volba spotrebitela 450x1017 left

Inšpiráciu na predaj ovocia našli v Barcelone

berriesIntenzívnejšia orientácia súčasných spotrebiteľov na zdravie a všetko čo s ním súvisí sa prejavuje aj vo vyššom záujme o niektoré potraviny. Patrí k nim aj čerstvé bobuľové ovocie.


Stretnúť sa s týmto sortimentom môže našinec v obchodných reťazcoch, v menších nezávislých predajniach, ale aj na trhoviskách, kde má príležitosť nakupovať prevažne domácu produkciu a často za priaznivejšie ceny. Bonusom je osobnejší prístup predajcu a špecifická atmosféra. Často však nejde o príliš vizuálne príťažlivé predajné miesto. Zaujímavú a najmä modernú formu predaja čerstvého bobuľového ovocia predstavuje sieť predajných stánkov Berries, ktorá funguje v Bratislave.


10 rokov na trhu


„Na trhu sme od roku 2007, kedy sme začali prevádzkovať naše prvé predajné stánky s ovocím. Špecializujeme sa na drobné ovocie ako sú jahody, maliny, černice, čučoriedky a čerešne. Našim zákazníkom sa snažíme ponúknuť vždy čerstvé ovocie, ktoré niekoľko krát denne dopĺňame,“ hovorí pre odborný portál RETAIL magazin.sk Ladislav Púchovský zo spoločnosti Pu&Ma s.r.o., ktorá prevádzkuje predajné stánky Berries.


„Keďže prioritou je pre nás najmä kvalita, okrem toho, že niektoré druhy ovocia priamo pestujeme, spolupracujeme so špičkovými pestovateľmi ovocia a farmami na Slovensku a okolitých krajinách,“ dodáva.


Aký bol začiatok?


Začať podnikať v tak špecifickej oblasti vyžaduje určité skúsenosti, nevyhnutná je samozrejme vášeň a záujem o danú oblasť nielen na úrovni biznisu.


„Na prelome 20. a 21. storočia moji rodičia pestovali v záhrade rôzne druhy ovocia. Prebytky chodil otec predávať na známe bratislavské trhovisko na Miletičovej ulici a tu som mu často pomáhal. Neskôr som už na trhovisko chodil sám, občas mi prišiel pomôcť aj môj najlepší kamarát. Dnes sme v podnikaní spoločníkmi. Pre nás to bol vždy zaujímavý rituál. Najskôr sme skoro ráno museli ovocie v záhrade nazbierať, roztriediť a následne sme sa s ním vybrali do Bratislavy na trhovisko. Pamätám sa, ako sme jahody zbierali do 15 kg zeleninárskych prepraviek a zákazníkom na trhu sme ich naberali priamo do igelitového vrecka s umelohmotnou lopatkou. Mnohých zákazníkov sme dobre poznali, pretože k nám pravidelne chodievali. Jahody rozvoniavali všade naokolo, malo to úžasnú atmosféru, ktorá sa dnes z trhovísk vytratila,“ hovorí L. Púchovský.

 

berries02

 


Za nápaditým konceptom s výstižným názvom Berries tak stoja dvaja mladí nadšenci, pre ktorých je veľké pozitívum to, že pochádzajú z vidieka a od malička boli v spojení so záhradou a ovocím. Veľa sa o ňom naučili, vedia ako sa dopestuje, ako sa zbiera, skladuje a spracúva. Dodnes sa usilujú obaja zbierať množstvo zaujímavých informácií a tie využívajú pri svojej práci. Nezabúdajú sledovať ani rôzne trendy, aktuálne napríklad do popredia vstupuje viacero nových ovocných druhov, ktoré by o pár rokov mohli byť perspektívne aj v ich ponuke.


„Myšlienka začať predávať čerstvé bobuľové ovocie pritom vznikla v španielskej Barcelone. Pri návšteve tohto mesta sme zavítali na slávne trhovisko La Boqueira. Natrafili sme tu na stánok, ktorý sa špecializoval na predaj drobného ovocia. Okrem dlhého radu zákazníkov pred ním nás upútala vysoká kvalita ponúkaného ovocia, rozmanitosť, čerstvosť a zároveň dizajnová príťažlivosť predajného miesta. Nápad vytvoriť niečo podobné aj u nás bol okamžite na svete,“ vysvetľuje L. Púchovský.

 

Trhovisko alebo obchodné centrum


Nadšenie však museli prispôsobiť aktuálnemu smerovaniu retailu a zákazníckemu správaniu na Slovensku. Keďže na Slovensku zákazníci v čase rodiacej sa myšlienky na takýto predaj začali čoraz viac nakupovať v nových obchodných centrách a naopak menej na trhoviskách, rozhodli sa zamieriť s nápadom do obchodných centier. So svojim podnikateľským zámerom preto oslovili tie najznámejšie v Bratislave. Nápad sa stretol s mimoriadne pozitívnou odozvou a odrazu stáli na štartovacej čiare..

 

berries03

 


„Začiatky neboli jednoduché, ale posúval nás záujem zákazníkov. Momentálne prevádzkujeme 14 predajných stánkov v Bratislave. V nich ponúkame najmä jahody, maliny, čučoriedky, čerešne a černice. Ide o sezónny predaj, otvorené máme od mája do septembra. Zameriavame sa na ovocie vypestované najmä na Slovensku a v susednom Maďarsku. Nie je žiadnou výnimkou, skôr pravidlom, že ovocie, ktoré ponúkame v poobedňajších hodinách ešte v skorých ranných hodinách dozrievalo na poliach u niektorého z našich pestovateľov,“ uvádza L. Púchovský a dodáva: „Naši pestovatelia sú držiteľmi certifikátu Global GAP. Je to medzinárodne uznávaný súbor farmárskych štandardov venovaných dobrým praktikám v poľnohospodárstve (GAP) a zároveň uistením sa, že potraviny dosahujú vysokú úroveň bezpečnosti a kvality a boli produkované rešpektujúc zdravie a bezpečnosť pracovníkov a životné prostredie."


Zásobovanie


Predajné stánky sa zásobujú až tri krát denne z externého skladu v Bratislave. Je to záruka toho, že ponúkané ovocie je čerstvé a kvalitné. Za svoju výhodu považujú napríklad to, že predavačky u nich majú dostatok času na to, aby dodaný tovar dôkladne prezerali a triedili. Pracujú v rukaviciach, pretože drobné plody sú náchylné na mechanické poškodenie. K zákazníkovi sa tak dostáva tovar v najvyššej možnej kvalite.


„Ovocie predávame v otvorených kelímkoch a škatuľkách. Je určené na okamžitú spotrebu, nie na dlhšie skladovanie. Je tak veľmi malá až nulová pravdepodobnosť, že s u nás nakúpeným ovocím by bol zákazník nespokojný. Ak by sme mali u zákazníkov vzbudiť pochybnosti o kvalite nášho tovaru radšej problematický tovar stiahneme okamžite z predaja. Nevolíme dokonca ani cestu cenového zvýhodňovania ponuky ,“ dodáva L. Púchovský.

 

berries04

 


O čo je záujem?


V máji a v júni najmä o jahody. Postupne ako sa blížia letné prázdniny, záujem o jahody klesá a do popredia sa dostáva drobné ovocie, čiže maliny, čučoriedky a černice. V budúcnosti by k doterajšej ponuke mohla pribudnúť aj nová. Možností je veľa. Problém je nájsť vhodných dodávateľov, ktorých si veľmi precízne vyberajú a usilujú sa s nimi vytvárať pevné vzťahy. V prípade bobuľového ovocia tiež platí, že zákazník si musí na ponuku zvyknúť, musí ho zaujať. Potom sa o ňu postupne začne aj intenzívnejšie zaujímať. Príkladom boli čučoriedky, ktorých predaj spočiatku nebol ideálny, dnes patria v Berries k najpredávanejším druhom ovocia.


„Ponúkaný sortiment plánujeme čoskoro rozšíriť a verím, že sa nám to podarí. Do ponuky by sme chceli zaradiť zemolez kamčatský a egreše. Momentálne prebiehajú príslušné rokovania s troma pestovateľmi. Prednosťou zemolezu je, že netrpí chorobami ani škodcami a preto sa dá pestovať ekologickým spôsobom. Dnes je práve bioprodukcia intenzívne žiadaná aj zo strany našich zákazníkov. Plody zemolezu majú významné antiseptické a antisklerotické účinky, pomáhajú pri poruchách trávenia a zažívacieho traktu. Egreše sa zasa často porovnávajú s ríbezľami. Avšak ich hodnoty a pozitíva sú oveľa vyššie ako v prípade ríbezlí. Obsahujú totiž podstatne viac vitamínu C,“ prezentuje L. Púchovský.

 

Plány na rozširovanie


Ak sa lokálnemu obchodníkovi darí je prirodzené, že sa časom chce rozšíriť. Sieť predajných stánkov Berries to nevylučuje. Rozmýšľali aj nad inými slovenskými mestami, vyskúšali Trnavu, dokonca nad zahraničím, kde majú malú skúsenosť zo susedného českého trhu.


„Neustále nás oslovujú obchodné centrá aj z iných slovenských miest, dokonca zo zahraničia. Predávame však drobné ovocie, kde záleží na každej hodine, aby bol tovar extrémne rýchlo na pulte. Naše fungovanie vyžaduje špičkovú logistiku, chladiarenské priestory v danom meste, skúsený personál a pod.. Boli by sme neradi ak by kvantita predajných stánkov išla na úkor kvality, čerstvosti a rýchlosti dodania. Samozrejme ak v budúcnosti dokážeme tento problém vyriešiť, nebudeme sa tomu brániť. Nemôže to byť na úkor dobrého mena, ktoré sme sa za roky snažili budovať,“ dodáva L. Púchovský.

 

berries01

 


Výber predajného miesta


Skladba nájomníkov obchodného centra, spádová oblasť, frekvencia pohybu návštevníkov a celkové riešenie centra patria k tomu najdôležitejšiemu čo pri výbere predajného miesta zohľadňujú. Vysoký dôraz kladú na dizajn predajného miesta. Tovar je tiež na pulte vystavený prehľadne – pult nie je preplnený, vizuálne príťažlivým spôsobom, správne nasvietený a v súlade s aktuálnymi trendami vizuálneho merchandisingu. Túžbu po niektorom z ponúkaných ovocí pomáhajú vzbudzovať aj veľkoformátové fotografie, prípadne vyobrazenia ponúkaných bobuľovín. Do predaja tu vstupujú aj niektoré zaujímavé prvky atmosféry – farby a intenzívne vône ovocia, samozrejmosťou je aj príjemný vzhľad a úsmev personálu. Aj to by malo čiastočne pripomínať predaj na trhovisku.


Typickým zákazníkom a percentuálne najviac zastúpeným je moderne žijúca žena, ktorá oceňuje skutočnosť, že ide o čerstvú, sviežo pôsobiacu a lokálnu produkciu. Zaujímavosťou je rastúci počet opakovaných návštev, aj rastúca priemerná hodnota nákupov. K najfrekventovanejším hodinám patria tie popoludňajšie. Pokiaľ ide o dni, najviac zákazníkov prichádza v piatok a sobotu.


Aktuálna ponuka predajných stánkov Berries je zviditeľňovaná prostredníctvom sociálnych sietí a webovej stránky berries.sk. S ponukou sa môžu zákazníci oboznámiť aj vďaka príležitostným ochutnávkam. Tie fungujú najmä pri jahodách a zákazníci majú možnosť spoznať rozdiel medzi jahodou, ktorá vyrástla niekde kúsok od predajného miesta a tou, ktoré precestovala možno aj stovky kilometrov. A to je jedna z ciest, akou si neustále získavajú nových zákazníkov.

 

Pripravil: dk
Ilustračné foto: Berries

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikona



2. ročník semináře VYBAVENÍ PRODEJNY

Video

Konferencia RETAIL INNOVATIONS 2017: Aký bol 1. ročník?


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

Packaging Herald

Fashion Retail