funguje. Zaujímavé je v tomto smere napríklad Japonsko kde funguje aj donáška nanukov. Problémom je zložitejšia logistika a tiež legislatíva, ktorá momentálne ako zhodne tvrdia praje viac priemyselnej výrobe. Paradoxne však ľudí čoraz viac lákajú originálne ručne vyrábané produkty so zaujímavým príbehom.


Pripravil: Daniel Košťál
Foto: Marinela, redakcia

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikona



Video

Konferencia RETAIL INNOVATIONS 2017: Aký bol 1. ročník?


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

Packaging Herald

Fashion Retail