K dôležitým miestam rozhodovania patria skúšobné kabínky

skusobne kabinky2017Až 60 % všetkých nákupných rozhodnutí pri výbere odevov vzniká podľa prieskumov v skúšobných kabínkach. Nevyhnutné je preto postarať sa, aby sa v ich priestore zákazník cítil príjemne a nebol ovplyvnený žiadnymi negatívnymi faktormi.


Skúšobné kabínky sú dôležitou súčasťou každej predajne s odevmi. Môžu mať rôznu podobu, hoci vo svojej podstate sú rovnaké. Ich konkrétne riešenie vychádza z priestoru kde sa predajňa nachádza, z charakteru predávaného sortimentu, cieľovej skupiny aj celkového dizajnu predajne. Počet skúšobných kabínok by sa mal odvíjať od veľkosti predajne a frekvencie jej návštev. Umiestnenie skúšobných kabín je obvykle vecou dohody medzi interiérovým dizajnérom a majiteľom čí prevádzkovateľom predajne.


Zo zadnej časti aj do stredu


V minulosti boli skúšobné kabínky umiestňované hlavne do zadných častí predajní, bolo ich menej a nie vždy pôsobili vábne. Priamo z nich bol aj vstup do priestorov predajne. Časy sa však zmenili. Moderné skúšobné kabínky už majú aj predsieň s ďalším veľkým zrkadlom, kvalitnejším osvetlením a priestorom pre obsluhujúci personál. Je to zároveň miesto, kde môže čakať niekto, kto s nakupujúcim prišiel a chce mu s výberom odevu pomôcť. Z tohto dôvodu by tu mal byť vyhradený aspoň menší priestor na sedenie. Je to stále skôr zriedkavosťou a pravidlom len pre niektoré najväčšie sieťové predajne. Minimálne pre muža, ktorý čaká na ženu skúšajúcu množstvo odevov je toto vždy vysoko oceniteľné...


V súčasnosti sú častejšie riešenia, kedy sa skúšobné kabínky dostávajú do strednej a ústrednej časti predajne – vytvárajú v priestore ucelené ostrovčeky a bloky. Týmto prvkom sa zároveň dá priestor predajne prakticky rozdeliť. V prípade väčších predajní je vhodnejšie mať skúšobné kabínky roztrúsené po priestore predajne, teda nie sústredené na jednom mieste. Netreba zabúdať, že nakupujúci sa zmenil a nie je ochotný čakať na voľnú skúšobnú kabínku príliš dlho. Predajňa, kde sa toto deje často sa preňho stáva menej zaujímavá.

 

Zariadenie


Optimálna veľkosť skúšobnej kabínky je 1,5m2, prípadne 1,2m2. Príliš malé kabínky nie sú pre zákazníka komfortné, tovar sa v nich skúša komplikovanejšie a zákazník je vnútorne nepokojný. To prirodzene k pozitívnemu rozhodnutiu o kúpe veľmi neprispieva. Pamätajte na to, že nakupujúcimi môžu byť aj zákazníci - vozíčkári, ktorí niekedy prichádzajú so sprievodcom a pre týchto zákazníkov štandardné kabínky stačiť nebudú. Do kabínky chodia neraz spolu aj dve ženy či matky s deťmi, alebo mladé páriky. Mnohí obchodníci už na takéto situácie myslia.

 

Obsluha


To, čo často pri skúšobných kabínkach u nás zlyháva je obsluha. Niekde to funguje, inde nie, ale druhá voľba je oveľa častejšia. Opäť je to faktor, ktorý nevplýva na zákazníka dobre. Najčastejšie sa obsluha sústreďuje maximálne na podanie čísla, ktoré identifikuje počet skúšaných kusov odevov a následnú kontrolu po vyskúšaní. Inde je skúšajúcemu zákazníkovi plnohodnotnou asistenciou počas jeho skúšania. Zatiaľ je to najviac bežné v značkových prémiových predajniach.


Po vyskúšaní, ak chýba obsluha, často vzniká problém. Vrátiť vyskúšaný tovar na miesto v predajni alebo ho niekde pohodiť na voľné miesto pri skúšobných kabínkach? Nie vždy je k dispozícii voľný vešiak na vyskúšané tovary, nie vždy je prítomný personál, ktorý zanechaný tovar zbiera. Nehovoriac o tom, že zákazník môže pri skúšaní, hlavne ak nakupuje sám, potrebovať pomoc. Nie je praktické ani príjemné behať zo skúšobnej kabínky k regálom, najmä k vzdialenejším po iné veľkosti a nechávať si pritom svoje veci bez dohľadu, prípadne sa neustále obliekať a vyzliekať... Vyplatí sa na túto vec vždy pozerať očami zákazníka.

 

Vybavenie


Hoci majú skúšobné kabínky rôzne podoby, princíp ich fungovanie zostáva rovnaký, veľakrát sa odlišujú spôsobom zatvárania – môže to byť záves, častejšie sú to dvierka. Záves príliš praktický nie je, navyše nie vždy sa ním dá priestor kabínky dostatočne uzatvoriť. Predpokladom toho, aby skúšobné kabínky slúžili tak, ako majú je ich správne vybavenie. Dôležité je najmä vhodné osvetlenie. Rozhodne nemôže oslňovať – nesmie byť smerované na zrkadlo, ani vyvolávať pocit prílišného tepla. Svetlo v tomto priestore má byť neskresľujúce, umožňujúce dostatočné posúdenie a zhodnotenie tovaru. Osvetlenie sa volí hlavné a potom doplnkové – to sa najčastejšie umiestňuje k zrkadlám.


Mimoriadne dôležité sú dostatočne veľké zrkadlá –spolu s osvetlením majú predpoklady zaujať aj originálnym vzhľadom. Praktické je mať v skúšobnej kabínke zrkadlá dve, pričom jedno má zákazníkovi umožniť vidieť sa aj zo zadnej časti. Je to praktická záležitosť, často však chýba.


Nevyhnutné sú nainštalované háčiky, alebo tyče, kde sa dajú vešiaky s odevami z predajne zavesiť. Praktickou súčasťou tohto priestoru sú aj police na odloženie tašky a ďalších osobných vecí, vešiak na zavesenie vlastného odevu (zákazník to ocení najmä v zime), prípadne malá taburetka. Pre mnohých nakupujúcich  je samozrejmosťou mať k dispozícii miesto na sedenie. Nebýva to takisto štandardom, ale zákazník to oceňuje.

 

Často podceňovaná je farebnosť skúšobných kabínok. Vhodné je zamerať sa pri výbere na neutrálne farby, na bielu, krémovú, prípadne inú svetlejšiu farbu. Dnes je moderné voliť tmavšie farby, tie ale môžu na skúšajúceho zákazníka pôsobiť depresívne. Pestrosť, vzory a akékoľvek snahy o prehnanú kreativitu sa v tomto prípade príliš nehodia. Ďalšou samozrejmosťou je hudba. Príjemná, reprodukovaná, vybraná s ohľadom na cieľovú skupinu predajne, prípadne prispôsobená danej sezóne... Podľa mnohých štúdií má správne zvolená hudba na týchto miestach výrazne podporný efekt pri výbere. Podstatný je aj výber podlahy. Tá by mala byť pre zákazníka príjemná, zároveň je vhodné vybrať takú, aby bolo možné ju dobre udržiavať. Má byť čistá, ľahko udržiavateľná harmonizujúca s celkovým štýlom predajne. Oceniteľné pre zákazníka je zabezpečenie vetrania priestoru skúšobných kabín, trendové je aj príjemné aromatizovanie vhodne zvolenou arómou. Napríklad aj podľa charakteru ročného obdobia či ponúkaného tovaru. 

 

Technológie


Maloobchodu sa rozhodne nevyhýbajú a vstupujú už aj do skúšobných kabín. Realitou sa stávajú, hoci stále nie v našich končinách, virtuálni asistenti, čoraz bežnejšie je mať v priestore skúšobnej kabínky k dispozícii dotykovú obrazovku s možnosťou vyhľadať si informácie súvisiace s nakupovanými tovarmi. Inteligentné skúšobné kabínky sú stále frekventovanejším pojmom a princíp ich fungovanie môže byť rôzny. Pre zákazníka sú však vždy prínosom. Fungujú tak, že zákazník sa nechá v takejto skúšobnej kabínke nasnímať, následne si vyberie z ponuky odevov daného obchodníka v ktorých by sa chcel vidieť oblečený. Odprezentuje sa mu krátke video, ktoré prípadne môže niekomu poslať emailom a nechať si tak poradiť. Pre ženy je to vítaná záležitosť, väčšina z nich pri skúšaní totiž zohľadňuje aj názor druhého. V prípade modernejších technológií však ide o vyššiu investíciu a preto si ju treba dôkladne zvážiť. Na druhej strane je to určitá forma zážitkového nakupovania ktorá bude stále viac žiadanejšia. Už dnes je bežné sa napríklad v skúšanom odeve fotiť a posielať mobilom niekomu, kto je v danej chvíli ochotný výber ovplyvniť.

 

Inteligentné zrkadlo


Zaujímavou možnosťou ako sa odlíšiť môže byť osvetlenie v skúšobných kabínkach v kombinácii s inteligentným zrkadlom Smart Mirror. Za riešením je spoločnosť SLE. Zákazníci sa vďaka tejto novinke nemusia trápiť s neprimeraným osvetlením pri skúšaní. Zrkadlo má totiž po stranách LED pásy s vysokým CRI, ktoré minimalizujú nerealistické ostré tiene a zjemňujú obrysy postavy. Najväčšou výhodou je prirodzené podanie farieb. Prínosné je dynamické osvetlenie, ktoré dokáže simulovať situáciu, v ktorej sa oblečenie bude využívať. Dá sa vybrať z neutrálnej, teplej a studenej bielej a pri jednotlivých možnostiach je individuálne nastaviteľná intenzita. Teplejšie tóny sú vhodné na oblečenie s teplými farbami a/alebo na spoločenské podujatia. Studená biela zvýrazní vlastnosti odevov v chladných tónoch alebo oblečenia určeného napríklad na šport. Neutrálna biela zasa dokonale napodobní denné svetlo. Nakupovanie je zábava a toto môže byť zaujímavá cesta ako ju podporiť.

 

Podľa situácie


Na dôležitosť správneho svetla pri skúšaní odevov upozorňuje aj spoločnosť Philips Lighting. Spoločnosť navrhla a dodala pre pražské luxusné dámske krajčírstvo detailne premyslené a vysoko trendové osvetlenie skúšobnej kabínky. Jednoduchým prepínaním vypínača je možné vo vnútri nasimulovať jasné denné svetlo, intímnu večernú atmosféru alebo naopak príjemné domáce svetlo. Model si tak zákazníčky môžu vyskúšať v podmienkach zodpovedajúcich prostrediu, kam budú nový odev najčastejšie nosiť. Prieskum navyše ukazuje, že správne zvolené svetlo má pozitívny vplyv aj na ich nákupné správanie, a že hlavnou príčinou vrátenia oblečenia je skutočnosť, že zakúpený tovar doma vyzerá inak než v skúšobnej kabínke u obchodníka. Správne zvolené osvetlenie by malo byť k zákazníkom aj k skúšaným produktom lichotivé a malo by zamedzovať vytváraniu neprirodzených tieňov.

 

Pavol Kollarovič
Ilustračné foto: Shutterstock.com

facebook-ikonagoogle-plus-ikonatwiter-ikona



Seminár Manažer 4.0

Video

Konferencia RETAIL INNOVATIONS 2017: Aký bol 1. ročník?


PARTNERSKÉ MÉDIÁ

 

Retail News CZ

Packaging Herald

Fashion Retail