volba spotrebitela 450x1017 left

Bratislavské letisko rozšírilo maloobchodné priestory

obchod letisko 2017Jedným z miest, ktoré patria počas letných mesiacov ku viac frekventovaným patria letiská. Je to dobrý predpoklad na to, aby sa tu darilo aj maloobchodu. Ako je to na Slovensku?


Letísk máme niekoľko, k najvýznamnejším pokiaľ ide o počet prepravených pasažierov, patrí Letisko Košice a Letisko M. R. Štefánika v Bratislave. Bratislavské letisko vybavilo v roku 2016 spolu 1,756 milióna cestujúcich. Očakáva, že v roku 2017 vybaví viac ako 1,8 milióna pasažierov.


Vďaka tomu, že sa podarilo na letisko prilákať nových leteckých dopravcov, akými sú Wizz Air so 6 novými linkami, dopravcu flydubai s linkou do Dubaja či spoločnosť Pobeda s linkou do Moskvy, rastie každoročne na najväčšom slovenskom letisku aj počet vybavených cestujúcich.


„Z pôvodných 1,3 milióna v roku 2013 vzrastie v roku 2017 počet odbavených pasažierov na približne 1,8 milióna. Spolu s nárastom počtu cestujúcich tak stúpa i záujem o využitie obchodných prevádzok na letisku,“ uvádza pre odborný portál RETAIL magazin.sk Mgr. Veronika Ševčíková, hovorkyňa Letisko M. R. Štefánika – Airport Bratislava, a. s. (BTS).

 

Silnejšia sezóna


„Predpokladáme, že už tohtoročná letná sezóna bude v počte vybavených cestujúcich lepšia ako tá minuloročná, ktorú ovplyvnilo geopolitické dianie vo svete. Svedčia o tom už vynikajúce júnové prevádzkové výsledky, keď počet pasažierov vzrástol o 12 % na vyše 187-tisíc cestujúcich. Očakávame, že počas letnej sezóny vybaví letisko viac ako 550-tisíc cestujúcich, čo bude predstavovať nárast až o 30 % v porovnaní s vlaňajšou letnou sezónou,“ uvádza Ing. Jozef Pojedinec, generálny riaditeľ a predseda predstavenstva Letiska M. R. Štefánika v Bratislave.


Počas 1. polroka 2017 vzrástol počet cestujúcich na letisku v Bratislave o 3 % oproti 1. polroku 2016. Počas prvých 6 mesiacov roka vybavilo letisko spolu 735 795 pasažierov. Najviac cestujúcich letelo z Bratislavy do destinácií Londýn, Dublin, Moskva, Miláno, Brusel a z nich do Bratislavy.

 

Nové prevádzky


„Našou snahou je, aby cestujúci pred odletom z Letiska M. R. Štefánika a po prílete naň, no zároveň i návštevníci letiska, mohli využiť čo najširšiu ponuku obchodných služieb, ktorú sa snažíme neustále rozširovať. Preto sme i tento rok v spolupráci s obchodnými partnermi otvorili nové obchodné prevádzky na letisku, akými sú potraviny Delia, duty free obchod Heinemann aj v neschengenskej odletovej časti letiska, novú autopožičovňu Enterprise a už o pár dní pribudne i lekáreň spoločnosti Dr. Max,“ uvádza V. Ševčíková. V sekcii neleteckého obchodu pracujú, ako ďalej dodáva, štyria zamestnanci letiska. Maloobchodné prevádzky sa v súčasnosti rozprestierajú na ploche viac ako 2 000 m2.

 

Duty Free


Nová predajňa s duty free tovarom Heinemann je situovaná v neschengenskej časti, v neverejnej odletovej hale letiska. Ide už o druhú obchodnú prevádzku pod hlavičkou Heinemann na tomto letisku. Prvá funguje v schengenskej časti letiska.


„Nová predajňa Heinemann Travel Value & Duty Free sa rozprestiera na ploche 160 m2. Ponúka komplexný sortiment lokálnych aj medzinárodných výrobkov rôznych kategórií, akými sú parfémy a kozmetika, liehoviny, víno, tabakové výrobky, hračky i cukrovinky,“ uvádza Fritz Janach, obchodný manažér Heinemann Travel Value & Duty Free obchodov a pokračuje: „ Partnerom bratislavského letiska sme už od roku 2007. Rozšírenie našej prevádzky o novú predajňu nám tak dáva možnosť obslúžiť celú škálu cestujúcich odlietavajúcich z Letiska M. R. Štefánika – aj tých smerujúcich do Ruska, Turecka, Egypta a iných krajín mimo Schengenského priestoru,” dodáva F. Janach.


Nová moderná predajňa ponúka cestujúcim každý mesiac špeciálne ponuky a sezónne či tematické kampane s prekvapeniami. „Nad rámec výhodných cien sa v našej predajni, ľahko identifikovateľnej výrazne červenými pásmi, zameriavame najmä na ponuky od najznámejších svetových značiek, to všetko pod jednou strechou,“ pokračuje F. Janach. „Spolu s našou prevádzkou v Schengenskej časti letiska, ktorá má rozlohu 350 m2, sme tak pripravení i na ďalší nárast počtu cestujúcich na bratislavskom letisku, ktorý sa očakáva v najbližších rokoch,“ uzatvára.

 

Čerstvé potraviny


Cestujúci, návštevníci aj zamestnanci Letiska M. R. Štefánika v Bratislave majú tiež po novom možnosť nakupovať priamo na letisku aj čerstvé potraviny. Predajňa s potravinárskym sortimentom je na väčšine svetových letísk štandardom, v Bratislave doposiaľ chýbala. Jej otvorenie preto bolo dlho očakávané.


„Prevádzka potravín je obvyklou službou na medzinárodných letiskách, a preto sme ju chceli zabezpečiť aj pre cestujúcich odlietavajúcich z Letiska M. R. Štefánika, pre tých, ktorí k nám prileteli, a rovnako pre všetkých návštevníkov letiska. Sme radi, že takúto službu budeme môcť ponúknuť vďaka spoločnosti Delia potraviny, s. r. o., s ktorou sa nám podarilo dohodnúť spoluprácu,“ uvádza J. Pojedinec.

 

Ponuka predajne


Predajňa Delia potraviny, s. r. o., bola otvorená na začiatku júna, kedy prirodzene počet cestujúcich na letisku začína narastať. Je menšia, ale pôsobí útulne. Nachádza sa v úzadí, vo verejnej časti, vedľa príletovej haly. Zákazníci sú k nej smerovaní navigačnými tabuľami.


„Naďalej pokračujeme v expanzii v Bratislave, v rámci ktorej sa zameriavame na strategické priestory a letisko rozhodne považujeme za jeden z nich. Zaznamenáva neustále sa zvyšujúci počet cestujúcich a predpokladáme, že tento stav bude mať stúpajúcu tendenciu, čo by sme radi využili v rozvoji potenciálu letiska a doplnení služieb, ktoré tam podľa nás chýbajú. Myslíme pritom aj na samotných interných zamestnancov letiska, ktorým by sme radi priniesli kvalitné potraviny s bohatou ponukou výrobkov v blízkosti ich práce,“ uvádza Jozef Berko, riaditeľ Delia Potraviny, s .r. o.


Predajňa Delia na prízemí letiska je otvorená denne od 5.00 hod. do 23.00 hod., počas zimnej sezóny od 6.00 hod. do 21.00 hod., a zákazníkom ponúka rozmanitý tovar v moderne riešenom priestore.


„Dôraz chceme klásť na výrobky určené na bezprostrednú konzumáciu. Ide najmä o čerstvé pekárenské produkty, zákusky, obložené bagety a chlebíčky, čerstvú šťavu. V ponuke je aj organická káva, ktorú si môžu zobrať zákazníci aj so sebou. Pripravujeme rôzne menu zamerané na občerstvenie, cenovo výhodné, do sortimentu zaradíme aj slovenské farmárske výrobky ako syry, jogurty, paštéty. Nechýba ani bežný potravinársky tovar – nápoje, cukrovinky, mliečne či mäsové produkty,“ uvádza J. Berko.


Trendom na letiskách je ponúkať domáce produkty. Preto bol aj pri otvorení potravín Delia vytvorený kútik „Made in Slovakia“, ktorý ponúka slovenské syry, korbáčiky, bryndzu.

 

Rozloženie prevádzok


Vo verejnej zóne (odletová a príletová hala) sa v súčasnosti nachádza celkom päť prevádzok, z toho sa maloobchodu venujú potraviny Delia, trafika Mediapress, gastronómii reštaurácia eat&fly!, reštaurácia Jet Bar a občerstvenie Airport Snack. V neverejnej časti letiska (časť slúžiaca pre odlety do krajín Schengenu) sa momentálne nachádza šesť prevádzok a biznis salónik Caproni Business lounge. Medzi prevádzky patria reštaurácia eat&fly!, kaviareň Coffeshop Company so svojou nefajčiarskou aj fajčiarskou zónou, bar Volare, duty free obchod Heinemann Duty free, trafika Mediapress a predajňa so suvenírmi Souvenirs.


V neverejnej časti letiska (časť slúžiaca pre odlety do krajín Neschengenu) sa nachádzajú tri obchodné alebo zmiešané prevádzky. Ide o kaviareň Coffeshop Company so svojou nefajčiarskou aj fajčiarskou zónou, duty free predajňa Heinemann Duty free a trafika Mediapress.


„Všetky obchodné prevádzky sú zverejnené na webovej stránke letiska www.bts.aero v časti Služby, a to v slovenskej i anglickej verzii webstránky a rovnako aj v mobilnej verzii. O otvorení novej prevádzky informujeme verejnosť na webe letiska v sekcii Aktuality a na Facebooku letiska. Zároveň sú o prevádzkach priamo na letisku cestujúci informovaní navigačnými prvkami,“ uvádza V. Ševčíková.

 

Prevádzky sú k dispozícii cestujúcim alebo návštevníkom letiska celoročne. „Vo všeobecnosti je však každoročne najvyťaženejším obdobím na letisku z hľadiska počtu vybavených cestujúcich dovolenkové obdobie od polovice júna do polovice septembra. Prevádzky sú na letisku otvorené dve hodiny pred prvým odletom až do posledného odletu, resp. podľa aktuálneho letového poriadku,“ uvádza V. Ševčíková.

 

Žiadané tovary

 

Najväčší záujem je na bratislavskom letisku podľa slov V. Ševčíkovej o duty free produkty, ktoré si môžu odlietavajúci cestujúci zakúpiť v niektorej pobočke Heinemann. Vo všeobecnosti však patria medzi najpredávanejšie produkty na letisku nápoje - minerálky, káva a pivo. „Z tohto dôvodu sme oslovili spoločnosť Coffeshop Company, ktorá má ako jediná prevádzka okrem nefajčiarskej kaviarne aj fajčiarske priestory na letisku, so žiadosťou o rozšírenie ponuky i o čapované pivo,“ dodáva V. Ševčíková.

 

Rozširovanie o módu


Ponuku obchodných priestorov plánuje letisko v hlavnom meste Slovenska ďalej rozširovať. „V pláne je rozšírenie ponuky prevádzok v neschengenskej časti letiska, keďže väčšina cestujúcich odlieta práve do krajín mimo schengenského priestoru, akými sú Veľká Británia, Írsko, Turecko, Egypt, Bulharsko, Spojené arabské emiráty či Rusko. Radi by sme ďalej prilákali napríklad i odevnú značku. Rokujeme s viacerými svetovými odevnými značkami, ktoré ponúkajú tovar prístupný pre širokú verejnosť. Naším zámerom je prilákať aj spoločnosť, ktorá ponúka kufre či kabelky. Je to žiadaný sortiment pre odlietavajúcich cestujúcich, ktorí si neraz potrebujú rozdeliť obsah batožiny do viacerých kufrov. V štádiu prebiehajúcich rokovaní však ďalšie podrobnosti nebudeme špecifikovať,“ vysvetľuje V. Ševčíková.

 

Novým zaujímavým prvkom budú i predajné výstavy diel slovenských umelcov, ktoré si budú môcť prezrieť i zakúpiť návštevníci Terminálu všeobecného letectva, čiže prevažne súkromná klientela, a to už od konca júla.

 

Pripravil: dk
Ilustračné foto: Letisko Bratislava

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikona



2. ročník semináře VYBAVENÍ PRODEJNY

Video

Konferencia RETAIL INNOVATIONS 2017: Aký bol 1. ročník?


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

Packaging Herald

Fashion Retail